Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zo zit het met je premie

Verzekeringen

Wij vinden het belangrijk dat je als klant een goede verzekering hebt voor een eerlijke prijs. Daarom kijken we jaarlijks naar de hoogte van de premie. En passen we deze aan als dat nodig is. We kunnen ons goed voorstellen dat je daar vragen over hebt. Daarom lees je op deze pagina vragen én antwoorden over de jaarlijkse premie-aanpassing.

 

Vragen én antwoorden op een rij over de jaarlijkse premie-aanpassing

1. Waarom verandert mijn premie jaarlijks?

Veranderingen kunnen invloed hebben op de hoogte van de premie van een verzekering. Daarom kijken we daar jaarlijks naar. En passen we de premie aan als dat nodig is. Want niet alleen jouw persoonlijke situatie en gekozen dekking hebben invloed op je premie, maar bijvoorbeeld ook algemene ontwikkelingen. Zoals het aantal schades dat we in een jaar betalen voor alle klanten. Zijn er veel stormen geweest of neemt het aantal inbraken bijvoorbeeld toe of af? Dit soort gebeurtenissen tellen mee. Ook kunnen kosten om iets te herstellen veranderen. Of onze producten, dekkingen en voorwaarden wijzigen.

De premie kan jaarlijks lager worden, stijgen of hetzelfde blijven. Uiteraard doen we er alles aan om de kosten voor jou zo laag mogelijk te houden. Tegelijkertijd willen we onze afspraken met jou nakomen. En jou de beste kwaliteit en service blijven bieden, zodat je ook in de toekomst áltijd op ons kunt rekenen.

Goed om te weten

Verandert er iets aan jouw persoonlijke situatie? Of kies je bijvoorbeeld voor een andere dekking? Dan verandert jouw premie ook. Je ontvangt dan een nieuwe polis. Dit staat los van de jaarlijkse premie-aanpassing.

2. Wat heeft invloed op de hoogte van mijn premie?

Verschillende zaken hebben invloed op de hoogte van jouw premie.
Bijvoorbeeld:

  • Jouw persoonlijke situatie, zoals je gezinssamenstelling en type woning. Of bijvoorbeeld de leeftijd van je huisdier, als het gaat om de huisdierenverzekering.
  • De dekking die je kiest.
  • De kosten om iets te (laten) herstellen. Deze kosten kunnen veranderen. Bijvoorbeeld als de prijs van onderdelen wijzigt of arbeidslonen anders worden.
  • Veranderingen in de dekkingen en voorwaarden van Aegon-producten.
  • Een afname of toename van het aantal schades en de bedragen die we daarvoor vergoeden. Zo hebben gebeurtenissen als storm, mist en het aantal inbraken invloed op het totaalbedrag. Op basis van de ontwikkeling maken we een inschatting voor het komende jaar.
  • Veranderende wet- en regelgeving.
  • Maatschappelijke veranderingen waar we op inspelen, zoals duurzaamheid.
  • Premie-aanpassing door veranderingen in de markt: net zoals vliegtickets en benzineprijzen ook kunnen wijzigen.

 

3. Wanneer ontvang ik informatie over de premieverandering?

Dat hangt af van de datum waarop je de verzekering hebt afgesloten: de zogenoemde hoofdprolongatiedatum. Deze datum vind je terug op jouw polisblad. Elk jaar ontvang je minimaal een maand vóór de hoofdprolongatiedatum een nieuw polisblad. Daar staat je nieuwe premie op. Zo weet je op tijd waar je aan toe bent. Verandert er iets aan jouw persoonlijke situatie? Of kies je bijvoorbeeld voor een andere dekking? Dan verandert jouw premie ook. Je ontvangt dan een nieuwe polis. Dit staat los van de jaarlijkse premie-aanpassing.

 

4. Waarom stijgt mijn premie, terwijl ik geen schade heb gehad?

Verzekeren is gebaseerd op 'solidariteit'. We betalen allemaal premie, maar weten niet wie er schade krijgt. Samen dekken we het risico af. De premies verschillen wel. Loopt een verzekeraar een hoog risico? Dan is de premie ook hoger. Zo hebben jouw type woning en de grootte van het huis bijvoorbeeld invloed op de hoogte van de premie voor een woonhuisverzekering. Maar ook de kans op inbraken binnen een postcodegebied verschilt en telt daarom mee. Daarnaast kunnen factoren als leeftijd en de gezinssamenstelling invloed hebben op het risico op schade.

 

5. Wanneer kan ik mijn verzekering opzeggen?

Ben je het niet eens met de premieverandering? Dan kun je jouw verzekering opzeggen  met in achtneming van de opzegtermijn. Dat kan via Mijn Aegon: jouw digitale, beveiligde omgeving. Goed om te weten: sommige verzekeringen moet je hebben. Zo is het verplicht om een autoverzekering met WA-dekking te hebben als je een eigen auto hebt. Zorg daarom dat je in dit soort gevallen meteen een nieuwe verzekering afsluit. Zo voorkom je dat een schade nergens gedekt is en dat je een boete krijgt.

Mijn Aegon

Je kunt bij Aegon 24 uur per dag al je verzekeringen inzien en wijzigen in Mijn Aegon: je persoonlijke, digitale omgeving.

Naar Mijn Aegon