Lever de naverrekening aan voor 1 september 2024

De deadline van de naverrekening is verlengd tot 1 september 2024. Let op: van 3 t/m 14 juli kunnen er geen gegevens aangeleverd worden.

Heb je eerst wat informatie nodig? Dan zit je hier goed! In de video hieronder leggen we uit waarom we naverrekenen en hoe je dit regelt. Tot slot vind je onderaan deze pagina korte video’s met een stap-voor-stap uitleg hoe je de naverrekening aanlevert. Maar ook veelgestelde vragen en antwoorden.

Alles over inloggen op het Werkgeversportaal

Naverrekenen in het kort

Hieronder lees je meer informatie over de naverrekening. Wil je het liever zien? Bekijk dan de video. Voor een stap-voor-stap uitleg van de naverrekening in het portaal zijn vier korte video’s gemaakt. Je vindt ze bij ‘Bekijk de uitlegvideo’s’.

Bij de naverrekening vragen we jou om de werknemersgegevens over 2023 bij te werken in het Aegon Werkgeversportaal. Je geeft dan door welke werknemers in- en uitdienst zijn getreden in 2023 en wat hun loon over dat jaar was. Dit is ook het moment om de verzuimgegevens te controleren als je een Ziekteverzuimverzekering hebt (No-claim of Stop-Loss).

Met de naverrekening berekenen we je definitieve premie. En als je een verzuimuitkering kreeg, berekenen we ook je definitieve uitkering over 2023. De premie en eventuele verzuimuitkeringen zijn namelijk een voorschot en gebaseerd op eerdere gegevens over je bedrijf. Na afloop van een kalenderjaar is exact bekend hoeveel werknemers je in dienst had en wat hun loon was.

Voor het berekenen van de definitieve uitkering is soms wat extra informatie nodig. Dan vragen we om de verzamelloonstaat en eventueel de verzuimrapportage. Als we te weinig hebben uitgekeerd voor de ziekteverzuimuitkering, ontvang je een aanvullende uitkering. Als we te veel hebben uitgekeerd voor de ziekteverzuimuitkering, ontvang je bericht over een terugbetaling.

Direct aan de slag met de naverrekening? Ga naar het Werkgeversportaal en:

  • Klik op de knop ‘Naverrekening’ in de blauwe balk
  • Klik op de knop ‘Naverrekening starten’
  • Controleer de werknemersgegevens
  • Controleer de verzekeringen
  •  Wanneer je een voorschotuitkering hebt ontvangen: controleer de uitkering(en)
  • Vul je contactgegevens in en verstuur de naverrekening

Goed om te weten: geef altijd het verzekerde loon op

Het verzekerde loon op de polis is meestal het uniform loon: het loon waarover je loonbelasting en premie voor sociale- en werknemersverzekeringen betaalt. Afhankelijk van je keuzes horen de auto van de zaak (bijtelling) of het pensioengevend salaris hier ook bij. Was een werknemer niet het hele jaar in dienst? Geef het totale loon over de gewerkte periode op. We rekenen dit voor je om naar het jaarloon.

  • Ga naar het Werkgeversportaal en log in.
  • Klik op het tabblad ‘Werknemers’ en daarna op ‘Naverrekening’ (blauwe balk).
  • Ga naar het scherm 'Actuele administratie’
  • Ging je werknemer uit dienst in 2023? Meld je werknemer dan eerst uit dienst door te klikken op het icoon ‘klokje’. Het loon pas je daarna aan door te klikken op het icoon ‘geldbiljet’.
  • Is de werknemer nog steeds in dienst? Dan hoef je alleen het loon aan te passen via het icoon ‘geldbiljet’.

Tijdens het naverrekenen is het handig als je de verzamelloonstaat bij de hand hebt. Hetzelfde geldt voor de verzuimrapportage als je een Ziekteverzuimverzekering No-Claim of Stop-Loss hebt. Heb je een voorschotuitkering ontvangen? Dan vragen we om de verzamelloonstaat en eventueel de verzuimrapportage aan te leveren. Hiermee rekenen we uit of je vorig jaar te veel of te weinig uitkering hebt ontvangen. En of je geld terugkrijgt of bijbetaalt. Bij de download 'Over de verzamelloonstaat en de verzuimrapportage' staat uitgelegd waaraan deze documenten moeten voldoen.

Loon aanpassen en uit dienst melden

In deze video leggen we uit hoe je het loon van je werknemer aanpast en/of deze uit dienst meldt.

Bekijk de video

Hoe geef je wijzigingen door?

In deze video laten we stap-voor-stap zien hoe je handmatig wijzigingen doorvoert.

Bekijk de video

Hoe vul je het Excelbestand in?

Wil je weten hoe je het Excelbestand moet invullen? Bekijk dan deze video waarin we het stap-voor-stap uitleggen.

Bekijk de video

Hoe werkt het uploaden van een Excelbestand?

Wil je weten hoe je een Excel-bestand importeert? Bekijk dan deze video waarin we het stap-voor-stap uitleggen.

Bekijk de video

Aan wie betaal ik de premie voor de naverrekening?

Is jouw verzekering per 1 januari 2024 omgezet naar a.s.r.?
Dan regelt a.s.r. de financiële afhandeling via de incassowijze die je hebt gekozen. Je ontvangt van a.s.r. bericht als je aanvullende premie moet betalen. Heb je te veel premie betaald? Dan ontvang je de creditering ook via a.s.r.

Is jouw verzekering beëindigd per 1 januari 2024 en niet omgezet naar a.s.r.?
Dan regelt Aegon de financiële afhandeling zoals je gewend bent.

Goed om te weten
Betaal je via je adviseur? Dan verandert er niets aan jouw betaalwijze.

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op via telefoonnummer (070) 344 52 23. Je bereikt ons op werkdagen van 08.30 tot 17.30 uur. Je kunt ons ook mailen. Voor vragen over de naverrekening mail je naar hulplijnagwp@aegon.nl. Heb je vragen over de uitkeringen in 2023? Stuur dan een e-mail naar agwp.schade@aegon.nl. We helpen je graag verder!

Veelgestelde vragen