Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Inboedelverzekering: wat is er veranderd?

20 augustus 2014

door Redactie | Aegon Blog

Een tablet, smartphone, laptop of flatscreen. Bijna iedereen heeft deze apparatuur wel in huis en ook verzekerd.  Maar om deze verzekering betaalbaar te houden én de beste service te verlenen aan onze klanten, heeft Aegon de inboedelverzekering aangepast. Richard Buijs van Aegon legt uit. 

Waarom heeft Aegon de inboedelverzekering aangepast?

‘Wij zien dat steeds meer klanten gadgets aanschaffen, zoals een mobiele telefoon, tablet of laptop. Deze gadgets worden heel vaak gebruikt, maar hebben ook steeds vaker schade – zo hebben wij geconstateerd. Om de verzekering betaalbaar te houden en een volledige én goede service te bieden aan onze klanten hebben we maatregelen genomen. Dit betekent dat de voorwaarden van de inboedelverzekering, als onderdeel van het Woon- & VrijeTijdpakket, zijn aangepast.’

Is het het gehele Woon- & VrijeTijdpakket dan aangepast?

‘Jazeker. Het oude pakket was niet meer van deze tijd als je kijkt naar de spullen die mensen tegenwoordig in huis hebben. De verzekeringsbehoeften zijn veranderd. Onze klanten hebben daarom in mei 2014, toen het pakket is omgezet, een brochure gekregen waarin alle veranderingen op een rij staan.’

Stel: ik heb een smartphone, tablet, televisie en computer. Wat wordt er nu gedekt door Aegon als er iets kapot gaat?

‘Gadgets – maar ook televisies, desktops en dvd’s – vallen onder de dekking van Audio-, visuele en computerapparatuur (AVC). Als klanten gebruikmaken van de inboedelwaardemeter (90 procent gebruikt deze), dan is het standaard verzekerd bedrag € 12.000. Als je schade hebt, vergoedt Aegon in de basis de schade tot maximaal dit bedrag. Dit kan via herstel, door de smartphone of laptop dus te repareren. Of wij vergoeden de nieuw- of dagwaarde – afhankelijk van de leeftijd van de gadget – als herstel niet meer mogelijk is.’

‘Er zijn twee uitzonderingen. Bij diefstal buiten je huis is er een eigen risico van € 100. Dit eigen risico kan op polisniveau zijn afgekocht door de klant waardoor bij een diefstalschade het eigen risico niet meer geldt. Bij het laten vallen of (om)stoten van de gadgets geldt een eigen risico van € 250. Dit eigen risico kan in tegenstelling tot de vorige nooit zijn afgekocht. Als de gadget kan worden gerepareerd via ons Aegon Schade Service herstelnetwerk, dan vervalt het eigen risico voor het laten vallen of (om)stoten.’

Wat betekenen de veranderingen voor de premie?

‘Het Woon- & VrijeTijdpakket is weer up-to-date en past bij de behoefte van de klant. Het product is dus aangepast, maar de afgelopen jaren zagen we ook dat er veel meer is geclaimd dan waar we in eerste instantie rekening mee hadden gehouden. Door de toegenomen schadelast hebben klanten in mei een brief gekregen waarin is uitgelegd dat ze het nieuwe product krijgen en dat de premie voor het nieuwe Woon- & VrijeTijdpakket hoger kan uitpakken.’

Aegon logo
Redactie | Aegon Blog
Aegon biedt wereldwijd zo'n 40 miljoen mensen oplossingen op het gebied van pensioenen, verzekeringen en vermogensbeheer. Omdat we het belangrijk vinden dat je zelf bewust financiële keuzes kunt maken, ontwikkelen we producten die je financieel zelfstandig maken. Met deze blog helpen we je op weg met nieuws en achtergrondinformatie.