Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over uw aanvullend pensioen

Veelgestelde vragen
De AOW-leeftijd is verschoven. Gaat mijn pensioen nu ook later in?
De pensioendatum van uw werkgeverspensioen staat vast en verandert niet automatisch
De startdatum van uw pensioenuitkering is afgesproken met uw werkgever. Dit heet de pensioendatum.
Het is goed mogelijk dat uw pensioen deels eerder ingaat dan uw AOW-uitkering. U vindt de startdatum van uw pensioenuitkeringen in uw Uniforme Pensioenoverzichten (UPO) en in Mijn Aegon.

U mag de pensioendatum van uw werkgeverspensioen uitstellen
U krijgt enkele maanden vóór de start van uw pensioenuitkering een brief van ons. Hierin staat wat de mogelijkheden zijn om uw pensioendatum uit te stellen. Bijvoorbeeld naar de datum dat uw AOW-uitkering start.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wanneer ontvang ik de uitkering van mijn Aegon (Nabestaanden) Lijfrente Uitkeren of Ontslagvergoeding Uitkeren?

U heeft bij het openen van uw rekening gekozen per welke periode u een uitkering wilt ontvangen
Dit geldt voor Aegon Lijfrente Uitkeren, Aegon Ontslagvergoeding Uitkeren en Aegon Nabestaanden Lijfrente Uitkeren. U ontvangt de uitkering altijd achteraf. Dit betekent dat u de eerste uitkering een jaar, half jaar, kwartaal of maand na de gekozen ingangsdatum ontvangt. Het duurt één tot twee dagen voordat de uitkering op uw tegenrekening staat.

Heeft u uw Aegon Lijfrente Sparen omgezet naar Aegon Lijfrente Uitkeren via Mijn Aegon?
Dan is de ingangsdatum gelijk aan de openingsdatum van uw Aegon Lijfrente Uitkeren.  

De uitkeringstermijn en de datum van de eerstvolgende uitkering vindt u in Mijn Aegon
U vindt deze informatie in Mijn Aegon onder het tabblad 'Uitkeringsdetails'. De bij de wet- en regelgeving verplichte inhoudingen vindt u terug onder het tabblad 'Rekeningoverzicht'. Deze ziet u ook terug in de omschrijving van uw uitkering.

In Mijn Aegon kunt u uw rekeningoverzicht downloaden. Ook ontvangt u via Mijn Aegon een jaaroverzicht.

Meer informatie?

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn Aegon Lijfrente Beleggen of Aegon Lijfrente Sparen beëindigen of afkopen?
De mogelijkheden voor het beëindigen of afkopen van Aegon Lijfrente Sparen en Aegon Lijfrente Beleggen zijn gelijk.

U kunt uw Aegon Lijfrente Sparen of Aegon Lijfrente Beleggen beëindigen wanneer u:
  • Het saldo over laat maken naar een opbouwende of uitkerende lijfrente bij Aegon of een andere bank of verzekeraar. Aegon biedt hiervoor Aegon Lijfrente Uitkeren.
  • U uw lijfrenteproduct afkoopt

Afkoop van een lijfrente kan negatieve fiscale gevolgen hebben
Bij afkoop houden wij de hoogste schaal van inkomstenbelasting in. Daarnaast bent u ook 20% revisierente verschuldigd aan de belastingdienst. Meer informatie over de bedragen die worden ingehouden bij afkoop vindt u op U koop uw lijfrente af van de Belastingdienst.

U regelt een afkoop met een afkoopverklaring
Deze ontvangt u door contact op te nemen met de klantenservice. Hierin staan de gevolgen uitgelegd van de afkoop. Door de afkoopverklaring te ondertekenen geeft u akkoord voor de afkoop. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe kan ik het nettobedrag berekenen bij afkoop van mijn lijfrenteverzekering?
U kunt zelf een berekening maken zodat u een goede keuze kunt maken voor afkopen of niet
De gegevens die u nodig heeft om deze berekening te maken staan in de opgave van de afkoopbrief. Deze afkoopinformatie vraagt u aan via het formulier Wijzigen leven- of beleggingsverzekering of via Mijn Aegon. Heeft u al een brief van ons gekregen? Dan kunt u de gegevens uit die brief gebruiken voor uw netto berekening.  

Bereken hier het netto bedrag dat u overhoudt.

Dit is een voorlopige berekening
Pas na uw belastingaangifte berekent de Belastingdienst de definitieve belasting. U krijgt dan nog geld terug of u moet nog bijbetalen. Meer informatie leest u op www.aegon.nl/netto-berekening. U kunt ook bij uw adviseur terecht voor meer informatie.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?