Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

‘Ik zet gewoon mijn beeldscherm groter’

30 april 2015

Je hebt ze vast wel eens gehoord, die vooroordelen: ‘wie een beperking heeft, levert minder goed werk, is langzaam of heeft veel begeleiding nodig’. Een groot bedrijf zoals Aegon wil maatschappelijk verantwoord ondernemen en heeft de plicht om deze vooroordelen te doorbreken. Want iedereen verdient een eerlijke kans op de arbeidsmarkt!

We werken hiervoor samen met wervings- en selectiebureau Onbegrensd Talent. Zij hebben ruim drieduizend mensen in hun bestand die staan te popelen om te werken, maar fysiek of mentaal beperkt zijn. Neem bijvoorbeeld Arjan Alblas (29). Hij is slechtziend, werkt vanaf januari 2014 bij Aegon en vertelt zijn verhaal. 

Grappen maken

Arjan: ‘”Staat de resolutie van je beeldscherm wel goed of heb je een bril nodig”, vroegen collega’s toen ik hier net werkte. “Nee”, zei ik, “ik ben slechtziend en heb een zicht van 20 procent.” Sommige collega’s schrikken als ik vertel over mijn beperking, ze schamen zich. Dat is helemaal niet nodig. Sterker nog, ik maak er zelf grapjes over. “Dat zag ik even niet”, hoor je mij vaak genoeg roepen. Vanaf mijn 17e jaar zijn mijn ogen verslechterd door een erfelijke afwijking. Gelukkig is mijn zicht nu stabiel. Je zou het misschien niet denken, maar een computer is juist een voordeel. Ik zet gewoon het beeldscherm groter. Dat is veel gemakkelijker dan wanneer ik allerlei papieren onder een vergrootglas moet leggen. Kost veel te veel tijd.

Ik wilde kok worden, maar kon geen overzicht houden tijdens de snelle doorloop van gerechten. Ik heb daarna een opleiding gevolgd als commercieel administratief medewerker en werkte vijf jaar bij een makelaarskantoor. Toen het slechter ging in de branche en er onvoldoende werk was, werd ik via LinkedIn gewezen op Onbegrensd Talent. Dit bureau kijkt niet alleen naar je papieren. Ze zetten juist de mensen centraal en bespreken wat je wél kunt, dat is hun kracht. Mijn eerste week op het CCC was best spannend. Kan ik het zien? Hoe werken de systemen? Ben ik snel genoeg voor de klant? In het begin was ik langzamer, maar ik ga nu als een speer. Ben zelfs sneller dan collega’s. Mijn manager geeft mij veel waardering en daardoor werk ik nog harder. Natuurlijk heb ik soms hoofdpijn na een dag turen naar het beeldscherm, maar dat kan iedereen hebben. Ik ben niet anders dan de rest.’

Meer weten?

Op deze pagina vind je meer informatie over ons MVO-beleid.