Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over de RenteRekening

De Aegon RenteRekening stopt per 31 augustus 2017

De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. We regelen tegenwoordig bijna alles online. Het grootste deel van onze bankproducten bieden wij al online aan. De Aegon RenteRekening is nog het enige product dat een papieren service kent. De kosten voor deze papieren service zijn hoog. Hierdoor kunnen we u geen goede rente meer geven.

Wij heffen de bestaande Aegon RenteRekeningen op 

Voortzetting van de Aegon RenteRekening betekent dat we u kosten in rekening moeten brengen. Dit willen wij liever niet, daarom hebben wij besloten te stoppen met het aanbieden van de Aegon RenteRekening. Bestaande Aegon RenteRekeningen heffen wij op, en gaan over naar de bij ons bekende tegenrekeningen. 

Meer informatie

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over het stopzetten van de Aegon RenteRekening. Heeft u nog andere vragen hierover? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen over de RenteRekening

Veelgestelde vragen
Wanneer krijg ik mijn jaar-of rekeningoverzicht van mijn Aegon RenteRekening?

De Aegon Renterekening wordt niet meer aangeboden
De bestaande Aegon Renterekeningen heffen wij in de loop van 2017 op. Meer informatie hierover vindt u op de pagina www.aegon.nl/particulier/sparen/overige-spaarproducten/veelgestelde-vragen-over-de-renterekening. Hier vindt u ook informatie over hoe u uw Aegon Renterekening om kan zetten naar een Aegon Sparen.

U ontvangt in juni en oktober nog een rekeningoverzicht
Deze ontvangt u als u in die periode een transactie heeft gedaan van of naar uw Renterekening. 

In 2018 ontvangt u geen jaaroverzicht meer
U kunt uw jaaroverzicht over 2016 gebruiken voor uw aangifte over 2017. Uw saldo op 31 december 2017 is namelijk gelijk aan het saldo van 1 januari 2017. U vult di saldo in op uw belastingaangifte onder Box 3 'Opbrengst uit Sparen en Beleggen'.

U kunt uw jaar- en rekeningoverzicht ook inzien via Mijn Aegon of de Mijn Aegon app
Voor uw bij- en afschrijvingen gaat u in Mijn Aegon of de app naar uw Aegon RenteRekening. Uw jaaroverzichten vindt u in Mijn Aegon en in de Mijn Aegon app onder 'Documenten'.

Heeft u nog geen toegang tot Mijn Aegon?
Dan vraagt u deze eerst eenmalig aan via onze website www.aegon.nl.

Wilt u geen gebruik maken van Mijn Aegon of de app en heeft u toch bepaalde gegevens nodig?
Als u bepaalde gegevens nodig heeft voor belastingaangifte, overlijden of echtscheiding, dan helpen wij u graag. Neemt u dan contact met ons op. Ook in andere gevallen waar uw advocaat of notaris vraagt om financiële gegevens. Wij zorgen er dan voor dat u deze gegevens ontvangt per post.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Naar welke rekeningen kan ik overboeken bij Aegon Sparen of Aegon Beleggen?

U kunt overboeken naar uw vaste tegenrekening
Vanaf uw rekening kunt u geld overboeken naar de door u vooraf opgegeven Nederlandse tegenrekening op uw naam. Dit is uit veiligheidsoverwegingen. U kunt bij Aegon Bank geen geld overboeken naar een rekening in het buitenland. 

U kunt overboeken naar andere Aegon rekeningen
Als de tenaamstelling gelijk is kunt u ook overboeken tussen Aegon Sparen en Aegon Vrij Beleggen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Heb ik gegevens van mijn Aegon Sparen, Aegon Beleggen of Aegon Deposito Sparen nodig voor belastingaangifte?
Bij belastingaangifte, heeft u het saldo van uw spaar- en beleggingsproducten per 1 januari nodig
Bij uw transactie-of jaaroverzicht, ziet u het saldo van uw rekening per 1 januari staan. Dit saldo kunt u gebruiken als u uw belastingaangifte doet.

U betaalt belasting per soort inkomen. De Belastingdienst onderscheidt drie soorten inkomen, verdeeld in drie 'boxen'. In elk van deze boxen betaalt u een ander belastingtarief.

Uw inkomen uit sparen en beleggen valt in box 3
Hier valt ook het saldo van Aegon Sparen, Aegon Deposito Sparen en Aegon Beleggen onder. U moet daarnaast ook al het andere tegoed van uw spaar-en beleggingsrekeningen optellen en opgeven bij belastingaangifte.

Aegon Sparen en Aegon Beleggen tellen dus mee in uw totale spaar-en beleggingstegoed. U betaalt pas belasting over uw totale tegoed, als dit uitkomt boven een bepaald bedrag. Dit noemen we de heffingsvrije grens. U betaalt alleen 'vermogensrendementheffing' over het tegoed dat hoger is dan dit bedrag.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de Belastingdienst.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waar vind ik het bankafschrift van mijn Aegon Bank product?

Uw bij- en afschrijvingen kunt u inzien via Mijn Aegon
In Mijn Aegon voert u de volgende handelingen uit:

  • U gaat naar de rekening waar u het bankafschrift van wilt zien.
  • Via het uitschuifmenu kiest u over welke periode u het bankafschrift wilt opvragen.

Rechts in het scherm onder het 'Saldo' vindt u de optie om een bankafschrift uit te printen of te downloaden in een PDF file.

U kunt uw bij-en afschrijvingen op deze manier inzien voor de volgende producten

  • Aegon Sparen
  • Aegon Lijfrente Sparen
  • Aegon Levensloop Sparen
  • Aegon Ontslagvergoeding Sparen

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wanneer staat een overboeking van mijn Aegon bankrekening op mijn tegenrekening?

Een overboeking staat met 1 tot 2 werkdagen op uw bankrekening
Een overboeking naar uw tegenrekening regelt u via Mijn Aegon. De verwerkingstijd is afhankelijk van het tijdstip waarop u de overboeking doet. Voert u de overboeking in op:

  • Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag voor 14:30? Dan boeken wij het geld dezelfde dag over naar uw tegenrekening.
  • Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag na 14:30? Of in het weekend of op een feestdag? Dan boeken wij het geld uiterlijk de volgende werkdag over naar uw tegenrekening. Bij vrijdag en in het weekend is de eerst volgende werkdag maandag. Dit is omdat er in Nederland in het weekend geen betalingsverkeer plaatsvindt tussen banken. Dit geldt ook voor feestdagen.

In de regel schrijft uw bank het bedrag op het moment van ontvangst direct bij op uw rekening.

Informatie over hoe u uw tegenrekening kunt wijzigen vindt u in de Veelgestelde vraag
Hoe wijzig ik mijn tegenrekening bij Aegon Bank voor mijn spaar- of beleggingsproduct?.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag.

Chat met een medewerker

U kunt direct chatten met één van onze medewerkers.

Bel met een medewerker

Onze medewerkers helpen u graag met het beantwoorden van uw vragen.

Downloads