Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over de Spaarhypotheek

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Is rentemiddeling mogelijk bij Aegon Hypotheken?

Rentemiddeling is mogelijk bij Aegon
U kan ook met uw adviseur tot de conclusie komen dat voor u de beste oplossing is om nu niets te doen. In ieder geval is het belangrijk dat u bewust een keuze maakt. Alle informatie over rentemiddeling leest u op Rentemiddeling: is het iets voor mij?

In Mijn Aegon kan u zien wat rentemiddeling voor uw persoonlijke situatie inhoudt
U kunt na het inloggen eenvoudig een document downloaden met de mogelijkheden voor uw persoonlijke situatie op een rij. U vindt dit document onder het tabblad 'rente aanpassen'. U bespreekt aan de hand van dit document de mogelijkheden voor rentemiddeling met uw adviseur. 

U regelt uw aanvraag voor rentemiddeling via uw adviseur
U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon rentemiddeling aan vragen.
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Via ons webformulier kan u een adviesgesprek aanvragen. 
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.


 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil extra aflossen op mijn Spaarhypotheek. Heeft dat gevolgen voor mijn verzekering?

Een extra aflossing heeft gevolgen voor uw spaarhypotheekverzekering
Door extra af te lossen wordt uw hypotheekschuld lager. U spaarverzekering passen we dan ook aan. U mag namelijk niet meer sparen dan de hoogte van het hypotheekbedrag binnen de spaarhypotheek. Dit kan door het verlagen van de premie of door het inkorten van de looptijd van uw verzekering. Met het gespaarde geld lost u aan het einde van de looptijd uw spaarhypotheek af.

Neem voor een extra aflossing contact op met uw adviseur
Een adviseur helpt u bij het vinden van een hypotheek die bij u past. Uw adviseur kijkt op basis van uw persoonlijke situatie hoeveel u kunt lenen op basis van uw inkomen en de waarde van uw woning. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een hypotheek aanvragen.

  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Via ons webformulier kan u een adviesgesprek aanvragen. 
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn hypotheek verhogen?

U kunt uw hypotheek bij Aegon verhogen
Of en hoeveel u extra kan lenen hangt onder meer af van de marktwaarde van uw woning, de hoogte van uw huidige hypotheek en uw inkomen. U kunt bijvoorbeeld uw hypotheek verhogen als u uw woning wilt verbouwen. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden: 
  • De minimale verhoging is € 5.000,00.
  • Bij een verhoging gelden dezelfde acceptatieregels als voor een nieuwe lening. 
  • Bij de beoordeling kijken we naar de bestaande en de nieuwe lening. 
  • Bij een verhoging onder NHG levert u een nieuw taxatierapport aan.
  • Het is niet mogelijk een tweede hypotheek bij ons af te sluiten als de eerste bij een andere geldverstrekker is afgesloten.

Moet ik voor het verhogen van mijn hypotheek naar de notaris?
Wanneer de bestaande hypotheek destijds hoger is ingeschreven kan het zijn dat u ruimte heeft om de hypotheek onderhands te verhogen en niet naar de notaris hoeft. De verhoging mag in dat geval niet groter zijn dan de beschikbare onderhandse opnameruimte. Is dit wel het geval dan moet u naar de notaris, omdat de nieuwe hypotheek ingeschreven moet worden in het kadaster.

U regelt uw aanvraag voor verhoging via uw adviseur
U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een verhoging van uw hypotheek aanvragen.

  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Via ons webformulier kan u een adviesgesprek aanvragen. 
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat is een variabele hypotheekrente?

Een variabele rente is een rente die dagelijks kan wijzigen
Op de pagina 'Vaste of variabele hypotheekrente?' vindt u alle informatie over de opbouw van onze variabele rente. U ontvangt bij een rentewijziging niet automatisch bericht van ons. U kunt zich online aanmelden als u bericht wil krijgen bij wijzigingen in ons rentebericht. Bij een wijziging van de variabele rente passen we op de 1e van de volgende maand het rentetarief aan. Vanaf dat moment geldt deze nieuwe rente.

Variabele rente is mogelijk bij onze Leven-, Aflossings-, Lineaire- en Annuïtteitenhypotheek
Wilt u de rente vastzetten dan ontvangen we graag een verzoek van u via hypotheken.beheer@aegon.nl.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik een lagere hypotheekrente krijgen?

U kunt uw renteafspraak omzetten naar de marktrente
Uw adviseur berekent voor u of het verlagen van de hypotheekrente voordelig is. U ontvangt hiervoor een offerte die u kunt aanvragen via uw adviseur. U betaalt mogelijk omzettingskosten. Voor meer informatie gaat u naar Uw hypotheekrente omzetten naar de marktrente

U kunt ook voor rentemiddeling kiezen 
Een verzoek voor rentemiddeling doet u via uw adviseur. Meer informatie over rentemiddeling leest u op Rentemiddeling: is het iets voor mij?

In Mijn Aegon kan u zien wat rentemiddeling of omzetten naar de marktrente voor uw persoonlijke situatie inhoudt
U kunt na het inloggen een document opvragen waar al uw hypotheekgegevens op staan met de uitkomst voor omzetten en rentemiddeling. U vindt dit document onder het tabblad 'rente aanpassen'. U bespreekt met dit document de mogelijkheden voor rentemiddeling met uw adviseur. 

Er zijn ook andere manieren om de maandlasten te verlagen
Zie voor de mogelijkheden U wilt uw hypotheek aanpassen

U regelt uw aanvraag via uw adviseur
Wij kunnen uw financiële situatie niet beoordelen en het betreffen complexe wijzigingen. Denk bijvoorbeeld aan eventuele fiscale consequenties van een lagere rente. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een offerte aan vragen.
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Via ons webformulier kan u een adviesgesprek aanvragen. 
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn hypotheek wijzigen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om uw hypotheek aan te passen
Er zijn meerdere manieren om uw hypotheek aan te passen. Afhankelijk van uw situatie kan u met uw adviseur bekijken wat voor u een goede optie kan zijn. Op onze website kunt u meer informatie vinden over de volgende mogelijkheden: 
Voor een verzoek tot het wijzigen van uw hypotheek verwijzen wij u naar uw adviseur
Het gaat om een ingrijpende aanpassing van uw hypotheek(voorwaarden). Uw adviseur helpt u een bewuste keuze te maken. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon een wijzigings verzoek aanvragen.
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Via ons webformulier kan u een adviesgesprek aanvragen. 
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Mijn hypotheekrente is gewijzigd. Waarom betaal ik nog steeds het oude bedrag?

Uw hypotheekrente betaalt u elke maand achteraf
Per 1 maart betaalt u over de maand februari. De hypotheekrente betaalt u dus maandelijks achteraf. Is er een wijziging geweest op uw hypotheek die van invloed is op de te betalen rente, dan merkt u dit altijd een maand later in uw afschrijving. Een wijziging van de variabele rente gaat in per de eerste van de volgende maand.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat is het verschil tussen het driemaands Euribor tarief en de variabele hypotheekrente?

Euribor staat voor Euro Interbank Offered Rate
Euribor is het rente tarief waartegen een groot aantal Europese banken elkaar leningen in euro's verstrekken. Iedere werkdag om 11:00 Central European Time wordt het Euribor rente tarief vastgesteld en doorgegeven aan alle deelnemende partijen en aan de pers.

De variabele rente wordt door Aegon vastgesteld
De rente kan elke dag anders zijn. Als de variabele rente wijzigt, gaat de nieuwe rente in op de eerste dag van de volgende maand. Vanaf dat moment geldt voor uw hypotheek de nieuwe rente. We wijzigen de rente in uw hypotheek maximaal één keer per maand. Meer informatie over hoe onze variabele rente is samengesteld kunt u vinden op 'Vaste of variabele hypotheekrente?'. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?

Downloads