Informatiepagina Diefstal, verlies of beschadiging

De bagage en/of kostbaarheden van uw klant zijn beschadigd, gestolen of verloren tijdens een reis.

Of uw klant hiervoor verzekerd is, is afhankelijk van de dekking. Lees de voorwaarden van de Doorlopende reisverzekering.

Goed om te weten:

  • Bagage is bij de basisdekking verzekerd tot maximaal € 1.500,- per persoon of € 4.000,- voor alle verzekerden samen. Bij de allriskdekking is dit maximaal € 2.500,- per persoon of € 5.000 voor alle verzekerden samen.
  • Bij diefstal doet uw klant aangifte bij de plaatselijke politie. Uw klant krijgt dan een proces-verbaal. Deze is nodig om de schade te kunnen melden. 
  • Bij beschadiging, diefstal of verlies zijn de spullen verzekerd tegen de nieuwwaarde als:
    • de spullen nog geen twaalf maanden oud zijn, en
    • het originele aankoopbewijs getoond kan worden.
  • Wij gebruiken tweakers.net voor een indicatie van de huidige nieuwwaarde van elektronica. 
  • Zijn de spullen van uw klant ouder dan twaalf maanden? Of heeft uw klant geen origineel aankoopbewijs? Dan vergoeden wij de dagwaarde. Lees hier meer over hoe wij de waarde van spullen berekenen
  • In sommige gevallen geldt een maximum verzekerd bedrag. Bijvoorbeeld bij schade aan (zonne)brillen, telefoons, lijfsieraden en horloges. Bekijk voor een overzicht van deze bedragen onze pagina Wat dekt een reisverzekering?

Benodigde documenten:

Afhankelijk van de reden van annulering kan de klant om aanvullende informatie worden gevraagd. Voeg de volgende documenten toe aan de schademelding:

  • Boekingsnota bij reis in Nederland.
  • Aankoopnota.
  • Foto's van schade (dichtbij en veraf) bij beschadiging.
  • Proces-verbaal bij diefstal.
  • Specificatie van de vergoeding van uw zorgverzekeraar bij schade aan bril, lenzen of gehoorapparaat. 

Wij kunnen om aanvullende informatie vragen.

Later documenten toevoegen

Wilt u documenten toevoegen aan een bestaande schademelding?

  1. Ga naar de betreffende claim in AIP.
  2. Op het tabblad ‘Algemeen’ klikt u vervolgens op 'Toevoegen communicatie met bijlage(n)'
Direct schade melden: zo eenvoudig is het!
  1. Log in op AIP.
  2. Klik op het tabblad Schade linksonder op "Claimen".
  3. Selecteer de juiste relatie.
  4. Kies vervolgens de polis waarop u de schade wil melden.
  5. Voeg de benodigde documenten toe.

Veelgestelde vraag