Nu én in de toekomst veilig blijven bankieren

Klanten van Aegon Bank moeten zich opnieuw identificeren

De Nederlandse Bank heeft aan alle banken gevraagd om het maximale te doen om financiële criminaliteit te voorkomen. Denk hierbij aan het witwassen van crimineel geld, corruptie of de financiering van terrorisme. Ook Aegon Bank doet hier natuurlijk alles aan.

Om nu en in de toekomst veilig te kunnen blijven bankieren, moeten we nog beter weten wie onze klanten zijn en waar het geld dat ze bij ons onderbrengen vandaan komt. Daarom vragen wij klanten zich opnieuw te identificeren. Zo controleren we de identiteit van onze klanten en onderzoeken we het gebruik van de rekening(en). En houden wij bankieren veilig. Nu én in de toekomst.

 

Welke klanten moeten zich opnieuw identificeren?

Alle klanten die voor 1 oktober 2019 een rekening hebben geopend, moeten zich opnieuw identificeren. Deze klanten hebben zich in het verleden bij het openen van de Aegon rekening al geïdentificeerd. Deze gegevens voldoen alleen niet meer aan de strengere wettelijke eisen.

Deze klanten ontvangen in een periode van enkele weken een brief en meerdere e-mails. Wij vragen ze om zich opnieuw te identificeren met de uitleg waarom dit zo belangrijk is. Als de klant zich opnieuw heeft geïdentificeerd, hebben wij de meest recente gegevens van de klant. Ook stellen we de klanten een aantal vragen over het gebruik van de rekening(en). Dit zorgt ervoor dat wij beter inzicht hebben en daardoor ook beter kunnen voorkomen dat de rekening(en) worden gebruikt voor financiële criminaliteit.

Goed om te weten: klanten die een product na 1 oktober 2019 hebben geopend, voldoen aan het identificatiebeleid. Zij ontvangen geen bericht van ons over dit onderwerp.

De volgende klantgroepen worden de komende periode door ons benaderd

  1. Klanten met een spaarproduct: Aegon Sparen, Deposito Sparen
  2. Klanten met een Box 1 product: Lijfrente Sparen/Uitkeren, Ontslagvergoeding Sparen/Uitkeren, Nabestaanden Lijfrente Uitkeren, Levensloop Sparen
  3. Klanten met een beleggingsproduct: Beheerd Beleggen, Beheerd Beleggen Lijfrente, Beheerd Beleggen Levensloop, Netto Havenpensioen
  4. Klanten met een hypotheek: Vermogensrekening, Beleggingshypotheekrekening, Beheerd Beleggen Hypotheken 

We hebben u inmiddels via e-mail op de hoogte gebracht dat u via een persoonlijke link bij onze partner Blueberrywave inzicht krijgt welke klanten uit uw portefeuille een bancair product bij Aegon Bank hebben. Uw account is om veiligheidsredenen tijdelijk beschikbaar. Wilt u in de toekomst inzicht in uw portefeuille, neem dan contact op met uw accountmanager. De e-mail die wij naar u verzonden hebben staat onder 'downloads'.

Zo werkt het opnieuw identificeren

Klanten moet zich opnieuw identificeren via hun Mijn Aegon-account en de Aegon Identificatie app. Deze app is speciaal ontwikkeld zodat klanten zich makkelijker kunnen identificeren.

Uw klanten loggen in op Mijn Aegon. Daarna moeten ze de Aegon Identificatie app downloaden. Vervolgens scannen ze hun paspoort met de Aegon Identificatie app. Is het scannen van het paspoort gelukt? Dan beantwoorden ze in Mijn Aegon een aantal vragen over het gebruik van hun rekening(en). Nog een laatste controle op de contactgegevens en dan zijn ze klaar! Op Aegon.nl hebben wij een speciale pagina ingericht om uw klanten te helpen bij het identificeren. Via www.aegon.nl/id kunnen zij een instructiefilmpje bekijken en ook veelgestelde vragen lezen.

Goed om te weten: de app is alleen te gebruiken op iPhone 7 of hoger met iOS 13 of op een smartphone met Android 5.0 of hoger met een NFC-functionaliteit.

Het is belangrijk dat uw klant zo snel mogelijk in actie komt

Vanaf eind april starten we met het benaderen van de eerste groep klanten om zich opnieuw te identificeren. Ze hebben tenminste vier weken de tijd om zich opnieuw te identificeren. Doen ze dit niet? Dan beschikken wij niet meer over de juiste klantgegevens. Uiteindelijk moeten wij dan helaas de rekening(en) beeindigen. En dat willen wij natuurlijk liever niet.

U hoeft zelf niets te doen

Wij maken het u en uw klanten graag zo eenvoudig mogelijk. Uw klanten kunnen veilig en online in een paar stappen in hun persoonlijke bankomgeving Mijn Aegon zich opnieuw identificeren. U hoeft zelf niets te doen maar u kunt natuurlijk wel het belang van veilig bankieren aanstippen bij uw klant.

Stelt uw klant vragen of heeft uw klant hulp nodig? Dan kunt u ze doorverwijzen naar een speciaal team van medewerkers dat klaarstaat om alle klantvragen over dit onderwerp te beantwoorden. Zij zijn bereikbaar via telefoonnummer: 070 344 5235 van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur. We attenderen u er op dat voor reguliere klantvragen uw klanten nog steeds contact moeten opnemen met de Aegon Klantenservice.

Heeft uw klant geen (geschikte) smartphone om opnieuw te identificeren? Dan bieden wij een alternatief

In principe kan uw klant alleen opnieuw identificeren via de Aegon Identificatie App. We kozen hiervoor, omdat dit een makkelijke en veilige manier is om te identificeren.  We snappen dat nog niet iedereen een smartphone heeft of een smartphone heeft die onze app niet ondersteunt. Daarom bieden we een veilig alternatief en gaan we bij uw klant langs om toch opnieuw te kunnen identificeren. Hiervoor werken we samen met AMP Groep. Zij zijn specialist in persoonlijke identificatie op locatie. Hoe dit werkt voor uw klant leest u op de speciale pagina op Aegon.nl

Wij verwerken de gegevens zorgvuldig en veilig

Het is voor ons belangrijk dat de gegevens van uw klant veilig bij ons zijn. Alle klanten kunnen erop rekenen dat we de gegevens zorgvuldig en veilig verwerken. Wij slaan alleen de gegevens op die nodig zijn voor identificatie. Hoe wij omgaan met persoonsgegevens van onze klanten is opgenomen in ons privacystatement.

We houden u goed op de hoogte

Op deze pagina houden wij u op de hoogte over de laatste ontwikkelingen, de planning en welke klantgroepen het betreft. Via de maandelijkse nieuwsbrief informeren wij u over de laatste stand van zaken.

Veelgestelde vragen

Uw klanten identificeren zich via het webformulier
Daarmee meld de klant zich aan voor identificatie via AMP Groep. Zij hebben hiervoor een geldig paspoort of identiteitskaart nodig.