Aegon Gezond Werkplan

Start de naverrekening over 2021

Het is tijd voor de naverrekening. Heb je een Aegon Gezond Werkplan? Dan controleer je eens per jaar of de werknemersgegevens nog kloppen. Heb je eerst wat informatie nodig? Dan zit je hier goed! In de video hieronder leggen we uit waarom we naverrekenen en hoe je dit regelt. Tot slot vind je onderaan deze pagina korte video’s met een stap-voor-stap uitleg hoe je de naverrekening aanlevert. Maar ook veelgestelde vragen en antwoorden.

Alles over inloggen op het Werkgeversportaal
Image
Heb je een Aegon Gezond Werkplan? Dan kun je starten met naverrekenen.

Naverrekenen in het kort

Hieronder lees je meer informatie over de naverrekening. Wil je het liever zien? Bekijk dan de video. Voor een stap-voor-stap uitleg van de naverrekening in het portaal zijn vier korte video’s gemaakt. Je vindt ze bij ‘Bekijk de uitlegvideo’s’.

Met de naverrekening berekenen we je definitieve premie. En als je een verzuimuitkering kreeg, berekenen we ook je definitieve uitkering over het afgelopen jaar. De premie en eventuele verzuimuitkeringen zijn namelijk een voorschot en gebaseerd op eerdere gegevens over je bedrijf. Na afloop van een kalenderjaar is exact bekend hoeveel werknemers je in dienst had en wat hun loon was. Op basis van deze gegevens berekenen we de definitieve premie en eventuele verzuimuitkering over het afgelopen jaar. Ook passen we direct je voorschotpremie aan. Vergelijkbaar met de eindafrekening van een energieleverancier.

Soms is extra informatie nodig. Dan vragen we om de verzamelloonstaat en eventueel de verzuimrapportage. Als we te weinig hebben uitgekeerd voor de ziekteverzuimuitkering, ontvang je een aanvullende uitkering. Als we teveel hebben uitgekeerd voor de ziekteverzuimuitkering, ontvang je bericht over een terugbetaling.

Direct aan de slag met de naverrekening? Ga naar het Werkgeversportaal en:

  • Klik op de knop ‘Naverrekening’ in de blauwe balk
  • Klik op de knop ‘Naverrekening starten’
  • Beantwoord de vragen over digitale dienstverlening
  • Controleer de werknemersgegevens
  • Controleer de verzekeringen
  • Controleer de uitkeringen
  • Vul je contactgegevens in en verstuur de naverrekening

Goed om te weten: geef altijd het verzekerde loon op

Het verzekerde loon op de polis is meestal het uniform loon: het loon waarover je loonbelasting en premie voor sociale- en werknemersverzekeringen betaalt. Afhankelijk van je keuzes horen de auto van de zaak (bijtelling) of het pensioengevend salaris hier ook bij. Was een werknemer niet het hele jaar in dienst? Geef het totale loon over de gewerkte periode op. We rekenen dit voor je om naar het jaarloon.

  • Ga naar het Werkgeversportaal en log in.
  • Klik op het tabblad ‘Werknemers’ en daarna op ‘Naverrekening’ (blauwe balk).
  • Ga naar het scherm 'Actuele administratie’
  • Ging je werknemer uit dienst in 2021? Meld je werknemer dan eerst uit dienst door te klikken op het icoon ‘klokje’. Het salaris pas je daarna aan door te klikken op het icoon ‘geldbiljet’.
  • Is de werknemer nog steeds in dienst? Dan hoef je alleen het salaris aan te passen via het icoon ‘geldbiljet’.

Tijdens het naverrekenen is het handig als je de verzamelloonstaat bij de hand hebt. Hetzelfde geldt voor de verzuimrapportage als je een ziekteverzuim no-claim- of stop-loss verzekering hebt. Met de verzuimrapportage en de verzamelloonstaat rekenen we uit of je vorig jaar teveel of te weinig uitkering hebt ontvangen. En of je geld terugkrijgt hetzij bijbetaalt. Bij de download 'Over de verzamelloonstaat en de verzuimrapportage' staat uitgelegd waaraan deze documenten moeten voldoen.

Komt het je niet uit om de naverrekening aan te leveren? Geen probleem, wij kunnen je dat uit handen nemen. We voeren de gegevens van je werknemer(s) in op het Aegon Werkgeversportaal. Aan deze dienstverlening zijn wel kosten verbonden. Hieronder lees je meer over de kosten en hoe je dit regelt.

Welke gegevens hebben wij nodig?

We ontvangen bij de aanvraag graag:

  • De verzamelloonstaat
  • De verzuimrapportage (dit is alleen nodig als je een ziekteverzuim no-claim of stop loss verzekering hebt)

Als je gebruik wilt maken van deze dienstverlening, kun je de aanvraag sturen naar dienstverlening@aegon.nl, samen met de hierboven genoemde documenten én het polisnummer.

Kosten

Naar aanleiding van je aanvraag ontvang je een prijsopgave. We hanteren een uurtarief (tevens de minimale startkosten) van 75 euro exclusief BTW per uur. Na je akkoord op de prijsopgave verzorgen wij de naverrekening binnen 20 dagen. Voor deze dienstverlening ontvang je een nota.

Verbeterd: loon aanpassen en uit dienst melden

Het loon van je werknemer aanpassen en/of deze uit dienst melden gaat nu een stuk makkelijker. In deze video zie je hoe dit werkt.

Bekijk de video

Hoe gaat het handmatig invullen?

Het naverrekenen is vast niet je favoriete klus. Maar het is eigenlijk zó gedaan. In deze video laten we stap-voor-stap zien hoe je handmatig de wijzigingen doorvoert.

Bekijk de video

Hoe ziet een goed gevuld Excel bestand eruit?

Wil je weten waaraan het Excel-bestand moet voldoen voordat je het importeert? Bekijk dan deze video waarin we het stap-voor-stap uitleggen.
Bekijk de video

Hoe gaat het importeren van een Excel bestand?

Wil je weten hoe je een Excel-bestand importeert? Bekijk dan deze video waarin we het stap-voor-stap uitleggen.

Bekijk de video

Vragen en contact

Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? We staan voor je klaar en denken graag met je mee. Op de pagina klantenservice zie je hoe je ons bereikt.

Veelgestelde vragen

Geef alle werknemers op voor wie je een loondoorbetalingsverplichting hebt
Hieronder vallen ook:
  • In de meeste gevallen ook oproepkrachten. Het hangt af van de situatie of je voor een oproepkracht een loondoorbetalingsverplichting hebt. Meer informatie lees je op de website van de Rijksoverheid.
  • Stagiaires met een (fictief) dienstverband. Stagiaires met een stage-overeenkomst geef je niet op. 
Stuur ons een bericht als een werknemer dubbel in het werkgeversportaal staat
Stuur een e-mail naar hulplijnagwp@aegon.nl. Geef daarin aan welke gegevens niet kloppen. We passen de gegevens dan snel aan. En we sturen je natuurlijk een bevestiging dat het is gelukt. Wacht met de opgave van de naverrekening tot de gegevens zijn aangepast.

Zoek de naverrekeningsspecificatie onder het kopje 'Organisatie'
Neem de volgende stappen:
  • Klik op de naam van je organisatie of bedrijf
  • Kies het tabblad 'Dossier'
  • Onder het kopje 'Documenten - gebruiker' staat de naverrekeningsspecificatie
In de specificatie staan belangrijke gegevens
Lees hier:
  • De berekening van de definitieve premie over het jaar 2021 
  • De voorschotpremie over het jaar 2022 
  • Het overzicht met werknemers 
Goed om te weten: We versturen de uitkeringsspecificatie alleen per post. 
 
 
Uw werknemer staat waarschijnlijk geregistreerd als ‘inactieve werknemer’
Je lost dit zo snel op: 
  • Ga naar het tabblad ‘Werknemers’
  • Kies in de blauwe balk voor de knop ‘Werknemers uit dienst’ 
  • Klik op de werknemer waar het om gaat
  • Klik in het tabblad ‘Werknemer’ op het potloodje naast de naam  
  • Ga naar het tabblad ‘Dienstverbanden’
  • Pas het dienstverband van de werknemer aan