Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

UberPOP: twee keer nadenken voordat je instapt

7 mei 2015

Van Scheveningen naar Den Haag Centraal – een afstand van vijf kilometer – kost met UberPOP € 9,-. Een reguliere taxi rekent zeker het dubbele. Zo wordt met z’n drieën in de auto stappen nauwelijks duurder dan de tram. Een uitvinding, nietwaar? “Behalve als je bedenkt dat je niet verzekerd bent.”

UberPOP

Besteld in een handomdraai

UberPOP is een dienst van Uber, een Amerikaans bedrijf dat via een app chauffeurs en passagiers met elkaar in contact brengt. Hoe het werkt? Je downloadt de Uber-app op je telefoon en maakt een account aan. Vervolgens zie je op een kaart de locaties van de beschikbare taxi’s, aan de hand daarvan kun je er één bestellen. Je krijgt een prijsindicatie en als de taxi is gearriveerd ontvang je een sms. Bovendien kun je op de kaart zien of de taxi eraan komt en wie de chauffeur is. Als je wilt kun je hem of haar een bericht sturen. De app kun je momenteel in zo’n 140 steden ter wereld gebruiken. In Nederland is de dienst beschikbaar in Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam.

Illegaal

UberPOP wordt in de grote steden veelvuldig gebruikt. Toch is de dienst door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) verboden in Nederland. De verklaring: het is in strijd met de taxiwet. Deze wet stelt dat je als chauffeur zonder taxivergunning geen mensen mag vervoeren tegen betaling. Ondanks het verbod blijft Uber de illegale taxi’s aanbieden, dat meldt het bedrijf op hun website: “We gaan door met het aanbieden van UberPOP om de vernieuwing die we in gang hebben gezet niet te laten stranden. Het is nu aan de politiek om vaart te maken met gemoderniseerde wetgeving en niet te wachten tot eind 2015, zodat innovatie niet tot stilstand komt.” Om de legalisering te versnellen startte Uber onlangs een petitie tegen staatssecretaris Mansveld. De petitie is tot nu toe door ruim 16.000 mensen ondertekend. Ondertussen is er rondom UberPOP een strijd gaande. Zo kregen drie chauffeurs een boete opgelegd van € 1.500 en is een aantal chauffeurs half maart belaagd door een groep gemaskerde mannen.

Instappen of niet?

Het mag duidelijk zijn: UberPOP is verboden. Maar wat zijn de consequenties als je tóch een ritje maakt met zo’n illegale taxi? En welke risico’s loop je als chauffeur? Mark Posthuma Mantje, productmanager bij Aegon, vertelt: “Naast het feit dat je als chauffeur een fikse boete kunt krijgen, ben je met de Aegon-autoverzekering niet verzekerd tegen schade aan je eigen auto tijdens een UberPOP-rit. Je gebruikt je auto op dat moment namelijk tegen betaling. Dit ligt anders als een vriend met je meerijdt en jullie de benzinekosten delen. Dat zien we als particulier gebruik. En hoe zit het met blijvend letsel en andere schade? Als de chauffeur blijvend letsel oploopt of zijn spullen raken beschadigd, dan vergoeden we niet. Maar bij passagiers of andere betrokkenen wordt het wel vergoed.”

Harry Liebe, productmanager bij Aegon, vult aan: “Als je een dodelijk ongeval krijgt in een UberPOP-taxi en je hebt een Overlijdensrisicoverzekering (ORV) bij Aegon, wordt er wel uitgekeerd. Dit geldt zowel voor chauffeurs als voor passagiers. De reden? Onze ORV keert altijd uit als een verzekerde overlijdt, tenzij er sprake is van verzwijging of van zelfmoord binnen twee jaar na het afsluiten van de verzekering.”

Meer weten?

Op Nu.nl vind je het laatste nieuws over UberPOP. Heb je nog vragen? Stel ze via Facebook of Twitter.