Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld

‘Verzeker je een paperclip?!’

15 maart 2018

door Marlies Touburg, Webredacteur

Pim houdt zich bij Aegon elke dag bezig met pensioenen. Iets héél anders dan lesgeven op een basisschool. Toch gaat hij die uitdaging aan! In de Week van het Geld (12 t/m 16 maart) geeft Pim een gastles over verzekeren. 

Kun je iets meer vertellen over de Week van het Geld?

‘De Week van het Geld is een themaweek waarbij basisscholen aandacht besteden aan geld. Alle grote banken en verzekeraars doen mee en leveren vrijwilligers voor gastlessen. Je merkt dat kinderen heel simpel over geld denken. Iets kapot? Dan koop je toch een nieuwe? Met die gastlessen leren kinderen meer over de waarde van geld en over verzekeren. Ik heb vorig jaar voor het eerst meegedaan als gastdocent op de school van mijn kinderen. Dat was ontzettend leuk, dus ik doe dit jaar weer mee!’

Is verzekeren niet veel te ingewikkeld voor kinderen?

‘Nee, dat denk ik niet. De technische kant ervan is natuurlijk ingewikkeld. Reserves aanleggen, kansberekeningen, het actuariaat… Maar het basisprincipe van verzekeren is heel eenvoudig. Als je auto kapot is, kun je in je eentje niet direct een nieuwe kopen. Maar leg je met 100 man een klein deeltje van die auto apart? Dan kun je wél een nieuwe auto kopen als hij kapot gaat. Dat idee van solidariteit is goed uit te leggen aan kinderen.’ 

Hoe ziet zo’n gastles eruit?‘

Vorig jaar heb ik eerst uitgelegd wat verzekeren precies is. Wat kun je verzekeren, en welke verzekeringen zijn er? Daarna hebben we een quiz gedaan. Wie zou er een paperclip verzekeren? Tja, daar heb je er honderd van. En hoe zit dat met een auto? Die is een stuk duurder. Maar topvoetballers kunnen makkelijk 10 nieuwe auto’s betalen. Moeten zij dan ook hun auto verzekeren? Zo leerden de kinderen dat risico’s per persoon kunnen verschillen. Die afwegingen kwamen daarna ook in het Fix je risk-spel naar voren.’

Wat hield dat spel precies in?

‘In dat spel gingen de kinderen zogenaamd op schoolreisje. Onderweg kwamen ze allerlei situaties tegen waar ze zich voor konden verzekeren. De schoolbus ging kapot, of een rugzak. Zo moesten ze samen risico’s inschatten en hun geld slim besteden. Bovendien leerden ze dat samenwerken, keuzes maken en solidariteit belangrijk zijn bij verzekeren.’

Wat hoop je dat de leerlingen van jouw les opsteken?

‘Ik vind het belangrijk om kinderen te leren dat hun daden gevolgen hebben. Dat ze zich bewust zijn van hun omgeving. Niet alles kan zomaar. Als er iets kapot gaat, kost dat geld. Die waarden wil ik mijn eigen kinderen ook meegeven. Vorig jaar merkte ik dat de les echt effect had. Aan het begin van de dag wilden de kinderen álles verzekeren. Van paperclips tot auto’s. Maar aan het eind van de dag beseften ze dat het gaat om risico’s afwegen.’

Wat denk je dat je zelf van de gastles kunt leren?

‘Vorig jaar heb ik geleerd dat ons schoolsysteem elk kind hetzelfde wil behandelen. Maar ieder kind is anders, en iedereen verdient zijn eigen benadering. En dat neem ik mee in mijn dagelijks werk. Daar ben ik ook elke dag met mensen bezig. Volwassenen reageren natuurlijk veel minder direct dan kinderen. Ze kunnen hun emoties beter verbloemen. Maar ook bij hen werkt een persoonlijke aanpak het beste. Wat bij de één goed uitpakt, kan bij de ander juist verkeerd vallen.’

Marlies Touburg, Webredacteur
Hypotheken, beleggen, pensioen, verzekeren... Ingewikkelde stof. Maar wél heel belangrijk. Als webredacteur bij Aegon ben ik daarom elke dag bezig om deze moeilijke onderwerpen begrijpelijk te maken. In lekker leesbare, heldere teksten. En dat doe ik met veel plezier!