Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer weten over uw pensioen? We helpen u graag verder. Kies hieronder de situatie die bij u past. Heeft u al een pensioen bij Aegon? In Mijn Aegon vindt u persoonlijke informatie over uw pensioen. Een nieuwe baan, ontslag, echtscheiding of overlijden, wat betekent dit voor uw pensioen? Bekijk de gevolgen van veranderingen thuis of op het werk.

Veel voorkomende situaties

Ik ga bijna met pensioen

Uw pensioen staat voor de deur. Welke keuzes heeft u? Wat moet u zelf regelen en wat doet Aegon voor u? U ontdekt het hieronder:

Ik heb pensioen opgebouwd bij AegonIk wil een pensioenuitkering bij Aegon kopenMijn lijfrente komt vrij

Ik wil iets extra's doen voor later

U vraagt zich af of u straks genoeg pensioen heeft. Of misschien weet u het antwoord al en wilt u uw pensioen aanvullen.

Ik ben met pensioen

U ontvangt al een pensioen voor Aegon en vraagt zich misschien af wanneer u uw pensioen ontvangt. Of u wilt weten welke belasting wij inhouden op uw pensioen.

Mijn situatie verandert

Uw persoonlijke situatie of uw werksituatie verandert. Wat betekent dit voor uw pensioen?

Aanvullend pensioen opbouwen

Uw geld beleggen als aanvulling op uw pensioen
Sparen voor later met belastingvoordeel
Voor het aanvullen van uw nabestaandenpensioen en ouderdomspensioen

Lijfrente uitkeren

Ontvang eenvoudig een uitkering vanuit uw lijfrentekapitaal
Voor uitkeren van een opgebouwde lijfrente na overlijden
Zet uw bestaande ontslagvergoeding om in een uitkering
Zekerheid van een vaste, gegarandeerde lijfrente-uitkering

Lijfrente uitstellen

Uw vrijkomende lijfrente nog even vastzetten
Uw vrijkomende lijfrente voor langere periode vastzetten
Het uitkeren van uw lijfrente nog even uitstellen met een aantrekkelijke rente

Pensioen uitkeren

Komt uw opgebouwde pensioen vrij? Stel zelf uw pensioenuitkering samen.
Wilt u beleggen met uw pensioenkapitaal tijdens uw pensioen? 

Overige pensioenproducten

Lees meer over hoe u uw oude levens- en beleggingsverzekering(en) kunt wijzigen
Lees meer over de pensioenproducten die niet meer verkocht worden. 

Advies over uw pensioen

Een adviseur geeft persoonlijk en professioneel advies over uw pensioen. Kies voor een adviseur van Aegon of een onafhankelijk adviseur.

Vraag een adviesgesprek aan

Heeft u nog geen adviseur? Vind een adviseur bij u in de buurt. 

Veelgestelde vragen

Waar vind ik mijn factor A?
U heeft een factor A voor de jaren dat u in dienst bent
U pensioen groeit doordat uw werkgever premie voor u betaald. U heeft dus alleen een factor A in de jaren dat u in dienst bent.

De factor A staat in Mijn Aegon
Wanneer u ingelogd bent, klikt u eerst op de blauwe balk links op 'Mijn producten'. Vervolgens Klikt u op 'Mijn pensioen'. Scroll vervolgens naar beneden tot u 'Factor A' ziet staan.
De factor A staat ook op uw UPO. Deze vindt u als u in de blauwe balk links klikt op 'jaaroverzicht en mijn documenten'.

Voor de belastingaangifte heeft u de factor A over het jaar ervoor nodig
Voor de belastingaangifte over 2018 (die u doet begin 2019) is dus de factor A over het jaar 2017 nodig. Deze staat op de UPO die u in 2018 ontving.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wat is het fiscale jaaroverzicht van mijn pensioenuitkering?
Uw fiscale jaaroverzicht laat zien hoeveel pensioen u afgelopen jaar ontving
Ook ziet u hier hoeveel belasting over uw uitkeringen is afgedragen aan de belastingdienst. In het verzendschema ziet u wanneer u uw jaaroverzicht ontvangt. Meer algemene informatie leest u op onze webpagina jaaroverzicht 2018. U krijgt uw jaaroverzicht van uw werkgeverspensioen dit jaar nog zowel per post als digitaal in Mijn Aegon.

Drie bedragen van uw jaaroverzicht zijn belangrijk om op te geven bij de belastingaangifte
Het gaat om de volgende bedragen:
  • loon voor de loonbelasting; dat is uw bruto-uitkering 
  • ingehouden loonheffing: dat is de loonheffing die wij hebben ingehouden ingehouden 
  • bijdrage Zorgverzekeringswet: dat is de inhouding zorgverzekeringen die we hebben ingehouden 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Op welke datum ontvang ik mijn pensioenuitkering van Aegon?

U ontvangt uw pensioenuitkering uiterlijk op de 25ste van de maand op uw rekening
In onderstaand overzicht ziet u op welke data uw uitkering wordt bijgeschreven op uw rekeningnummer.
 

Januari24/01/2019
Februari22/02/2019
Maart22/03/2019
April24/04/2019
Mei23/05/2019
Juni24/06/2019
Juli24/07/2019
Augustus22/08/2019
September24/09/2019
Oktober24/10/2019
November22/11/2019
December23/12/2019


Als u in het buitenland woont duurt het langer
Woont u in het buitenland? Dan ontvangt u uw pensioen later dan aangegeven in bovenstaande tabel. Het uitbetalingsproces naar een buitenlandse bank duurt namelijk langer.

De uitkeringstermijn is niet te wijzigen
De werkgever waar u uw pensioen opbouwde heeft de uitkeringstermijn bepaald. De uitkeringstermijn staat vast en is niet meer te wijzigen. We kennen de volgende termijnen:
Per maand: zie bovenstaande tabel
Per kwartaal: de betaaldata van maart, juni, september en december
Per half jaar:  de betaaldata van juni en december
Per jaar: de betaaldatum van december
 


 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Kan ik een bruto-netto specificatie krijgen van mijn pensioenuitkering?
De bruto-netto specificatie van uw pensioenuitkering staat in Mijn Aegon
In de tweede week van elke maand plaatsen wij een specificatie van de maand ervoor in Mijn Aegon.
Volg na het inloggen deze stappen:
 
  • Klik in Mijn Aegon links in de blauwe balk op 'Jaaroverzicht en mijn documenten'
  • Kijk onder het woord 'Pensioen'
  • Klik op het tabblad 'Ontvangen en Jaaropgave'
  • Klik op 'toon alles'
U ziet hier de betaalspecificaties (dat is de bruto-netto specificatie) en jaaroverzichten.
 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.

Wanneer krijg ik van Aegon informatie als ik bijna met pensioen ga?
Heeft u een opgebouwd pensioen?
Dan krijgt u uiterlijk zeven maanden voor uw pensioendatum een pensioeninzichtbrief, waarin wij u uitleg geven en enkele vragen stellen.
Wij maken dan voor u een offerte die is aangepast aan uw wensen. Uw keuzemogelijkheden vindt u ook op Mijn Aegon onder 'pensioen'.

Heeft u een beleggingsregeling?
Dan krijgt u een offerte en uitkeringsformulier binnen 2 weken na uw pensioendatum. Eerst moet namelijk de koers op uw pensioendatum bekend zijn. De koers bepaalt hoe hoog uw uitkering wordt.

Heeft u een Kapitaal zonder beleggingen?
Dan krijgt u een offerte uiterlijk vier weken voor uw pensioendatum.

Meer informatie over met pensioen gaan 
U vindt meer informatie op de pagina's Hoera, bijna met pensioen en Veelgestelde vragen over Pensioen.

Zo stuurt u uw aanvraagformulieren zo snel mogelijk aan ons terug
U kunt uw documenten gemakkelijk uploaden via ons webformulier Pensioendocumenten opsturen. Via deze link worden de gegevens het snelst verwerkt.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen op Mijn Aegon.