Corona en je reisverzekering: waar ben je voor verzekerd?
Misschien vraag je je af: waar ben ik wel en niet voor verzekerd met mijn reisverzekering? We hebben een paar vooruitdenkvragen op een rij gezet, mét antwoorden. Over annulering, hulpverlening en coronatesten bijvoorbeeld. En als je meer vragen hebt, staan we voor je klaar!
Heb je nog geen reisverzekering? Sluit deze dan snel en gemakkelijk af.

Veelgestelde vragen op een rij
Annuleren
Een annuleringsvergoeding vraag je aan via jouw adviseur. De contactgegevens van je adviseur kun je vinden op je polisblad. Heb je geen adviseur? Dan vraag je deze vergoeding aan via onze pagina Schade melden en declareren.
Dan ben je hier met de allriskdekking voor verzekerd als je je op tijd hebt laten testen. Wij vragen je een bewijs aan te leveren waaruit blijkt dat je je op tijd hebt laten testen en dat je buiten jouw schuld om de uitslag niet op tijd hebt ontvangen.
Een annuleringsvergoeding vraag je aan via jouw adviseur of onze website
De contactgegevens van je adviseur kun je vinden op je polisblad. Heb je geen adviseur? Dan vraag je deze vergoeding aan via onze pagina Schade melden en declareren.
Goed om te weten:
Als jouw reis niet door kan gaan vanwege corona biedt jouw reisaanbieder meestal een regeling aan. Bijvoorbeeld een voucher, omboekregeling of terugbetaling.
Goed om te weten:
Als jouw reis niet door kan gaan vanwege corona biedt jouw reisaanbieder meestal een regeling aan. Bijvoorbeeld een voucher, omboekregeling of terugbetaling.
Met plaatselijke corona-maatregelen bedoelen wij bijvoorbeeld het zwembad dat vanwege corona gesloten is, het niet toelaten van niet-gevaccineerde volwassenen en kinderen in een restaurant of museum. Of als een land bepaalde eisen aan een corona-, vaccinatie-, herstel- of testbewijs stelt.
Als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) kun je via hen jouw schade claimen. Heb je een vliegticket los geboekt? Dan val dit niet onder de garantieregeling van SGR.
Hulp in het buitenland
Bij de allriskdekking ben je hier standaard voor verzekerd. Bij de basisdekking is dit een aanvullende dekking. Op jouw polisblad lees je of je deze dekking meeverzekerd hebt. Met de dekking Geneeskundige kosten ben je verzekerd voor noodzakelijke medische kosten in het buitenland. Je bent alleen verzekerd voor deze kosten als ze niet vergoed worden door jouw zorgverzekeraar. Belangrijk voor deze dekking is wel dat je éérst contact opneemt met Aegon Schade Service. Je kan ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar.
Met zowel de basis*- als allriskdekking kom je in aanmerking voor een vergoeding van de redelijke extra kosten bij een langer verblijf
Je komt hiervoor alléén in aanmerking als op het moment van vertrek code groen of geel van kracht is op jouw bestemming. En als jouw reisaanbieder geen vergoeding voor een langer verblijf biedt. Dan vergoeden wij maximaal € 100,- per verzekerde per dag of € 200,- voor alle verzekerden samen voor maximaal 10 dagen. Daarnaast vergoeden wij de redelijke extra reiskosten van het openbaar vervoer op basis van de laagste klasse om jouw woonplaats vanuit het buitenland te bereiken. Belangrijk voor deze dekking is wel dat je éérst contact opneemt met Aegon Schade Service. Je kan ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar.
* Voor landen buiten Europa moet werelddekking zijn bijgesloten.
Je komt hiervoor alléén in aanmerking als op het moment van vertrek code groen of geel van kracht is op jouw bestemming. En als jouw reisaanbieder geen vergoeding voor een langer verblijf biedt. Dan vergoeden wij maximaal € 100,- per verzekerde per dag of € 200,- voor alle verzekerden samen voor maximaal 10 dagen. Daarnaast vergoeden wij de redelijke extra reiskosten van het openbaar vervoer op basis van de laagste klasse om jouw woonplaats vanuit het buitenland te bereiken. Belangrijk voor deze dekking is wel dat je éérst contact opneemt met Aegon Schade Service. Je kan ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar.
* Voor landen buiten Europa moet werelddekking zijn bijgesloten.
Is dit niet mogelijk? Dan vergoeden wij de redelijke extra reiskosten van openbaar vervoer op basis van de laagste klasse om terug te reizen. Dit geldt zowel voor de basis*- als allriskdekking. Neem in dit geval altijd eerst contact op met Aegon Schade Service. Je kunt ons bereiken op het telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar.
Let op: Is er al een andere regeling, bijvoorbeeld een repatriëringsvlucht vanuit jouw reisorganisatie? Dan bieden wij geen dekking voor hulpverlening.
*Voor landen buiten Europa moet Werelddekking zijn bijgesloten.
Dekking
Dit geldt ook voor de kosten van een test die de Nederlandse overheid verplicht stelt bij terugkeer in Nederland. De kosten voor een coronatest behoren niet tot de kosten van een reis, maar tot de kosten om een bepaald land in te komen (vergelijkbaar met een visum).
Op het polisblad van je Aegon Auto- of Aegon Doorlopende Reisverzekering staat welke dekking je hebt. In de polisvoorwaarden van je verzekering lees je wat er precies verzekerd is. Belangrijk voor dekking is dat je altijd eerst contact opneemt met Aegon Schade Service. Je kunt ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar.
Omboeken, vouchers en boekingen
Dan ontvang je geen vergoeding van de annuleringskosten voor deze reis als je deze reis moet annuleren vanwege corona.
Overig
- Groen: geen bijzondere risico’s.
- Geel: let op, er zijn risico’s.
- Oranje: reis alleen als het noodzakelijk is.
- Rood: zeg je reis af.
De contactgegevens van je adviseur kun je vinden op je polisblad. Heb je geen adviseur? Dan vraag je deze vergoeding aan via onze pagina Schade melden en declareren.
Reisverklaring aanvragen
Op vakantie naar een land waar u een reisverklaring nodig hebt? Vraag de reisverklaring hier aan!
Vouchercheck
Heb je vragen over je geannuleerde vakantie en reisvouchers? Doe dan de vouchercheck van ARAG voor gratis op maat advies over jouw vakantie.
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met onze Klantenservice. Onze medewerkers helpen je graag.