Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld

Veelgestelde vragen Pensioen

Wat is het fiscale jaaroverzicht van mijn pensioenuitkering?
Het fiscale jaaroverzicht is een totaaloverzicht van de pensioenuitkeringen die u het voorgaande jaar heeft ontvangen van Aegon
U ziet op uw jaaroverzicht hoeveel belasting over uw uitkeringen is afgedragen aan de belastingdienst.

Deze 3 bedragen van uw jaaroverzicht zijn belangrijk om op te geven bij de belastingaangifte:
  • loon voor de loonbelasting; dat is uw bruto-uitkering
  • ingehouden loonheffing: dat is de loonheffing die wij hebben ingehouden
  • ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet: dat is de inhouding zorgverzekeringen die we hebben ingehouden

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat doe ik als ik geen jaaroverzicht heb ontvangen?
In het verzendschema op Aegon.nl ziet u wanneer uw jaaroverzicht beschikbaar is
Ook ziet u in dit verzendschema of u het jaaroverzicht van uw product via Mijn Aegon of per post ontvangt. 

Is uw jaaroverzicht beschikbaar in Mijn Aegon?
U vindt uw jaaroverzicht in Mijn Aegon via de optie 'Mijn documenten'. Deze optie staat in het menu aan de linkerkant. U kunt het jaaroverzicht opslaan of printen. 
Heeft u nog geen Mijn Aegon? Maak nu uw account aan.

Verwacht u volgens het verzendschema wel een jaaroverzicht maar staat deze niet in Mijn Aegon of heeft u deze niet per post ontvangen? 
Neem dan contact op met onze klantenservice. Heeft u een Arbeidsongeschiktheids-, een Woonlasten- of een Ongevallenverzekering? Dan belt u naar 088 344 0053.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wanneer ontvang ik de uitkering van mijn Aegon (Nabestaanden) Lijfrente Uitkeren of Ontslagvergoeding Uitkeren?

U heeft bij het openen van uw rekening gekozen per welke periode u een uitkering wilt ontvangen
Dit geldt voor Aegon Lijfrente Uitkeren, Aegon Ontslagvergoeding Uitkeren en Aegon Nabestaanden Lijfrente Uitkeren. U ontvangt de uitkering altijd achteraf. Dit betekent dat u de eerste uitkering een jaar, half jaar, kwartaal of maand na de gekozen ingangsdatum ontvangt. Het duurt één tot twee dagen voordat de uitkering op uw tegenrekening staat.

Heeft u uw Aegon Lijfrente Sparen omgezet naar Aegon Lijfrente Uitkeren via Mijn Aegon?
Dan is de ingangsdatum gelijk aan de openingsdatum van uw Aegon Lijfrente Uitkeren.

De uitkeringstermijn en de datum van de eerstvolgende uitkering vindt u in Mijn Aegon
U vindt deze informatie in Mijn Aegon onder het tabblad 'Uitkeringsdetails'. De bij de wet- en regelgeving verplichte inhoudingen vindt u terug onder het tabblad 'Rekeningoverzicht'. Deze ziet u ook terug in de omschrijving van uw uitkering.

In Mijn Aegon kunt u uw rekeningoverzicht downloaden. Ook ontvangt u via Mijn Aegon een jaaroverzicht.

Meer informatie?

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat staat er op het jaaroverzicht van mijn Aegon Lijfrente Sparen of Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente?

Op het jaaroverzicht staan gegevens die u nodig heeft voor uw belastingaangifte
Op het jaaroverzicht van uw Aegon Lijfrente Sparen of Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente staat:

  • Het saldo per 01-01 
  • Het saldo per 31-12
  • De bedragen die u zelf heeft gestort 
Op het jaaroverzicht van Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente staat ook de waarde van uw participaties.

Een waardeoverdracht afkomstig van een andere maatschappij staat niet op uw jaaroverzicht
Deze geeft u niet op bij uw belastingaangifte.

Heeft u vragen over het invullen van uw belastingaangifte?
Neem dan contact op met de Belastingdienst of uw adviseur. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Ontvang ik op mijn beleggingsrekening bij Aegon Bank dividend?
Dividend wordt uitgekeerd als het resultaat van het fonds dit toelaat
Voor de dividenduitkering per fonds gaat u naar www.aegon.nl/particulier/beleggen/fondsen. Onder aan de pagina bij de downloads vindt u het pdf-bestand 'Dividenduitkering'.

Wij herbeleggen uw uitgekeerde dividend in de fondsen 
Het bedrag dat overblijft beleggen wij opnieuw voor u in het fonds waarvoor het dividend is uitgekeerd. Voor Aegon Beheerd Beleggen verplicht de wet om 15% belasting over het dividend in te houden. Dit bedrag betalen wij aan de Belastingdienst. Dit geldt niet voor Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente en Aegon Beheerd Beleggen Levensloop.

U vindt de dividendstorting op uw rekeningoverzicht in Mijn Aegon
Deze storting staat in het tabblad 'Overboeken'. U vindt voor hetzelfde bedrag een aankoop van participaties onder het tabblad 'Beleggingsopdrachten' in het tabblad 'Uitgevoerde opdrachten.

Uw jaaroverzicht plaatsen wij jaarlijks in Mijn Aegon 
Hierop staat onder andere het bedrag dat u aan dividendbelasting heeft betaald. Dit bedrag neemt u mee bij uw belastingaangifte. Meer informatie vindt u www.belastingdienst.nl.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe ontvang ik mijn jaaroverzicht?
In het verzendschema op Aegon.nl ziet u wanneer uw jaaroverzicht beschikbaar is
Ook ziet u in dit verzendschema of u het jaaroverzicht van uw product via Mijn Aegon of per post ontvangt. Op dit jaaroverzicht staat alle informatie die u nodig heeft voor uw belastingaangifte.

Is uw jaaroverzicht beschikbaar in Mijn Aegon?
U vindt uw jaaroverzicht in Mijn Aegon via de optie 'Jaaroverzicht en mijn documenten'. Deze optie staat in het menu aan de linkerkant. U kunt het jaaroverzicht opslaan of printen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat doe ik als er een bedrag op het jaaroverzicht van mijn uitkerende product staat dat ik niet heb ontvangen?
Vindt u dit bedrag niet terug op uw afschriften?
Neemt u dan contact op met onze klantenservice

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom verschillen de bedragen op het jaaroverzicht van mijn uitkerende product dit jaar met vorig jaar?
De Belastingdienst wijzigt jaarlijks de hoogte van de in te houden loonheffing en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
U vindt de loonheffingspercentages in de groene tabel van de Belastingdienst.

Heeft u een Pensioenuitkering? Dan kan ook een wijziging in de hoogte van de bruto uitkering leiden tot een verschil in uitkering tussen nu en het voorgaande jaar.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom staat er op mijn jaaroverzicht van mijn uitkerende product een negatief loon vermeld?

Een negatief loon ontstaat op het moment als er een terugboeking naar Aegon wordt gedaan
Dit kan te maken hebben met uitkeringen die ten onrechte door Aegon zijn uitgekeerd en die u vervolgens teruggeboekt heeft.

U kunt de ingehouden heffingen met de Belastingdienst verrekenen
Meer informatie vindt u op de site van de Belastingdienst.nl 
Of bel met de Belastingdienst via 0800-0543.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom krijg ik het jaaroverzicht van mijn uitkerend product vanaf volgend jaar niet meer per post?
Wij willen zoveel mogelijk informatie via uw eigen beveiligde Mijn Aegon delen
In Mijn Aegon kunt u gemakkelijk en snel uw product en documenten zoals uw jaaroverzicht(en) inzien. U heeft dan altijd en overal actueel inzicht in uw product. Daarnaast zijn we niet wettelijk verplicht om deze brief per post te versturen en hebben gekozen om dit via Mijn Aegon te doen.

Heeft u nog geen toegang tot Mijn Aegon?
Maak dan een account aan. Binnen vijf minuten heeft u toegang tot uw persoonlijke account.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom staan er inhoudingen op mijn jaaroverzicht terwijl ik in het buitenland woon?

Aegon is verplicht inhoudingen te doen uw uitkering
Deze inhoudingen dragen wij af aan de Belastingdienst. Wilt u dat wij de inhoudingen achterwege laten? Vraag dan een vrijstellingsklaring aan bij de Belastingdienst in Heerlen. U gebruikt hiervoor het formulier Verzoek vrijstelling loonbelasting/premie volksverzekeringen

 

Waarom verschillen de bedragen op het jaaroverzicht van mijn uitkerende product dit jaar met vorig jaar?

De Belastingdienst wijzigt jaarlijks de hoogte van de in te houden loonheffing en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
U vindt de loonheffingspercentages in de groene tabel van de Belastingdienst.

Heeft u een Pensioenuitkering? Dan kan ook een wijziging in de hoogte van de bruto uitkering leiden tot een verschil in uitkering tussen nu en het voorgaande jaar.

Kan ik de loonheffingskorting laten toepassen of verwijderen op mijn uitkerende product?

U kunt loonheffingskorting laten toepassen door één instantie
Over het algemeen wordt loonheffingskorting toegepast op de hoogste uitkering die u ontvangt. U kunt er voor kiezen om loonheffingskorting toe te laten passen op uw uitkerende product bij Aegon.

Het jaaroverzicht vermeldt of wij de loonheffingskorting op uw uitkering toepassen
Wilt u dit wijzigen? Dan hangt het af van de huidige situatie hoe u dit doet.

  • Ontving u een e-mail van ons over uw loonheffingskorting? Dan kunt u een wijziging regelen door te reageren op deze e-mail. 
  • Ontving u deze mail niet? Dan kunt u het formulier 'Model opgave voor de loonheffingen' insturen. Deze kunt u downloaden via www.belastingdienst.nl. U kunt ons ook de wijziging doorgeven met een getekend verzoek. Dan hebben wij de volgende gegevens van u nodig:
    • ​Uw naam en voorletters
    • Uw geboortedatum
    • Uw burgerservicenummer (BSN)
    • Uw adresgegevens
    • De datum en uw handtekening
    • Uw begunstigde-of polisnummer waarop u de loonheffingskorting wilt laten toepassen


Dit verzoek stuurt u ons per e-mail of per post toe.

Waarom staat er op mijn jaaroverzicht van mijn uitkerende product een negatief loon vermeld?

Een negatief loon ontstaat op het moment als er een terugboeking naar Aegon wordt gedaan
Dit kan te maken hebben met uitkeringen die ten onrechte door Aegon zijn uitgekeerd en die u vervolgens teruggeboekt heeft.

U kunt de ingehouden heffingen met de Belastingdienst verrekenen
Meer informatie vindt u op de site van de Belastingdienst.nl 
Of bel met de Belastingdienst via 0800-0543.

Staat uw vraag er niet tussen?