Aanvullende details verwerkingspauze acceptatie en beheer
We werken hard aan de geplande verhuizing van het laatste deel (eenderde) van de Aegon-hypotheekportefeuille. Deze keer verhuizen we ook alle lopende aanvragen en openstaande beheerverzoeken van de Aegon-systemen naar het Stater-systeem. Op 11 augustus vertelden we welke garantietermijnen er zijn om een dossier op tijd af te handelen. Heeft u uw dossierstukken of wijziging voor de desbetreffende werkstroom ingestuurd? Dan zorgen wij dat deze tijdig verwerkt wordt. De verwerkingspauze is nodig om de verhuizing zorgvuldig te regelen.
Een paar belangrijke aandachtspunten:
- De verwerkingspauze geldt niet voor hypotheekaanvragen met een leningnummer 7.5 en hoger. Deze aanvragen worden behandeld door het team Aegon via Stater en lopen gewoon door. Hiervoor geldt geen verwerkingspauze. Hetzelfde geldt voor a.s.r. hypotheken.
- De verwerkingspauze geldt alleen voor de nog niet-verhuisde hypotheken (deze hypotheken starten met een H-nummer) en voor aanvragen die lopen via het Aegon-systeem (herkenbaar aan 7-cijfers uit het Aegon-systeem).
- Heeft u een klant met een nog niet-verhuisde Aegon-hypotheek die een bestaande woning gaat aankopen in september of oktober? Vraag dan om de ontbindende voorwaarden ruim op te laten nemen in de koopovereenkomst.
- Vanaf 22 september kunt u geen wijzigingsverzoeken meer insturen via het Aegon Intermediair Portaal. Wijzigingen stuurt u vanaf 13 oktober in via E-adviseur.
- Voor alle openstaande dossiers die we afsluiten en u een vervolgactie heeft, ontvangt u per dossier een bericht van ons.
- Houd er rekening mee dat genoemde data uitgaan van de geplande verhuisdatum in het weekend van 11 en 12 oktober. Deze kan nog veranderen.
- Houd er alstublieft wel rekening mee dat de verwerking door onze verhuizing langer kan duren.
Details over de acceptatie- en beheerprocessen
We willen graag samen met u zoveel mogelijk aanvragen op tijd tot een compleet dossier krijgen. Voor lopende aanvragen (niet OHA en omzetten) is de deadline vrijdag 5 september. Complete dossiers verhuizen wij zoveel mogelijk voor u. Dit geldt ook voor dossiers die voor compleet dossier in behandeling zijn bij een acceptant. Niet-complete dossiers en aanvragen kunnen we niet allemaal overzetten naar Stater. In bepaalde gevallen vragen we uw hulp. Hieronder leest u in detail hoe dit werkt.
Wat is een compleet dossier?
Een dossier is compleet als wij alle gevraagde voorbehouden én het getekende renteaanbod hebben ontvangen. Ook dossiers die eerder compleet zijn geweest en waar wij aanvullende stukken opvragen, verhuizen we.
Aanvragen
Voor nieuwe aanvragen en lopende aanvragen waarvan we geen compleet dossier hebben, geldt:
a. Vanaf 22 september vangen we alle aanvragen van nog niet-verhuisde hypotheken op. Voor bestaande klanten (met een Aegon-hypotheek met H-nummer) kunt u een aanvraag blijven insturen via uw adviespakket. Deze komt dan bij ons binnen via HDN en we pakken deze ná de verhuizing op. U ontvangt dus niet meteen een renteaanbod. Vanaf maandag 13 oktober zetten we deze aanvragen over naar het Stater-systeem en brengen we renteaanbiedingen uit. We starten met de oudste datum. Het kan enkele dagen duren voordat we uw renteaanbod kunnen uitbrengen. De aanvraagdatum blijft leidend voor de rente.
b. Alle aanvragen met een renteaanbod en die nog geen compleet dossier status hebben op vrijdag 26 september 12.00 uur sluiten we daarna af. Dit is nodig omdat het voor u en onze klanten sneller werkt een nieuwe aanvraag in te sturen en zodat we deze na de verhuizing sneller kunnen verwerken via Stater. Natuurlijk ontvangt u ook hierover een bericht. Bij het sluiten van het dossier vragen we u een nieuwe aanvraag in te dienen via uw adviespakket/HDN met vermelding van het offertenummer van het eerdere renteaanbod van Aegon. Op uw verzoek houden we dan de rente van uw eerste aanvraag aan. U kunt uw aanvraag meteen doen nadat u van ons bericht heeft gehad. Vanaf 13 oktober pakken we deze op de datum van binnenkomst op.
Complete dossiers
Na de deadline van 5 september kunnen we geen garanties meer geven op de afhandeling van uw dossier die lopen via het Aegon-systeem. Natuurlijk doen we ons uiterste best om zoveel mogelijk dossiers alsnog compleet te krijgen. U kunt via HDN nog tot uiterlijk 26 september 12:00 uur dossierstukken insturen. Voor alle verhuisde dossiers (7.5 of hoger) kunt u documenten blijven insturen, dat loopt gewoon door. Alle aanvragen mét een compleet dossier zetten we voor u over naar het Stater-systeem. Hier hoeft u zelf niets voor te doen. Is er nog geen bindend aanbod uitgebracht? Na beoordeling brengen wij vanaf 13 oktober vanuit het Stater-systeem een bindend aanbod uit en ontvangt u deze van ons om te laten ondertekenen door de klant(en).
Tijdelijke oplossing voor de bindende aanbiedingen uit het Aegon-systeem: Tussen 26 september en 10 oktober kunt u de getekende akkoordverklaring van de bindende offerte via de mail sturen: acceptatiehypotheken@aegon.nl. Dan zorgen wij dat we deze overzetten naar het Stater-systeem.
Werkstromen: Ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid en omzetten
Aanvragen en complete dossier vóór 1 september
We zetten de ingestuurde aanvragen en complete dossiers over naar het Stater-systeem. Nadat de hypotheek is verhuisd pakken wij dat dossier op. U hoeft hier niets extra's voor te doen, wel vragen we uw geduld.
Nieuwe aanvragen OHA en omzetten na 1 september
U kunt na 12 oktober uw OHA en omzettingsaanvragen doen via E-adviseur. Via E-adviseur verloopt dit efficiënt voor u. Heeft u geen E-adviseur? Dan kunt u een aanvraagformulier downloaden (www.aegon.nl/voor-adviseurs/downloads) en insturen.
Vragen?
Bekijk deze pagina met informatie over de verhuizing van de Aegon-hypotheken, inclusief Q&A 's: Samengaan Aegon Hypotheken en a.s.r. Of neem contact op ons op. Wij helpen u graag.