Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over de RenteRekening

Aegon Bank biedt de Aegon RenteRekening niet meer aan. Wij hebben betere producten met een vergelijkbare of betere service én een hogere spaarrente. U kunt wel bijvoorbeeld Aegon Sparen en Aegon Deposito Sparen bij ons openen.

Aegon Sparen

Aegon Sparen is een internet spaarrekening zonder allerlei verplichtingen. U hebt alle vrijheid op het gebied van sparen, opnemen en storten. U kunt op elk tijdstip van de dag en overal ter wereld via internet uw zaken regelen. U ontvangt een goede rente over uw spaartegoed.

Meer informatie vindt u op www.aegon.nl/particulier/sparen/internetsparen/.

Aegon Deposito Sparen

Als u uw spaargeld even niet nodig heeft en u wilt een hogere rente ontvangen over uw spaargeld, dan is Aegon Deposito Sparen ideaal voor u.

Wilt u Aegon Deposito Sparen?

Hiervoor opent u eerst een Aegon Sparen. Vervolgens kunt u één of meerdere deposito's openen in uw Aegon Sparen.

Meer informatie vindt u op www.aegon.nl/particulier/sparen/deposito-sparen

Omzetten Aegon RenteRekening naar Aegon Sparen

U kunt uw Aegon RenteRekening zonder kosten omzetten naar Aegon Sparen. Om uw Aegon RenteRekening om te zetten naar Aegon Sparen moet u zelf:

  • Toegang aanvragen tot Mijn Aegon via Registreren Mijn Aegon.
  • Inloggen op Mijn Aegon, zodra u het wachtwoord heeft ontvangen.
  • Aegon Sparen openen in uw Mijn Aegon omgeving.
  • Via Mijn Aegon naar uw Aegon RenteRekening gaan en het saldo overboeken naar uw Aegon Sparen.
  • Zodra de overboeking naar uw Aegon Sparen is afgerond, beëindigt u uw Aegon RenteRekening via Mijn Aegon.
  • U vult uw overboeking in nadat u op de rekening klikt waar u van wilt overboeken via tabblad 'Overboeken'
  • Via ‘Nieuwe overboeking’ doet u uw overboeking. Bij bedrag vult u het saldo van uw Aegon RenteRekening in. U kiest uw Aegon Sparen als tegenrekening. Daarna klikt u op ‘Controleren’ en ‘Bevestigen’ om de overboeking definitief te maken.

 

Kunt u zelf geen overboeking aanmaken van Aegon RenteRekening naar uw Aegon Sparen?
Dan kunt u ook eerst het saldo overboeken naar uw tegenrekening en één werkdag later het saldo storten op uw Aegon Sparen.
Of u stuurt een e-mail met daarin uw persoonlijke gegevens, het rekeningnummer van uw Aegon rekeningen en uw tegenrekening naar Aegon Bank.

Veelgestelde vragen over de RenteRekening

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen Aegon RenteRekening en Aegon Sparen?

Het belangrijkste verschil tussen de Aegon RenteRekening en Aegon Sparen is dat u met Aegon Sparen volledig via internet bankiert
Ook kunt u met de Aegon Sparen uw rekening inzien en overboeken via de Mijn Aegon app. Omdat u met de Aegon Sparen door het internetbankieren en de App dag en nacht inzicht heeft in uw saldo, ontvangt u als Aegon Sparen rekeninghouder geen papieren rekeningoverzichten. Hierdoor maken wij minder kosten, waardoor u een hogere rente ontvangt.

Met de Aegon RenteRekening kunt u naast internetbankieren, ook schriftelijk en telefonisch bankieren
U ontvangt voor de Aegon RenteRekening elke drie maanden een rekeningoverzicht thuis, wanneeer u transacties heeft gedaan op uw rekening. U ontvangt ook uw jaaroverzicht per post. Een extra verschil is dat u bij Aegon Sparen uw geld voor een bepaalde tijd vast kan zetten. U krijgt dan een vaste rente voor het geld dat u heeft vastgezet in deze periode. Dit heet Aegon Deposito Sparen. Aegon Deposito Sparen is alléén mogelijk als u een Aegon Sparen rekening heeft.

Wij bieden Aegon RenteRekening niet meer aan voor nieuwe klanten.

Voor het omzetten van uw Aegon RenteRekening naar Aegon Sparen, gaat u naar: 'Kan ik mijn Aegon RenteRekening omzetten in Aegon Sparen?'.

Meer informatie over Aegon Sparen en Aegon Deposito Sparen vindt u op https://www.aegon.nl/particulier/sparen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn Aegon RenteRekening omzetten in Aegon Sparen?

U kunt uw Aegon RenteRekening omzetten in Aegon Sparen
U opent hiervoor via Mijn Aegon of www.aegon.nl/particulier/sparen/internetsparen een Aegon Sparen. U doet dit met dezelfde tenaamstelling als uw Aegon RenteRekening. Als u het openingsproces heeft doorlopen, kunt u uw Aegon Sparen inzien via Mijn Aegon.

U boekt in Mijn Aegon het geld over van uw Aegon RenteRekening naar uw Aegon Sparen
Deze overboeking voert u uit zodra uw Aegon Sparen beschikbaar is via Mijn Aegon: 

  • U klikt in Mijn Aegon op 'Uw producten'
  • Daarna klikt u op de rekening waar u het geld vandaan wilt overboeken
  • U klikt nogmaals op de rekening waar u geld vandaan wilt boeken
  • Dan klikt u op het tabblad ‘Overboeken’
  • Hier vult u de overboeking in. U selecteert de nieuwe Aegon Sparen als tegenrekening
  • Daarna klikt u op ‘Controleren’ en ‘Bevestigen’
De overboeking wordt voor u uitgevoerd. Nadat u de overboeking heeft gedaan, beëindigt u uw Aegon RenteRekening ook via Mijn Aegon.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe berekent Aegon Bank de rente op uw Aegon rekening?

U ontvangt rente over het saldo op uw Aegon rekening
Er zijn twee soorten rentes afhankelijk van de gekozen Aegon rekening: variabele en vaste rente.

De rentepercentages kunnen iedere dag worden aangepast
Als de variabele rente wordt aangepast, gaat het nieuwe rentepercentage in op de dag dat de rente wijzigt. Bij een vaste rente geldt de nieuwe rente alleen voor nieuwe contracten. De vaste rente op bestaande contracten verandert niet.

Hoe wordt de rente berekent?
De rentepercentages die Aegon communiceert, zijn jaarrentes. De rente op uw saldo wordt wel dagelijks berekent. Dit doen wij door deze jaarrente terug te rekenen naar een rentepercentage per dag. Dit rentepercentage per dag wordt toegepast op het saldo dat u die dag op uw rekening heeft staan. De rentebedragen per dag worden gedurende het jaar opgeteld.

De rente wordt eens per jaar op uw rekening bijgeschreven
U ontvangt ieder jaar de variabele rente aan het begin van het volgend kalenderjaar. De opgebouwde vaste rente ontvangt u ieder jaar achteraf op de datum dat uw rekening is geopend. De bijgeboekte rentebedragen zijn vanaf de datum van bijboeken zelf ook rentedragend.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wanneer krijg ik mijn jaar-of rekeningoverzicht voor mijn Aegon RenteRekening?

U ontvangt uw jaar- en rekeningafschrift per post
Het jaaroverzicht ontvangt u jaarlijks tussen 1 februari en 1 maart per post. U ontvangt daarnaast één keer per drie maanden een rekeningoverzicht; in februari, mei, augustus en november. U ontvangt een overzicht als u in die periode een transactie heeft gedaan van of naar uw Renterekening. 

U kunt uw jaar- en rekeningoverzicht ook inzien via Mijn Aegon of de Mijn Aegon app
Voor uw bij- en afschrijvingen gaat u in Mijn Aegon of de app naar uw Aegon RenteRekening. 
Uw jaaroverzichten vindt u in Mijn Aegon en in de Mijn Aegon app onder 'Documenten'. Om het meest recente jaaroverzicht in te zien, moet u deze wel al per post hebben ontvangen.

Het saldo per 1 januari heeft u nodig voor belastingaangifte van het afgelopen jaar
Voor een voorlopige aangifte voor het aankomende jaar geeft u het saldo per 31 december op. U vult het saldo in op uw belastingaangifte onder Box 3 'Opbrengst uit Sparen en Beleggen'.

Op het jaaroverzicht zetten wij alleen gegevens die u nodig heeft voor uw belastingaangifte
Zoekt u gegevens zoals het actuele saldo en rentebijschrijvingen? Deze vindt u via uw rekening in Mijn Aegon of de Mijn Aegon app.

Heeft u nog geen toegang tot Mijn Aegon?
Dan vraagt u deze eerst eenmalig aan via onze website www.aegon.nl.
 

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe wijzig ik mijn tegenrekening op mijn Aegon RenteRekening?

Een nieuwe tegenrekening moet op dezelfde naam staan als uw Aegon RenteRekening
U geeft uw wijziging door via het wijzigingsformulier onder aan de pagina www.aegon.nl/particulier/sparen/veelgestelde-vragen-over-de-renterekening. Dit formulier print u uit, vult u in en stuurt u digitaal aan ons toe via www.aegon.nl/particulier/klantenservice/email-sturen. Of u stuurt het formulier per post naar het adres op het formulier. Wij verwerken uw wijziging binnen vijf werkdagen na ontvangst van uw verzoek.
Het toevoegen van een extra tegenrekening is niet meer mogelijk.

Wij hebben een kopie bankafschrift nodig als de nieuwe tegenrekening onbekend is bij Aegon Bank
Dit is om uw rekening te identificeren. Deze kopie bankafschrift mag niet ouder zijn dan drie maanden. Uw naam, rekeningnummer en datum moeten zichtbaar zijn op het afschrift. Een kopie van uw internetbankieren omgeving met deze gegevens kan ook. 

U kunt uw tegenrekening ook via Mijn Aegon wijzigen

  • U gaat naar uw Aegon RenteRekening nadat u bent ingelogd in Mijn Aegon
  • U wijzigt uw tegenrekening via het tabblad 'Rekeninggegevens'
  • U ontvangt automatisch een e-mail waarin wij u vragen om een kopie van uw bankafschrift

U kunt via Mijn Aegon geen tegenrekening verwijderen
Heeft u meerdere tegenrekeningen en wilt u één daarvan verwijderen? Hiervoor stuurt u ons een schriftelijk ondertekend verzoek per e-mail of per post.
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe beëindig ik mijn Aegon RenteRekening?

U kunt uw Aegon RenteRekening op ieder moment beëindigen
U gaat hiervoor naar de Aegon Renterekening die uw wilt beëindigen in Mijn Aegon.

  • Klik hier op het tabblad 'Rekeninggegevens'
  • Klik op 'Opheffen' naast de blauwe kop 'Rekening beëindigen'
  • Klik nogmaals op 'Opheffen' om het beëindigen van uw rekening te bevestigen
Wij maken het saldo samen met de opgebouwde rente over naar uw tegenrekening 
U kunt uw beëindigde Aegon RenteRekening nog twee jaar inzien via Mijn Aegon en de Mijn Aegon app.

Heeft u geen toegang tot Mijn Aegon?
Gebruik dan dit formulier. Heeft u een rekening op naam van twee rekeninghouders? Dan is de handtekening van één van beiden voldoende. U stuurt ons het formulier ingescand per e-mail of per post. Zodra wij het ingevulde en ondertekende formulier hebben ontvangen, verwerken wij uw verzoek. 
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens voor mijn Aegon RenteRekening?

U gebruikt hiervoor een wijzigingsformulier 
U vindt dit formulier onder aan de pagina Veelgestelde vragen over de renterekening. Dit formulier print u uit en vult u in. Na ondertekening stuurt het formulier samen met een kopie identiteitsbewijs naar Aegon. 

Of u stuurt ons een schriftelijk ondertekend verzoek 
Hierin vermeldt u de te wijzigen gegevens. U stuurt dit verzoek naar ons, samen met een kopie identiteitsbewijs en vermelding van uw rekeningnummer. 

U kunt de documenten inscannen en via e-mail sturen aan Aegon Bank
Stuurt u de gegevens liever per post? Gebruik dan ons postadres Aegon Bank N.V., postbus 35, 8900 AA te Leeuwarden.


 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Naar welke rekeningen kan ik overboeken bij Aegon Sparen, Aegon RenteRekening of Aegon Beleggen?

U kunt overboeken naar uw vaste tegenrekening
Vanaf uw rekening kunt u geld overboeken naar de door u vooraf opgegeven Nederlandse tegenrekening op uw naam. Dit is uit veiligheidsoverwegingen. U kunt bij Aegon Bank geen geld overboeken naar een rekening in het buitenland. 

U kunt overboeken naar andere Aegon rekeningen
Als de tenaamstelling gelijk is kunt u ook overboeken tussen:

  • Aegon Sparen
  • Aegon RenteRekening
  • Aegon Vrij Beleggen 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?

Downloads