Klantenservice

Door het personeelstekort op Schiphol worden reisaanbieders en luchtvaartmaatschappijen gedwongen om een aantal vluchten in juli en augustus te schrappen. Wij hebben de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet.


Het coronavirus houdt ons land in de greep. Het heeft impact op ons allemaal.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
Een Mijn Aegon account maak je in een paar stappen
Zo kun je 24/7 online je zaken regelen en gegevens wijzigen: Maak een Mijn Aegon account
Op de pagina staan een aantal tips om je op weg te helpen. Of er is helaas een storing. Die lossen we dan zo snel mogelijk op, zodat je het later nog een keer kan proberen.
Of je jouw jaaroverzicht ook per post ontvangt, staat op onze pagina Jaaroverzicht. Hier lees je ook wanneer het jaaroverzicht beschikbaar is.
Je vindt het jaaroverzicht onder 'Documenten'
Deze optie staat in Mijn Aegon. In de Mijn Aegon app klik je op de optie 'Mijn documenten'. Klik op het download-icoon om het jaaroverzicht te openen. In de pdf heb je de mogelijkheid het jaaroverzicht op te slaan of te printen.
Heb je geen jaaroverzicht ontvangen?
Bekijk onze Veelgestelde vraag Wat doe ik als ik geen jaaroverzicht heb ontvangen?.
Meer informatie over het jaaroverzicht vind je op onze pagina Jaaroverzicht.
Aegon is bij de wet verplicht inhoudingen voor de belasting te doen. De loonheffing die Aegon inhoudt op jouw uitkering is een voorinhouding en maakt Aegon over aan de Belastingdienst. Aegon houdt hierbij geen rekening met andere inkomsten of aftrekposten. Je ziet de inhoudingen terug bij jouw product in Mijn Aegon.
Heb je een Aegon Bankrekening? Dan zie je op deze pagina hoe je deze inhoudingen in Mijn Aegon bij 'Transacties' terug vindt: Welke transacties zie ik in Mijn Aegon?.
Je geeft de bedragen die je van Aegon hebt ontvangen op bij de belastingaangifte in Box 1
De Belastingdienst kijkt naar alle opgegeven bedragen in de gehele belastingaangifte. Is er teveel of te weinig belasting ingehouden? Dan verrekent de Belastingdienst dit met je.
De ZVW-bijdrage wordt berekend over een maximaal bedrag aan inkomen
In 2022 is dit 5,50% over maximaal € 59.706,-. Dit was 5,75% over maximaal € 58.311,- in 2021.
Voor de loonheffing is de groene tabel van de belastingdienst van toepassing
Je vindt het bedrag wat ingehouden wordt aan loonheffing in 'de Groene Tabel'. De groene tabel is van toepassing op loon uit vroegere dienstbetrekking zoals pensioen en lijfrentes.
Wil je de ingehouden loonheffing aanpassen?*
Je stuurt ons hiervoor een getekend verzoek via ons webformulier 'Documenten Financial Services opsturen'. Je kan ook in een ondertekende brief het verzoek aan ons doorgeven.
Je geeft in jouw verzoek aan welk percentage loonheffing ingehouden moet worden. Ons adres is:
Aegon Levensverzekeringen N.V.
Antwoordnummer 2240
2501 VC Den Haag
*Heb je een Aegon (Nabestaanden) Lijfrente Uitkeren of Aegon Ontslagvergoeding Uitkeren? Dan is niet mogelijk om een ander tarief dan de groene tabel aangeeft in te houden op jouw uitkering.
Fijn dat je je nieuwe rekeningnummer aan ons door wilt geven
Hoe je dit voor jouw product precies doet, lees je bij Rekeningnummer wijzigen

Door het personeelstekort op Schiphol worden reisaanbieders en luchtvaartmaatschappijen gedwongen om een aantal vluchten in juli en augustus te schrappen. Wij hebben de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet.

Altijd balen natuurlijk. Maar gelukkig heb je onze verzekering. Lees hier hoe je het snelst een schade meldt én waar je precies voor verzekerd bent.

Onbezorgd op vakantie in binnen- of buitenland? Dat willen we allemaal. Ga daarom goed voorbereid op vakantie.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
Als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij is aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) kan je via hen jouw schade claimen. Heb je een vliegticket los geboekt? Dan val dit niet onder de garantieregeling van SGR.
Op de pagina Wat dekt een reisverzekering?.
Ook betaal je de éénmalige poliskosten van € 6,05. Op de factuur die je per e-mail van ons ontvangt staan het bedrag en de periode waarover je betaalt.
Betaal je via acceptgiro?
Wij brengen € 1,19 aan kosten in rekening voor het betalen via acceptgiro. Je kan ook via een digitale betaallink of automatische incasso betalen om deze kosten te voorkomen. Meer informatie over het wijzigen van jouw betaalwijze vind je op onze pagina Rekeningnummer of betaalwijze wijzigen van uw hypotheek, schade,-of levensverzekering.
Goed om te weten:
- Bij de basisdekking ben je niet standaard verzekerd voor het annuleren van jouw reis. Op je polisblad lees je welke dekking(en) je hebt meeverzekerd. Annulering is bij de allriskdekking standaard meeverzekerd tot een maximumbedrag.
- Mocht je tijdens jouw reis onverwachts terugkeren naar Nederland? Neem dan contact op met Aegon Schade Service om dit te melden. Je kunt ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar.
Aegon Inboedel- of Aegon Woonhuisverzekering
Het eigen risico verschilt bij een eerste of tweede schade in één kalenderjaar. Bij de basisdekking heb je bij een eerste schade een standaard eigen risico van € 100,-*. Bij de allriskdekking heb je geen eigen risico. Bij een tweede schade heb je bij de basis- en allriskdekking een standaard eigen risico van € 250,-*. Dit eigen risico betaal je alleen als de tweede schade onder dezelfde verzekering valt.
Bij de Aegon Inboedelverzekeringen zijn er drie uitzonderingen op bovenstaande:
- Bij het vallen of omstoten van audio-, visuele en computerapparatuur heb je bij de allriskdekking een eigen risico van € 250,-. Als je de schade laat repareren door een schadehersteller van Aegon Schade Service vervalt dit eigen risico. Kan de apparatuur niet (meer) gerepareerd worden? Dan geldt het eigen risico van € 250,- wel. Bij het vallen om omstoten van andere spullen heb je een eigen risico van € 100,-*.
- Bij diefstal van je spullen buiten het verzekerde woonhuis heb je bij de allriskdekking een eigen risico van € 100,-*.
- Bij stormschade heb je bij de aanvullende dekking Huurders- of appartementseigenarenbelang een eigen risico van € 250,-.
- Bij stormschade heb je zowel bij de basis- als allriskdekking een eigen risico van € 250,-.
Aegon Doorlopende Reisverzekering
Het eigen risico verschilt bij een eerste of tweede schade in één kalenderjaar. Bij de basisdekking heb je bij een eerste schade een standaard eigen risico van € 100,-*. Bij de allriskdekking heb je geen eigen risico. Bij een tweede schade heb je bij de basis- en allriskdekking een standaard eigen risico van € 250,-*. Je betaalt het standaard eigen risico bij een schade die valt onder: bagage en (goederen in) het logiesverblijf, hulpverlening, autohulp en zakenreis (als de aanvullende dekking Zakenreis is meeverzekerd).
Er is één uitzondering op bovenstaande:
- Bij het vallen om omstoten van je spullen heb je bij de allriskdekking een eigen risico van € 100,-*. Bij de basisdekking ben je hier niet voor verzekerd.
Goed om te weten:
Je kunt het eigen risico van bovenstaande verzekeren verhogen of afkopen. Het is mogelijk om het eigen risico te verhogen met € 100,-, € 250,- of € 500,-. Voor het afkopen van het eigen risico betaal je een toeslag op de premie. Het verhogen of afkopen regel je in Mijn Aegon.
Aegon Aansprakelijkheids- en Ongevallenverzekering
Bij deze verzekeringen heb je geen standaard eigen risico.
Aegon Rechtsbijstandverzekering (Flex)
Als je er voor kiest om een advocaat buiten ARAG in te schakelen, als dit volgens de wet niet verplicht is bij een gerechtelijke of administratieve procedure, vergoeden wij maximaal € 6.000,-. Je betaalt in dit geval vooraf een eigen bijdrage van € 250,-.
Aegon Autoverzekering
Zie hiervoor de veelgestelde vraag Heb ik een eigen risico bij mijn autoverzekering?.

In Mijn Aegon bekijk je al je hypotheekgegevens. Waar en wanneer jij dat wilt. Zo hoef je nooit meer in mappen met papieren te zoeken. Dat is makkelijk! Ook kan je veel zaken zelf regelen. Zoals extra aflossen en je hypotheekrente aanpassen.

Nieuwe hypotheek? Dan ben je vast benieuwd hoe het zit met de eerste betaling. Maar ook de doorgewinterde hypotheekbezitter vindt hier alles over automatische incasso’s, hoe Mijn Aegon werkt en meer.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
Of je jouw jaaroverzicht ook per post ontvangt, staat op onze pagina Jaaroverzicht. Hier lees je ook wanneer het jaaroverzicht beschikbaar is.
Je vindt het jaaroverzicht onder 'Documenten'
Deze optie staat in Mijn Aegon. In de Mijn Aegon app klik je op de optie 'Mijn documenten'. Klik op het download-icoon om het jaaroverzicht te openen. In de pdf heb je de mogelijkheid het jaaroverzicht op te slaan of te printen.
Heb je geen jaaroverzicht ontvangen?
Bekijk onze Veelgestelde vraag Wat doe ik als ik geen jaaroverzicht heb ontvangen?.
Meer informatie over het jaaroverzicht vind je op onze pagina Jaaroverzicht.
Dit doen wij aan de hand van uw BSN. Dit zijn wij wettelijk verplicht. De Belastingdienst heeft deze gegevens nodig voor uw belastingaangifte. Wanneer alle gegevens bekend zijn bij de Belastingdienst, kunt u ook gebruik maken van de vooraf ingevulde belastingaangifte. Dit maakt het aangifte doen voor u een stuk gemakkelijker.
Heeft u een Hypotheek?
Zodra uw hypotheek definitief akkoord is bevonden kunt u het BSN aan ons doorgeven in Mijn Aegon. Dit doet u door uw hypotheek(offerte) te selecteren onder 'Productoverzicht' in Mijn Aegon. U komt hierdoor uit op uw 'Hypotheekdashboard'. Hier klikt u in de banner op 'BSN doorgeven'.
Heeft u een levensverzekering?
U e-mailt ons de kopie onder vermelding van uw polisnummer via dit webformulier.
Wij vinden uw privacy erg belangrijk
Daarom gaan we zorgvuldig met uw gegevens om. Uw BSN gebruiken wij alleen voor de Belastingdienst. Deze informatie wordt niet met anderen gedeeld.
Meer informatie vindt u ook op deze pagina van de belastingdienst: Welke organisaties mogen mijn burgerservicenummer (BSN) gebruiken?.
Dit is het bedrag dat je kosteloos kunt aflossen en noemen we ook wel je ‘vergoedingsvrije ruimte’. Valt je aflossing binnen je vergoedingsvrije ruimte? Dan hoef je geen aflossingskosten te betalen. Hoeveel je nog kosteloos kunt aflossen vind je terug in Mijn Aegon door onder 'Zelf regelen' te kiezen voor 'Extra aflossen'.
We kennen daarnaast ook een aantal vrijgestelde situaties
Bij deze vrijgestelde situaties hoef je geen aflossingskosten te betalen:
- Als je aflost op de einddatum van de rentevaste periode van het leningdeel;
- Bij een aflossing op een leningdeel met variabele rente;
- Als je aflost omdat je woning is verkocht.
Heb je een aflossingsvrije hypotheek?
Dan mag je de vergoedingsvrije ruimte van alle actieve leningdelen inzetten op je aflossingsvrijehypotheek.
Lees alle informatie over Extra aflossen op je hypotheek.
Hierop staan je hypotheekgegevens van het vorige kalenderjaar
Denk hierbij aan gegevens zoals:
- je schuld per 1 januari én je schuld per 31 december;
- de hypotheekrente die wij in dat kalenderjaar van je hebben ontvangen;
- rentevergoedingen voor een eventueel depot;
- eventuele aflossingen op de lening;
- eventuele betaalde omzettingskosten/aflossingskosten;
Heb je je hypotheek afgesloten in 2021 en je eerste betaling in 2022 gedaan?
Dan zie je op je jaaroverzicht alleen de openstaande schuld per 31 december.
Maar wat mag je nou wél en wat mag je nou niet declareren? Een goede richtlijn is: declareer alleen dat wat je niet mee kunt nemen bij een verhuizing. Daarnaast kun je alleen dingen declareren die vooraf bij je hypotheekaanvraag in de begroting/verbouwingsspecificatie zijn opgenomen. Voorbeelden en meer info vind je op onze pagina Declareren uit een bouwdepot.
Goed om te weten: Uit het depot kun je alleen dingen declareren die vooraf bij je hypotheekaanvraag in de begroting/verbouwingsspecificatie zijn opgenomen.

Je krijgt al pensioen van Aegon. En je vraagt je zich misschien af wanneer je jouw pensioen ontvangt. Of hoe het werkt met de belasting.

Ga je trouwen of scheiden? Of krijg je een nieuwe baan? Bekijk direct wat veranderingen in je leven betekenen voor je pensioen.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
De reden is dat de pensioenen geleidelijk over gaan naar een nieuwe administratie. We doen dit per werkgeverscontract. Is het pensioencontract van jouw (vroegere) werkgever aan de beurt? Dan krijg je de brief 'Nieuwe contactgegevens voor uw pensioen'. Gebruik voor vragen altijd het e-mailadres of telefoonnummer dat op deze brief staat. Bewaar de brief goed.
Het kan zijn dat een deel van je pensioen niet in de brief staat
We voeren de wijziging door per werkgeverscontract. Daarom gaan niet altijd al je pensioen tegelijk over naar de nieuwe administratie. Het kan dus zijn dat je een brief krijgt voor één of enkele pensioennummers. En dat je later dit jaar een brief krijgt dat ook je andere pensioennummers over gaan naar de nieuwe administratie.
Voor je uitkering verandert er niets
Je krijgt je pensioen gewoon uitbetaald zoals je van ons gewend bent. Wat verandert is je pensioennummer, ons contacttelefoonnummer en jouw eigen online omgeving: Voor de pensioennummers uit de brief ga je nu naar www.mijnaegonpensioen.nl. Goed om te weten: In Mijn Aegon kan je ook direct doorklikken naar www.mijnaegonpensioen.nl. Zo hoeft je maar op één plek in te loggen om al je pensioenen van Aegon in te zien.
Volg na het inloggen deze stappen:
- Kies bovenaan in uw scherm voor 'Documenten'
- Kies vervolgens links voor 'Pensioen'
- Klik op het tabblad 'betaalspecificaties'
- Klik onderaan op 'toon alle documenten'
In de media hoor en lees je regelmatig dat pensioenen weer gekort gaan worden. Dit korten geldt alleen voor pensioenfondsen. De wetgeving die dit regelt geldt niet voor verzekeraars.
Gegarandeerde pensioenen bij Aegon worden dus niet gekort
Is de gegarandeerde pensioenregeling van uw werkgever bij Aegon verzekerd? Dan hoeft u zich geen zorgen te maken: gegarandeerde pensioenen bij Aegon worden niet gekort.
Kan mijn pensioen bij Aegon verhoogd worden?
Of uw pensioen bij Aegon verhoogd wordt, is afhankelijk van de pensioenregeling van uw werkgever. Daarin heeft uw werkgever afspraken gemaakt of uw pensioen wel of niet jaarlijks verhoogd wordt. U kunt daar meer over lezen op het jaarlijkse pensioenoverzicht dat u van ons ontvangt. Daarop staat o.a. of uw pensioen in de laatste drie jaar is verhoogd en in hoeverre de prijzen in dat jaar gestegen zijn.
Geef een wijziging in je risicoprofiel door via Mijn Aegon. Je vindt daar de Profielwijzer en een beleggingskeuzeformulier. Vul deze in en stuur het ondertekend terug via www.aegon.nl/pensioendocumenten-opsturen.
Neem je deel aan Vrij Beleggen?
Dan bepaal je zelf in welke fondsen je belegt. Neem in dat geval contact op met de klantenservice. Onze klantenservice maakt dan voor jou een beleggingskeuzeformulier op maat volgens de pensioenregeling van je werkgever. Je stuurt ons dit formulier vervolgens ondertekend terug via www.aegon.nl/pensioendocumenten-opsturen.
U ontvangt uw pensioen uiterlijk op de 25e van de maand op uw rekening
Dit geldt voor de meest voorkomende maandbetalingen. In onderstaand overzicht ziet u op welke data uw pensioen wordt bijgeschreven op uw rekeningnummer. Dit gebeurt meestal eind van de middag.
Staat uw pensioen niet op onderstaande datum op uw rekening?
Dan ontvangt u uw maanduitkering uiterlijk de 25e van de maand. De pensioenen worden in de middag bijgeschreven.
December | 23/12/2021 |
Januari | 24/01/2022 |
Februari | 24/02/2022 |
Maart | 24/03/2022 |
April | 22/04/2022 |
Mei | 24/05/2022 |
Jun | 23/06/2022 |
Juli | 22/07/2022 |
Augustus | 24/08/2022 |
September | 22/09/2022 |
Oktober | 24/10/2022 |
November | 24/11/2022 |
December | 22/12/2022 |
Als u in het buitenland woont duurt het langer
Woont u in het buitenland? Dan ontvangt u uw pensioen later dan aangegeven in bovenstaande tabel. Het uitbetalingsproces naar een buitenlandse bank duurt namelijk langer.
De uitkeringstermijn is niet te wijzigen
De werkgever waar u uw pensioen opbouwde heeft de uitkeringstermijn bepaald. De uitkeringstermijn staat vast en is niet meer te wijzigen. We kennen de volgende termijnen:
Per maand: zie bovenstaande tabel
Per kwartaal: de betaaldata van maart, juni, september en december
Per half jaar: de betaaldata van juni en december
Per jaar: de betaaldatum van december
Benieuwd naar jouw jaaroverzicht? Bekijk op de pagina Jaaroverzicht 2021 wanneer deze beschikbaar is binnen Mijn Aegon. Onder documenten vind je vervolgens jouw jaaroverzicht.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
Uw bij- en afschrijvingen vindt u in Mijn Aegon
Waar u deze vindt is afhankelijk van de datum van de bij- en afschrijving.
- De bij- en afschrijvingen van mei 2012 tot december 2018 staan bij ‘Jaaroverzicht en Documenten’.
- Voor de bij- en afschrijvingen vanaf december 2018 gaat u naar de rekening waar u de bij- en afschrijvingen van wil zien. Als u een spaarrekening heeft vindt u deze bij ‘Bij- en afschrijvingen’. Heeft u een beleggingsrekening? Dan vindt u deze bij 'Transacties'.
In de Mijn Aegon app staan de transacties onder 'Bij en afschrijvingen'
De transacties zijn maximaal 90 dagen terug te zien in de app.
Zie ook onze Veelgestelde vraag Hoe download ik een bankafschrift van mijn rekening bij Aegon Bank?
- Heeft u een werkgever of bent u korter dan zes maanden uitdienst? Dan kunt u uw tegoed eenvoudig opnemen via Mijn Aegon. Klik daarvoor onder 'mijn producten’ op uw levenslooprekening en kies voor ‘Start met overmaken’. U beëindigd dan ook uw rekening.
- Bent u langer dan zes maanden uit dienst bij uw werkgever? Dan gebruikt u hiervoor het 'Opnameformulier levensloop sparen/levensloop beleggen zonder werkgever'. U vindt dit formulier op onze pagina 'Veelgebruikte formulieren' onder het kopje ‘Lijfrente en Pensioen'. Stuur uw formulier toe via het 'Digitaal loket bankzaken' voor 1 oktober 2021, zodat wij uw verzoek voor 1 november 2021 kunnen afhandelen in verband met het stoppen van de levensloopregeling.
Op uw saldo wordt belasting ingehouden
- Heeft u een werkgever? Dan verzorgt uw werkgever de belasting inhoudingen. Uw werkgever kan u meer vertellen over de verwerkingstijd.
- Bent u uit dienst bij uw werkgever? Dan verzorgt Aegon de belasting inhoudingen. Nadat u de uitkering heeft ontvangen, ontvangt u volgend kalenderjaar de uitkeringsspecificatie per post.
Uw tegenrekening wijzigt u via Mijn Aegon of de Mijn Ageon App
Na het inloggen op Mijn Aegon:
- Selecteert u uw rekening
- Klikt u in het blok ‘Direct regelen’ op ‘Tegenrekening wijzigen’
- Daarna vult u de nieuwe tegenrekening in. De tenaamstelling staat al ingevuld en kunt u niet wijzigen.
- U klikt op 'Volgende' en upload het bankafschrift van uw tegenrekening.
- Daarna klikt u op ‘Versturen’.
Uw tegenrekening moet een Nederlandse betaalrekening zijn. De tenaamstelling moet gelijk zijn aan die van uw Aegon rekening.
Heeft u meerdere tegenrekeningen?
Dan is het niet mogelijk om uw tegenrekening via Mijn Aegon of de Mijn Aegon App te wijzigen. U stuurt ons hiervoor een verzoek via www.aegon.nl/reactie/bankzaken.
Aegon is bij de wet verplicht inhoudingen voor de belasting te doen. De loonheffing die Aegon inhoudt op jouw uitkering is een voorinhouding en maakt Aegon over aan de Belastingdienst. Aegon houdt hierbij geen rekening met andere inkomsten of aftrekposten. Je ziet de inhoudingen terug bij jouw product in Mijn Aegon.
Heb je een Aegon Bankrekening? Dan zie je op deze pagina hoe je deze inhoudingen in Mijn Aegon bij 'Transacties' terug vindt: Welke transacties zie ik in Mijn Aegon?.
Je geeft de bedragen die je van Aegon hebt ontvangen op bij de belastingaangifte in Box 1
De Belastingdienst kijkt naar alle opgegeven bedragen in de gehele belastingaangifte. Is er teveel of te weinig belasting ingehouden? Dan verrekent de Belastingdienst dit met je.
De ZVW-bijdrage wordt berekend over een maximaal bedrag aan inkomen
In 2022 is dit 5,50% over maximaal € 59.706,-. Dit was 5,75% over maximaal € 58.311,- in 2021.
Voor de loonheffing is de groene tabel van de belastingdienst van toepassing
Je vindt het bedrag wat ingehouden wordt aan loonheffing in 'de Groene Tabel'. De groene tabel is van toepassing op loon uit vroegere dienstbetrekking zoals pensioen en lijfrentes.
Wil je de ingehouden loonheffing aanpassen?*
Je stuurt ons hiervoor een getekend verzoek via ons webformulier 'Documenten Financial Services opsturen'. Je kan ook in een ondertekende brief het verzoek aan ons doorgeven.
Je geeft in jouw verzoek aan welk percentage loonheffing ingehouden moet worden. Ons adres is:
Aegon Levensverzekeringen N.V.
Antwoordnummer 2240
2501 VC Den Haag
*Heb je een Aegon (Nabestaanden) Lijfrente Uitkeren of Aegon Ontslagvergoeding Uitkeren? Dan is niet mogelijk om een ander tarief dan de groene tabel aangeeft in te houden op jouw uitkering.

Je kapitaal- of lijfrenteverzekering bereikt de einddatum. Weet je al wat je met de uitkering wilt doen?

Tijdens de looptijd van je verzekering kan je situatie veranderen. Je wilt je verzekering dan mogelijk wijzigen of eerder stopzetten.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
Of je jouw jaaroverzicht ook per post ontvangt, staat op onze pagina Jaaroverzicht. Hier lees je ook wanneer het jaaroverzicht beschikbaar is.
Je vindt het jaaroverzicht onder 'Documenten'
Deze optie staat in Mijn Aegon. In de Mijn Aegon app klik je op de optie 'Mijn documenten'. Klik op het download-icoon om het jaaroverzicht te openen. In de pdf heb je de mogelijkheid het jaaroverzicht op te slaan of te printen.
Heb je geen jaaroverzicht ontvangen?
Bekijk onze Veelgestelde vraag Wat doe ik als ik geen jaaroverzicht heb ontvangen?.
Meer informatie over het jaaroverzicht vind je op onze pagina Jaaroverzicht.
Met beleggingsinformatie brengen we je op de hoogte van de belegde waarde van je verzekering per 31 december 2021 en de kosten en risicopremies die in 2021 zijn verrekend. Ook krijg je voorbeelden van de opbrengst op de einddatum van de verzekering.
In de fiscale informatie zie je de gegevens die je nodig hebt bij de aangifte inkomstenbelasting 2021 voor je kapitaal- en lijfrenteverzekeringen. Wij zijn wettelijk verplicht de waarde of betaalde premies van verzekeringsproducten aan de Belastingdienst te melden.
Hierin leggen we uit wat de hoogte is van je uitkering, wat je met het bedrag kunt doen en hoe je dit kunt regelen. Voor die tijd hoef je niks te doen.
Ben je nu al nieuwsgierig?
Wil je nu meer algemene informatie over 'uitkeren of uitstellen' van je opgebouwde bedrag? Kijk dan bij Je lijfrente komt vrij. Wat nu?
Je kunt je polis inzien en downloaden via Mijn Aegon
Onder 'Productoverzicht' klik je op je verzekering waarvan je de gegevens wilt inzien. Daarna klik je op 'Documenten'. Hier kun je je polis bekijken, downloaden en eventueel uitprinten.
Geen polis? Geen probleem. Vraag deze aan via 'Overige wijzigingen'. Wij zorgen dat deze binnen enkele dagen in je Mijn Aegon account staat.
Nog niet ingelogd? Dat kan hier: Mijn Aegon
Het is vanaf 15 oktober 2021 niet meer mogelijk om een nieuwe Aegon Beheerd Beleggen af te sluiten. Bestaande klanten kunnen hun Aegon Beheerd Beleggen blijven gebruiken.
Waarom?
Aegon Bank en Knab zijn samen verder gegaan als één bank, onder één naam: Knab. Aegon Bank maakt de strategische keuze om binnenkort haar bancaire producten alleen nog via Knab aan te bieden. Knab is een online bank, waarbij klanten hun producten zelf afsluiten via de app. Daarom heeft Aegon Bank besloten om per 15 oktober 2021 te stoppen met de verkoop van de bancaire producten onder het Aegon Bank-label. Bestaande klanten kunnen hun Aegon Bank-producten blijven gebruiken.
- U heeft in het verleden een beleggingsproduct bij ons afgesloten en bent u op zoek naar meer informatie hierover. Dit zijn producten die wij niet meer verkopen.
Bekijk oude beleggingsproducten - Lees meer over hoe u uw oude levens- en beleggingsverzekering(en) kunt wijzigen.
Veelgestelde vragen
Antwoord op de meest gestelde vragen deze week
Uw bij- en afschrijvingen vindt u in Mijn Aegon
Waar u deze vindt is afhankelijk van de datum van de bij- en afschrijving.
- De bij- en afschrijvingen van mei 2012 tot december 2018 staan bij ‘Jaaroverzicht en Documenten’.
- Voor de bij- en afschrijvingen vanaf december 2018 gaat u naar de rekening waar u de bij- en afschrijvingen van wil zien. Als u een spaarrekening heeft vindt u deze bij ‘Bij- en afschrijvingen’. Heeft u een beleggingsrekening? Dan vindt u deze bij 'Transacties'.
In de Mijn Aegon app staan de transacties onder 'Bij en afschrijvingen'
De transacties zijn maximaal 90 dagen terug te zien in de app.
Zie ook onze Veelgestelde vraag Hoe download ik een bankafschrift van mijn rekening bij Aegon Bank?
- Heeft u een werkgever of bent u korter dan zes maanden uitdienst? Dan kunt u uw tegoed eenvoudig opnemen via Mijn Aegon. Klik daarvoor onder 'mijn producten’ op uw levenslooprekening en kies voor ‘Start met overmaken’. U beëindigd dan ook uw rekening.
- Bent u langer dan zes maanden uit dienst bij uw werkgever? Dan gebruikt u hiervoor het 'Opnameformulier levensloop sparen/levensloop beleggen zonder werkgever'. U vindt dit formulier op onze pagina 'Veelgebruikte formulieren' onder het kopje ‘Lijfrente en Pensioen'. Stuur uw formulier toe via het 'Digitaal loket bankzaken' voor 1 oktober 2021, zodat wij uw verzoek voor 1 november 2021 kunnen afhandelen in verband met het stoppen van de levensloopregeling.
Op uw saldo wordt belasting ingehouden
- Heeft u een werkgever? Dan verzorgt uw werkgever de belasting inhoudingen. Uw werkgever kan u meer vertellen over de verwerkingstijd.
- Bent u uit dienst bij uw werkgever? Dan verzorgt Aegon de belasting inhoudingen. Nadat u de uitkering heeft ontvangen, ontvangt u volgend kalenderjaar de uitkeringsspecificatie per post.
Uw tegenrekening wijzigt u via Mijn Aegon of de Mijn Ageon App
Na het inloggen op Mijn Aegon:
- Selecteert u uw rekening
- Klikt u in het blok ‘Direct regelen’ op ‘Tegenrekening wijzigen’
- Daarna vult u de nieuwe tegenrekening in. De tenaamstelling staat al ingevuld en kunt u niet wijzigen.
- U klikt op 'Volgende' en upload het bankafschrift van uw tegenrekening.
- Daarna klikt u op ‘Versturen’.
Uw tegenrekening moet een Nederlandse betaalrekening zijn. De tenaamstelling moet gelijk zijn aan die van uw Aegon rekening.
Heeft u meerdere tegenrekeningen?
Dan is het niet mogelijk om uw tegenrekening via Mijn Aegon of de Mijn Aegon App te wijzigen. U stuurt ons hiervoor een verzoek via www.aegon.nl/reactie/bankzaken.
Aegon is bij de wet verplicht inhoudingen voor de belasting te doen. De loonheffing die Aegon inhoudt op jouw uitkering is een voorinhouding en maakt Aegon over aan de Belastingdienst. Aegon houdt hierbij geen rekening met andere inkomsten of aftrekposten. Je ziet de inhoudingen terug bij jouw product in Mijn Aegon.
Heb je een Aegon Bankrekening? Dan zie je op deze pagina hoe je deze inhoudingen in Mijn Aegon bij 'Transacties' terug vindt: Welke transacties zie ik in Mijn Aegon?.
Je geeft de bedragen die je van Aegon hebt ontvangen op bij de belastingaangifte in Box 1
De Belastingdienst kijkt naar alle opgegeven bedragen in de gehele belastingaangifte. Is er teveel of te weinig belasting ingehouden? Dan verrekent de Belastingdienst dit met je.
De ZVW-bijdrage wordt berekend over een maximaal bedrag aan inkomen
In 2022 is dit 5,50% over maximaal € 59.706,-. Dit was 5,75% over maximaal € 58.311,- in 2021.
Voor de loonheffing is de groene tabel van de belastingdienst van toepassing
Je vindt het bedrag wat ingehouden wordt aan loonheffing in 'de Groene Tabel'. De groene tabel is van toepassing op loon uit vroegere dienstbetrekking zoals pensioen en lijfrentes.
Wil je de ingehouden loonheffing aanpassen?*
Je stuurt ons hiervoor een getekend verzoek via ons webformulier 'Documenten Financial Services opsturen'. Je kan ook in een ondertekende brief het verzoek aan ons doorgeven.
Je geeft in jouw verzoek aan welk percentage loonheffing ingehouden moet worden. Ons adres is:
Aegon Levensverzekeringen N.V.
Antwoordnummer 2240
2501 VC Den Haag
*Heb je een Aegon (Nabestaanden) Lijfrente Uitkeren of Aegon Ontslagvergoeding Uitkeren? Dan is niet mogelijk om een ander tarief dan de groene tabel aangeeft in te houden op jouw uitkering.
We helpen je graag verder via één van de mogelijkheden hiernaast
Stel je vraag aan een van onze medewerkers. Vaak kunnen zij je vraag direct beantwoorden. We staan voor je klaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.
Wij begrijpen dat je soms een email wil sturen, maar dat is niet altijd handig.
Wij begrijpen dat je soms een email wil sturen, maar dat is niet altijd handig.
Wij begrijpen dat je soms een email wil sturen, maar dat is niet altijd handig.
Wij begrijpen dat je soms een email wil sturen, maar dat is niet altijd handig.
Een e-mail sturen is niet altijd de beste optie
We hebben meestal gegevens van jou nodig om je te kunnen helpen. Als je ons een e-mail stuurt, zijn deze gegevens vaak niet compleet. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar daardoor kunnen we je minder goed en snel helpen.
Maak gebruik van onze webformulieren
Via onze webformulieren stel je je vraag en vul je direct jouw persoonlijke gegevens in. Zo weten wij meteen wie je bent en over welk product jouw vraag gaat. Daarnaast kun je ook documenten toevoegen als dat nodig is. Zo komt jouw vraag terecht bij de juiste afdeling en helpen we jou zo goed mogelijk!
Onze webformulieren vind je hier.
Heb je een algemene vraag over een Aegon product? Vraag het dan aan de Virtuele Assistent. Die vind je via de blauwe knop rechtsonder ‘Hulp nodig’.
Direct regelen viaMijn Aegon
Via Mijn Aegon kun je ons ook vragen stellen, documenten toesturen of een wijziging doorgeven. Het voordeel: je hoeft dan niet je gegevens in te vullen, omdat je al ingelogd bent.
- Bij een hypotheek kun je dit doen onder het kopje Zelf regelen en het linkje Meer zelf regelen.
- Bij levensverzekeringen kan dat onder het kopje Overige wijzigingen.
- Bij verzekeringsproducten kan dat onder het kopje Zelf regelen.
- Bij spaar- en beleggingsproducten kan dat onder het kopje Direct regelen.
- Bij pensioenproducten kun je dit doen via de link Naar Mijn Aegon en vervolgens onder het kopje Direct regelen.
Bel
088 344 12 34
Let op!
We kunnen je alleen helpen als je zelf klant bij ons bent. Bel je bijvoorbeeld namens je partner of iemand anders, dan mogen we geen informatie doorgeven.
Schade melden?
Meld je schade online voor de snelste schadeafhandeling. Want als je online je schade meldt weet je op werkdagen binnen 24 uur waar je aan toe bent.
Op dit moment is de Aegon klantenservice gesloten.
Wij staan iedere werkdag van 08:30 tot 17:30 uur voor je klaar om jouw vragen te beantwoorden. Je kunt wel alvast ons telefoonnummer noteren.
088 344 12 34
Let op!
We kunnen je alleen helpen als je zelf klant bij ons bent. Bel je bijvoorbeeld namens je partner of iemand anders, dan mogen we geen informatie doorgeven.
Schade melden?
Meld je schade online voor de snelste schadeafhandeling. Want als je online je schade meldt weet je op werkdagen binnen 24 uur waar je aan toe bent.

Ons team
De collega's van Aegon klantenservice staan van maandag tot en met vrijdag voor je klaar. Ze helpen je via chat en telefoon zodat je zelf kiest hoe je het liefst contact opneemt. Onze collega's mogen in verband met privacyregelgeving alleen de persoon op wiens naam een contract staat helpen.
Aegon bezoeken?