Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Werknemers doordringen van de nieuwe pensioenrealiteit

7 juli 2017

door Herialt Mens, Sr. Investment Solutions bij Aegon Asset Management

Nog steeds denken veel werknemers dat hun pensioen er zo uitziet als bij hun ouders. Ook pensioenadviseurs realiseren zich dit nog te weinig. Veel pensioencommunicatie begint met informatie over pensioenproducten. Terwijl dit eigenlijk stap 2 is. De eerste stap is werknemers doordringen van de nieuwe realiteit van hun pensioen. En die realiteit is: zonder beleggen geen pensioen. Drie punten om op in te zetten.

Werknemers houden vast aan het beeld van het stabiele, veilige pensioen, dat na een werkzaam leven klaarstaat zonder dat ze er ooit naar hebben hoeven omkijken. Niet per se omdat ze niet beter weten, maar omdat ze dat graag willen. Pensioencommunicatie begint daarom met werknemers ervan te doordringen dat de realiteit anders is. Hieronder geef ik drie tips om pensioencommunicatie in goede banen te leiden.

1. Het traditionele pensioen bestaat niet meer

Het failliet van het traditionele pensioen is met name te wijten aan de lage rente en de vergrijzing. Juist deze twee elementen zullen zich de komende jaren naar verwachting niet ten goede ontwikkelen. Het is van belang dat dit besef bij werknemers binnenkomt, zodat zij een realistisch beeld krijgen van hun eigen pensioen. Hopen dat het weer zo wordt als vroeger is weinig productief. We moeten door. En samen zoeken naar oplossingen voor een goed pensioen!

2. Beleggen is de nieuwe realiteit

De boodschap voor werknemers is: beleggen is de beste oplossing die we hebben. Dit betekent wel dat de pensioenopbouw gepaard gaat met enige risico’s. Deze risico’s zijn bovendien overgeheveld van het collectief naar het individu. De individuele deelnemer moet hier dus over nadenken. En de nodige keuzes maken op het gebied van beleggingen. Welk beleggingstype ben ik? Hoeveel risico kan én wil ik nemen? Welk beleggingsprofiel pas daarbij? We merken dat werknemers hier vaak huiverig voor zijn. Deze huiver is overigens niet alleen bij werknemers waar te nemen, maar ook bij pensioenadviseurs. Terwijl verstand van beleggen pensioenadviseurs juist kansen biedt.

3. Durf offensief te beleggen

Om deelnemers  te ondersteunen bij het maken van goede beleggingskeuzes, heeft Aegon de Profielwijzer ontwikkeld. Met deze innovatieve tool kunnen we veel beter dan vroeger inschatten hoeveel risico deelnemers (financieel) willen en kunnen nemen. De Profielwijzer leidt deelnemers naar het beleggingsprofiel dat het beste bij hen past: defensief, neutraal of offensief. En of ze koers zetten naar een vast of variabel pensioen. Het interessante is: de eerste resultaten geven aan dat mensen die de Profielwijzer invullen, vaker kiezen voor een offensief beleggingsprofiel. Dit onderstreept onze visie dat offensief beleggen geschikt is voor veel meer mensen dan alleen de kopgroep die nu offensief belegt.

De Profielwijzer kent nog een innovatie: we kunnen deelnemers nu een heel betrouwbaar beeld geven van hoe hun pensioen er straks uitziet. Als ze een ander beleggingsprofiel kiezen, kunnen ze meteen zien welk effect dit heeft en hoeveel offensief beleggen meer oplevert in vergelijking met een defensief profiel. Maar ook welke extra risico’s dit met zich meebrengt. Zo maken we offensief beleggen inzichtelijk en kan het een alternatief zijn dat minder huiver opwekt dan het nu doet.

 

Meer weten over de Profielwijzer? En wat dit betekent voor de beleggingsprofielen en offensief beleggen in het bijzonder? U leest het in de volgende blog in deze reeks.

Herialt Mens, Sr. Investment Solutions bij Aegon Asset Management
Herialt Mens is werkzaam bij Aegon Asset Management.