Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Blogs Opinie ‘Ik hoop dat FinSnap ervoor zorgt dat iedereen in Nederland financieel zelfvertrouwen krijgt’

‘Ik hoop dat FinSnap ervoor zorgt dat iedereen in Nederland financieel zelfvertrouwen krijgt’

18-12-2019

Petra Marechal is opgegroeid in een fruitteeltgezin. Bij haar is het met de paplepel ingegoten om verstandig om te gaan met geld. Ook bij Aegon zet ze zich volop in om mensen ‘Goed met Geld’ te maken. Met slimme, nieuwe technieken. Een van de initiatieven waar zij op dit moment hard aan werkt, is FinSnap. Een handige tool die adviseurs helpt om mensen snel inzicht te bieden in hun financiële situatie: nu én later.

Petra, jij bent een van de bedenkers van FinSnap. Hoe ben je tot het idee gekomen?

“Bij Aegon zijn we al een aantal jaar bezig om mensen ‘Goed met Geld’ te maken. Wat we vooral merken is dat mensen geen zin en tijd hebben om zelf in hun financiën te duiken. Wat FinSnap doet, is die drempel juist wegnemen door techniek én data samen te brengen. We bieden adviseurs de mogelijkheid om klanten op een makkelijke manier een totaalinzicht te geven in hun financiële situatie. Ik zie mezelf trouwens niet als bedenker want er werken heel veel mensen aan FinSnap. Ik ben juist degene die alles aan elkaar verbind.”

Wat maakt FinSnap onderscheidend?

“Het doel van FinSnap is dat jij en ik snappen hoe we er financieel voor staan, nu én later. En er vervolgens ook mee aan de slag willen. Om dat inzicht te bieden, werken we samen met een externe partij Ockto. Zij hebben de techniek om van verschillende partijen de financiële gegevens op te halen. Je hebt namelijk niet altijd al je financiële producten bij dezelfde aanbieder. En je hebt ook te maken met verschillende instanties. Denk aan de Belastingdienst, maar ook Mijnpensioenoverzicht en het UWV. FinSnap brengt dit allemaal samen.”

Dat zijn wel serieuze gegevens die worden opgehaald. Gebeurt er nog iets met de data?

“Nee, het mooie is dat er in FinSnap geen gegevens worden opgeslagen. De brondata wordt bij de verschillende partijen opgehaald. Dat is puur om goed inzicht te bieden. Ik kan me voorstellen dat het eng voelt, maar de meeste mensen geven ons juist terug dat ze het fijn vinden dat de gegevens kloppen.”

De adviseur speelt een belangrijke rol bij FinSnap…

“Ja, dat klopt! FinSnap biedt het inzicht en de adviseur is de aangewezen persoon om een klant verder te helpen. Adviseurs hebben een vertrouwensband en de kennis om de juiste oplossingen te bieden voor verschillende financiële uitdagingen. En voor de adviseur is de tool ideaal, zij winnen juist tijd doordat ze niet meer zelf in de papieren administratie van klanten hoeven te wroeten.”

Hoe helpen wij de adviseur op weg om de tool op een juiste manier in te zetten?

“We hebben dagelijks contact met adviseurs die het nu al gebruiken. Zo horen wij van hen wat goed gaat en wat beter kan. En waar zij nog meer behoefte aan hebben. Maar ook de adviseurs van Aegon gebruiken FinSnap. Zo leren wij zélf wat wel en niet werkt. En dat delen we weer. Het is dus écht iets wat we samen met adviseurs verder willen brengen.”

Klanten hebben behoefte aan duidelijkheid en concrete handvatten, biedt FinSnap dat?

“We leggen alles zo helder mogelijk uit. Ook met behulp van plaatjes en overzichten. En we maken het behapbaar door klanten te laten zien wat je per maand te besteden hebt. Daarnaast maken we aannames voor wat ze in de toekomst nodig hebben. Je kunt spelen met verschillende scenario’s. Bijvoorbeeld wat er gebeurt als je een beleggingsrekening opent en dit over 15 jaar laat uitbetalen. Of wat de gevolgen zijn van minder gaan werken, of eerder stoppen met werken. Het zijn allemaal fictieve bedragen, maar het zet je wel aan het denken. En stel, je komt erachter dat jouw financiële situatie voor later wel goed zit. Dat geeft ook zelfvertrouwen.”

Je bent zelf ook echt een voorvechter om mensen Goed met Geld te maken. Waarom vind je het zelf zo belangrijk?

“Ik vind het belangrijk dat je grip hebt op je financiën: Goed met Geld zijn. Dat geeft namelijk vrijheid in je hoofd. Ik ben zelf opgegroeid in fruitteeltgezin. Je hebt dan goede en slechte jaren. Ik heb van huis uit meegekregen dat je verstandig omgaat met je geld. Voor jezelf kunnen zorgen is belangrijk, en dat krijg je door inzicht te hebben.”

Loop je zelf nog ergens tegen aan?

“Ik weet dat ik nog wat moet regelen voor de kinderen, voor later. We hebben nu wat gespaard en willen daar echt wel wat mee. Beleggen is een serieuze optie. Hoewel ik verder alles goed geregeld heb en financieel best veel weet, ben óók ik afwachtend. Want is het wel handig om te beleggen en welke vorm van beleggen is dan de beste keuze? Ik ben ook maar mens.”

Waar hoop je over twee jaar met FinSnap te staan?

“Mijn droom is dat iedereen financieel zelfvertrouwen heeft. Dat mensen goed weten waar ze staan en wat ze wel of niet moeten doen. En volgens mij speelt techniek in combinatie met data een grote rol daarin. En er blijft ook altijd een rol voor een vertrouwd gezicht en iemand die je goede keuze kan bevestigen. Ik hoop dus dat FinSnap bijdraagt aan die droom en hopelijk is de tool nog uitgebreider en gaver.”

Sadia Shirriff,
Redacteur
Ik ben communicatiespecialist bij Aegon. Ik houd me elke dag bezig met het begrijpelijk maken van onze ingewikkelde informatie. Zowel in onze brieven en e-mails als op de website. Ik vind het heel interessant om me te verplaatsen in onze klanten. En als ik er ook nog een beetje creativiteit op los kan laten, ben ik in mijn element!