Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

‘Kinderen kunnen voor een goede realitycheck zorgen’

29 maart 2017

door Marlies Touburg, Webredacteur

Van marketeer naar leraar voor een dag: Heijo en Rob gaan de uitdaging aan. Tijdens de Week van het Geld (27 t/m 31 maart) geven zij een gastles voor groep 8 van de openbare basisschool Benoordenhout. Zal het ze lukken om een groep bijdehante kinderen iets te leren over zoiets saais als verzekeren? 

Waarom hebben jullie je opgegeven als vrijwilliger?

Rob: ‘Door de Week van het Geld te organiseren, nemen banken en verzekeraars hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daar draag ik graag aan bij. Bovendien is dit voor mezelf een leuke test. Want je snapt de kern van verzekeren pas écht als je het aan kids uit groep 8 kunt uitleggen.’ 
Heijo: ‘Plus: karmapunten!’

Waarom moet groep 8 al les krijgen over verzekeren?

Rob: ‘Het draagt bij aan hun financiële bewustwording. Verzekeren gaat over financiële risico’s.’ 
Heijo: ‘Het is belangrijk om iets over verzekeren te weten, maar bijna niemand vindt het leuk of interessant. Dus hoe eerder je zoiets tastbaar kunt maken, hoe beter. Dan gaat het voor de kinderen meer leven. Soms wordt op de basisschool een beetje aan de basis voorbijgegaan. Er zijn zoveel leuke nieuwe dingen, zoals apps en coderen. Maar het is ook goed om kinderen een bepaalde basis mee te geven.

Wat verwachten jullie voor reacties?

Heijo: ‘We hebben alvast met de juf van groep 8 gepraat. Ik ben heel benieuwd, want ze heeft wel 30 keer gezegd dat het een ‘heel uitdagende groep’ is.’
Rob: ‘Ze komen vast met bijdehante opmerkingen. Dat je gewoon een nieuwe fiets moet jatten als je eigen fiets is gestolen, dat soort dingen. Ik denk dat we ook veel basisvragen krijgen, zoals ‘wat moet ik allemaal verzekeren?’. En of er ook verzekeringen voor kinderen zijn.’
Heijo:  ‘Je hebt natuurlijk grappige voorbeelden, zoals de voetballer die zijn benen verzekert. Maar ik ben wel benieuwd of ze het écht gaan snappen. Verzekeren is best abstract.’ 

Hoe gaat jullie les er precies uitzien?

Rob: ‘We stellen ons voor en vertellen dat we het spel ‘Fix je risk’ gaan spelen. En dat ze het komende half uur goed moeten opletten, want dan gaan we dingen uitleggen die ze nodig hebben om het spel te kunnen winnen.  Zo proberen we de kinderen een beetje te prikkelen. In het spel krijgen de kinderen te maken met realistische situaties. Bijvoorbeeld: je gaat met de bus op kamp. Wat kan er dan allemaal misgaan? Die risico’s moeten ze afwegen tegen de kosten van 4 verschillende verzekeringen. Het doel van het spel is je met beperkte middelen zo goed mogelijk verzekeren.’ 
Heijo: ‘Met het spel leren ze een inschatting maken van het risico en de waarde van geld. Daarmee laten we op een simpele en leuke manier zien dat geldzaken niet alleen maar saai zijn. En dat je geen accountant hoeft te zijn om je geldzaken goed te regelen. Hopelijk wordt het begrip verzekeren daarmee begrijpelijker.’

Wat hopen jullie dat de kinderen leren van de les?

Heijo: ‘Dat er altijd dingen kunnen gebeuren die minder prettig zijn, maar dat je daar dingen voor kan regelen. Vooruitkijken, dus. Dat is iets wat veel mensen niet uit zichzelf doen.’
Rob: ‘In het spel komt soms iets voorbij waar je helemaal niet aan gedacht hebt. En dat is in het echte leven natuurlijk ook zo. Hopelijk worden ze zich bewust van zulke risico’s.’
Heijo: ‘Ja, en dat ze tegelijkertijd leren slimme keuzes te maken. Dus niet zomaar alles verzekeren, terwijl het niet nodig is.’ 
En wat denk je dat jullie zélf van deze ervaring leren?
Rob: ‘Misschien hebben de kinderen wel hele goede vragen. Vragen die wij als marketeers in onze campagnes zouden moeten beantwoorden. Kinderen kunnen voor een goede realitycheck zorgen.’ 
Heijo: ‘Bij Aegon willen we alles zo begrijpelijk mogelijk maken. En iets is pas écht begrijpelijk als een kind uit groep 8 het snapt. Daar ligt voor ons een uitdaging.’

Marlies Touburg, Webredacteur
Hypotheken, beleggen, pensioen, verzekeren... Ingewikkelde stof. Maar wél heel belangrijk. Als webredacteur bij Aegon ben ik daarom elke dag bezig om deze moeilijke onderwerpen begrijpelijk te maken. In lekker leesbare, heldere teksten. En dat doe ik met veel plezier!