Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld

U wilt zonder extra kosten aflossen

Veelgestelde vragen

Hoeveel mag ik extra aflossen op mijn hypotheek?
Een extra aflossing op uw hypotheek is mogelijk, maar kan gevolgen voor u hebben
Op onze pagina 'U wilt extra aflossen op uw hypotheek' vindt u alle informatie over een extra aflossing op uw hypotheek. 

U kunt uw extra aflossing online aan ons doorgeven
Dit geeft u door met het formulier Aanmelden extra aflossingen op uw hypotheek. We nemen uw verzoek tot extra af te lossen binnen 10 werkdagen in behandeling. U ontvangt onze reactie via e-mail.

Een adviseur helpt u de gevolgen van uw extra aflossing in beeld te brengen
Laat u goed informeren over de eventuele gevolgen van de extra aflossing. Uw adviseur kan u daarbij helpen. Heeft de extra aflossing eventuele (fiscale) gevolgen voor u dan nemen we telefonisch contact met u op. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat mag ik declareren op mijn bouwdepot en hoe declareer ik dit?
Een bouwdepot is een rekening speciaal voor de (ver)bouwkosten voor uw woning. Hiermee kunt u de kosten declareren die in de begroting/verbouwingsspecificatie zijn opgenomen. Dit kunnen bijvoorbeeld kosten voor laminaat, een keuken of schilderwerk zijn. Ook kunt u zaken als vaste tuinbeplanting, een tuinvloer en een schuur/tuinhuisje declareren als dit opgenomen is in de verbouwingsspecificatie. Inrichting, zoals gordijnen en meubels of bloempotten, kunt u niet betalen uit een bouwdepot.

Alle informatie over hoe u declareert en het online declaratieformulier vindt u op Bouwdepot Aegon Hypotheken.
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Krijg ik bericht over de hypotheekrente die ik moet betalen?
U ontvangt uw notaspecificatie digitaal in Mijn Aegon
U ontvangt de notaspecificatie alleen digitaal. U kunt deze notaspecificatie(s) terugvinden in de app en in Mijn Aegon. Er wordt niet elke maand een specificatie aangemaakt. Dit gebeurt alleen bij wijzigingen:
  • Als de lening is afgesloten. Dit is de notaspecificatie voor de eerste incasso.
  • Wanneer u een lopende lineaire hypotheek heeft wordt de specificatie maandelijks aangemaakt.
  • Als er sprake is van een wijziging in het te betalen bedrag door een extra aflossing.
  • Wanneer (de rente van) één of meer leenlagen is gewijzigd.
  • Wanneer u een actief bouw- of rentedepot heeft.
De notaspecificatie kan niet automatisch per e-mail verstuurd worden
De specificatie's  worden automatisch door ons systeem aangemaakt. Hier is nog geen koppeling met e-mail mogelijk. U vindt uw notaspecificatie in Mijn Aegon. Meer informatie vind u op onze pagina 'Hoe en wanneer betaal ik mijn hypotheek?'.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Past Aegon de tariefklasse en het rentetarief van mijn hypotheek automatisch aan?

U heeft al de laagst mogelijke rente als u in de laagste tariefklasse valt of NHG heeft
Wanneer u een hypotheek heeft met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) betekent het dat uw hypotheek al in de laagste tariefklasse valt. De verhouding tussen uw lening en de marktwaarde van uw woning heeft dan geen invloed. ​U betaalt altijd het laagst mogelijke rentepercentage. U heeft ook de laagst mogelijke rente als u in de tariefklasse <67,5% valt. 

Er zijn twee situaties waarbij wij de tariefklasse automatisch aanpassen:

  • Bij een extra aflossing. Wordt uw hypotheek lager door een extra aflossing? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een lager rentetarief. Dit hangt af van de bij ons bekende waarde van uw woning en de hoogte van de hypotheek. Een lagere rente kan fiscale gevolgen hebben. Uw premie of inleg op de spaarverzekering/bankspaarrekening kan wijzigen. In dit geval nemen wij eerst telefonisch contact met u op voor wij de rente aanpassen. 
  • Bij het aflopen van uw rentevastperiode. Tijdens de rentevastperiode lost u bij een annuïtaire of lineaire hypotheek af op de hypotheekschuld. Door deze aflossingen kan uw hypotheek in een lagere tariefklasse komen. 
Wij passen de tariefklasse van uw hypotheek bij een lineaire of annuïtaire hypotheek ook niet automatisch aan
Een hypotheekvorm waarbij u maandelijks aflost (lineair of annuïtair), zien wij niet als extra aflossing. Wij passen de tariefklasse dan niet automatisch aan.

Als de waarde van uw woning is gestegen kunt u een verzoek indienen om de tariefklasse aan te passen
Om te bepalen in welke tariefklasse uw hypotheek valt vergelijken wij de hoogte van uw lening met de marktwaarde van uw woning. Is de waarde van uw woning gestegen? In dit geval kunt u een recente WOZ-beschikking of taxatierapport e-mailen naar hypotheken.beheer@aegon.nl. Vermeld hierin uw verzoek de rente aan te passen. We zullen beoordelen of u recht heeft op een lager rentetarief. Wij stellen uw nieuwe rente vast aan de hand van het actuele rentebericht. Dit is het rentebericht welke van toepassing is op het moment dat uw verzoek met bijlagen is ontvangen. De actuele hypotheekrente vindt u op onze op onze website.

We adviseren u om eerst contact op te nemen met uw adviseur
Een lagere rente kan fiscale gevolgen hebben, uw adviseur kan u daarbij helpen. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of een adviseur van Aegon:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom moet ik allerlei zaken doen omdat Aegon de beleggingsrekeningen wijzigt?
We introduceren Aegon Beheerd Beleggen omdat dit volgens ons beter aansluit bij de huidige wensen van onze klanten
En daarnaast voldoet dit nieuwe product gelijk aan de nieuwe wet- en regelgeving. Ons besluit is om met de huidige beleggingsrekeningen te stoppen en de keuze aan u te laten of u over wilt naar Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek of een andere keuze maakt. Voor het nieuwe product is het noodzakelijk dat we onder andere uw beleggingsprofiel en identificatie opnieuw vaststellen, zodat het nieuwe product aansluit bij uw huidige persoonlijke situatie.

Met Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek ontvangt u ieder kwartaal een online overzicht. Hierop ziet u uw beleggingsportefeuille en uw waardeontwikkeling zodat u tijdig kunt bijsturen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.