Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld

Service op Maat bij onverwachte hypotheekomstandigheden

Het kan iedereen overkomen. U raakt uw baan kwijt. Of u gaat scheiden. Of u wordt arbeidsongeschikt. Door zulke onverwachte gebeurtenissen kan de betaling van uw hypotheek in gevaar komen. Dan wilt u natuurlijk snel duidelijkheid. Onze medewerkers van de afdeling Service op Maat van Aegon Hypotheken kennen de betalingsproblemen. En de oplossingen!

Zijn er problemen? Bel ons dan meteen!

Aegon helpt u bij het financieren van een huis. Maar ook als het even tegenzit. Bijvoorbeeld als de betaling van uw hypotheek in gevaar komt. Dreigt er een probleem, bel ons dan direct. Ook al heeft u reserves en kunt u daarmee de eerste tekorten aanvullen. Want zodra uw reserves op zijn, zal er een betalingsachterstand ontstaan. Hoe eerder een hulpvraag is gesteld, hoe sneller wij samen met u aan een duurzame oplossing kunnen werken. 

Zo werkt Service op Maat

Een noodgedwongen verkoop van uw huis? Daar wordt niemand blij van. Ook wij niet. Daarom willen we u zo goed mogelijk helpen met de betaling van uw hypotheek. Dat doen we met onze Service op Maat. Hoe het werkt ziet u hieronder.

Stap 1: inzicht in de nieuwe situatie

We maken eerst een complete analyse. Daarin brengen wij samen met u uw financiële situatie in kaart. Niet alleen alle inkomsten en uitgaven, maar bijvoorbeeld ook de waarde van uw woning. Verder bekijken we welk deel van de hypotheek u al heeft afgelost. En in hoeverre hulp van bijvoorbeeld familie mogelijk is. 

Stap 2: voorstel voor een duurzame oplossing

Wilt u graag in uw woning blijven wonen? Dan onderzoeken we wat er mogelijk is. En krijgt u een voorstel van ons. Hoe dat voorstel eruitziet hangt af van de situatie. Het is dus maatwerk. Het kan bijvoorbeeld gaan om een tijdelijke rentekorting waarmee u een moeilijke periode kunt overbruggen. Of om een volledige renteaanpassing. Of we zetten de huidige hypotheek om naar een nieuw contract. Maar het kan ook iets heel anders zijn. Bijvoorbeeld de hulp van een jobcoach als het vinden van een nieuwe baan lastig is. Vinden wij samen geen oplossing? Dan leggen wij u uit waarom dat zo is en zorgen voor begeleiding bij de verkoop van de woning.

U kunt weer vooruit

Meedenken met u. Dat is wat we willen met onze Service op Maat. U kunt er dus zeker van zijn dat ons voorstel weer past bij uw nieuwe financiële situatie. Op korte termijn én op lange termijn.

Veelgestelde vragen

Krijg ik bericht over de hypotheekrente die ik moet betalen?
U ontvangt uw notaspecificatie digitaal in Mijn Aegon
U ontvangt de notaspecificatie alleen digitaal. U kunt deze notaspecificatie(s) terugvinden in de app en in Mijn Aegon via 'Mijn Documenten'. Er wordt niet elke maand een specificatie aangemaakt. Dit gebeurt alleen bij wijzigingen:
  • Als de lening is afgesloten. Dit is de notaspecificatie voor de eerste incasso.
  • Wanneer u een lopende lineaire hypotheek heeft wordt de specificatie maandelijks aangemaakt.
  • Als er sprake is van een wijziging in het te betalen bedrag door een extra aflossing.
  • Wanneer (de rente van) één of meer leenlagen is gewijzigd.
  • Wanneer u een actief bouw- of rentedepot heeft.
De notaspecificatie kan niet automatisch per e-mail verstuurd worden
De specificatie's  worden automatisch door ons systeem aangemaakt. Hier is nog geen koppeling met e-mail mogelijk. U vindt uw notaspecificatie in Mijn Aegon. Meer informatie vind u op onze pagina 'Hoe en wanneer betaal ik mijn hypotheek?'.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

De hypotheekrente is niet afgeschreven. Wat nu?
Wij zullen uw hypotheekrente opnieuw incasseren
Wij incasseren de hypotheekrente altijd op of rond de eerste van de maand. Hebben wij de hypotheekrente niet van uw betaalrekening kunnen incasseren? We proberen het over ongeveer twee weken opnieuw. U kunt er ook voor kiezen om de hypotheekrente zelf naar ons over te maken. In dit geval kunt u de herincasso storneren via uw bank. Als incasseren op de eerste van de maand niet lukt ontvangt u ten alle tijden een herinnering van ons. Ook als u inmiddels betaald heeft en de herincasso storneert.  

De eerste keer dat wij de hypotheekrente incasseren via automatische incasso kan dit tot 2 werkdagen langer duren
Een eerste automatische incasso komt in een wachtrij bij de bank. Hierdoor kan de daadwerkelijke afschrijving eenmalig tot 2 werkdagen later plaats vinden. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

De automatische incasso naar Aegon is niet gelukt, wat nu?
Wij proberen op een later tijdstip nog een keer te incasseren
Lukt deze incasso ook niet? Dan ontvangt u van ons een acceptgiro om het openstaande bedrag zelf aan ons over te maken. 

Wij krijgen een bericht van uw bank wanneer een incasso niet is gelukt
Wij krijgen vanuit privacyredenen niet door wat de reden van de niet gelukte afschrijving is. U kunt dit zelf bij uw bank navragen. 

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wij gaan scheiden en hebben een hypotheek. Wat nu?
Wanneer u uit elkaar gaat en de hypotheek op één naam wilt zetten, dan moet u bij uw adviseur langs voor advies
Een ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid kan fiscale gevolgen hebben. Uw adviseur kan deze voor u op een rij zetten. Op basis daarvan ontvangen wij een schriftelijk verzoek van uw adviseur om te beoordelen of ontslag mogelijk is.

Wij gaan uit elkaar en willen de woning verkopen
Wanneer u uit elkaar gaat en uw woning wilt verkopen waarbij er sprake is van een restschuld dan heeft u daarvoor toestemming nodig. Bij een verzoek tot verkoop van de woning in verband met relatiebeëindiging bekijken we of woningbehoud voor één van u mogelijk is. Is dit niet het geval dan kunnen we een akkoord voor de verkoop geven. Heeft u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie dan kunt u aanmerking komen voor kwijtschelding van een eventuele restschuld.

Verzoek indienen
Om de voorgenomen verkoop te kunnen beoordelen willen we een schriftelijk verzoek ontvangen via hypotheken.beheer@aegon.nl

U kunt hier op onze website via deze link meer over lezen. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat zijn de gevolgen als ik mijn huis met verlies verkoop?
Kunt u uit de verkoopopbrengst van uw woning uw hypotheek niet volledig aflossen? 
Op het moment dat u uw woning met verlies verkoopt, ontstaat mogelijk een restschuld. Het is mogelijk dat u uw woning verkoopt voor een bedrag lager dan uw hypotheek. U heeft dan toestemming van Aegon nodig om de woning voor deze lagere prijs te verkopen.

U heeft een hypotheek met NHG
Als u een lening heeft gesloten met Nationale Hypotheek Garantie dan kunt u mogelijk een beroep doen op deze garantie. Zij verwachten uw volledige medewerking aan de verkoop van de woning en de rente en premietermijnen blijft u maandelijks voldoen.

U heeft een hypotheek zonder NHG
Het tekort dat ontstaat bij de verkoop van de woning voldoet u uit eigen middelen. U zorgt dat het tekort vóór de overdracht van uw woning op de rekening van de ingeschakelde notaris is bijgeschreven. Een eventuele restschuld die op dit moment ontstaat dragen wij over aan een incassobureau. Houdt u er rekening mee dat het incassobureau kosten in rekening brengt. Het is dus belangrijk op tijd een oplossing te vinden om het tekort aan te vullen. 

Dreigt er een restschuld te ontstaan? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 058 244 3362, of per mail via bijzonderbeheer@aegon.nl.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?