Corona en je reisverzekering: waar ben je voor verzekerd?

Misschien vraag je je af: waar ben ik wel en niet voor verzekerd met mijn reisverzekering? We hebben een paar vooruitdenkvragen op een rij gezet, mét antwoorden. Over annulering, hulpverlening en coronatesten bijvoorbeeld. En als je meer vragen hebt, staan we voor je klaar!

Heb je nog geen reisverzekering? Sluit deze dan snel en gemakkelijk af.

Bereken mijn premie
Image
corona reisverzekering

Veelgestelde vragen op een rij

Annuleren

Hier ben je niet voor verzekerd. Annulering vanwege maatregelen tegen een pandemie is namelijk niet gedekt.   
 
Met de allriskdekking ben je verzekerd voor het annuleren van jouw reis als je corona hebt. Bij de basisdekking ben je hier niet voor verzekerd. 

Een annuleringsvergoeding vraag je aan via jouw adviseur. De contactgegevens van je adviseur kun je vinden op je polisblad. Heb je geen adviseur? Dan vraag je deze vergoeding aan via onze pagina Schade melden en declareren.
Annulering vanwege (plaatselijke) maatregelen tegen een pandemie is niet verzekerd. Ook als een land bepaalde eisen aan een corona-, vaccinatie-, herstel- of testbewijs stelt. 

 



 
Is de uitslag niet op tijd binnen buiten jouw schuld om? 
Dan ben je hier met de allriskdekking voor verzekerd als je je op tijd hebt laten testen. Wij vragen je een bewijs aan te leveren waaruit blijkt dat je je op tijd hebt laten testen en dat je buiten jouw schuld om de uitslag niet op tijd hebt ontvangen.  

Een annuleringsvergoeding vraag je aan via jouw adviseur of onze website
De contactgegevens van je adviseur kun je vinden op je polisblad. Heb je geen adviseur? Dan vraag je deze vergoeding aan via onze pagina Schade melden en declareren.
 
Annulering vanwege maatregelen tegen een pandemie is niet verzekerd. Daarom is annuleren vanwege code geel niet verzekerd.

Goed om te weten:
Als jouw reis niet door kan gaan vanwege corona biedt jouw reisaanbieder meestal een regeling aan. Bijvoorbeeld een voucher, omboekregeling of terugbetaling.
Annulering vanwege code oranje of rood op je bestemming door corona is niet verzekerd. Corona is namelijk geen bijzonder onvoorziene omstandigheid meer. Ook als code groen of geel van toepassing was op het moment van boeken en is veranderd naar oranje of rood. 

Goed om te weten:
Als jouw reis niet door kan gaan vanwege corona biedt jouw reisaanbieder meestal een regeling aan. Bijvoorbeeld een voucher, omboekregeling of terugbetaling. 
 
Annulering vanwege plaatselijke corona-maatregelen is niet verzekerd
Met plaatselijke corona-maatregelen bedoelen wij bijvoorbeeld het zwembad dat vanwege corona gesloten is, het niet toelaten van niet-gevaccineerde volwassenen en kinderen in een restaurant of museum. Of als een land bepaalde eisen aan een corona-, vaccinatie-, herstel- of testbewijs stelt. 
 
Hier ben je niet voor verzekerd  
Als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) kan je via hen jouw schade claimen. Heb je een vliegticket los geboekt? Dan val dit niet onder de garantieregeling van SGR.
 

Hulp in het buitenland

Je bent niet verzekerd voor hulpverlening en het afbreken van een reis als je vertrekt naar een gebied waar code oranje of rood geldt. Voor andere zaken die zijn (mee)verzekerd is er wel dekking, zoals diefstal van je bagage. Op je polisblad lees je wat er onder jouw dekking valt.
 
Ja, je bent hiervoor verzekerd met de dekking Geneeskundige kosten
Bij de allriskdekking ben je hier standaard voor verzekerd. Bij de basisdekking is dit een aanvullende dekking. Op jouw polisblad lees je of je deze dekking meeverzekerd hebt. Met de dekking Geneeskundige kosten ben je verzekerd voor noodzakelijke medische kosten in het buitenland. Je bent alleen verzekerd voor deze kosten als ze niet vergoed worden door jouw zorgverzekeraar. Belangrijk voor deze dekking is wel dat je éérst contact opneemt met Aegon Schade Service. Je kan ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar.

Met zowel de basis*- als allriskdekking kom je in aanmerking voor een vergoeding van de redelijke extra kosten bij een langer verblijf
Je komt hiervoor alléén in aanmerking als op het moment van vertrek code groen of geel van kracht is op jouw bestemming. En als jouw reisaanbieder geen vergoeding voor een langer verblijf biedt. Dan vergoeden wij maximaal € 100,- per verzekerde per dag of € 200,- voor alle verzekerden samen voor maximaal 10 dagen. Daarnaast vergoeden wij de redelijke extra reiskosten van het openbaar vervoer op basis van de laagste klasse om jouw woonplaats vanuit het buitenland te bereiken. Belangrijk voor deze dekking is wel dat je éérst contact opneemt met Aegon Schade Service. Je kan ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar. 

* Voor landen buiten Europa moet werelddekking zijn bijgesloten.
 
Met zowel de basis*- als allriskdekking kom je in aanmerking voor een vergoeding van de redelijke extra kosten bij een langer verblijf
Je komt hiervoor alléén in aanmerking als op het moment van vertrek code groen of geel van kracht is op jouw bestemming. En als jouw reisaanbieder geen vergoeding voor een langer verblijf biedt. Dan vergoeden wij maximaal € 100,- per verzekerde per dag of € 200,- voor alle verzekerden samen voor maximaal 10 dagen. Daarnaast vergoeden wij de redelijke extra reiskosten van het openbaar vervoer op basis van de laagste klasse om jouw woonplaats vanuit het buitenland te bereiken. Belangrijk voor deze dekking is wel dat je éérst contact opneemt met Aegon Schade Service. Je kan ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar. 

* Voor landen buiten Europa moet werelddekking zijn bijgesloten.
 
Overleg eerst met jouw reisaanbieder of je de geplande terugreis kan omboeken
Is dit niet mogelijk? Dan vergoeden wij de redelijke extra reiskosten van openbaar vervoer op basis van de laagste klasse om terug te reizen. Dit geldt zowel voor de basis*- als allriskdekking. Neem in dit geval altijd eerst contact op met Aegon Schade Service. Je kunt ons bereiken op het telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar. 

Let op: Is er al een andere regeling, bijvoorbeeld een repatriëringsvlucht vanuit jouw reisorganisatie? Dan bieden wij geen dekking voor hulpverlening. 

*Voor landen buiten Europa moet Werelddekking zijn bijgesloten.
 
Je bent niet verzekerd voor het voortzetten van jouw reis. Wij vragen je in dit geval om zo snel mogelijk terug naar huis te komen. Wij bieden dekking voor hulpverlening als er geen andere regeling vanuit jouw reisaanbieder is. Neem in dit geval altijd eerst contact op met Aegon Schade Service. Je kunt ons bereiken op het telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar. 
 

Dekking

De kosten voor een coronatest zijn niet verzekerd
Dit geldt ook voor de kosten van een test die de Nederlandse overheid verplicht stelt bij terugkeer in Nederland. De kosten voor een coronatest behoren niet tot de kosten van een reis, maar tot de kosten om een bepaald land in te komen (vergelijkbaar met een visum).
De dekking voor autohulp blijft hetzelfde bij code oranje of rood
Op het polisblad van je Aegon Auto- of Aegon Doorlopende Reisverzekering staat welke dekking je hebt. In de polisvoorwaarden van je verzekering lees je wat er precies verzekerd is. Belangrijk voor dekking is dat je altijd eerst contact opneemt met Aegon Schade Service. Je kunt ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar.

 

Omboeken, vouchers en boekingen

Boek je een reis met de voucher die je van jouw reisaanbieder hebt gekregen?
Dan ontvang je geen vergoeding van de annuleringskosten voor deze reis als je deze reis moet annuleren vanwege corona.
 

Overig

De reisadviezen zijn ingedeeld in 4 kleuren:
  • Groen: geen bijzondere risico’s.
  • Geel: let op, er zijn risico’s.
  • Oranje: reis alleen als het noodzakelijk is.
  • Rood: zeg je reis af.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft deze adviezen af. Op www.nederlandwereldwijd.nl/landen kun je nagaan welk reisadvies voor jouw bestemming geldt. Bij het kopje ‘Veiligheidsrisico’s’ lees je om welke reden het advies is afgegeven.
Als je recht op een annuleringsvergoeding hebt vraag je deze aan via jouw adviseur of onze website
De contactgegevens van je adviseur kun je vinden op je polisblad. Heb je geen adviseur? Dan vraag je deze vergoeding aan via onze pagina Schade melden en declareren.
 

Doorlopende Reisverzekering afsluiten

Ga je binnenkort op vakantie en wil je een Doorlopende Reisverzekering afsluiten? Bij ons kan dat heel voordelig en heb je al binnen drie minuten geregeld.

Bereken mijn premie

Reisverklaring aanvragen

Op vakantie naar een land waar u een reisverklaring nodig hebt? Vraag de reisverklaring hier aan!

Vouchercheck

Heb je vragen over je geannuleerde vakantie en reisvouchers? Doe dan de vouchercheck van ARAG voor gratis op maat advies over jouw vakantie.

Wil je meer weten? 

Neem dan contact op met onze Klantenservice. Onze medewerkers helpen je graag.