Waarom verwerken wij je persoonsgegevens?
Hieronder kun je lezen waarom we persoonsgegevens verwerken. Dit noemen wij de ‘doeleinden’ van verwerking. Op basis van de wet (AVG) heeft Aegon ook een ‘grondslag’ nodig om je persoonsgegevens te mogen verwerken. De wet geeft specifieke grondslagen aan. Deze kun je lezen in het overzicht onder ‘grondslag van verwerking’.
Doeleinden | Grondslag van verwerken |
| Uitvoeren van een overeenkomst Uitleg De meeste van je gegevens kun je direct inzien via je Mijn Aegon-account. Als je de gegevens die we aan je vragen niet wilt verstrekken, dan kunnen we geen product of dienst voor je afsluiten. |
| Gerechtvaardigd belang Uitleg Tenzij je ons hiervoor voorafgaande toestemming hebt gegeven, gebruiken we de onderzoeksresultaten niet voor marketing- en verkoopactiviteiten die specifiek op jou zijn gericht. De resultaten van deze analyses worden uitsluitend op geaggregeerde basis gerapporteerd. Dit betekent dat de resultaten op geen enkele wijze tot individuele klanten zijn te herleiden. Als we gegevens gebruiken doen we dat zo veel mogelijk geanonimiseerd of gepseudonimiseerd. Dat betekent dat de gegevens niet meer naar jou herleidbaar zijn. We treffen dan ook passende maatregelen om je persoonsgegevens te beveiligen. Slechts een beperkte groep mensen kunnen bij de analyses. |
| Wettelijke verplichting Uitleg Ook de belastingwetgeving verplicht ons bepaalde gegevens aan de Belastingdienst te verstrekken. Daarnaast moeten we informatie over beleggingsdiensten vastleggen en opslaan. |
Met wie delen we je persoonsgegevens?
Aegon schakelt bij de uitvoering van de dienstverlening andere bedrijven in, zoals de postverzending, drukkerijen, hostingdiensten en automatiseringsdienstverleners. Als je een bemiddelaar hebt, zullen we gegevens aan die bedrijven verstrekken om de overeenkomst te kunnen uitvoeren. Soms zijn we verplicht gegevens op basis van de wet aan derden te verstrekken. De hoofdcategorieën staan hieronder opgesomd.
Geautomatiseerde besluitvorming en profiling
Wij maken gebruik van een geautomatiseerd proces in de online omgeving van Aegon om je aanvraag voor een Aegon-product makkelijk te kunnen beoordelen en accepteren en voor toekennen van claims en doen van uitkeringen. Als je het niet eens bent met de uitkomst, dan kun je altijd navraag doen naar de redenen en ook bezwaar maken. Op dat moment zal een persoon je bezwaar beoordelen.
Wij gebruiken datamining en machine learning technieken om risico’s te beheersen, verbanden te leggen en voorspellingen over je te doen op basis van je persoonsgegevens. We noemen dit ook wel profiling. Wij passen profiling toe om fraude tegen te gaan, witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen en claims maar ook om de premie beter te kunnen inschatten. Als voorbeeld kun je denken aan je postcode en de kans op schade. Dat heeft invloed op de premie die je voor je verzekering betaalt. We kunnen ook profilen bij marketingactiviteiten om relevant voor je te kunnen zijn en passende aanbiedingen te doen. Als je bijvoorbeeld al een autoverzekering hebt, laten wij geen advertentie over deze verzekering zien.
Waar kun je terecht met je vraag, tip of klacht?
Heb je vragen over dit privacy statement? Neem dan contact op met onze klantenservice. Heb je een klacht over het gebruik van je persoonsgegevens? Dan kun je dit aan ons melden via onze website. Ook heb je het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens:
Autoriteit Persoonsgegevens
T.a.v. de klachtencoördinator
Postbus 93 374
2509 AJ DEN HAAG
Dit privacy statement is laatst gewijzigd in maart 2020.