Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Veelgestelde vragen over de RenteRekening

De Aegon RenteRekening stopt per 31 augustus 2017

De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. We regelen tegenwoordig bijna alles online. Het grootste deel van onze bankproducten bieden wij al online aan. De Aegon RenteRekening is nog het enige product dat een papieren service kent. De kosten voor deze papieren service zijn hoog. Hierdoor kunnen we u geen goede rente meer geven.

Wij heffen de bestaande Aegon RenteRekeningen op 

Voortzetting van de Aegon RenteRekening betekent dat we u kosten in rekening moeten brengen. Dit willen wij liever niet, daarom hebben wij besloten te stoppen met het aanbieden van de Aegon RenteRekening. Bestaande Aegon RenteRekeningen heffen wij op, en gaan over naar de bij ons bekende tegenrekeningen. 

Meer informatie

Hieronder vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over het stopzetten van de Aegon RenteRekening. Heeft u nog andere vragen hierover? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen over de RenteRekening

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen Aegon RenteRekening en Aegon Sparen?

Een Aegon Sparen opent u eenvoudig via www.aegon.nl
Dit doet u via www.aegon.nl/sparen. De Aegon Renterekening wordt niet meer aangeboden. De bestaande Aegon Renterekeningen heffen wij in de loop van 2017 op. Meer informatie hierover vindt u op de pagina www.aegon.nl/particulier/sparen/overige-spaarproducten/veelgestelde-vragen-over-de-renterekening.

Met Aegon Sparen beheert u uw rekening zelf via Mijn Aegon
Via Mijn Aegon kunt u 24 uur per dag uw rekeninggegevens inzien en geld overboeken naar uw tegenrekening. Daarnaast kunt u uw rekening ook via onze Mijn Aegon app beheren. Hierdoor maken wij minder kosten en kunnen wij u een hogere rente bieden dan voor de Aegon Renterekening.

Bij de Aegon RenteRekening kunt u, naast internetbankieren, ook schriftelijk en telefonisch bankieren. Daarnaast ontvangt u bij de Aegon RenteRekening u rekening- en jaaroverzichten ook per post.

Het openen van een deposito is niet mogelijk bij de Aegon Renterekening
U kunt bij Aegon Sparen uw geld voor een langere tijd vastzetten in een deposito tegen een hogere vaste rente.

Meer informatie over Aegon Sparen en Aegon Deposito Sparen vindt u op https://www.aegon.nl/particulier/sparen.
Informatie over het omzetten van een Aegon Renterekening naar Aegon Sparen vindt u in de Veelgestelde vraag Kan ik mijn Aegon RenteRekening omzetten in Aegon Sparen?.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe wijzig ik mijn tegenrekening op mijn Aegon RenteRekening?

Een nieuwe tegenrekening moet op dezelfde naam staan als uw Aegon RenteRekening
U geeft uw wijziging door via het wijzigingsformulier onder aan de pagina www.aegon.nl/particulier/sparen/veelgestelde-vragen-over-de-renterekening. Dit formulier print u uit en zend u na invullen naar ons via www.aegon.nl/particulier/klantenservice/email-sturen. Of u stuurt het formulier per post naar het adres op het formulier. Wij verwerken uw wijziging binnen vijf werkdagen na ontvangst van uw verzoek.

Wij hebben een kopie bankafschrift nodig als de nieuwe tegenrekening onbekend is bij Aegon Bank
Dit is om uw rekening te identificeren. Deze kopie bankafschrift mag niet ouder zijn dan twee maanden. Hoe u een bankafschrift downloadt bij uw bank en wat hierop zichtbaar moet zijn vindt u op onze pagina Zo downloadt u een bankafschrift bij uw bank. U stuurt uw kopie naar klantenservice@aegon.nl. 
 
U kunt uw tegenrekening ook via Mijn Aegon wijzigen

  • U gaat naar uw Aegon RenteRekening in Mijn Aegon
  • U wijzigt uw tegenrekening via het tabblad 'Rekeninggegevens'
  • U ontvangt automatisch een e-mail waarin wij u vragen om een kopie van uw bankafschrift als deze nodig is

U kunt via Mijn Aegon geen tegenrekening verwijderen
Hiervoor stuurt u ons een schriftelijk ondertekend verzoek per e-mail of per post.

De bestaande Aegon Renterekeningen heffen wij in de loop van 2017 op
Meer informatie hierover vindt u op de pagina www.aegon.nl/particulier/sparen/overige-spaarproducten/veelgestelde-vragen-over-de-renterekening

Zie ook Hoe boek ik geld over van mijn Aegon Renterekening?

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe boek ik geld over van mijn Aegon RenteRekening?

U kunt overboeken naar uw vaste tegenrekening(en)
U gebruikt hiervoor de overboeklijn met telefoonnummer 088 344 12 60. U toetst hier de laatste 9 cijfers van de IBAN van uw RenteRekening in. Daarna toetst u de laatste 10 cijfers van de IBAN van uw tegenrekening in.

Overboeken kan ook via Mijn Aegon 

  • U gaat naar uw Aegon Renterekening in Mijn Aegon
  • U klikt op het tabblad ‘Overboeken’ 
  • Vul hier het gewenste bedrag in 
  • U klikt op ‘Controleren’ en ‘Bevestigen’.


Wanneer wordt het bedrag op mijn tegenrekening bijgeschreven?
Deze informatie vindt u in de veelgestelde vraag 'Wanneer staat een overboeking van Aegon Sparen of Aegon RenteRekening op mijn tegenrekening?'.

Heeft u nog geen toegang tot Mijn Aegon?
Via www.aegon.nl kunt u een account voor Mijn Aegon aanvragen. 

De Aegon Renterekening wordt niet meer aangeboden
De bestaande Aegon Renterekeningen heffen wij in de loop van 2017 op. Meer informatie hierover vindt u op de pagina www.aegon.nl/particulier/sparen/overige-spaarproducten/veelgestelde-vragen-over-de-renterekening.
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik mijn Aegon RenteRekening zelf omzetten in Aegon Sparen?

U kunt uw Aegon RenteRekening zelf omzetten in Aegon Sparen
U opent hiervoor een Aegon Sparen met dezelfde tenaamstelling als uw Aegon RenteRekening.

 

U boekt in Mijn Aegon het geld van uw Aegon RenteRekening naar uw Aegon Sparen
Deze overboeking voert u uit zodra uw Aegon Sparen beschikbaar is via Mijn Aegon. 

  • U kiest in uw Aegon Renterekening het tabblad ‘Overboeken’
  • U vult de overboeking in en selecteert de nieuwe Aegon Sparen als tegenrekening. Het kan enkele dagen duren voor de Aegon Sparen zichtbaar is als tegenrekening.
  • Daarna klikt u op ‘Controleren’ en ‘Bevestigen’

Nadat u de overboeking heeft gedaan beëindigt u uw Aegon RenteRekening ook via Mijn Aegon. Hoe u dit doet vindt u in de Veelgestelde vraag Hoe beëindig ik mijn Aegon Renterekening?

Bestaande Aegon Renterekeningen heffen wij in de loop van 2017 op
Meer informatie hierover vindt u op de pagina www.aegon.nl/particulier/sparen/overige-spaarproducten/veelgestelde-vragen-over-de-renterekening.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wanneer krijg ik mijn jaar-of rekeningoverzicht van mijn Aegon RenteRekening?

De Aegon Renterekening wordt niet meer aangeboden
De bestaande Aegon Renterekeningen heffen wij in de loop van 2017 op. Meer informatie hierover vindt u op de pagina www.aegon.nl/particulier/sparen/overige-spaarproducten/veelgestelde-vragen-over-de-renterekening. Hier vindt u ook informatie over hoe u uw Aegon Renterekening om kan zetten naar een Aegon Sparen.

U ontvangt in juni en oktober nog een rekeningoverzicht
Deze ontvangt u als u in die periode een transactie heeft gedaan van of naar uw Renterekening. 

In 2018 ontvangt u geen jaaroverzicht meer
U kunt uw jaaroverzicht over 2016 gebruiken voor uw aangifte over 2017. Uw saldo op 31 december 2017 is namelijk gelijk aan het saldo van 1 januari 2017. U vult di saldo in op uw belastingaangifte onder Box 3 'Opbrengst uit Sparen en Beleggen'.

U kunt uw jaar- en rekeningoverzicht ook inzien via Mijn Aegon of de Mijn Aegon app
Voor uw bij- en afschrijvingen gaat u in Mijn Aegon of de app naar uw Aegon RenteRekening. Uw jaaroverzichten vindt u in Mijn Aegon en in de Mijn Aegon app onder 'Documenten'.

Heeft u nog geen toegang tot Mijn Aegon?
Dan vraagt u deze eerst eenmalig aan via onze website www.aegon.nl.

Wilt u geen gebruik maken van Mijn Aegon of de app en heeft u toch bepaalde gegevens nodig?
Als u bepaalde gegevens nodig heeft voor belastingaangifte, overlijden of echtscheiding, dan helpen wij u graag. Neemt u dan contact met ons op. Ook in andere gevallen waar uw advocaat of notaris vraagt om financiële gegevens. Wij zorgen er dan voor dat u deze gegevens ontvangt per post.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Naar welke rekeningen kan ik overboeken bij Aegon Sparen, Aegon RenteRekening of Aegon Beleggen?

U kunt overboeken naar uw vaste tegenrekening
Vanaf uw rekening kunt u geld overboeken naar de door u vooraf opgegeven Nederlandse tegenrekening op uw naam. Dit is uit veiligheidsoverwegingen. U kunt bij Aegon Bank geen geld overboeken naar een rekening in het buitenland. 

U kunt overboeken naar andere Aegon rekeningen
Als de tenaamstelling gelijk is kunt u ook overboeken tussen:

  • Aegon Sparen
  • Aegon RenteRekening
  • Aegon Vrij Beleggen 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Heb ik gegevens van mijn Aegon Sparen, Aegon Beleggen, Aegon Deposito Sparen of Aegon RenteRekening nodig voor belastingaangifte?

Bij belastingaangifte, heeft u het saldo van uw spaar- en beleggingsproducten per 1 januari nodig
Bij uw transactie-of jaaroverzicht, ziet u het saldo van uw rekening per 1 januari staan. Dit saldo kunt u gebruiken als u uw belastingaangifte doet.

U betaalt belasting per soort inkomen. De Belastingdienst onderscheidt drie soorten inkomen, verdeeld in drie 'boxen'. In elk van deze boxen betaalt u een ander belastingtarief.

Uw inkomen uit sparen en beleggen valt in box 3
Hier valt ook het saldo van Aegon Sparen, Aegon Deposito Sparen, Aegon RenteRekening en Aegon Beleggen onder. U moet daarnaast ook al het andere tegoed van uw spaar-en beleggingsrekeningen optellen en opgeven bij belastingaangifte.

Aegon Sparen, Aegon RenteRekening en Aegon Beleggen telt dus mee in uw totale spaar-en beleggingstegoed. U betaalt pas belasting over uw totale tegoed, als dit uitkomt boven een bepaald bedrag. Dit noemen we de heffingsvrije grens. U betaalt alleen 'vermogensrendementheffing' over het tegoed dat hoger is dan dit bedrag.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de Belastingdienst.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens voor mijn Aegon RenteRekening?

U gebruikt hiervoor een wijzigingsformulier 
U vindt dit formulier onder aan de pagina Veelgestelde vragen over de renterekening. Dit formulier print u uit en vult u in. Na ondertekening stuurt het formulier samen met een kopie identiteitsbewijs naar Aegon. 

Of u stuurt ons een schriftelijk ondertekend verzoek 
Hierin vermeldt u de te wijzigen gegevens. U stuurt dit verzoek naar ons, samen met een kopie identiteitsbewijs en vermelding van uw rekeningnummer. 

U kunt de documenten inscannen en via e-mail sturen aan Aegon Bank
Stuurt u de gegevens liever per post? Gebruik dan ons postadres Aegon Bank N.V., postbus 35, 8900 AA te Leeuwarden.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waar vind ik het bankafschrift van mijn Aegon Bank product?

Uw bij- en afschrijvingen kunt u inzien via Mijn Aegon
In Mijn Aegon voert u de volgende handelingen uit:

  • U gaat naar de rekening waar u het bankafschrift van wilt zien
  • Via het uitschuifmenu kiest u over welke periode u het bankafschrift wilt opvragen


U kunt uw bij-en afschrijvingen op deze manier inzien voor de volgende producten

  • Aegon Sparen
  • Aegon RenteRekening
  • Aegon Lijfrente Sparen
  • Aegon Levensloop Sparen
  • Aegon Ontslagvergoeding Sparen

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waarom heb ik geen rekeningoverzicht van de Aegon RenteRekening ontvangen?

U ontvangt vier maal per jaar een rekeningoverzicht per post
U ontvangt een rekeningoverzicht in de maanden februari, april, juli en oktober. Ook vindt u uw rekeningoverzicht in Mijn Aegon via 'Mijn documenten', links in het menu. Daarna klikt u op 'Sparen'. U ontvangt geen rekeningoverzicht als u géén transacties heeft gedaan.

De eerste rekeninghouder ontvangt het rekeningoverzicht
Bent u tweede rekeninghouder op een Aegon RenteRekening en wilt u een rekeningoverzicht ontvangen? Wij regelen dit graag voor u als u contact met ons opneemt.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wanneer staat een overboeking van mijn Aegon bankrekening op mijn tegenrekening?

Een overboeking staat met 1 tot 2 werkdagen op uw bankrekening
De verwerkingstijd is afhankelijk van het tijdstip waarop u de overboeking doet. Voert u de overboeking in op:

  • Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag voor 14:30? Dan boeken wij het geld dezelfde dag over naar uw tegenrekening.
  • Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag na 14:30? Of in het weekend of op een feestdag? Dan boeken wij het geld uiterlijk de volgende werkdag over naar uw tegenrekening. Bij vrijdag en in het weekend is de eerst volgende werkdag maandag. Dit is omdat er in Nederland in het weekend geen betalingsverkeer plaatsvindt tussen banken. Dit geldt ook voor feestdagen.

In de regel schrijft uw bank het bedrag op het moment van ontvangst direct bij op uw rekening.

Een overboeking naar uw tegenrekening regelt u via Mijn Aegon
Bij Aegon Sparen en Aegon Beleggen boekt u over via Mijn Aegon. Als u een Aegon RenteRekening heeft, kunt u ook via de Overboeklijn overboeken.

Informatie over hoe u uw tegenrekening kunt wijzigen vindt u in de Veelgestelde vraag
Hoe wijzig ik mijn tegenrekening bij Aegon Bank voor mijn spaar- of beleggingsproduct?.

Staat uw vraag er niet tussen?

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag.

Chat met een medewerker

U kunt direct chatten met één van onze medewerkers.

Bel met een medewerker

Onze medewerkers helpen u graag met het beantwoorden van uw vragen.

Downloads