Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Ik moet mijn huis verkopen

Veranderingen in uw persoonlijke situatie zorgen soms voor moeilijkheden bij het betalen van uw rekeningen. Bijvoorbeeld de rekeningen voor uw hypotheek. Het kan voorkomen dat u daarom uw huis gaat verkopen. Dit is een positie waar u liever niet in terecht komt. Hieronder staan een aantal gebeurtenissen waar u mee te maken kunt krijgen. Hier vindt u ook meer informatie en kunt u per gebeurtenis lezen wat de mogelijkheden zijn hoe u wellicht uw woning kunt behouden. Uiteraard kunt u ook altijd contact met ons opnemen om dit te bespreken. Wij zoeken graag samen met u naar een oplossing om uw financiële situatie weer op orde te brengen.

Wij gaan uit elkaar

Als u en uw partner besluiten om uit elkaar te gaan en u heeft een koopwoning, dan zijn er zaken die u moet regelen en beslissen. Wat doet u bijvoorbeeld met uw huis? En kan één van u beiden de hypotheek alleen betalen? Als één van u beiden de woonlasten niet kan betalen, is verkoop van de woning misschien niet te voorkomen. Het is dan belangrijk om te weten of u een hypotheek met of zonder Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft.

U heeft een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie?

Dan overleggen wij bij een echtscheiding of relatiebeëindiging met de NHG of de verkoop van uw woning noodzakelijk is. Uiteraard kijken wij eerst of er een andere oplossing mogelijk is. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat één van u voldoende inkomen heeft om de hypotheek voort te zetten. Wanneer dit niet mogelijk is voeren wij voor de NHG een Inkomens- en Vermogenstoets uit. Wij vragen hiervoor enkele documenten bij u op zoals een werkgeversverklaring.

De uitslag van deze toets is doorslaggevend of u volgens de NHG in de woning kunt blijven wonen of dat u deze kunt verkopen. Ook geeft de toets aan of u in aanmerking kunt komen voor finale kwijting van uw eventuele restschuld (verkoopverlies) door de NHG.

Is dit voor u van toepassing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Wij informeren u graag verder over het proces van NHG. Lees meer informatie over NHG.

U heeft geen hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie?

Dan kunt u bij een echtscheiding of relatiebeëindiging bij ons terecht om te overleggen wat voor u de beste oplossing is. Allereerst onderzoeken wij, samen met u, of er mogelijkheden zijn voor woningbehoud. Zijn deze mogelijkheden er niet dan overleggen wij met u op welke manier de verkoop van uw woning zo goed mogelijk kan worden opgestart. Het is daarom van belang om ons tijdig te informeren voordat u de woning in de verkoop zet. Op deze manier kunnen wij met u meedenken om de verkoop in goede banen te leiden.

Restschuld

Door de dalende huizenprijzen kan de verkoopopbrengst van uw woning lager zijn dan de hoogte van uw hypotheek. Hierdoor ontstaat er een restschuld op uw hypotheek. Aarzel op zo'n moment niet en neem contact met ons op. Wij staan voor u klaar en samen met u zoeken wij naar een mogelijke oplossing. Lees meer informatie over restschulden.

Ik ben arbeidsongeschikt

Uw financiële situatie verandert als u, of uw partner, arbeidsongeschikt wordt. Woonlasten zijn daarbij voor veel mensen een aanzienlijke uitgave. Het is van belang dat deze lasten nog steeds aansluiten op uw (veranderende) inkomen. Neemt u daarom contact met ons op om te bespreken hoe u met deze situatie om kunt gaan.

Als alle mogelijkheden zijn besproken, en u de woonlasten niet kan betalen, is verkoop van de woning misschien niet te voorkomen. Dat is een grote beslissing waarbij wij u zo goed mogelijk helpen. Hierbij is het belangrijk om te weten of u een hypotheek met of zonder Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft.

U heeft een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie?

Uiteraard kijken wij eerst of er een oplossing mogelijk is, waardoor u in uw huis kunt blijven wonen. Om dit te bepalen voeren wij voor de NHG een Inkomens- en Vermogenstoets uit. Wij vragen hiervoor enkele documenten bij u op zoals een Toekenningsbesluit over uw arbeidsongeschiktheid. Dan overleggen wij, wanneer u arbeidsongeschikt bent, met de NHG of de verkoop van uw woning noodzakelijk is.

De uitslag van deze toets is doorslaggevend of u volgens de NHG in de woning kunt blijven wonen of dat u deze kunt verkopen. Ook geeft de toets aan of u in aanmerking kunt komen voor finale kwijting van uw restschuld (verkoopverlies) door de NHG.

Is dit voor u van toepassing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Wij informeren u graag verder over het proces van NHG. Lees meer informatie over NHG.

U heeft geen hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie?

Dan kunt u bij arbeidsongeschiktheid bij ons terecht om te overleggen wat voor u de beste oplossing is. Allereerst onderzoeken wij, samen met u, of er mogelijkheden zijn voor woningbehoud. Zijn deze mogelijkheden er niet dan overleggen wij met u op welke manier de verkoop van uw woning zo goed mogelijk kan worden opgestart. Het is daarom van belang om ons tijdig te informeren voordat u de woning in de verkoop zet. Op deze manier kunnen wij met u meedenken om de verkoop in goede banen te leiden.

Restschuld

Door de dalende huizenprijzen kan de verkoopopbrengst van uw woning lager zijn dan de hoogte van uw hypotheek. Hierdoor ontstaat er een restschuld op uw hypotheek. Aarzel op zo'n moment niet en neem contact met ons op. Wij staan voor u klaar en samen met u zoeken wij naar een mogelijke oplossing. Lees meer informatie over restschulden.

Ik ben werkloos

Uw financiële situatie verandert als u, of uw partner, onvrijwillig werkloos wordt. Woonlasten zijn daarbij voor veel mensen een aanzienlijke uitgave. Het is van belang dat deze lasten van nog steeds aansluiten op uw (veranderende) inkomen. Neemt u daarom contact met ons op om te bespreken hoe u met deze situatie om kunt gaan.

Als alle mogelijkheden zijn besproken, en u de woonlasten niet kan betalen, is verkoop van de woning misschien niet te voorkomen. Dat is een grote beslissing waarbij wij u zo goed mogelijk helpen. Hierbij is het belangrijk om te weten of u een hypotheek met of zonder Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft.

U heeft een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie?

Dan overleggen wij, wanneer u onvrijwillig werkloos wordt, met de NHG of de verkoop van uw woning noodzakelijk is. Uiteraard kijken wij eerst of er een andere oplossing mogelijk is waardoor u in het huis kunt blijven wonen. Wanneer dit niet mogelijk is voeren wij voor de NHG een Inkomens- en Vermogenstoets uit. Wij vragen hiervoor enkele documenten bij u op zoals een Toekenningsbesluit over uw werkloosheid.

De uitslag van deze toets is doorslaggevend of u volgens de NHG in de woning kunt blijven wonen of dat u deze kunt verkopen. Ook geeft de toets aan of u in aanmerking kunt komen voor finale kwijting van uw restschuld (verkoopverlies) door de NHG.

Is dit voor u van toepassing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Wij informeren u graag verder over het proces van NHG. Lees meer informatie over NHG.

U heeft geen hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie?

Dan kunt u bij werkloosheid bij ons terecht om te overleggen wat voor u de beste oplossing is. Allereerst onderzoeken wij, samen met u, of er mogelijkheden zijn voor woningbehoud. Zijn deze mogelijkheden er niet dan overleggen wij met u op welke manier de verkoop van uw woning zo goed mogelijk kan worden opgestart. Het is daarom van belang om ons tijdig te informeren voordat u de woning in de verkoop zet. Op deze manier kunnen wij met u meedenken om de verkoop in goede banen te leiden.

Restschuld

Door de dalende huizenprijzen kan de verkoopopbrengst van uw woning lager zijn dan de hoogte van uw hypotheek. Hierdoor ontstaat er een restschuld op uw hypotheek. Aarzel op zo'n moment niet en neem contact met ons op. Wij staan voor u klaar en samen met u zoeken wij naar een mogelijke oplossing. Lees meer informatie over restschulden.

Ik heb een restschuld

Een restschuld ontstaat als bij verkoop van uw woning de opbrengst onvoldoende is om de hypotheek af te lossen. Door de dalende huizenprijzen kan dit voorkomen. Op dat moment houdt u een restschuld over bij Aegon. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden, omdat het invloed heeft op uw financiële toekomst. Om te bepalen of u te maken krijgt met een restschuld, is het belangrijk om u vooraf goed te laten informeren door een makelaar. U kunt samen met de makelaar bespreken wat de verwachte verkoopopbrengst van uw woning zal zijn als u deze in de verkoop zet. Hierdoor krijgt u inzicht in de hoogte van uw eventuele restschuld. Zo kunt u vóór verkoop van de woning bepalen of u uw restschuld kunt voldoen.

Er zijn verschillende manieren om de restschuld te betalen:

  • U heeft voldoende eigen middelen;
  • U heeft voldoende vermogen opgebouwd door een lopende verzekering of spaarrekening die verbonden is aan uw hypotheek (bijvoorbeeld een spaar- en beleggingsverzekering of banksparen);
  • U betaalt de restschuld door een lening af te sluiten (consumptieve financiering, bijvoorbeeld een doorlopend krediet).

Heeft u al een nieuwe woning gekocht? Dan zijn er mogelijkheden om de restschuld mee te financieren. Of dit kan, hangt af van de hoogte van uw inkomen, de waarde van uw woning en de voorwaarden van de geldverstrekker.

Heeft u rente en kosten betaald over uw restschuld? Dan zijn deze fiscaal aftrekbaar tot maximaal 10 jaar na verkoopdatum van de woning. Meer informatie hierover leest u op de website van de Belastingdienst.

Dreigt er een restschuld te ontstaan? Aarzel dan niet en neem gerust contact met ons op. Wij zijn ervoor u om de situatie te bespreken en te komen tot een gezamenlijk passende oplossing.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de gevolgen als ik mijn huis met verlies verkoop?

Kunt u uit de verkoopopbrengst van uw woning uw hypotheek niet volledig aflossen? 
Op het moment dat u uw woning met verlies verkoopt, ontstaat mogelijk een restschuld. Het is mogelijk dat u uw woning verkoopt voor een bedrag lager dan uw hypotheek. U heeft dan toestemming van Aegon nodig om de woning voor deze lagere prijs te verkopen.

U heeft een hypotheek met NHG
Als u een lening heeft gesloten met Nationale Hypotheek Garantie dan kunt u mogelijk een beroep doen op deze garantie. Zij verwachten uw volledige medewerking aan de verkoop van de woning en de rente en premietermijnen blijft u maandelijks voldoen.

U heeft een hypotheek zonder NHG
Het tekort dat ontstaat bij de verkoop van de woning voldoet u uit eigen middelen. U zorgt dat het tekort vóór de overdracht van uw woning op de rekening van de ingeschakelde notaris is bijgeschreven. Een eventuele restschuld die op dit moment ontstaat dragen wij over aan een incassobureau. Houdt u er rekening mee dat het incassobureau kosten in rekening brengt. Het is dus belangrijk op tijd een oplossing te vinden om het tekort aan te vullen. 

Dreigt er een restschuld te ontstaan? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 058 244 3362, of per mail via bijzonderbeheer@aegon.nl.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Mag ik mijn woning verhuren als ik een Aegon hypotheek heb?

Wij staan geen verhuur toe
Het verhuren van de Aegon woning is niet toegestaan. Ook niet in de situatie dat u tijdelijk twee koopwoningen heeft. De woningmarkt is dermate aangetrokken dat tijdelijke verhuur niet meer noodzakelijk is. Wanneer u hierdoor in financiële problemen komt dan willen wij uiteraard helpen om hiernaar te kijken. Tijdelijke verhuur van ons onderpand is hierbij alleen geen oplossing.  

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

De hypotheekrente is niet afgeschreven. Wat nu?

Wij zullen uw hypotheekrente opnieuw incasseren
Hebben we de hypotheekrente niet van uw betaalrekening kunnen incasseren, dan proberen we na ongeveer twee weken nogmaals. Enkele dagen voor de nieuwe incasso kondigen we dit via een brief bij u aan. De eerste incasso van de hypotheekrente vindt altijd op of rond de eerste van de maand plaats.

De eerste keer dat wij de hypotheekrente incasseren via automatische incasso kan dit tot 2 werkdagen langer duren
Een eerste automatische incasso komt in een wachtrij bij de bank. Hierdoor kan de daadwerkelijke afschrijving eenmalig tot 2 werkdagen later plaats vinden. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.