Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

‘Verstand op nul en naar de getver gaan’

25 april 2019

doorRedactie | Aegon Blog

Marieke Keijser (22) en Tone Wieten (24) gelden als grote roeibeloften voor de toekomst. Tijdens hun weg naar olympisch goud in #Tokio2020 volgen we het duo van het Aegon Nationaal RoeiTeam op ons Instagramkanaal. In deze blog beantwoorden Marieke en Tone prikkelende dilemma’s over duurtraining.

Intervaltraining of duurtraining?

Marieke: “Ik ben een soort diesel, dus ik ga voor duurtraining. Het liefst zit ik lang in m’n boot of op de fiets. Lekker verdwalen op de Rotte. Dat voelt voor mij ook niet als sporten. Sprinten kan ik daarentegen echt niet. Als ik sprintjes doe, heb ik het gevoel dat ik doodga."

Tone: “Intervallen vind ik leuker. Voor m’n gevoel gaat dat sneller voorbij. Die trainingen liggen me ook beter, want ik ben explosief. Toch kies ik op dit moment voor duurtrainingen, die heb ik als roeier keihard nodig om inspanningen lang vol te houden. Als ik mezelf hierin verbeter, kan ik langer een hoog gemiddeld vermogen leveren."

Een leuke training of een effectieve training?

Marieke: “Ik haal de meeste voldoeding uit sterker en beter worden. Als ik effectief train, is er daarna tijd om leuke dingen doen!”

Tone: “Trainen hoeft niet altijd leuk te zijn, m'n doel is gewoon beter worden. Duurtrainingen vind ik eigenlijk helemaal niet leuk. Ik weet hoe belangrijk het is, dus zet m’n verstand op nul en ga ervoor. Wat mij helpt is muziek luisteren of samen met anderen trainen. Duurtrainingen op de fiets vind ik overigens makkelijker vol te houden dan in de boot. Als ik een lange roeitraining heb, focus ik heel bewust op m’n techniek om het makkelijker vol te houden.”

Roeien op de Bosbaan of op de Amstel?

Marieke: “Ik ben een Rotterdammer, dus beiden zijn geen optie. Ik kies de Rotte!”

Tone: “De Amstel. Dat draaien op de Bosbaan is heel irritant, want na 10 minuten ben ik al aan de overkant. Tijdens het omkeren zakt m’n hartslag en ben ik dus minder effectief. Roeien op de Amstel is leuker: er zijn wat bochtjes en ik moet goed kijken. Dan lijkt de tijd sneller te gaan. Een training van meer dan twee uur doe ik dus het liefst op de Amstel. Ik maak het dan nog leuker voor mezelf door af te spreken met anderen. Elke ochtend stipt om 8.00 uur op dezelfde plek en go! Dat motiveert me enorm.”

Vijf uur achter elkaar roeien of een 6K-test doen?

Marieke: “Het is allebei ontzettend zwaar. De 6K-test, zes kilometer roeien op de ergometer, moet ik ieder jaar een keer doen. Je moet dan tot het uiterste gaan. Ik kies die wel, dan heb ik ‘m maar gehad ook. Vijf uur roeien vraagt ook heel veel van je lichaam. Maar met koffiepauzes tussendoor zou ik dat wel leuk vinden.”

Tone: “Als ik vijf uur achter elkaar roei, ben ik 60 kilometer onderweg. Dat sloopt me volledig en dan heb ik een veel grotere energiebehoefte. Met een 6K-test ben ik in 20 minuten klaar, dus dan kies ik liever voor de 6K-test. Alhoewel, dan bereik ik ook mijn maximale hartslag en verzuring, dus erg prettig is het niet.”

Na een duurtraining: goed eten of goed slapen?

Marieke: “Als ik wel even iets kleins mag eten, een eiwitreepje bijvoorbeeld, ga ik voor lekker slapen. Ik houd heel erg van middagdutjes, daarvan herstel ik goed.”

Tone: “Volgens mijn hartslagmeter verbrand ik ongeveer duizend calorieën per uur. Dat zijn er dus al gauw vijf- tot zesduizend tijdens een duurtraining. Tijdens zo’n training neem ik voedingsreepjes mee en doe ik extra suikers in m’n bidon. Direct na een training begin ik met aanvullen van koolhydraten en eiwitten. In de twee uren na een training neemt het lichaam deze voeding het meest effectief op. Ik eet dan bijvoorbeeld rijst, havermout, pasta of wraps. Een middagdutje kan daarna wel.”

Nooit meer blessures of nooit meer verzuren?

Marieke: “Nooit meer blessures. Verzuring kan mij heel veel voldoening geven. Helemaal naar de getver gaan. Alles geven. Niet meer kunnen lopen of lachen. Volledige uitputting geeft me echt een kick. Idioot, hè? Ik lijk wel een sadist.”

Tone: “Nooit meer verzuren… dan zou ik ziek hard kunnen roeien. Maar dan zou ik alsnog weleens aan de kant staan vanwege blessures. Ik kies dan liever voor nooit meer blessures, want dan weet ik in ieder geval dat ik lekker kan trainen. Ik ben toch al gewend aan de verzuring.”

Aegon logo
Redactie | Aegon Blog
Aegon biedt wereldwijd zo'n 30 miljoen mensen oplossingen op het gebied van pensioenen, verzekeringen en vermogensbeheer. Omdat we het belangrijk vinden dat je zelf bewust financiële keuzes kunt maken, ontwikkelen we producten die je financieel zelfstandig maken. Met deze blog helpen we je op weg met nieuws en achtergrondinformatie.