Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over de Spaarhypotheek

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen
Ik wil extra aflossen op mijn Spaarhypotheek. Heeft dat gevolgen voor mijn verzekering?

Een extra aflossing heeft gevolgen voor uw spaarhypotheekverzekering
Door extra af te lossen wordt uw hypotheekschuld lager. U spaarverzekering passen we dan ook aan. U mag namelijk niet meer sparen dan de hoogte van het hypotheekbedrag binnen de spaarhypotheek. Dit kan door het verlagen van de premie of door het inkorten van de looptijd van uw verzekering. Met het gespaarde geld lost u aan het einde van de looptijd uw spaarhypotheek af.

Neem voor een extra aflossing contact op met uw adviseur
Een adviseur helpt u bij het vinden van een hypotheek die bij u past. Uw adviseur kijkt op basis van uw persoonlijke situatie hoeveel u kunt lenen op basis van uw inkomen en de waarde van uw woning. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen.

  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Via ons webformulier kan u een adviesgesprek aanvragen. 
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn hypotheek verhogen?
U kunt uw hypotheek bij Aegon verhogen
Of en hoeveel u extra kan lenen hangt onder meer af van de marktwaarde van uw woning, de hoogte van uw huidige hypotheek en uw inkomen. U kunt bijvoorbeeld uw hypotheek verhogen als u uw woning wilt verbouwen. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden: 
  • De minimale verhoging is € 5.000,00.
  • Bij een verhoging gelden dezelfde acceptatieregels als voor een nieuwe lening. 
  • Bij de beoordeling kijken we naar de bestaande en de nieuwe lening. 
  • Bij een verhoging onder NHG levert u een nieuw taxatierapport aan.
  • De verhoging moet passen op basis van uw inkomen en de marktwaarde (na verbouw) van uw woning
  • Het is niet mogelijk een tweede hypotheek bij ons af te sluiten als de eerste bij een andere geldverstrekker is afgesloten.

Het kan zijn dat u langs de notaris moet voor uw verhoging  
Heeft u uw hypotheek hoger ingeschreven dan het bedrag dat u van ons heeft geleend? Of heeft u een deel van uw hypotheek afgelost? Dan heeft u mogelijk ruimte om uw hypotheek onderhands te verhogen. Dit betekent dat u niet naar de notaris hoeft. Het bedrag waarmee u de hypotheek wilt verhogen mag in dit geval niet hoger zijn dan de ruimte die u heeft in de hypotheek. 

Heeft u geen opnameruimte in uw hypotheek dan wordt de verhoging een tweede hypotheek. Deze hypotheek moet ingeschreven worden in het kadaster. Hiervoor moet u langs de notaris. 

U regelt uw aanvraag voor verhoging via uw adviseur
U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een verhoging van uw hypotheek aanvragen.

  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat is een variabele hypotheekrente?
Een variabele rente is een rente die dagelijks kan wijzigen
Op de pagina 'Vaste of variabele hypotheekrente?' vindt u alle informatie over de opbouw van onze variabele rente. Wilt u op de hoogte blijven van rentewijzigingen? Meldt u zich dan aan online aan voor ons rentebericht. Bij een wijziging van de variabele rente passen we op de 1e van de volgende maand het rentetarief aan. Vanaf dat moment geldt deze nieuwe rente.

Variabele rente is mogelijk bij onze Leven-, Aflossings-, Lineaire- en Annuïtteitenhypotheek
Wilt u de rente vastzetten? Stuur uw verzoek naar hypotheken.beheer@aegon.nl.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik een lagere hypotheekrente krijgen?
U kunt uw renteafspraak omzetten naar de marktrente
Uw adviseur berekent voor u of het verlagen van de hypotheekrente voordelig is. U ontvangt hiervoor een offerte die u aanvraagt via uw adviseur. U betaalt mogelijk omzettingskosten. Voor meer informatie gaat u naar Uw hypotheekrente omzetten naar de marktrente

U kunt ook voor rentemiddeling kiezen 
Een verzoek voor rentemiddeling doet u via uw adviseur. Meer informatie over rentemiddeling leest u op Rentemiddeling: is het iets voor mij?

In Mijn Aegon ziet u wat rentemiddeling of omzetten naar de marktrente voor uw persoonlijke situatie inhoudt
U vraagt na het inloggen een document op waar al uw hypotheekgegevens op staan met de uitkomst voor omzetten en rentemiddeling. U vindt dit document onder het tabblad 'rente aanpassen'. U bespreekt met dit document de mogelijkheden voor rentemiddeling met uw adviseur. 

Er zijn ook andere manieren om de maandlasten te verlagen
Zie voor de mogelijkheden U wilt uw hypotheek aanpassen

U regelt uw aanvraag via uw adviseur
Wij kunnen uw financiële situatie niet beoordelen en het betreffen complexe wijzigingen. Denk bijvoorbeeld aan eventuele fiscale consequenties van een lagere rente. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een offerte aan vragen:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn hypotheek wijzigen?
Er zijn verschillende mogelijkheden om uw hypotheek aan te passen
Afhankelijk van uw situatie bekijkt u met uw adviseur wat voor u een goede optie kan zijn. Op onze website vindt u meer informatie over de volgende mogelijkheden: 
Voor een verzoek tot het wijzigen van uw hypotheek neemt u contact op met uw adviseur
Het gaat om een ingrijpende aanpassing van uw hypotheek(voorwaarden). Uw adviseur helpt u een bewuste keuze te maken. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een wijzigingsverzoek aanvragen.
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Mijn hypotheekrente is gewijzigd. Waarom betaal ik nog steeds het oude bedrag?
Uw hypotheekrente betaalt u elke maand achteraf
Per de eerste van elke maand betaald u over de voorgaande maand. De hypotheekrente betaalt u dus maandelijks achteraf. Is er een wijziging geweest op uw hypotheek die van invloed is op de te betalen rente, dan merkt u dit altijd een maand later in uw afschrijving. Een wijziging van de variabele rente gaat in per de eerste van de volgende maand.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat is het verschil tussen het driemaands Euribor tarief en de variabele hypotheekrente?

Euribor staat voor Euro Interbank Offered Rate
Euribor is het rente tarief waartegen een groot aantal Europese banken elkaar leningen in euro's verstrekken. Iedere werkdag om 11:00 Central European Time wordt het Euribor rente tarief vastgesteld en doorgegeven aan alle deelnemende partijen en aan de pers.

De variabele rente wordt door Aegon vastgesteld
De rente kan elke dag anders zijn. Als de variabele rente wijzigt, gaat de nieuwe rente in op de eerste dag van de volgende maand. Vanaf dat moment geldt voor uw hypotheek de nieuwe rente. We wijzigen de rente in uw hypotheek maximaal één keer per maand. Meer informatie over hoe onze variabele rente is samengesteld kunt u vinden op 'Vaste of variabele hypotheekrente?'. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag.

Chat met een medewerker

U kunt direct chatten met één van onze medewerkers.

Bel met een medewerker

Onze medewerkers helpen u graag met het beantwoorden van uw vragen.

Downloads