Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Geheugensteuntje

In alle drukte en emoties rond het overlijden van een naaste kunnen belangrijke administratieve zaken over het hoofd gezien worden. Aegon helpt u graag met een geheugensteuntje: 

  • Informeer alle bankinstellingen waar de overledene rekeningen, leningen of andere zaken had lopen, over het overlijden. Doe dit schriftelijk. Met een verklaring van erfrecht kunt u regelen wie over het geld op de rekeningen mag beschikken. Vervolgens kunt u rekeningen op een andere naam overschrijven of opheffen. Let er ook op dat lopende betalingen geregeld worden.
  • Informeer de (voormalige) werkgever van de overledene en/of uitkeringsinstantie (UWV en bedrijfsvereniging). Doe dit eveneens schriftelijk. NB: nabestaanden hebben vaak recht op een eenmalige overlijdensuitkering.
  • Bij overlijden eindigt de belastingplicht en moeten de erfgenamen de belastingzaken van de overledene afwikkelen. Als de overledene in aanmerking kwam voor een aanslag van de inkomstenbelasting, stuurt de Belastingdienst het aangifteformulier automatisch door naar de erfgenamen of degene die de nalatenschap beheert.
  • Informeer alle verzekeringsmaatschappijen waarbij verzekeringen zijn afgesloten. Dus naast de levensverzekeraar(s) ook bijvoorbeeld de WA-, brand/inboedel- en autoverzekeraar. Moeten er verzekeringen door blijven lopen? Zorg er dan voor dat (de naam op) de polis gewijzigd wordt.
  • Doe aangifte voor erfbelasting. Erfbelasting is een belasting over de waarde van alles wat verkregen wordt door het overlijden van iemand die in Nederland zijn officiële woonplaats had. U ontvangt ongeveer drie maanden na het overlijden een aangiftebiljet. Voor echtgenoten gelden grote vrijstellingen van de erfbelasting.
  • Kosten in verband met een overlijden zijn fiscaal aftrekbaar. Bewaar daarom alle rekeningen en nota’s.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik een overlijden melden?

Een dierbare verliezen is een ingrijpende gebeurtenis
Wij begrijpen dat het belangrijk is dat de financiële zaken ook juist dan goed en eenvoudig worden geregeld. Dat doen wij graag voor u. Daarom hebben wij de Aegon Nabestaandendesk opgericht.
U meldt een overlijden melden bij deze nabestaandendesk via http://www.aegon.nl/particulier/klantenservice/nabestaandendesk/. U kunt ons natuurlijk ook bellen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wanneer heeft Aegon een Verklaring van Erfrecht nodig?

Bij de uitkering van een levensverzekering is soms verklaring van erfrecht nodig
De uitkering uit een levensverzekering valt niet onder het erfrecht. Deze uitkering komt na overlijden van de verzekerde toe aan de begunstigde(n). Op het polisblad kunt u lezen wie de verzekerde en de begunstigden zijn.

Staat op het polisblad dat de kinderen of de erfgenamen de begunstigden zijn? Dan hebben wij de verklaring van erfrecht nodig waarin de notaris vermeld wie dit zijn. Wij laten altijd weten of we een verklaring van erfrecht nodig hebben. U hoeft dit niet zelf uit te zoeken.

Ook bij de uitkering van een Aegon Bank product is soms een verklaring van erfrecht nodig
Dit is afhankelijk van de persoonlijke situatie van de overledene. Daarom informeren wij u hierover na het melden van overlijden. U hoeft dit niet zelf uit te zoeken.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag.

Chat met een medewerker

U kunt direct chatten met één van onze medewerkers.

Bel met een medewerker

Onze medewerkers helpen u graag met het beantwoorden van uw vragen.