Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Schade door drones neemt een vlucht

3 april 2015

Drone workshop

Voor nog geen 50 euro heb je er één: je eigen drone mét camera. Je checkt dan in een handomdraai of je dakgoot vol ligt met bladeren en maakt spectaculaire foto’s van je huis dat op Funda komt. Het onbemande vliegtuigje is razend populair, maar kent iedereen de regels? En wat gebeurt er als een drone neerstort en schade veroorzaakt? Aegon biedt dekking bij drones.

 

Vliegensvlug in huis

Stel je eens voor: je bestelt online een pakket en binnen 30 minuten komt het aanvliegen. Klinkt ideaal, nietwaar? Diverse internationale pakketdiensten experimenteren al met de drone of ‘pakketkopter’. Zo vliegt Deutsche Post DHL dagelijks medicijnen naar een Duits Waddeneiland. In Nederland is de postbode nóg niet aan technologie ten onder gegaan. Wel kun je hier steeds vaker het onbemande vliegtuigje spotten. Politie en brandweer gebruiken de drones bijvoorbeeld voor de inspectie van gebouwen. En energiebedrijven controleren met het luchtvoertuig de windmolens en hoogspanningsmasten. De drone is bovendien ‘hot’ bij particulieren. Elke maand komen er meer dan 20.000 vliegtuigjes in Europa bij en in Nederland wordt het aantal dronebezitters geschat op 70.000. Dat er zoveel vraag naar is, is niet voor niets. Het onbemande vliegtuigje weegt steeds minder, heeft een betere camera, is makkelijker te besturen én wordt goedkoper. Voor nog geen 50 euro heb je er één.

 

Vliegtuig en zeppelin hebben voorrang

Net zoals dat geldt voor je brommer, auto of boot, zijn er regels voor een drone. ‘Als je voor de vlucht krijgt betaald, ben je bezig als professional. Dan moet je een lang traject afleggen voordat je mag vliegen’, zegt Parcival Hofland. Parcival is oprichter van de Dutch Drone Academy, de eerste opleiding voor particulieren met een drone. ‘Hobbyisten hebben geen certificaat nodig en zijn alleen gebonden aan de regeling modelvliegen. Zo mag je de drone alleen bij daglicht oplaten. Moet de bestuurder het onbemande vliegtuig altijd in het oog houden. En heeft al het verkeer, van vliegtuig tot zeppelin, voorrang.’ Toch hebben veel dronebestuurders geen flauw benul van deze vliegregels. Daarom heeft Parcival de Dutch Drone Academy opgezet. Parcival: ‘Wie een nieuw toestel koopt, vindt geen flyer in de doos met wat wel én niet mag. Bedoeling van onze cursus is dat particuliere gebruikers vaardigheden en regelgeving leren. Wat zijn de risico’s? Hoe balanceer je propellers? Hoe bestuur je dat ding? Hoe laad je de accu? Wie de workshop met succes doorloopt, krijgt een diploma.’

 

En je verzekering dan?

Hobbyisten worden nóg niet verplicht om hun diploma te halen. Maar als het aan Parcival ligt, duurt dat niet lang meer. Hij maakt zich zorgen dat er serieuze ongelukken gebeuren omdat veel dronebestuurders niet precies weten wat ze doen. Die zorgen lijken terecht. Zo is in Londen een drone bijna gebotst met een passagiersvliegtuig. En in Nederland moest een traumahelikopter uitwijken voor een vliegtuigje dat het ongeluk filmde. Wat gebeurt er als een drone neerstort en schade veroorzaakt? Het Verbond van Verzekeraars maakt onderscheid tussen beroepsmatig en recreatief gebruik. Ben je bezig als professional, dan gelden er strenge regels. Je bent verplicht een vergunning aan te vragen én een speciale verzekering af te sluiten. Maakt een hobbyist schade, dan valt dit onder de aansprakelijkheidsverzekering. Zo biedt Aegon dekking bij drones die maximaal 25 kilo wegen. Tot welk bedrag je bent verzekerd, ligt aan de polis, maar standaard is dat 1,25 miljoen euro. Overigens moet je je als hobbyist wél houden aan wettelijke regels. Anders is er geen dekking op de aansprakelijkheidsverzekering.

 

Meer informatie

Heb jij ook een drone? Of wil je er één aanschaffen? Zorg dan dat je goed verzekerd bent én op de hoogte bent van alle wetten en regels. Heb je nog vragen? Stel ze via Facebook of Twitter.