Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Zoekveld
Bent u op zoek naar uw jaaroverzicht(en)?

Via “Jaaroverzicht en Mijn documenten” in Mijn Aegon kunt u uw jaaroverzicht(en) inzien. Meer informatie leest u op www.aegon.nl/jaaroverzicht

Naar Mijn Aegon

Klantenservice

Kies een onderwerp voor meer informatie

Kies een onderwerp

Antwoord op uw vraag

Waar vind ik het jaaroverzicht in Mijn Aegon of de Mijn Aegon app?
U vindt het jaaroverzicht onder 'Jaaroverzicht en mijn documenten' 
Deze optie staat in Mijn Aegon in het menu aan de linkerkant. In de Mijn Aegon app klikt u voor dit menu op het icoon met drie streepjes links onderin.

U kunt het jaaroverzicht opslaan of printen
U klikt op het pdf-icoon om het jaaroverzicht te openen. U print uw jaaroverzicht via het print-icoon in de pdf. Dit icoon vindt u rechtsboven in het scherm.

Meer informatie over het jaaroverzicht vindt u op onze pagina Jaaroverzicht 2017. Alle veelgestelde vragen over het jaaroverzicht vindt u op de pagina Veelgestelde vragen over uw jaaroverzicht

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?

Uw adres wijzigt u via Mijn Aegon
U gaat hiervoor naar de optie Mijn gegevens in het menu links in het scherm. Heeft u nog geen Mijn Aegon account? U vraagt een Mijn Aegon account aan via onze pagina Inloggen Mijn Aegon. Dit account maakt u aan op het bij Aegon bekende adres. 

U kunt uw adreswijziging direct online aan ons doorgeven 
Ga hiervoor naar ‘Adreswijziging doorgeven’. Dit geldt voor een verhuizing binnen Nederland, maar ook voor een verhuizing naar of in het buitenland. Zijn uw partner en kinderen ook klant bij Aegon en verhuizen zij mee? Dan kunt u dit ook doorgeven.

Denk bij verhuizing ook aan het wijzigen van uw adres op uw opstal-of inboedelverzekering
Heeft u een verzekering voor uw inboedel of woonhuis via Aegon? Geef wijziging van uw adres direct online aan ons door.

Hoe u uw e-mailadres wijzigt vindt u in de Veelgestelde vraag Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe log ik uit op Mijn Aegon?
Klik op de witte knop met groene letters 'Uitloggen' rechts bovenaan 
U klikt daarna op de blauwe knop 'U kunt hier uitloggen'.

U kunt ook het tabblad in uw browser afsluiten waarmee u Mijn Aegon bezoekt
Bijvoorbeeld als de button 'Uitloggen' niet zichtbaar is. U sluit uw tabblad door op het kruisje rechts bovenin het tabblad te klikken. Mocht u vergeten om uit te loggen, dan wordt Mijn Aegon na 15 minuten inactiviteit, automatisch uitgelogd. Er blijven dan geen (inlog)gegevens van u achter.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe maak ik een account aan voor Mijn Aegon?

Een Mijn Aegon account maakt u aan via Direct toegang tot mijn Aegon
Om te kunnen inloggen, maakt u eerst een account aan. Een account aanmaken doet u in drie stappen:


Lukt het niet om direct een account aan te maken?
Dit kan te maken hebben met een kortdurende verstoring. Probeer het dan later nog eens.

Het is niet mogelijk om een Mijn Aegon account aan te maken met uw DigiD
Uw DigiD kunt u alleen gebruiken om in te loggen bij instanties van de overheid. Aegon valt hier niet onder.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
U wijzigt uw e-mailadres in Mijn Aegon
U doet dit als u bent ingelogd in Mijn Aegon via de optie “Mijn gegevens”. Deze optie vindt u in het blauwe menu aan de linkerkant. U kunt hier ook andere persoonsgegevens bekijken en wijzigen, bijvoorbeeld uw adres of gebruikersnaam. 

Als u uw e-mailadres zelf wijzigt in deze beveiligde omgeving weten wij zeker dat de juiste persoon het e-mailadres wijzigt
U ontvangt van ons hiervoor ook een sms met een controlecode. Uw e-mailadres wordt zo 'geverifieerd'. Hierdoor kan dit e-mailadres in de toekomst gebruikt worden ter controle voor het doorgeven van wijzigingen en gegevens. Zo voorkomt u misbruik van uw gegevens en uw Mijn Aegon-account. 
 
Heeft u nog geen Mijn Aegon-account? U kunt toegang aanvragen via www.aegon.nl/inloggen.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Antwoord op uw vraag

Hoe kan ik geld overboeken van mijn Aegon Sparen?

U boekt uw geld over via Mijn Aegon
U gaat hiervoor naar uw Aegon Sparen in Mijn Aegon

  • U klikt op het tabblad ‘Overboeken’. Op deze pagina ziet u waar u dit tabblad vindt.
  • Vul hier het gewenste bedrag in 
  • U klikt tenslotte op ‘Controleren’ en ‘Bevestigen’
Overboeken kan ook via de Mijn Aegon app
U logt in op uw Mijn Aegon app. Daarna kiest u Aegon Sparen waarvan u geld wilt overboeken. U klikt op ‘Overboeken’ en vult de gegevens in.

Wilt u overboeken naar een andere tegenrekening dan bij ons bekend?​
Hoe u de tegenrekening wijzigt vindt u in de Veelgestelde vraag Hoe wijzig ik mijn tegenrekening bij Aegon Bank voor mijn spaar- of beleggingsproduct?.

Zie ook:

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe beëindig ik mijn Aegon Sparen?
U beëindigt uw Aegon Sparen in Mijn Aegon
Na het inloggen in Mijn Aegon kiest u de Aegon Sparen die u wilt beëindigen. Hierna klikt u op het tabblad 'Rekeninggegevens. Op deze pagina ziet u waar u dit tabblad vindt. U gebruikt de optie 'Rekening beëindigen' onderaan de pagina. Het saldo inclusief rente ontvangt u automatisch op uw vaste tegenrekening.

Wilt u het saldo en de opgebouwde rente op een andere tegenrekening ontvangen?
Dan wijzigt u eerst uw tegenrekening. Deze optie vindt u ook op het tabblad 'Rekeninggegevens'. 

Heeft u een deposito op uw Aegon Sparen?
U stuurt ons eerst een e-mail om uw deposito te beëindigen. U gebruikt hiervoor dit formulier. Wij sturen u een e-mail terug met de hoogte van de kosten, waar u akkoord voor geeft. U kunt uw Aegon Sparen beëindigen als het saldo en de rente op uw Aegon Sparen staat. 



 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe wijzig ik het rekeningnummer waarmee ik mijn Aegon product betaal?
U wijzigt zelf uw rekeningnummer in Mijn Aegon voor uw levens- of schadeverzekering
U kiest in het blauwe menu links voor Mijn Gegevens. De optie staat op de pagina Mijn Gegevens onder het kopje 'Betaalgegevens'.
Het kan zijn dat er nog één termijn van uw oude rekening wordt geïncasseerd. De eerstvolgende periode incasseren wij uw premie of inleg automatisch van het nieuwe incassonummer.

U kunt uw rekeningnummer ook wijzigen met het machtigingsformulier
Dit kan voor alle producten waarvoor een incasso mogelijk is. U downloadt hiervoor het machtigingsformulier van onze website. 
Na ontvangst van het ingevulde en ondertekende formulier passen wij uw rekeningnummer aan. Heeft u ook een actief bouwdepot? Wij vragen u dan om op het machtigingsformulier aan te geven of de tegenrekening hiervan ook aangepast moet worden. 

Het ingevulde machtigingsformulier stuurt u per e-mail of per post naar Aegon
U scant het ingevulde machtigingsformulier in en mailt het naar betalingen@aegon.nl. Een goed leesbare foto e-mailen mag ook. Per post verzendt u het formulier naar:

Aegon Nederland N.V.
FS Financieel Beheer
Antwoordnummer 6500
8900 RA Leeuwarden

U kunt ook uw rekeningnummer wijzigen waarop uw lijfrente wordt gestort
Hiervoor stuurt u een getekend verzoek. Lees meer bij Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer voor mijn Garantie Inkomen?
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe sluit ik een deposito af op mijn rekening bij Aegon Bank?

U opent een deposito via Mijn Aegon
Na het inloggen klikt u op de rekening waar u een deposito op wilt openen. Daarna gaat u naar tabblad 'Deposito openen'. Hier kiest u het bedrag, de looptijd en gaat u akkoord met de voorwaarden. Het bedrag waarvoor u het deposito wilt openen, moet op uw rekening staan. 

U kunt op uw rekening meerdere deposito's met verschillende looptijden en bedragen afsluiten
U ziet de rente en verschillende looptijden als u het deposito opent.

RekeningKeuze voor looptijd tussen
Aegon Sparen6 maanden en 10 jaar
Aegon Lijfrente Sparen en Aegon Ontslagvergoeding Sparen1 jaar en 30 jaar
Aegon Levensloop Sparen1 jaar tot maximaal eind 2021*
*Dit is omdat de overheid de levensloopregeling in 2021 afschaft. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe open ik een Aegon Sparen?

U opent een Aegon Sparen direct online
Dit regelt u zelf via onze pagina Internetsparen. U ontvangt van ons een bevestiging via e-mail met uw rekeningnummer. 

De inloggegevens voor het internetbankieren ontvangt u nadat wij u hebben geïdentificeerd
Uw gebruikersnaam ontvangt u per e-mail, uw wachtwoord ontvangt u per post. Zodra u uw wachtwoord heeft ontvangen, heeft u 10 dagen de tijd om in te loggen.

Heeft u al toegang tot Mijn Aegon én een rekening bij Aegon Bank?
Dan kunt u Aegon Sparen openen in Mijn Aegon op de pagina 'Mijn bankproducten':

  • U kiest de optie 'Nieuw product openen' in het blauwe vak met de titel 'Wat wilt u doen?'
  • U kiest via het uitrol-menu voor Aegon Sparen

Wilt u een tweede rekening houder toevoegen?
Hoe u dit doet vindt u in de veelgestelde vraag: Hoe kan ik de rekeninghouder bij Aegon Bank aanpassen?

Wij voegen de nieuwe rekening automatisch toe aan uw overzicht
Dit geldt voor uw overzicht in Mijn Aegon en in de Mijn Aegon app. U krijgt inzicht in de nieuwe rekening nadat het openingsproces is afgerond.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Antwoord op uw vraag

Wat staat er op het jaaroverzicht van mijn Aegon Lijfrente Sparen of Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente?

Op het jaaroverzicht staan gegevens die u nodig heeft voor uw belastingaangifte
Op het jaaroverzicht van uw Aegon Lijfrente Sparen of Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente staat:

  • Het saldo per 01-01 
  • Het saldo per 31-12
  • De bedragen die u zelf heeft gestort 
Op het jaaroverzicht van Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente staat ook de waarde van uw participaties.

Een waardeoverdracht afkomstig van een andere maatschappij staat niet op uw jaaroverzicht
Deze geeft u niet op bij uw belastingaangifte.

Heeft u vragen over het invullen van uw belastingaangifte?
Neem dan contact op met de Belastingdienst of uw adviseur. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe beëindig ik mijn Aegon Beleggen?
Het is mogelijk om uw Aegon Beleggen te beëindigen
U stuurt ons een e-mail via dit webformulier met het verzoek om uw Aegon Beleggen te beëindigen. Hierin vermeldt u uw tegenrekening. Deze verzendt u vanaf uw bij Aegon bekende e-mailadres. Het saldo en de rente boeken wij naar uw tegenrekening.

Wat gebeurt er als uw Aegon Beleggen is beëindigd?
  • U ontvangt een bevestiging van het beëindigen van uw rekening per e-mail.
  • U ontvangt nog één jaaroverzicht na afloop van het jaar waarin de rekening is beëindigd.
  • Uw Aegon Beleggen is na beëindigen nog twee jaar zichtbaar in Mijn Aegon en de Mijn Aegon app.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe kan ik de rekeninghouder van mijn Aegon Sparen of Aegon Beheerd Beleggen aanpassen?
Wilt u een rekeninghouder verwijderen?
Dan hebben wij het volgende van u nodig:
  • Uw rekeningnummer bij Aegon
  • Een ondertekend verzoek van de te verwijderen rekeninghouder
  • Een kopie van de voor- en achterkant van een geldig identiteitsbewijs van de te verwijderen rekeninghouder. (Een rijbewijs kan bij een beleggingsrekening niet worden gebruikt als identiteitsbewijs.)
Wilt u een rekeninghouder toevoegen?
Dat kan als deze persoon meerderjarig is. Wij hebben dan de volgende gegevens van u nodig:
  • Uw rekeningnummer bij Aegon
  • Een ondertekend verzoek van de huidige én de toe te voegen rekeninghouder
  • Een kopie van de voor- en achterkant van een geldig identiteitsbewijs van de huidige én de toe te voegen rekeninghouder. (Een rijbewijs kan bij een beleggingsrekening niet worden gebruikt als identiteitsbewijs.)
  • Een kopie bankafschrift van de (nieuwe) tegenrekening op naam van u en de toe te voegen rekeninghouder. Deze mag maximaal drie maanden oud zijn. Hoe u een bankafschrift downloadt bij uw bank en wat hierop zichtbaar moet zijn vindt u op onze pagina Zo downloadt u een bankafschrift bij uw bank.

U zendt deze documenten aan ons via het webformulier

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe doe ik een aan- of verkoop op mijn Aegon Beheerd Beleggen?

U kunt zelf geen aankoopopdracht invoeren voor uw Aegon Beheerd Beleggen
Dit doen experts voor u op basis van uw risicoprofiel.

Een verkoopopdrachten voert Aegon tijdelijk voor u uit
U geeft een verkoopdracht door via ons webformulier. U geeft in uw verzoek aan:

  • hoeveel participaties u wilt verkopen of het bedrag dat u wilt laten overboeken
  • uw tegenrekening

Aan- en verkoopopdrachten worden alleen op handelsdagen uitgevoerd
Een handelsdag is een dag dat de beurs open is. In weekenden en op feestdagen is de beurs gesloten.

  • Een opdracht voor 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van die handelsdag. De opdracht is de volgende dag rond 12:30 uur zichtbaar op uw beleggingsrekening.
  • Een opdracht na 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van de eerst volgende handelsdag. De opdracht is de dag daarna rond 12:30 uur zichtbaar op uw beleggingsrekening.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Antwoord op uw vraag

Hoe zeg ik mijn schadeverzekering op en wat is de opzegtermijn?
Zeg uw verzekering op via Mijn Aegon
Hiervoor gaat u in Mijn Aegon naar de verzekering die u wilt beëindigen. U vindt ook meer informatie over opzeggen op onze opzegpagina. Heeft u geen Mijn Aegon? Neem contact op met onze klantenservice om uw opzegging in orde te maken.

U kunt uw verzekering per maand opzeggen als uw verzekering ouder is dan één jaar
Is uw verzekering nog géén jaar oud? Dan loopt uw verzekering door tot een jaar nadat de verzekering is ingegaan. 
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat is de status van afhandeling van mijn schade?
Voor het inzien van uw schadestatus gaat u naar Mijn Aegon
Wilt u weten waar in Mijn Aegon u de status van uw schade kunt inzien? Bekijk dan de pagina status van uw schademelding.

U vindt bij status in behandeling meer informatie in het tabblad Correspondentie
Zoals of wij nog wachten op bepaalde informatie. Als wij hebben uitbetaald, vindt u hier ook de betalingsbrief.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Ik heb schade aan mijn camera, mobiele telefoon, smartwatch, laptop of tablet. Wat moet ik doen?
Schade aan uw apparatuur meldt u op uw inboedelverzekering via Mijn Aegon
Schade kun je ook aan ons doorgeven via de pagina Schade melden. Is de schade aan uw apparaat nog niet hersteld en wilt u reparatie laten uitvoeren? Ga dan naar onze pagina Uw telefoon, tablet of laptop is kapot, wat nu?.
 
Schade aan apparatuur die ontstaat tijdens vakantie valt onder uw reisverzekering
Geef je schade door via Mijn Aegon. U kunt uw schade ook online melden.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe meld ik een schade op mijn autoverzekering?

Autoschade meldt u via de pagina Schade melden
Bij een aanrijding is een Europees aanrijdingsformulier nodig met doordrukvel. Of u meldt de schade via MobielSchadeMelden.nl app.

U betaalt bij herstel van uw auto via een aangesloten hersteller vaak minder eigen risico
Vind een aangesloten hersteller bij u in de buurt.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe meld ik een lekkage of waterschade en wat moet ik doen?
Meld uw schade online als uw schade al gerepareerd is
U meldt uw schade via Mijn Aegon of via schade melden op de website.

Bel als uw schade gerepareerd moet worden
Op de pagina Schade Melden vindt u de contactgegevens van de Aegon Schadeservice. U drukt voor het telefoonnummer op de oranje knop 'Directe hulp bij noodgevallen'.

Schade aan uw woonhuis valt onder uw woonhuisverzekering
Bijvoorbeeld schade door een gesprongen waterleiding door bevriezing.

Schade aan uw spullen valt onder uw inboedelverzekering
Bijvoorbeeld schade aan uw bezittingen zoals nat geworden meubels of kleding. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Antwoord op uw vraag

Mag ik mijn hypotheekrente wijzigen naar een vast of variabel tarief?
Van variabel naar vast
Een variabel rentetarief kunt u kosteloos omzetten naar een vast rentetarief. De dag waarop wij uw verzoek ontvangen is leidend voor het rentetarief dat wij u aan kunnen bieden. U kunt dit zelf regelen via Mijn Aegon. 

Van vast naar variabel
Met uitzondering van een Spaar- en Bankspaarhypotheek en Levensloop Hypotheek is het mogelijk een vaste rente om te zetten naar een variabel tarief. Op het moment dat de huidige marktrente lager is dan de rente die u nu betaalt, brengen we omzettingskosten in rekening.

U ontvangt van ons een voorstel met onze vaste rentetarieven
De datum waarop wij uw verzoek ontvangen is leidend voor het tarief dat we u aanbieden. Ons voorstel is twee weken geldig. 

Vraag uw adviseur wat in uw situatie een verstandige keuze is. Wilt u van ons een voorstel ontvangen dan kunt u deze hier aanvragen

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat mag ik declareren op mijn bouwdepot en hoe declareer ik dit?
Vanuit uw bouwdepot kan u de kosten declareren die in de begroting/verbouwingsspecificatie van de hypotheekaanvraag zijn opgenomen
Dit kunnen bijvoorbeeld kosten voor laminaat, een keuken of schilderwerk zijn. Ook kan u zaken als vaste tuinbeplanting, een tuinvloer en een schuur/tuinhuisje declareren als dit opgenomen is in de verbouwingsspecificatie. Inrichting, zoals gordijnen en meubels of bloempotten, kunt u niet betalen uit een bouwdepot.

Via de Aegon app declareert u gemakkelijk digitaal uw facturen
Facturen kan digitaal via de Mijn Aegon app. Het geld betalen wij op werkdagen binnen 24 uur uit op het door u ingevulde rekeningnummer. Kunt u geen gebruik maken van de app? U kan dan via het declaratieformulier uitbetaling bouwdepot declareren. Het duurt in dit geval ongeveer 5 werkdagen voordat het geld op de rekening staat.

Alle informatie over een bouwdepot bij Aegon vindt u op onze pagina Bouwdepot Aegon Hypotheken

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoeveel mag ik extra aflossen op mijn hypotheek?
Een extra aflossing op uw hypotheek is mogelijk, maar kan gevolgen voor u hebben
Op onze pagina 'U wilt extra aflossen op uw hypotheek' vindt u alle informatie over een extra aflossing op uw hypotheek. 

U kunt uw extra aflossing regelt u zelf via Mijn Aegon
Via Mijn Aegon kunt u uw extra aflossing aan ons doorgeven. Selecteer de hypotheek in Mijn Aegon en kies in het 'Zelf regelen' menu rechts voor 'Extra aflossen'. 

Een adviseur helpt u de gevolgen van uw extra aflossing in beeld te brengen
Laat u goed informeren over de eventuele gevolgen van de extra aflossing. Uw adviseur kan u daarbij helpen. Heeft de extra aflossing eventuele (fiscale) gevolgen voor u dan nemen we telefonisch contact met u op. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Past Aegon de tariefklasse en het rentetarief van mijn hypotheek automatisch aan?

U heeft al de laagst mogelijke rente als u in de laagste tariefklasse valt of NHG heeft
Wanneer u een hypotheek heeft met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) betekent het dat uw hypotheek al in de laagste tariefklasse valt. De verhouding tussen uw lening en de marktwaarde van uw woning heeft dan geen invloed. ​U betaalt altijd het laagst mogelijke rentepercentage. U heeft ook de laagst mogelijke rente als u in de tariefklasse <67,5% valt. 

Er zijn twee situaties waarbij wij de tariefklasse automatisch aanpassen:

  • Bij een extra aflossing. Wordt uw hypotheek lager door een extra aflossing? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een lager rentetarief. Dit hangt af van de bij ons bekende waarde van uw woning en de hoogte van de hypotheek. Een lagere rente kan fiscale gevolgen hebben. Uw premie of inleg op de spaarverzekering/bankspaarrekening kan wijzigen. In dit geval nemen wij eerst telefonisch contact met u op voor wij de rente aanpassen. 
  • Bij het aflopen van uw rentevastperiode. Tijdens de rentevastperiode lost u bij een annuïtaire of lineaire hypotheek af op de hypotheekschuld. Door deze aflossingen kan uw hypotheek in een lagere tariefklasse komen. 
Wij passen de tariefklasse van uw hypotheek bij een lineaire of annuïtaire hypotheek ook niet automatisch aan
Een hypotheekvorm waarbij u maandelijks aflost (lineair of annuïtair), zien wij niet als extra aflossing. Wij passen de tariefklasse dan niet automatisch aan.

Als de waarde van uw woning is gestegen kunt u een verzoek indienen om de tariefklasse aan te passen
Om te bepalen in welke tariefklasse uw hypotheek valt vergelijken wij de hoogte van uw lening met de marktwaarde van uw woning. Is de waarde van uw woning gestegen? In dit geval kunt u een recente WOZ-beschikking of taxatierapport e-mailen naar hypotheken.beheer@aegon.nl. Vermeld hierin uw verzoek de rente aan te passen. We zullen beoordelen of u recht heeft op een lager rentetarief. Wij stellen uw nieuwe rente vast aan de hand van het actuele rentebericht. Dit is het rentebericht welke van toepassing is op het moment dat uw verzoek met bijlagen is ontvangen. De actuele hypotheekrente vindt u op onze op onze website.

We adviseren u om eerst contact op te nemen met uw adviseur
Een lagere rente kan fiscale gevolgen hebben, uw adviseur kan u daarbij helpen. U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of een adviseur van Aegon:
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Is rentemiddeling mogelijk bij Aegon Hypotheken?
Rentemiddeling is mogelijk bij Aegon
U kunt ook met uw adviseur tot de conclusie komen dat voor u de beste oplossing is om nu niets te doen. In ieder geval is het belangrijk dat u bewust een keuze maakt. Alle informatie over rentemiddeling leest u op Rentemiddeling: is het iets voor mij?

In Mijn Aegon ziet u wat rentemiddeling voor uw persoonlijke situatie inhoudt
Na het inloggen download u het document met de mogelijkheden voor uw persoonlijke situatie. U vindt dit document door:
  • Stap 1: ga in het linker menu naar 'Mijn producten'
  • Stap 2: scroll naar 'Hypotheek' en selecteer de hypotheek waar u meer informatie over wilt. 
  • Stap 3: klik in het zelf regelen menu op “Rente aanpassen”
  • Stap 4: kies voor de optie “Rente tussentijds aanpassen”
  • Stap 5: klik op download
Er opent nu een PDF bestand, het voorstel is afgestemd op uw persoonlijke situatie. U bespreekt aan de hand van dit document de mogelijkheden voor rentemiddeling met uw adviseur. 

Voor een verzoek tot rentemiddeling neemt u contact op met uw adviseur
U kunt een onafhankelijke adviseur inschakelen of via een adviseur van Aegon rentemiddeling aan vragen.
  • Een adviseur via Aegon: Wilt u in contact komen met een adviseur van Aegon? Vraag een adviesgesprek aan via ons webformulier.
  • Een onafhankelijke adviseur: U kunt zelf een adviseur zoeken via onze webpagina Zoek een adviseur.


 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Antwoord op uw vraag

De AOW-leeftijd is verschoven. Gaat mijn pensioen nu ook later in?
De pensioendatum van uw werkgeverspensioen staat vast en verandert niet automatisch
De startdatum van uw pensioenuitkering is afgesproken met uw werkgever. Dit heet de pensioendatum.
Het is goed mogelijk dat uw pensioen deels eerder ingaat dan uw AOW-uitkering. U vindt de startdatum van uw pensioenuitkeringen in uw Uniforme Pensioenoverzichten (UPO) en in Mijn Aegon.

U mag de pensioendatum van uw werkgeverspensioen uitstellen
U krijgt enkele maanden vóór de start van uw pensioenuitkering een brief van ons. Hierin staat wat de mogelijkheden zijn om uw pensioendatum uit te stellen. Bijvoorbeeld naar de datum dat uw AOW-uitkering start.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Waarom krijg ik de brief over mijn pensioen "Passen uw beleggingen nog bij uw persoonlijke situatie"?
U moet jaarlijks uw risicoprofiel bepalen met het Stappenplan Beleggingskeuze
Vervolgens kijkt u of de risicoscore van uw beleggingen nog past bij uw nieuwe risicoprofiel.

Wij ontvangen graag uw nieuwe risicoprofiel via het Formulier Beleggingskeuze
Via dit formulier kunt u ook een wijziging in uw beleggingen aan ons doorgeven.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat is belangrijk om te weten over verevening van pensioen?
Verevening is de verdeling van het ouderdomspensioen bij een echtscheiding
Het gaat dan om het pensioen dat tijdens het huwelijk of geregistreerde partnerschap is opgebouwd. Verevening is niet van toepassing bij samenwonen (met of zonder akte).
Beide ex-partners hebben recht op de helft van het in de huwelijkse periode opgebouwde ouderdomspensioen. U kunt hiervan afwijken door een andere verdeling of periode op te nemen in het echtscheidingsconvenant.

Wanneer u ons de einddatum van uw samenlevingsverband doorgeeft, informeren wij u verder
U kunt ons bellen, een e-mail sturen of de beëindiging via uw werkgever doorgeven. We hebben uw deelnemernummer nodig en de einddatum van het samenlevingsverband. U ontvangt daarna een brief van ons waarin wij u informeren over de vervolgstappen. In deze brief staat welke stukken u naar ons moet opsturen.

In de brief vragen wij bijvoorbeeld om een vereveningsformulier
Het vereveningsformulier kunt u downloaden van de site van de Rijksoverheid: Formulier Mededeling van scheiding in verband met verdeling van ouderdomspensioen. Dit formulier vindt u ook bij het gemeentehuis, de grotere postkantoren en de grotere bibliotheken. U kunt dit formulier ingevuld en getekend hier uploaden.

Na afronding van verevening ontvangen beide ex-partners per brief een opgave van de definitieve verdeling
Het is erg belangrijk om deze brief goed te bewaren. Verevening is namelijk niet zichtbaar op het Uniform Pensioenoverzicht of in Mijn Aegon. Op het Uniform Pensioenoverzicht en in Mijn Aegon ziet u wat er totaal verzekerd is op naam van de deelnemer. De ex-partner krijgt door verevening recht op een deel van het opgebouwde pensioen, maar het blijft verzekeringstechnisch wel gekoppeld aan de deelnemer.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen voor het ontvangen van mijn pensioenuitkering?

Uw rekeningnummer voor uw pensioenuitkering wijzigt u met een formulier en kopie bankafschrift
Dit formulier print u uit, vult u volledig in en ondertekent u. Daarnaast maakt u een kopie bankafschrift van uw nieuwe rekeningnummer. Deze kopie mag niet ouder dan twee maanden zijn.

Het formulier en kopie bankafschrift scant u in en stuurt u in via ons webformulier
U vindt het webformulier op www.aegon.nl/e-mail.  U ontvangt een bevestiging als wij de wijziging van uw rekeningnummer hebben verwerkt. Dit kan zijn per e-mail of per brief.
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Welke informatie krijg ik van Aegon als ik met pensioen ga?
Heeft u een opgebouwd pensioen?
Dan krijgt u uiterlijk zes weken voor uw pensioendatum een brief en uitkeringsformulier.
Uw keuzemogelijkheden vindt u ook op Mijn Aegon onder 'pensioen'.

Heeft u een beleggingsregeling?
Dan krijgt u een offerte en uitkeringsformulier binnen 2 weken na uw pensioendatum. Eerst moet namelijk de koers op uw pensioendatum bekend zijn. De koers bepaalt hoe hoog uw uitkering wordt.

Heeft u een Kapitaal zonder beleggingen?
Dan krijgt u een offerte uiterlijk vier weken voor uw pensioendatum.

Meer informatie over met pensioen gaan 
U vindt meer informatie op www.aegon.nl/metpensioen. De meest gestelde vragen over pensioen vindt u hier.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mijn levensverzekering stopzetten (afkopen)?
U kunt uw lijfrente of kapitaalverzekering stopzetten
Dit brengt wel fiscale gevolgen met zich mee. Lees daarom meer over de gevolgen én hoe u uw lijfrente of kapitaalverzekering kunt stopzetten bij Uw levensverzekering wijzigen of stopzetten

Stopzetten is niet de enige optie
Wist u dat u uw verzekering ook kunt wijzigen in plaats van stopzetten? Misschien past dat beter bij uw situatie. U leest de alternatieven bij Uw levensverzekering wijzigen of stopzetten 
Hier staat ook beschreven wat u kunt doen als u geïnteresseerd bent in een van deze wijzigingen. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik een kopie van de polis van mijn levensverzekering krijgen?

U kunt uw polis inzien en downloaden via Mijn Aegon
Onder 'Mijn Producten' klikt u op het product waarvan u de gegevens wilt inzien. Onder het tabblad 'Documenten' kunt u uw polis inzien, downloaden en uitprinten.

U kunt ook een webformulier invullen met uw verzoek voor een kopie
Vul dit formulier in. U ontvangt uw polisblad op het bij ons bekende adres. 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik mijn levensverzekering premievrij maken?

U kunt uw verzoek voor premievrij maken van uw polis aan ons doorgeven
Om uw polis premievrij te maken, vraagt u eerst de premievrije waarde aan. Zo krijgt u een goed beeld van de waarde van uw polis.

U geeft uw verzoek voor premievrije waarde door via uw Mijn Aegon account 
U kiest aan de rechterkant in het menu voor 'E-mail sturen' en selecteert de levensverzekering waarvoor u dit wilt opvragen. Uw typt uw vraag en na verzending ontvangt u een kopie van het e-mailbericht. U kunt ook de premievrije waarde aanvragen met ons formulier Wijziging of beëindiging doorgeven

Wij kijken of het mogelijk is en u ontvangt de premievrije waarde en een akkoordverklaring
Hierin vermelden we alle informatie zodat u een goede keus kunt maken. U kunt deze informatie doornemen en daarna besluiten wat u wilt doen. Als u deze akkoordverklaring niet terugstuurt, verandert er niks.

Het premievrij maken heeft invloed op uw spaardoel
U heeft uw levensverzekering afgesloten om een bepaald doel te bereiken. Bijvoorbeeld om uw hypotheek af te lossen of de studie van uw kind te financieren. Of u wilt een (aanvullend) pensioen of extra vermogen opbouwen. Door uw polis premievrij te maken zou u uw doel wellicht niet meer kunnen bereiken. Het doelkapitaal dat u nodig heeft om dit doel te bereiken, vindt u ook in uw Mijn Aegon account.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat is de belegde waarde van mijn levensverzekering?

U ziet uw belegde waarde terug in Mijn Aegon
Bij uw product ziet u de actuele belegde waarde. Heeft u een garantiekapitaal? Dan wordt deze ook getoond.
Heeft u een polis met winstdeling? Dan ziet u het verzekerde kapitaal exclusief winstdeling. Voor het verzekerde kapitaal op einddatum, raadpleegt u de winstbrieven.

Uw gegevens die u ziet in Mijn Aegon zijn het laatst bijgewerkt op de getoonde datum
U kunt bekijken of u recentere gegevens zijn door terug te gaan naar het productoverzicht en opnieuw de gewenste pagina te openen. Als de datum niet verandert, zijn dit de meest recente gegevens die wij van u hebben.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Mijn lijfrente bij Aegon komt vrij, wat nu?
U heeft een bedrag opgebouwd voor aanvulling op uw pensioen in een lijfrente
Als uw lijfrente vrijkomt, kunt u twee dingen doen:
  • U zet de lijfrente direct om in een uitkering (lijfrente uitkeren).
  • U zet het geld nog even vast (lijfrente uitstellen).  
Lees verder over de mogelijkheden met uw vrijkomende lijfrente bij Uw lijfrente komt vrij. Wat nu?

U krijgt ruim voor de einddatum van uw lijfrente van ons een brief
Ongeveer drie maanden voor de expiratiedatum van uw lijfrente informeren wij u met een brief. In deze brief leggen we uit wat u kunt doen met uw uitkering en hoe u dat kunt regelen.


 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.