Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld

Zo maakt geld wél gelukkig!

17 april 2018

door Marlies Touburg, Webredacteur

Maakt geld gelukkig? Consumentenpsycholoog Patrick Wessels vindt van wel. Tenminste, als je het slim uitgeeft. Hoe je dat doet, lees je in zijn boek Geld maakt wel gelukkig. Wij vroegen hem naar zijn gouden tips. 

Hoi Patrick! Geld maakt niet gelukkig, zeggen ze altijd. Waarom beweer jij het tegenovergestelde?

Patrick: ‘Let vooral op de ondertitel van mijn boek: als je weet hoe je het uit moet geven. Kijk, iedereen moet zijn vaste lasten kunnen betalen. Huur of hypotheek, gas, water en licht. En natuurlijk een spaarpotje voor onverwachte uitgaven. Dat is allemaal belangrijk. Maar daar bovenop nóg meer geld verzamelen? Daar word je niet gelukkig van.’ 

Lekker uitgeven dus, dat geld?

‘Het gaat erom dat je dat slim doet. Als je je geld op een bepaalde manier uitgeeft, dan word je daar gelukkig van. Dat laat de wetenschap keer op keer zien.’

Op wat voor manieren dan?

‘Bijvoorbeeld door ervaringen te kopen in plaats van spullen. Ervaringen geven veel langer geluk. Je blijft er veel langer over praten. Over een weekendje weg praat je nog lang na. Maar je vertelt je vrienden minder vaak over die ene mooie vaas die je gekocht hebt. Door over ervaringen te praten, denken we er vaker aan terug. En zo maken ervaringen gelukkiger dan spullen.’

Heb je nog zo’n gouden tip?

‘Betaal vooraf, in plaats van achteraf. Stel dat je nu een vakantie boekt voor juli. Als je direct betaalt, doet dat even pijn. Je brein vindt die psychologische pijn helemaal niet prettig. Daarom zorgt je brein ervoor dat je extra van je voorpret geniet. Zo ebt de pijn langzaam weg, totdat hij in juli helemaal is verdwenen. Dan voelt het haast als een gratis vakantie. Betaal je achteraf, dan ben je in juli natuurlijk ook blij dat je op vakantie gaat. Maar dan staat er wel een zware pijn tegenover: je moet nog afrekenen. En dan heeft je brein geen tijd om die pijn te verzachten.’

Voor welke geldvalkuilen moeten we oppassen?

‘Kijk uit met productvergelijkingen. Wel op prijs natuurlijk. Maar stel dat je een fiets zoekt: ga dan niet eindeloos fietsen vergelijken. Er is altijd iets beters te vinden. Ons brein focust zich op verschillen in plaats van overeenkomsten. Daardoor ga je kiezen als een ‘maximizer’, in plaats van als een ‘satisfier’. Dat betekent dat je je richt op de verschillen en waarschijnlijk de allerduurste fiets kiest. Terwijl een eenvoudige fiets misschien prima was geweest voor jouw situatie.’ 

In hoeverre pas je je eigen tips toe?

‘Zoveel mogelijk! Vooruitbetalen doe ik bijvoorbeeld standaard. Niet alleen bij vakanties, maar laatst ook bij een paar schilderijen. Dat vond de verkoopster best vreemd. Want ze zouden pas over een paar maanden geleverd worden. Verder geef ik ook liever geld uit aan anderen, dan aan mezelf. En anderen, dat kan ook een goed doel zijn. Daarom gaat alles wat ik verdien aan mijn boek naar Kika.’ 

Jij bent dus echt goed met geld! Is dat altijd zo geweest?

‘Volgens jullie test ben ik een Financiële Guru, haha. Dus ja, ik ben wel goed met geld. Vroeger was ik meer bezig met geld verzamelen. Maar sinds ik weet hoe ons brein werkt, kan ik slimmere keuzes maken. Dat geeft rust. Ik heb bijvoorbeeld 5 aparte spaarrekeningen. Elk spaardoel heeft z’n eigen potje: een extra aflossing op mijn huis, een nieuwe auto, onverwachte uitgaven...

'De combinatie van automatisch sparen en dat doen voor een specifiek doel: dat is volgens de wetenschap de beste manier.

Zo maak je het jezelf gemakkelijk.’ 

Ben jij ook een Guru, net als Patrick?

Om goed met geld te zijn, hoef je geen consumentenpsycholoog te zijn. Het boek van Patrick helpt je natuurlijk wel een eind op weg! Benieuwd wat jij nog meer kunt doen om een echte geldheld te worden? Doe dan onze Goed met geld-test! Binnen 5 minuten weet je welk geldtype je bent. Én waar je valkuilen liggen.

 

Marlies Touburg, Webredacteur
Hypotheken, beleggen, pensioen, verzekeren... Ingewikkelde stof. Maar wél heel belangrijk. Als webredacteur bij Aegon ben ik daarom elke dag bezig om deze moeilijke onderwerpen begrijpelijk te maken. In lekker leesbare, heldere teksten. En dat doe ik met veel plezier!