Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen Vast of variabel pensioen

Wat zijn de voor- en nadelen van een vast en variabel pensioen?
Vast pensioen geeft zekerheid op een vaste uitkering per maand
Bij een vast pensioen koopt u in een keer van uw hele pensioenpot een pensioen. Dit pensioen betaalt uit voor de rest van uw pensioenjaren. Voordeel hiervan is dat u precies weet hoeveel geld u elke maand gaat ontvangen. Nadeel is dat u afhankelijk bent van de rentestand op uw pensioendatum. Hoe lager de rentestand, hoe minder pensioen u ontvangt.
 
Variabel pensioen geeft kans op hoger rendement door beleggen
Bij een variabel pensioen halen wij ieder jaar wat geld uit uw pensioenpot. Dit geld gebruiken wij voor uw maandelijkse pensioenuitkering in dát jaar. De rest blijft belegd. Dit kan een nadeel zijn omdat de hoogte van uw maandelijkse pensioen varieert per jaar. Uw pensioenuitkering hangt namelijk onder andere af van hoe uw beleggingen het hebben gedaan in dat jaar. Met een variabel pensioen loopt u meer risico, maar heeft u ook kans op een hoger rendement.
 
Lees meer over de verschillen en de voor- en nadelen op onze webpagina.
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waarom kan ik voortaan kiezen tussen een vast of variabel pensioen op pensioendatum?
Door het wijzigen van de wet heeft u keuze tussen vast en variabel pensioen
U kiest eenmalig tussen een vast of variabel pensioen. De overheid introduceerde een variabel pensioen om u meer kans te geven op een hoger pensioen.
 
Eerder was er geen keuze en kreeg u een vast pensioen
Bij een vast pensioen ontvangt u een vast bedrag per maand. Hoe hoog dit bedrag is hangt af van de stand van de rente op uw pensioendatum. Helaas staat de rente al een paar jaar erg laag. Veel mensen die nu met pensioen gaan ontvangen hierdoor een veel lagere uitkering dan verwacht. Dat is geen ideale oude dag. Daarom paste de overheid de wet aan.
 
Bekijk ook onze vraag ‘Wat zijn de voor- en nadelen van een vast en variabel pensioen?’.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ben ik verplicht om een keuze in beleggingsprofiel te maken voor mijn pensioen?
U bent niet verplicht om te kiezen, maar wij raden u aan dit wel te doen
U weet dan zeker dat uw pensioen zich ontwikkelt op een manier die bij u past.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

De profielwijzer toont bij 'uw financiële positie' gegevens die niet kloppen. Hoe kan ik deze wijzigen?

De gegevens die we tonen komen uit onze administratie en zijn ongeveer een maand oud
Eventuele tussentijdse wijzigingen zijn niet in dit overzicht verwerkt.

De Profielwijzer laat altijd het bij ons bekende fulltime salaris zien, ook als u parttime werkt
In de berekeningen houdt de Profielwijzer wel rekening met eventueel parttime salaris.

Neem contact op met uw werkgever als gegevens niet kloppen
Uw werkgever geeft dan de actuele gegevens aan ons door. Alleen een wijziging in uw burgerlijke staat, zoals een echtscheiding, geeft u zelf aan ons door.

Bent u niet meer in dienst? Dan zal het huidige inkomen mogelijk afwijken
Dan zal het weergegeven inkomen uit de periode van het dienstverband stammen. U kunt de profielwijzer gewoon invullen. Wij houden hier rekening mee.

In de Profielwijzer kunt u de gegevens die onjuist zijn niet aanpassen
In de onderstaande situaties kunt u de profielwijzer gewoon doorlopen:

  • Als het getoonde inkomen niet zoveel afwijkt van het werkelijke inkomen.
  • Uw burgerlijke staat klopt niet of u heeft juist wel of geen partner? Houdt u er dan rekening mee dat het bedrag dat we als AOW tonen, niet klopt. Kijk op SVB voor de exacte bedragen in uw situatie.
Verdient u veel meer of minder dan het getoonde inkomen? Neemt u dan contact op met een adviseur.

Bent u arbeidsongeschikt? Dan kunt u het bedrag bij 'huidig inkomen' negeren
Bij arbeidsongeschiktheid is uw huidige inkomen niet van invloed op uw pensioenopbouw. Wij houden hier bij de berekeningen in de Profielwijzer rekening mee.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Welke gegevens heb ik nodig om voor mijn pensioen de Profielwijzer in te vullen?
Bij de Profielwijzer vragen wij naar uw financiële positie
Wij vragen u naar:
  • Uw huidige netto maandinkomen
  • Hoeveel geld er nu in uw pensioenpot zit
  • Eventuele andere pensioenen die u heeft
  • WOZ-waarde van uw woning en de actuele hypotheekschuld als u een koophuis heeft.
Hoe exacter u uw gegevens invult. Hoe beter we kunnen bepalen hoe afhankelijk u straks bent van uw pensioen bij Aegon. Gegevens die we al van u weten, hebben wij al voor u ingevuld.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Uit welke beleggingsprofielen kan ik kiezen voor de Profielwijzer voor mijn pensioen?
U kunt kiezen uit drie beleggingsprofielen
Met de Profielwijzer bepaalt u het best passende profiel. Er zijn drie beleggingsprofielen:
 
Met een defensief beleggingsprofiel sorteert u voor op een vast pensioen
De kans dat uw beleggingen op langere termijn minder waard worden, is bij het defensieve profiel het kleinst. Kiest u voor dit profiel? Dan neemt u minder beleggingsrisico en bouwt u het risico sneller af dan bij het offensieve en neutrale profiel. Dit betekent ook dat u naar verwachting een kleiner pensioen opbouwt.
 
Met een neutraal beleggingsprofiel sorteert u voor op een vast pensioen
Het neutrale profiel zit tussen het defensieve en offensieve profiel in.
 
Met een offensief beleggingsprofiel sorteert u voor op een variabel pensioen
Bij het offensieve profiel heeft u op langere termijn de grootste kans op het hoogste pensioen. Maar dat is niet 100% zeker. U kunt ook veel minder krijgen. De waarde van uw beleggingen schommelt namelijk sterker. Kiest u voor dit profiel? Dan neemt u meer beleggingsrisico. Ook bouwt u het risico langzamer af dan bij het defensieve en neutrale profiel.
 
Lees meer over hoe wij uw pensioen beleggen in de verschillende profielen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik ben mijn inlogcode voor de Profielwijzer kwijt. Wat moet ik nu doen?
U vindt uw brief met inlogcode in Mijn Aegon
U ontving van ons begin juni een brief met een persoonlijke inlogcode. Deze brief staat in Mijn Aegon onder Mijn documenten. Klik vervolgens op 'Pensioen'.

Bel ons als u deze brief in Mijn Aegon niet kunt vinden U bereikt ons via 058 244 35 12. U bereikt ons maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur. Op zaterdag van 09.00 tot 13.00 uur. Wij zorgen er dan voor dat u een nieuwe brief met uw inlogcode ontvangt.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wanneer moet ik mijn profielkeuze doorgeven voor mijn pensioen?
U geeft uw profielkeuze door als u een nieuwe deelnemer bent aan de pensioenregeling bij Aegon
Als starter aan de pensioenregeling wordt uw beschikbare premie altijd belegd volgens 'Life Cycle Beleggen'. Dit gebeurt standaard volgens het neutrale beleggingsprofiel en rekening houdend met uw leeftijd. Wilt u binnen Life Cycle Beleggen volgens een ander beleggingsprofiel beleggen? Dan geeft u dit via de Profielwijzer door.

Het is verstandig om de Profielwijzer opnieuw in te vullen als er iets wijzigt in uw financiële situatie
Bijvoorbeeld als u meer of minder gaat werken of gaat scheiden. Dit kan namelijk invloed hebben op hoe afhankelijk u bent van uw pensioen bij Aegon. En dus op hoeveel risico u kunt nemen.

Vul de Profielwijzer direct in op onze website.
 
Bekijk ook onze vraag:’ Waarom heb ik een inlogcode nodig voor de Profielwijzer?’.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waarom heb ik een inlogcode nodig voor de Aegon Profielwijzer?
Met uw inlogcode gaat u naar de Profielwijzer
In de Profielwijzer hebben we uw gegevens namelijk voor een deel al ingevuld. Deze gegevens komen uit onze administratie. Daarom heeft u van ons een persoonlijke code ontvangen waarmee u inlogt. U heeft de code via een brief ontvangen die wij begin juni verstuurden. Deze vindt u ook terug in Mijn Aegon. U kunt uw inlogcode blijven gebruiken, ook na de genoemde geldigheidsdatum in de brief.

Let op dat u de juiste URL gebruikt om naar de profielwijzer te gaan
Dit is: www.aegon.nl/profielwijzer. U vult uw geboortedatum en de code in en drukt daarna op de oranje knop 'naar profielwijzer'. Het duurt soms even voor de profielwijzer verschijnt.

Zie ook de vraag: 'Wat doe ik als ik niet kan inloggen op de Profielwijzer?'

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat doe ik als ik niet kan inloggen op de Profielwijzer?

De Aegon Profielwijzer was niet goed bereikbaar
De afgelopen dagen was het erg druk op onze website. Zo druk zelfs dat sommige pagina’s niet goed werkten. Mogelijk ondervond u daarom problemen met inloggen.

Wilt u het nog een keer proberen?
Onze techneuten hebben de boel weer onder controle. Daarom willen we u vragen om de Profielwijzer alsnog in te vullen:
• Ga naar www.aegon.nl/profielwijzer
• Rechts van het animatiefilmpje ziet u een inlogscherm. Vul hier uw geboortedatum in en de inlogcode die u van ons kreeg per brief
• Klik op de oranje knop

Heeft u weer problemen met het inloggen op de Profielwijzer?
Kijk of u het probleem met inloggen op een van de volgende manieren kunt verhelpen:

  • Ziet u de inhoud van de pagina www.aegon.nl/profielwijzer niet? Probeer een andere browser, bijvoorbeeld Chrome of Internet Explorer. Gebruikt u een smartphone of tablet? Log dan in op een desktop computer.
  • Ziet u geen oranje inlogknop op de pagina www.aegon.nl/profielwijzer? Controleer of de URL goed is ingevoerd: www.aegon.nl/profielwijzer. De inlogknop ‘Naar profielwijzer’ vindt u op een desktop computer rechts van het animatiefilmpje en op een smartphone of tablet onder het filmpje. Bij drukte op onze website kan het voorkomen dat het eventjes duurt (maximaal 1 minuut) voordat de inlogknop met inlogvelden zichtbaar worden.

U kunt niet inloggen met uw inlogcode in de volgende gevallen

  • U heeft uw inlogcode foutief ingevoerd. De invoer van de letters is hoofdlettergevoelig. Dit gaat vaak mis op een tablet of smartphone. Probeert u het in dat geval op een desktop computer of een laptop.
  • U heeft uw geboortedatum verkeerd ingevuld. Om misbruik met uw code te voorkomen vragen we als extra check om uw geboortedatum.

Bel met ons als het inloggen op de Profielwijzer nog steeds niet lukt
U bereikt ons via 058 244 35 12 op werkdagen van 08.00 tot 21.00 uur. En op zaterdag van 09.00 tot 13.00 uur. Gebruikt u liever e-mail? Mail dan uw vraag via www.aegon.nl/e-mail.

 

 


 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wie kan mij helpen bij een vraag over het invullen of de uitkomst van de Profielwijzer voor mijn pensioen?

Bel ons met uw vragen over de Profielwijzer
Ons telefoonnummer is 058 244 35 12. U bereikt ons maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 tot 21.00 uur. Op zaterdag tussen 09.00 tot 13.00 uur. U kunt uw vraag ook via e-mail sturen.
 
Voor advies over uw keuzes gaat u naar een adviseur
Zo krijgt u meer inzicht in uw financiële situatie als u met pensioen gaat. Want dat bepaalt hoeveel beleggingsrisico u met uw Aegon pensioen kunt nemen. Ga naar onze pagina over financieel advies voor meer informatie.
 

Hoe werkt een vast of variabel pensioen?

Bij vast pensioen koopt u op pensioendatum in één keer pensioen
U koopt dit pensioen van uw hele pensioenpot. U ontvangt dan alle pensioenjaren hetzelfde bedrag per maand. Het hangt onder andere af van de rentestand op uw pensioendatum hoe hoog dit maandelijkse bedrag is. Hoe hoger de rente, hoe meer pensioen u per maand krijgt. Hoe lager de rente, hoe minder pensioen u per maand krijgt.
 
Bij variabel pensioen koopt u op pensioendatum een deel van uw pensioen
U koopt dus op die datum van een deel van uw pensioenpot een pensioen. De rest blijft belegd. Zo krijgt uw geld de kans om door te groeien. Aan het begin van ieder jaar stellen wij de hoogte van uw maandelijkse pensioen vast. Dat bedrag hangt af van:
  • Prestaties van uw beleggingen in het afgelopen jaar
  • Marktrente
  • Levensverwachting van de gemiddelde Nederlander
 
Bekijk ook onze vraag: ‘Wat zijn de voor- en nadelen van een vast en variabel pensioen?’

Hoe werkt het voorsorteren op een vast of variabel pensioen?

Uw beleggingsprofiel bepaalt of u voorsorteert op een vast of variabel pensioen
Onze Profielwijzer helpt u kiezen welk beleggingsprofiel het beste bij u past. Het beleggingsprofiel bepaalt:
  • Hoe wij uw pensioenpot beleggen
  • Of u koers zet richting een vast of variabel pensioen.
Met een defensief of neutraal profiel sorteert u voor op een vast pensioen. Met een offensief profiel op een variabel pensioen.
 
Lees voor meer informatie onze pagina over het voorsorteren van uw pensioen met de Aegon Profielwijzer.
 

Wat zijn de kosten van pensioenbeleggen?

Voor het wijzigen van uw beleggingsprofiel rekenen wij kosten
Op onze pagina over aanpassingen van uw pensioenregeling leest u hier meer over. Ook hebben we hier een kostenvoorbeeld uitgewerkt. Ook vindt u meer uitleg over de kosten in Mijn Aegon.

Waar kan ik de koersen vinden van de beleggingsfondsen van mijn pensioenregeling?

De fondsinformatie en koersen van de beleggingsfondsen voor uw pensioen vindt u via Mijn Aegon
Wanneer u inlogt op Mijn Aegon volg dan deze stappen:
  • Aan de linkerkant van de pagina: kies voor 'Mijn producten'
  • Scroll naar beneden en kies voor 'Mijn Pensioen'
  • Kies in het tabblad 'Beleggingen’ voor ‘Aegon Beleggingspensioen’
  • Klik in het scherm dat toont onder het kopje ‘Uw Aegon beleggingspensioen in cijfers’ op ‘Actuele waarde’. Het scherm klapt dan verder open.
  • Onder ‘Fondsnaam’ ziet u de fondsen waar u in belegt. Als u klikt op de naam van het fonds, dan komt u op de internetpagina waar de fonds- en koersinformatie staat.
U vindt ook fonds- en koersinformatie op onze website.

Als ik geen keuze maak, of de Profielwijzer niet invul, wat zijn dan de gevolgen voor mijn pensioen?

Uw pensioen beleggen wij in het neutrale beleggingsprofiel als u niet kiest
Dit is ons standaard beleggingsprofiel. Met dit profiel sorteert u voor op een vast pensioen. Dit geldt alleen als u eerder ook nog nooit een keuze heeft doorgegeven. In de brief die u krijgt staat dit uitgebreider uitgelegd.
Staat uw vraag er niet tussen?