Toelichting belangrijke documenten
Om de zaken bij Aegon te regelen, hebben wij vaak verschillende documenten nodig. Lees hier welke documenten dit zijn en hoe u deze verkrijgt.
Kopie akte van overlijden
De akte van overlijden is het bewijs uit de Burgerlijke Stand dat iemand is overleden.
U vraagt deze akte op bij de gemeente. Vaak zorgt de uitvaartondernemer hiervoor. U heeft deze akte nodig als officieel bewijs van het overlijden voor bijvoorbeeld uitkeringsinstanties, pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen.
Kopie verklaring van erfrecht
Een verklaring van erfrecht is een schriftelijke verklaring van de notaris.
De notaris verklaart dat hij is nagegaan of de overledene een testament heeft laten opmaken en wie de erfgenamen zijn. Vaak staat in de verklaring ook wie door de gezamenlijke erfgenamen tot gevolmachtigde is benoemd. En welke taken deze heeft. Een gevolmachtigde is de persoon die beslissingen mag nemen over het geld.
Een verklaring van erfrecht heeft u nodig voor het opnemen van geld en het wijzigen van bijvoorbeeld verzekeringspolissen op naam van iemand anders. Soms moet u deze verklaring ook afgeven voor de uitbetaling van een uitkering, verzekeringsgeld of een belastingteruggave.
U verkrijgt een verklaring van erfrecht bij:
- DoeHetZelfNotaris. Gemakkelijk en met een laag basistarief voor Aegon klanten
- de notaris van de overledene
- uw eigen notaris
Kopie van een testament
Een testament is de laatste wil van de overledene, opgenomen in een notariële akte.
In een testament staat bijvoorbeeld de verdeling van de nalatenschap, of wie de nalatenschap moet regelen (executeur). Ook kan erin staan of de overledene een begrafenis danwel een crematie wenste.
- Centraal Testamentenregister (CTR)
- Postbus 19398
- 2500 CJ Den Haag
- www.centraaltestamentenregister.nl
- Telefoon: 0900 114 41 14 (0,25 per minuut).
Bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur
Kopie verklaring van executele
De verklaring van executele is een verklaring waarin staat wie de executeur is.
- Een executeur (ook wel executeur-testamentair genoemd) heeft de taak om de goederen van de erfenis te beheren en eventuele schulden te voldoen. Daarnaast regelt de executeur meestal ook de begrafenis of crematie.
- In het testament van de overleden zijn één of meer personen aangewezen als executeur. Daarbij is soms ook vastgelegd wie wat doet.
- Op basis van het testament stelt de notaris een verklaring van executele op.
Kopie identiteitsbewijs
Een kopie van een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.
In geval van een kopie identiteitskaart of rijbewijs kopieert u de voor- en achterkant.