Veelgestelde vragen Levens- en beleggingsverzekeringen

Hoe kan ik mijn levensverzekering stopzetten (afkopen)?
Afkopen kan fiscale gevolgen hebben
Het is belangrijk dat u weet wat de gevolgen zijn. Lees hierover op onze pagina 'Wijzigen en gevolgen' .
Hier kunt u kiezen voor 'Afkopen kapitaalverzekering' of 'Afkopen lijfrenteverzekering' en vind u informatie die u rustig kunt doorlezen. Ook kunt u gebruik maken van 'Keuzehulp bij stopzetten'. 

Het stopzetten van uw lijfrente- of kapitaalverzekering geeft u door via Mijn Aegon
Dit regelt u via de optie 'Mijn producten'. U ontvangt van ons een voorstel met een akkoordverklaring of aanvraagformulier. Als wij deze ondertekend van u terug hebben, is de wijziging definitief.
Wat kan ik doen als mijn lijfrenteverzekering bij Aegon afloopt?
U heeft een bedrag opgebouwd voor aanvulling op uw pensioen in een lijfrente
Als uw lijfrente vrijkomt, kunt u twee dingen doen:
  • U zet de lijfrente direct om in een uitkering (lijfrente uitkeren).
  • U zet het geld nog even vast (lijfrente uitstellen).  

Lees verder over de mogelijkheden met uw vrijkomende lijfrente bij Uw lijfrente komt vrij. Wat nu?

U krijgt ruim voor de einddatum van uw lijfrente van ons een brief
Ongeveer drie maanden voor de expiratiedatum van uw lijfrente informeren wij u met een brief. In deze brief leggen we uit wat u kunt doen met uw uitkering en hoe u dat kunt regelen.
Wat is de belegde waarde van mijn levensverzekering?

U ziet uw belegde waarde terug in Mijn Aegon
Bij uw product ziet u de actuele belegde waarde. Heeft u een garantiekapitaal? Dan wordt deze ook getoond.
Heeft u een polis met winstdeling? Dan ziet u het verzekerde kapitaal exclusief winstdeling. Voor het verzekerde kapitaal op einddatum, raadpleegt u de winstbrieven.

Lees meer over uw belegde waarde of de eindwaarde van uw polis bij De belegde waarde van uw levensverzekering



 

Hoe kan ik het nettobedrag berekenen bij afkoop van mijn lijfrenteverzekering?
U kunt zelf een berekening maken zodat u een goede keuze kunt maken voor afkopen of niet
De gegevens die u nodig heeft om deze berekening te maken staan in de opgave van de afkoopbrief. Deze afkoopinformatie vraagt u aan via het formulier Wijzigen leven- of beleggingsverzekering of via Mijn Aegon. Heeft u al een brief van ons gekregen? Dan kunt u de gegevens uit die brief gebruiken voor uw netto berekening.  

Bereken hier het netto bedrag dat u overhoudt.

Dit is een voorlopige berekening
Pas na uw belastingaangifte berekent de Belastingdienst de definitieve belasting. U krijgt dan nog geld terug of u moet nog bijbetalen. Meer informatie leest u op www.aegon.nl/netto-berekening. U kunt ook bij uw adviseur terecht voor meer informatie.
Wat zijn de inhoudingen als ik mijn lijfrenteverzekering afkoop?
De inhoudingen bij afkoop zijn lijfrente zijn per situatie verschillend
U kunt wel zelf een berekening maken wat het nettobedrag is dat u na belastingaangifte overhoudt bij afkopen. Dit is een voorlopige berekening. Pas na uw belastingaangifte berekent de Belastingdienst de definitieve belasting. U krijgt dan nog geld terug of u moet nog bijbetalen.

Bereken hier het netto bedrag dat u overhoudt 

 
Wat is de bedenktijd bij mijn vrijkomende lijfrente of kapitaalverzekering?

U kunt na de einddatum van uw polis bedenktijd voor uw vrijkomende kapitaal
Zo kunt u een goede keuze maken wat u wilt met uw uitkering.

Misschien wilt u nu graag een uitkering of juist later
Een adviseur kan u bij deze keuze helpen. Laat daarvoor uw gegevens achter op dit webformulier. Uw eigen adviseur of een adviseur van Aegon neemt dan contact met u op. Heeft u geen eigen onafhankelijk adviseur en gaat hier uw voorkeur naar uit? Kiest u dan op het formulier voor de optie ‘Onafhankelijk adviseur’. Of u vindt zelf een onafhankelijk adviseur bij u in de buurt.

Meer informatie voor uw vrijkomend kapitaal vindt u bij Uw Lijfrente komt vrij. Wat nu? 
 

 

Welke koers wordt gebruikt als mijn levensverzekering tot uitkering komt?
De eindwaarde van uw polis bepalen we op basis van de slotkoers van de laatste werkdag voor de einddatum
De slotkoers van de voorgaande werkdag is de beginkoers van de einddatum zelf. Valt de einddatum in het weekend of op een maandag? Dan houden we de slotkoers van de vrijdag daarvoor aan.

De getoonde koers op de pagina Fondsen en koersen is de slotkoers
Komt uw verzekering tot uitkering? Dan kijkt u naar de koers die vermeld staat bij de werkdag ervoor.

U ontvangt drie maanden voor de einddatum van uw verzekering een brief van ons
In deze eindbrief informeren wij u over de berekening van uw eindkapitaal. Ook geven we wij aan wat wij van u nodig hebben om de uitkering van uw levensverzekering tijdig af te handelen.
 
Hoe regel ik waardeoverdracht van mijn levensverzekering?

U kunt uw opgebouwde kapitaal fiscaal geruisloos laten overboeken naar een andere financiële instelling
Met fiscaal geruisloos bedoelen we dat het nieuwe product een fiscale voortzetting is van uw bestaande product. Daardoor hoeft u tussentijds niet met de Belastingdienst af te rekenen.

Uw adviseur regelt de waardeoverdracht van of naar Aegon
Uw adviseur zorgt dat wij de juiste documenten hiervoor krijgen. Bespreek dit daarom altijd met uw adviseur. Wilt u meer weten of zit zelf regelen? Kijk dan voor de werkwijze bij Procedure fiscaal vriendelijke kapitaaloverdracht 

 

Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer voor mijn Garantie Inkomen?
U stuurt voor het wijzigen van uw rekeningnummer een verzoek met handtekening
Wilt u in uw verzoek het volgende vermelden?
  • uw naam, adres en woonplaats en polisnummer(s)
  • uw oude en uw nieuwe IBAN. Uw nieuwe rekeningnummer kan geen spaarrekening zijn.
U stuurt ook een kopie bankafschrift van het nieuwe rekeningnummer mee
Deze kopie is niet ouder dan drie maanden. Het is belangrijk dat de naam van de begunstigde en het rekeningnummer hierop zichtbaar goed zijn. Bedragen mag u onzichtbaar maken.
Meer informatie over waar een kopie aan moet voldoen of hoe u een bankafschrift downloadt, leest u op de pagina Zo downloadt u een bankafschrift bij uw bank

U kunt uw ingescande verzoek met een kopie bankafschrift via dit webformulier toesturen. U mag ook een foto maken hiervan en uploaden, zolang alle gegevens goed duidelijk zijn.
Een brief kunt u sturen naar onderstaande adres.

Wij passen uw rekeningnummer binnen 10 werkdagen aan
U krijgt hiervan een schriftelijke bevestiging.

Aegon Levensverzekering N.V.
Postbus 23001
8900 MB Leeuwarden

Hoe wijzig ik de begunstiging op mijn levensverzekering?

U kunt de begunstiging wijzigen
Gebruik hiervoor het formulier Wijziging Begunstiging Levensverzekering. Na het uitprinten en invullen kunt u dit formulier als bijlage via ons webformulier Levensverzekeringdocumenten opsturen.

Het wijzigen van de begunstiging kan fiscale gevolgen hebben
Voor bijvoorbeeld de inkomstenbelasting, schenkbelasting en/of erfbelasting. Meer weten? Neem contact op met uw adviseur.

Als uw levenpolis verpand is aan uw hypotheek, dan is uw hypotheekverstrekker altijd de eerste begunstigde.  De overige begunstigde(n) mag u altijd wijzigen. 
U krijgt van ons bericht als de begunstiging is gewijzigd.

Hoe wijzig ik mijn naam op mijn levensverzekering of hypotheek?

U kunt de voor- of achternaam op uw verzekering wijzigen
Dit kan als de verzekering op uw eigen naam blijft staan. Bijvoorbeeld als u uw naam wilt wijzigen na een huwelijk.

Stuur hiervoor een schriftelijk en ondertekend verzoek in
Daarbij voegt u een kopie van de akte van inschrijving bij de Burgerlijke stand of van het Koninklijk Besluit. Stuur uw ingescande verzoek en bijlages voor een snelle verwerking digitaal naar ons toe
Ook kunt u onderstaand adres gebruiken. 

Aegon Levensverzekering N.V.
Postbus 23001
8900 MB Leeuwarden

Wij passen uw naam binnen 10 werkdagen aan
U ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging.

 

Kan ik een kopie van de polis van mijn levensverzekering krijgen?

U kunt uw polis inzien en downloaden via Mijn Aegon
Onder 'Mijn Producten' klikt u op het product waarvan u de gegevens wilt inzien. Onder het tabblad 'Documenten' kunt u uw polis inzien, downloaden en uitprinten.

U kunt hier inloggen in uw account:
Mijn Aegon

Ook kunt u een webformulier invullen met uw verzoek voor een kopie
U ontvangt uw polisblad op het bij ons bekende adres. Vraag hier uw kopie op:
Kopie polis opvragen

Kan ik mijn levensverzekering premievrij maken?

U kunt uw verzoek voor premievrij maken van uw polis aan ons doorgeven
Om uw polis premievrij te maken, vraagt u eerst de premievrije waarde aan. Zo krijgt u een goed beeld van de waarde van uw polis.

U geeft uw verzoek voor premievrije waarde door via uw Mijn Aegon account 
U klikt op uw product en gaat daarna naar tabblad 'Wijziging'. Hier kunt bij 'Overige wijzigingen' uw verzoek intypen. U kunt ook de premievrije waarde aanvragen met ons webformulier 'Wijzing levensverzekering- of beleggingsverzekering'. 

Wij kijken of het mogelijk is en u ontvangt de premievrije waarde en een akkoordverklaring
Hierin vermelden we alle informatie zodat u een goede keuze kunt maken. Als u deze akkoordverklaring niet terugstuurt, verandert er niks.

Het premievrij maken heeft invloed op uw spaardoel
U heeft uw levensverzekering afgesloten om een bepaald doel te bereiken. Door uw polis premievrij te maken, haalt u uw doel misschien niet meer. Het doelkapitaal dat u nodig heeft om dit doel te bereiken, vindt u ook in uw Mijn Aegon account.

Kan ik de looptijd van mijn levensverzekering verlengen of een extra storting doen?

Heeft u een lijfrenteverzekering?
Dan kunt u deze niet verlengen. We bieden geen beleggingsverzekeringen meer aan en verlengen deze verzekeringen niet meer. Daarom kunt u ook uw lijfrenteverzekering niet verlengen. Uw lijfrenteverzekering loopt nog wel gewoon door tot de einddatum.

U kunt op de einddatum wel een andere verzekering afsluiten
U kunt een Aegon Lijfrente Uitstelverzekering afsluiten. Met deze verzekering stelt u de uitkering uit. In de verzekering kunt u het lijfrentekapitaal storten dat op de einddatum vrijkomt uit uw lijfrenteverzekering. Maar ook andere lijfrentes die u heeft. Het kapitaal zet u dan nog maximaal tien jaar veilig vast. De verzekering keert op een vooraf gekozen einddatum een gegarandeerd eindkapitaal uit.

Op de einddatum kunt u ook kiezen voor een bancaire oplossing
U kunt kiezen voor Aegon Lijfrente Sparen. Bij dit product kunt u inleggen wanneer en hoeveel u wilt. U leest meer over de verschillende mogelijkheden lezen bij Uw lijfrente komt vrij. Wat nu? 

Heeft u een kapitaalverzekering?
Dan kunt u deze niet verlengen. We bieden geen beleggingsverzekeringen meer aan en verlengen deze verzekeringen niet meer. Daarom kunt u ook uw kapitaalverzekering niet verlengen. Uw kapitaalverzekering loopt nog wel gewoon door tot de einddatum.
 
Wat betekent een garantiebedrag in mijn levensverzekering?
Met een garantie op einddatum in uw beleggingsverzekering krijgt u een gegarandeerd bedrag uitgekeerd
Het maakt niet uit wat de beleggingsresultaten zijn. U kunt in Mijn Aegon en in de jaarlijkse beleggingsinformatie nakijken of u een garantie op einddatum heeft.

Een wijziging in uw verzekering heeft invloed op het garantiebedrag
Wijzigt u bijvoorbeeld uw premiebedrag, dan berekenen we opnieuw het gegarandeerde bedrag. De garantie kan hoger of lager worden of helemaal komen te vervallen.

 
Kan ik een lijfrenteverzekering afsluiten als ik in het buitenland woon?

U kunt geen opbouwende lijfrente afsluiten als u in het buitenland woont
Dit heeft te maken met de risico's die aan het sluiten van verzekeringen in het buitenland verbonden zijn. Denk aan het van toepassing zijn van een buitenlands rechtstelsel of overtreding van de Europese regelgeving

Bij een vrijkomende lijfrente kunt u wel een nieuwe lijfrente aankopen
We hebben het dan over de uitvoering van een bestaande overeenkomst en niet het sluiten van een nieuwe overeenkomst. Dan kunt u wel een nieuwe lijfrente aankopen. U krijgt van ons hiervoor informatie bij de eindbrief. Deze ontvangt u ruim voor de einddatum. Zo kunt u een goede keuze maken. Een bancaire lijfrente is niet mogelijk.

Informeer bij uw tussenpersoon naar de mogelijkheden
Uw adviseur kan u het beste adviseren over wat mogelijk is als u in het buitenland woont.

Heeft u nog geen tussenpersoon? Vind een onafhankelijk adviseur bij u in de buurt.

 



 

 

Op welke manier kan ik mijn hypotheekbetaling of premie betalen?

U kunt betalen via automatische incasso
U regelt dit zelf via Mijn Aegon via 'Mijn Gegevens. Of u vult u het machtigingsformulier in. Na ondertekening scant u het formulier in, of maakt u hier een foto van, en stuurt u deze als bijlage naar ons toe via dit webformulier.

U kunt ook via AcceptEmail betalen
Hiermee betaalt u uw premie via iDEAL. U ontvangt enkele dagen voordat u uw premie moet betalen een betaallink op uw e-mailadres. 

Heeft u een hypotheek bij Aegon? Dan gaat de hypotheekbetaling altijd via automatische incasso.
 

Bij een levensverzekering is periodieke overboeking ook mogelijk
U machtigt uw bank om iedere maand automatisch het juiste bedrag aan Aegon over te boeken. Stopt uw verzekering of wijzigt de premie? Dan zet u zelf de periodieke betaling stop of wijzigt u het bedrag via uw bank. Vermeldt bij een periodieke overboeking in de omschrijving uw polisnummer. Vergeet niet om ook in Mijn Aegon door te geven dat u via periodieke overboeking betaalt.

 

 

Welke kosten zijn er bij een levensverzekering?
In uw premie zijn de volgende kosten verwerkt:
  • Eerste kosten: hieronder vallen bijvoorbeeld de ontwikkelingskosten van de verzekering.
  • Doorlopende- en beheerkosten: wij brengen deze kosten in rekening als vergoeding voor bijvoorbeeld administratie, beheer en het innen van de premie.
  • Aan- en verkoopkosten: de kosten voor de aan- en verkoop van de beleggingen berekenen wij aan u door.
  • Fondskosten: dit zijn kosten die de fondsbeheerder maakt voor het beheren en onderhouden van het beleggingsfonds.

Daarnaast betaalt u risicopremie voor aanvullende dekkingen zoals het risico op overlijden.

Heeft u uw verzekering voor 1 januari 2013 afgesloten?
Dan betaalt u ook bemiddelingskosten voor uw adviseur. Sinds 1 januari 2013 betaalt u bij het afsluiten van een nieuwe levensverzekering deze kosten rechtstreeks aan uw adviseur.
 
Staat uw vraag er niet tussen?