Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form
Een van de jonge vaders uit de Aegon commercial

De babydrager in de Aegon commercial

21 juni 2016

door Esther Oostrom, Manager Merk & Media

Vrijdag 17 juni plaatste Aegon zijn nieuwste commercial op social media. De beelden riepen veel emotie op. En dan niet alleen over het hypotheekgesprek dat Aegon aanbiedt, maar vooral over de babydrager die in de spot te zien is. Om een kijkje in de keuken te geven hoe zo’n commercial tot stand komt, vertelt Esther Oostrom van Aegon haar verhaal. 

Esther: “Bij Aegon ben ik verantwoordelijk voor de televisiecommercials. In de laatste die we hebben gemaakt, staat het ‘Aandacht voor je nieuwe huis-gesprek’ centraal. Via dit gesprek kun je je financiële mogelijkheden verkennen vóórdat je verliefd wordt op een droomhuis. Hartstikke handig: je weet dan precies welke stappen je moet zetten nádat je de liefde aan een huis hebt verklaard.

Bij het maken van zo’n commercial gaan we niet over één nacht ijs. We kijken eerst naar de vragen waar onze klanten mee zitten. Daarna wordt bedacht welk antwoord we daarop kunnen geven. Met het reclamebureau wordt vervolgens zorgvuldig nagedacht over het verhaal, en over hoe we dat beeldend kunnen maken. We kozen voor twee jonge vaders die net een kind hebben gekregen en groter willen wonen. Ze praten véél liever over het nieuwe huis dan over ingewikkelde geldzaken, dat begrijpen we bij Aegon heel goed. Daarom helpen we ze. Voor de televisiebeelden leek het ons leuk als je de kinderen óók ziet. In een draagzak, dat maakt de situatie extra herkenbaar. 

Toen het script was geschreven, moest er veel worden gekozen. De vaders, kleding, locatie, luiertassen, draagzakken… Hoe we tot de keuze voor de twee mannen zijn gekomen, zal ik niet verklappen. Maar over de draagzakken vertel ik graag wat meer. Ik ben zelf moeder van twee kinderen en heb zowel mijn zoon als dochter gedragen. Tijdens elke wandeling genoten ze van de wereld om hen heen, wat heerlijk was dat. Uit die ervaring heb ik gekozen voor de draagzakken die in de commercial te zien zijn. Deze voldeden bovendien aan de wettelijke eisen. Bewust kozen we twee verschillende. Zo, klaar – dacht ik. Op een regenachtige maandag zijn de beelden geschoten in Rotterdam. Gelukkig was het nét droog tijdens de opnames en de kinderen gedroegen zich voorbeeldig. Hun ouders waren erbij.

Uit de reacties op Facebook en Twitter blijkt echter dat sommige vaders en moeders helaas vervelende ervaringen hebben met een van de babydragers die wij in onze commercial laten zien. Een aantal kinderen heeft zelfs heupproblemen opgelopen. Dat is verschrikkelijk want je wilt het allerbeste voor je kind. Wat ik hiervan heb geleerd? Dat je voor kennis over een draagzak advies inwint bij een expert in draagzakken. Net zoals je voor een hypotheek advies inwint bij een financieel adviseur. Daar hebben we er veel van bij Aegon, en er zijn ook veel onafhankelijk adviseurs in Nederland. Draagzakkenexperts zijn we niet. En ook daarvan weet ik nu: het is belangrijk verder te kijken en je erin te verdiepen voor je een keuze maakt. Zo heb ik weer wat geleerd, dankzij alle reacties. Kies met aandacht.”

Esther Oostrom, Manager Merk & Media
Als manager Merk & Media ben ik verantwoordelijk voor alle corporate campagnes van Aegon.

25 Comments

Iemand gaf op fb wel een goede tip: Maak een online filmpje waarbij deze twee papa's draagconsult krijgen en link het aan "lekker in je hypotheek zitten". Kan de naam van de bedenker niet meer vinden maar credits voor diegenen want ik vond het een tof idee.  Iets mee doen misschien?
Beste Mara, dank je wel voor je tip. Ik zal eens kijken wat we nog kunnen doen en of we degene die dit heeft bedacht nog kunnen vinden mochten we het uitvoeren. Het is dat mijn kinderen al groter zijn, anders had ik alle tips over het dragen van baby's in een babydrager zeker toegepast. Hartelijke groet, Esther
Wat een mooie, nette reactie! Ik was wel al heel blij te zien dat het dragen van kinderen inmiddels al zó normaal is dat het zelfs in een commercial te zien is. Hartelijke groeten, Wendy (draagconsulent)
Beste Wendy, dank je wel voor je reactie en compliment. Hartelijke groet, Esther
Ziet nu werkelijk niemand dat de rechtervader een in tweeen gesneden baby draagt????
Beste Marjan, ik kan je beloven dat we de baby niet hebben geshopt en dat hij echt zo in de draagzak zat. Dat is conform de richtlijnen van de gebruikte (ergonomische) draagzak. Heb ik je hiermee gerustgesteld? Hartelijke groet, Esther
Ik moet er steeds om lachen. De rechter baby kijkt vooruit maar de beentjes zitten achterstevoren. Snap er niks van.
Beste Jeanne, de rechter baby kijkt inderdaad vooruit en ook zijn beentjes zitten naar voren volgens de gebruiksaanwijzing. We hebben niets geshopt en de baby's hebben een leuke dag gehad. Hartelijke groet, Esther
Ik zie het gezichtje toch echt naar voren en de beentjes en voetjes naar achter bij de rechter baby of is de draagzak met nep-beentjes?
Hallo Esther, Ik heb de discussie op de voet gevolgd. Om 2 redenen; ik werk bij Aegon en ik draag mijn kinderen in een doek. Ik vind je reactie heel goed en netjes. En voor de toekomst met nieuwe filmpjes zou het inderdaad fijn zijn dat er ook zoveel reacties komen en dan om de inhoud i.p.v. de vorm.
Dank je wel Esther :-)
Hallo allemaal, Ben ik de enige die ziet dat de (voor de kijkers) rechterbaby gewoon achterstevoren in de babydrager zit?????
Wat een matige reactie,  er zijn miljoenen mensen die deze reclame wellicht dagelijks voorbij gaan zien komen op tv. Je op een site matig verontschuldigen voor de onwetendheid vind ik voor een zogenaamd verantwoordelijke hypotheekverstrekker echt not done. Aanpassing zou wel het minste zijn wat Aegon kan doen. Dit type draagzakken zou echt verboden moeten worden.  
Goedemorgen, Ben ik de enige die ziet dat de baby rechts (voor de kijkers) achterstevoren in de babydrager zit???? Je moet zo een draagzak natuurlijk wel juist gebruiken! Mvg, Elisa.
Dacht ik ook te zien, maar heb even Alle reacties gelezen voordat ik reageerde... Zouden meer mensen moeten doen:)
Hoi Esther, Kwam hier toevallig omdat ik de status van mijn hypotheek wilde na kijken. Ik vind je reactie briljant en ijzersterk! (los van het thema of zonder dat ik een mening hier over heb)
Een fantastische commmercieel die de bedoelde boodschap op een komische wijze brengt Voor een niet Rotterdammer is het wel onbegrijpelijk wat in de laatste zin gezegd wordt Meer specifiek het laatste woord........dat klinkt als.....peete?? Kunt u toelichten wat er gezegd wordt.
Vraag me af of dit wel echte Rotterdammerts zijn. Denk eerder aan acteurs die een imitatie doen.
Kan iemand mij zeggen wat die linkerman nou zegt als de rechterman klaar is? Is mij echt een raadsel n.l.
Geachte mevrouw Oostrom,  Wat een hartelijke en duidelijke reactie geeft u op de Aegon website op de commotie die is ontstaan naar aanleiding van de foto's. Goed om te lezen dat u goede ervaringen heeft met het dragen van uw zoon en dochter. Inderdaad, niets is fijner dan het baby-, peuter- (en zelfs kleuter-) dragen in een draagdoek of voorgevormde drager. Zowel voor kind als voor moeder én vader. Mijn vrouw en ik hebben zelf ook hele prettige ervaringen met het dragen van onze beide dochters, en we zie aan ze dat het hen heel veel goeds doet. Wij gebruiken altijd ergonomische dragers en draagdoeken, waarbij de heupen en onderbeentjes van het kindje goed ondersteund worden, en het kindje beschermd met buik en gezicht naar de ouder toe in de drager of doek zit. Het is zeer belangrijk dat een drager aan deze ergonomische eisen voldoet. Helaas voldoen de forward facing dragers die in de foto's van de Aegon reclamecampagne en op de website gebruikt worden volstrekt niet aan deze eisen. Inmiddels is dat u ook bekend, lees ik in uw reactie. Wat mij verbaast en als vader van twee gedragen kinderen zorgen baart, is dat Aegon kennelijk niet heeft besloten om deze foto's niet meer te gebruiken en/of te vervangen door foto's waarin de juiste dragers worden gebruikt. Zo werkt Aegon als grote speler op de financiële markt op grote schaal mee aan verkeerde voorlichting over een onderwerp/trend die sterk in ontwikkeling is en waar veel jonge ouders nog van wat willen leren. Mijn vriendelijke verzoek aan Aegon is dan ook: verwijder per direct deze foto's en video's van alle media, en vervang ze met spoed door de juiste foto's, met eventueel een toelichting om welke reden dat is gedaan. Zo laat Aegon ook nog eens zien dat men let op de details, en de gezondheid van haar klanten (inclusief de hele jonge klanten) hoog in het vaandel heeft staan. Als Aegon laat zien dat men leert van gemaakte fouten, staat men bovendien extra sterk. De meerkosten hiervan zullen zeker profijt opleveren voor Aegon. Met vriendelijke groet, M. Hendriks
Hélemaal mee eens!!
Geen wonder dat kinderen heupproblemen krijgen als je ze zo probeert in de draagzak te vervoeren. Het is namelijk onmogelijk om een baby zo in een draagzak te proppen dat het hoofd naar voren kijkt en de voetjes naar achteren wijzen. Het is gewoon lachwekkend om te zien.
Ik blijf het gewoon een vreslijke irritante reclame vinden. Ik klik gelijk naar wen andere zender als deze reclame in beeld komt.
Bij de baby, voor de kijker rechts, lijkt het net of zijn bovenlijfje niet bij zijn beentjes horen. Die beentjes hangen er zo vreemd onder. Ben ik de enige die er zo over denkt?
In dit reclamespotje zag ik een bus voorbij rijden die ik heel goed kent dit is namelijk een Connexxion bus uit de provincie Zeeland, deze bus rijd zoals ik weet niet op het Noordereiland waar deze opname is gemaakt. Kunnen jullie wellicht vertellen hoe het eigenlijk in mekaar zit!