Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over Lijfrente Sparen

Aegon Lijfrente Sparen is een geblokkeerde bankrekening waarop u fiscaal voordelig kunt sparen. Ook kunt u uw vrijkomende lijfrentekapitaal op Aegon Lijfrente Sparen laten doorgroeien tot het moment dat u besluit een uitkerende lijfrente aan te kopen. Het bedrag zet u aan het eind van de looptijd om in een aanvulling op uw pensioen.

  • U profiteert van fiscale voordelen.
  • Sparen met variabele en vaste rente.
  • Beheer gaat 100% via internet.
  • Er zijn geen kosten.

Beleggen als aanvulling op uw pensioen

Wilt u beleggen als aanvulling op uw pensioen? 
Lees hier meer over Aegon Lijfrente Profiel Beleggen, Aegon Lijfrente Mix Beleggen en Aegon Lijfrente Vrij Beleggen.

Uw lijfrente laten uitkeren?

Lees hier meer over Aegon Lijfrente Uitkeren.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn Aegon Lijfrente Beleggen of Aegon Lijfrente Sparen beëindigen of afkopen?

De mogelijkheden voor het beëindigen van Aegon Lijfrente Sparen en Aegon Lijfrente Beleggen zijn gelijk.

U kunt beëindigen wanneer u:
  • Het saldo over laat maken naar een opbouwende of uitkerende lijfrente bij Aegon of een andere bank of verzekeraar. Aegon biedt hiervoor Aegon Lijfrente Uitkeren.
  • Uw lijfrenteproduct afkoopt
Afkoop van een lijfrente kan negatieve fiscale gevolgen hebben
Bij afkoop houden wij de hoogste schaal van inkomstenbelasting in. Daarnaast bent u ook tot 20% revisierente verschuldigd. Zowel de belasting als de revisierente houden wij in op het saldo. Dit zijn wij verplicht. Beiden dragen wij af aan de Belastingdienst. Meer informatie over de bedragen die worden ingehouden bij afkoop vindt u op www.belastingdienst.nl.

U regelt een afkoop met een beëindigingsverklaring
Deze ontvangt u door contact op te nemen met de klantenservice. Hierin staan de gevolgen uitgelegd van de afkoop. Door de beëindigingsverklaring te ondertekenen geeft u akkoord voor de afkoop. U stuurt de ondertekende verklaring terug aan Aegon met:
  • Het rekeningnummer van een rekening op uw naam waar u het saldo wilt ontvangen
  • Een kopie rekeningafschrift van deze rekening, niet ouder dan 3 maanden. Een schermprint van uw internetbankieren mag ook als de datum, tenaamstelling en het rekeningnummer van de rekening zichtbaar zijn.
  • Een kopie van de voor- en achterkant van uw identiteitsbewijs
Als wij de ondertekende verklaring en de stukken ontvangen, stoppen wij uw rekening.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waarom betaal ik kosten bij het omzetten van Aegon Lijfrente Sparen en Lijfrente Beleggen naar Aegon Lijfrente Uitkeren?

U kunt uw Aegon Lijfrente Sparen of Lijfrente Beleggen omzetten naar een Aegon Lijfrente Uitkeren
Dit regelt u via een adviseur. Voor meer informatie over de kosten, gaat u naar uw adviseur. Deze kan u meer vertellen over het omzetten van Aegon Lijfrente Sparen of Aegon Lijfrente Beleggen naar Aegon Lijfrente Uitkeren. Is Aegon uw adviseur? Dan kunt u altijd een oriënterend gesprek aangaan, zonder dat wij hiervoor kosten in rekening brengen. Ga naar https://www.aegon.nl/particulier/pensioen-inkomen/lijfrente-uitkeren/advies/ voor het aanvragen van een oriënterend gesprek.

Als u voldoende kennis over dit product heeft, kunt u Aegon Lijfrente Uitkeren zelf openen
Meer informatie over Aegon Lijfrente Uitkeren en over de kosten, vindt u op http://www.aegon.nl/particulier/pensioen-inkomen/lijfrente-uitkeren/. Ook vindt u hier meer informatie over het omzetten van een bestaande Aegon Lijfrente Sparen naar een Aegon Lijfrente Uitkeren.

Sinds 2013 worden kosten apart in rekening gebracht
Dit is vastgelegd in het provisieverbod dat ook geldt voor banken en verzekeraars die hun eigen producten verkopen. Het provisieverbod is een wettelijk verbod van de AFM met als doel financiële dienstverlening transparanter te maken. U weet zo precies wat u voor het openen van het product betaalt. De AFM ziet er op toe dat deze kosten niet lager zijn dan de daadwerkelijke kosten.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat moet ik doen als mijn tegenrekening nog niet bekend is bij het omzetten van Aegon Lijfrente Sparen naar Aegon Lijfrente Uitkeren via Mijn Aegon?

Om een tegenrekening toe te voegen stuurt u ons een kopie bankafschrift van uw tegenrekening
Op deze tegenrekening ontvangt u de uitkeringen van uw Aegon Lijfrente Uitkeren. Het bankafschrift:
  • Mag niet ouder zijn dan drie maanden
  • De tenaamstelling moet gelijk zijn aan die van uw Aegon rekening
U stuurt deze kopie naar ons per e-mail of per post naar Postbus 35, 8900 AA Leeuwarden. Als wij de wijziging hebben uitgevoerd, ontvangt u een bevestiging. Daarna kunt u uw Aegon Lijfrente Uitkeren openen via Mijn Aegon.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?

Downloads