Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld

Veelgestelde vragen Leven

Waarom krijg ik de beleggingsinformatie van mijn levensverzekering vanaf volgend jaar niet meer per post?
Wij willen zoveel mogelijk informatie via uw eigen beveiligde Mijn Aegon delen
In Mijn Aegon kunt u gemakkelijk en snel uw product en documenten zoals uw jaaroverzicht(en) inzien. U heeft dan altijd en overal actueel inzicht in uw product. Daarnaast zijn we niet wettelijk verplicht om deze brief per post te versturen en hebben gekozen om dit via Mijn Aegon te doen.

Heeft u nog geen toegang tot Mijn Aegon?
Maak dan een account aan. Binnen vijf minuten heeft u toegang tot uw persoonlijke account.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat is het verschil tussen beleggingsinformatie en fiscale informatie bij mijn levensverzekering?

Beleggingsinformatie
Met beleggingsinformatie brengen we u op de hoogte van de belegde waarde van uw verzekering per 31 december 2017 en de kosten en risicopremies die in 2017 zijn verrekend. Ook krijgt u voorbeelden van de opbrengst op de einddatum van de verzekering. 

Fiscale informatie
In de fiscale informatie ziet u de gegevens die u nodig heeft bij de aangifte inkomstenbelasting 2017 voor uw kapitaal- en lijfrenteverzekeringen. Wij zijn wettelijk verplicht de waarde of betaalde premies van verzekeringsproducten aan de Belastingdienst te melden. 

Lees meer toelichting bij Fiscale informatie en beleggingsinformatie

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe ontvang ik het jaaroverzicht van mijn levensverzekering van Aegon?
De fiscale informatie is beschikbaar in Mijn Aegon
Deze informatie hebben wij voor u al aan de Belastingdienst doorgegeven in de vooringevulde belastingaangifte.

Wij sturen u een e-mail als er een nieuw jaaroverzicht voor u klaarstaat
In Mijn Aegon staat vanaf februari uw jaaroverzicht van het voorgaande kalenderjaar voor u klaar. 
Jaaroverzichten van inkomensverzekeringen en uitkerende lijfrenteverzekeringen staan nog niet in Mijn Aegon.

U gaat voor uw jaaroverzicht in uw account naar uw Aegonproduct
Daar kiest u voor Mijn documenten. Hier vindt u uw fiscale informatie en eventuele beleggingsinformatie
U klikt vervolgens op het pdf-icoon om het jaaroverzicht te openen.
Dit icoon staat achter de regel waarin het jaaroverzicht staat omschreven. U print uw jaaroverzicht via het printer-icoon. Dit icoon vindt u rechtsboven in het scherm.

Heeft u nog geen Mijn Aegon account? 
Maak dan een account aan via Account aanmaken 

Heeft u aangegeven dat u uw productinformatie niet digitaal wilt ontvangen? Dan sturen wij de beleggingsinformatie uit het jaaroverzicht ook per post.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Ik zie meer kosten dan opbrengsten op het jaaroverzicht van mijn levensverzekering. Hoe kan dat?
U heeft een beleggingsverzekering
De opbrengst daarvan is afhankelijk van de beleggingsresultaten. Vallen deze resultaten tegen, dan kan het zijn dat de opbrengst lager wordt dan de kosten.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom wijken de “Kosten bemiddelaar” in het jaaroverzicht levensverzekering af ten opzichte van vorig jaar?
Achter “Kosten bemiddelaar” staat het totaal aan kosten over 2017 voor de afsluit- en doorlopende provisie
Er kunnen een aantal oorzaken zijn waarom deze kosten over 2017 lager zijn dan over 2016:
  • uw verzekering of overeenkomst is in 2017 gewijzigd,
  • alle kosten voor de afsluitprovisie zijn betaald en worden daarom vanaf 2017 niet meer verrekend.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

De waarde van mijn beleggingen in Mijn Aegon is anders dan op het laatste (jaar)overzicht levensverzekering. Hoe kan dat?
De belegde waarde die u ziet in Mijn Aegon is de actuele waarde
De datum waarop deze waarde is vastgesteld, staat hier ook vermeld. De belegde waarde op uw jaaroverzicht is de waarde aan het einde van het vorige jaar.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom staan er inhoudingen op mijn jaaroverzicht terwijl ik in het buitenland woon?
Aegon is verplicht inhoudingen te doen uw uitkering
Deze inhoudingen dragen wij af aan de Belastingdienst. Wilt u dat wij de inhoudingen achterwege laten? Vraag dan een vrijstellingsklaring aan bij de Belastingdienst in Heerlen. U gebruikt hiervoor het formulier Verzoek vrijstelling loonbelasting/premie volksverzekeringen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom verschillen de bedragen op het jaaroverzicht van mijn uitkerende product dit jaar met vorig jaar?
De Belastingdienst wijzigt jaarlijks de hoogte van de in te houden loonheffing en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
U vindt de loonheffingspercentages in de groene tabel van de Belastingdienst.

Heeft u een Pensioenuitkering?
Dan kan ook een wijziging in de hoogte van de bruto uitkering leiden tot een verschil in uitkering tussen nu en het voorgaande jaar.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik de loonheffingskorting laten toepassen of verwijderen op mijn uitkerende product?

Loonheffingskorting wordt toegepast door één instantie
U kunt er voor kiezen om loonheffingskorting toe te laten passen op uw uitkerende product bij Aegon.

U kunt loonheffingskorting bij Aegon laten toepassen of verwijderen  
Het is afhankelijk van de situatie hoe u dit regelt. 

  • Ontving u een e-mail van ons over uw loonheffingskorting? Dan geeft u een wijziging door met een reactie op die e-mail. 
  • Ontving u deze e-mail niet? Dan gebruikt u het formulier Model opgave gegevens voor de loonheffingen van de Belastingdienst. U kunt de wijziging ook zonder formulier doorgeven aan ons. Wij heb de volgende gegevens van u nodig:
    • ​Uw naam en voorletters
    • Uw geboortedatum
    • Uw burgerservicenummer (BSN)
    • Uw adresgegevens
    • De datum en uw handtekening
    • Uw begunstigde-of polisnummer waarop u de loonheffingskorting wilt laten toepassen
Het formulier of uw verzoek stuurt u naar ons via het webformulier Documenten Financial Services opsturen

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom staat er op mijn jaaroverzicht van mijn uitkerende product een negatief loon vermeld?

Een negatief loon ontstaat op het moment als er een terugboeking naar Aegon wordt gedaan
Dit kan te maken hebben met uitkeringen die ten onrechte door Aegon zijn uitgekeerd en die u vervolgens teruggeboekt heeft.

U kunt de ingehouden heffingen met de Belastingdienst verrekenen
Meer informatie vindt u op de site van de Belastingdienst.nl 
Of bel met de Belastingdienst via 0800-0543.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?