Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Coronacrisis: ziekmelden vaak niet de juiste oplossing

Aegon Adfis Nieuwsbrief
Zakelijk Blog Coronacrisis: ziekmelden vaak niet de juiste oplossing
08-04-2020

Door de coronacrisis krijgen arbodiensten veel meer ziekmeldingen binnen dan normaal. Dat is begrijpelijk in deze onzekere tijd. Maar ziekmelden is vaak niet de juiste oplossing. Casemanager Jolanda Koot helpt werkgevers graag op weg om steun te vinden, bijvoorbeeld bij de overheid.

Het is een hectische tijd voor de verzuimdienstverlening. Door de coronacrisis is het aantal ziekmeldingen enorm toegenomen, vertelt casemanager Jolanda Koot van Aegon. ‘In de week na de eerste afkondiging van de coronamaatregelen hadden we een piek met maar liefst twaalf keer meer meldingen dan normaal. Inmiddels is dat wel weer iets afgevlakt. Maar nu de overheid de intelligente lockdown met een aantal weken heeft verlengd, verwacht ik dat de drukte weer zal toenemen.’

Contact bij iedere ziekmelding

Jolanda vervolgt: ‘Natuurlijk willen we iedereen graag zo goed mogelijk helpen, juist in deze onzekere periode. Daarom nemen we voor elke ziekmelding contact op. Niet om te controleren, maar om na te gaan wat er precies aan de hand is. Dan blijkt vaak dat een medewerker niet echt ziek is, maar om andere redenen niet kan werken. Bijvoorbeeld omdat hij in quarantaine zit vanwege milde verkoudheidsklachten of een zieke huisgenoot. Of simpelweg omdat er door de coronacrisis niet voldoende werk is.’

Alle begrip voor het mkb

'Voor mkb-bedrijven is deze situatie heel vervelend', merkt Jolanda op. ‘Daar heb ik alle begrip voor. Daarom is het belangrijk dat mensen weten waar ze terecht kunnen. In de genoemde gevallen moet de werkgever wel loon doorbetalen, maar kan hij de schade niet op de verzuimverzekering verhalen. Die keert alleen uit als de werknemer door zijn eigen gezondheidssituatie niet in staat is om te werken. Ziekmelden is dan ook niet de oplossing. Als de medewerker zelf niet ziek is, kunnen bedrijven elders steun vinden. Bijvoorbeeld via het noodpakket van de overheid.’

Samenwerkingspartners in de knel

‘De afhandeling van onterechte ziekmeldingen legt extra druk op de kerntaken van de arbodiensten: langdurig zieke werknemers weer duurzaam aan het werk helpen. Ook samenwerkingspartners als arbodiensten en bedrijfsartsen komen daardoor in de knel. Samen met hen doen we er alles aan om werknemers hun werk te laten hervatten. Maar als er veel onterechte ziekmeldingen binnenkomen, houden we daar te weinig tijd voor over. Uiteindelijk is dat nadelig voor alle partijen, inclusief werknemers en werkgevers.’

Schade door corona? Vraag overheidssteun aan

Jolanda roept bedrijven dan ook op om medewerkers alleen ziek te melden als ze door hun eigen gezondheidssituatie niet kunnen werken. ‘Is dat niet het geval en zit iemand bijvoorbeeld thuis vanwege de coronamaatregelen? Kijk dan eerst naar mogelijkheden om thuis te werken. Lukt dat niet? Vraag dan overheidssteun aan.’ U kunt bijvoorbeeld een bijdrage in de loonkosten krijgen als u tijdelijk niet voldoende werk heeft voor uw werknemers. Verder biedt de overheid onder meer uitstel van betaling voor belastingen en een regeling om als ondernemer makkelijker geld te kunnen lenen.

Meld ziekte zo snel mogelijk

Natuurlijk blijft het wel belangrijk om een melding te doen als een medewerker echt ziek is, benadrukt Jolanda. ‘Doe dat zo snel mogelijk. Het liefst binnen twee werkdagen. Gebruik hiervoor het Aegon Werkgeversportaal of Mijn Aegon Zakelijk. De polisvoorwaarden blijven daarbij hetzelfde, ook als iemand bijvoorbeeld besmet is met corona. Zo geldt dan gewoon het aantal dagen eigenrisico dat in de polis is afgesproken. En zou iemand onder normale omstandigheden weer verder kunnen met zijn werk? Meld hem dan beter – ook al moet hij bijvoorbeeld langer in quarantaine blijven.’

Meld werknemers alleen ziek als ze ziek zijn

‘Als achteraf blijkt dat een ziekmelding onterecht was, moeten we het uitgekeerde bedrag terugvorderen. Dat levert onnodig veel werk op en is vervelend voor alle betrokkenen. Daarom wil ik u nogmaals op het hart drukken: meld werknemers alleen ziek als ze door hun eigen gezondheidssituatie niet in staat zijn om te werken. Zo helpen we elkaar de crisis door. Veel sterkte allemaal.’

Heeft u meer vragen?

Op onze speciale webpagina over het coronavirus houden we u op de hoogte van alle ontwikkelingen die impact hebben op uw Aegon-producten. Hier vindt u bijvoorbeeld veel gestelde vragen over pensioenregelingen en inkomensverzekeringen. En een overzicht van de belangrijkste overheidsmaatregelen voor ondernemers.

 

Redactie | Aegon Zakelijk,
Aegon Zakelijk biedt pensioenoplossingen en inkomensverzekeringen voor zakelijke klanten. Een wereld die continu in beweging is, onder meer door veranderende marktomstandigheden en politieke besluitvorming. In onze blogs en nieuwsberichten delen we onze inzichten met u.  Voor nu én voor de toekomst.  Want later komt sneller dan u denkt.