Samengaan Aegon Hypotheken en a.s.r.
Welkom! We nemen u graag mee in de stappen die we samen zetten naar a.s.r. Houd deze pagina in de gaten en blijf op de hoogte van de laatste stand van zaken rondom Aegon Hypotheken en a.s.r.

Verwerkingspauze
Om de verhuizing van de hypotheken naar het administratiesysteem van Stater zorgvuldig te regelen, lassen we voor de verhuizing, een verwerkingspauze in. Voor acceptatie is dit van zaterdag 31 mei t/m maandag 9 juni 2025. Voor beheerprocessen is de pauze van maandag 26 mei t/m maandag 9 juni 2025.
U kunt uw aanvragen en wijzigingen tijdens deze pauze wél blijven doorgeven. We bewaren deze verzoeken tijdens de pauze en pakken deze vanaf 10 juni 2025 weer op. De aanvraagdatum blijft leidend voor het rentetarief in het renteaanbod. Meer lezen: Afhandeling dossier voor verwerkingspauze

Alles over E-adviseur
Slimme en snelle online dienstverlening. U ziet alle actuele klantinformatie 24/7 en regelt het zelf in E-adviseur. Check snel de video's, de handleiding en meer!

Het vragenuurtje
Elke tweede dinsdag van de maand om 11.00 uur is er het Hypotheken Vragenuurtje over het samengaan van Aegon Hypotheken en de hypotheekorganisatie van a.s.r. Wees erbij!

De Aegon Verhuisroute & Tijdlijn
Bij welk portaal kun je wanneer terecht? En welke collega kan je helpen? Bekijk de klikbare Aegon Hypotheken Verhuisroute!
De Aegon Hypotheken Verhuisroute
Waar staan we nu in de tijd? Bekijk hier de meest actuele versie van april/mei 2025.

Nieuwsberichten 2025
Top 3 vragen & antwoorden
Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Hier ziet u de top 3 van veelgestelde vragen en antwoorden.
Aanvragen kunt u altijd - zoals u gewend bent - doen vanuit uw adviessoftware. De aanvragen sparen we op en verwerken we na de verhuizing. We kijken bij Aegon vanaf 10 juni in welk administratiesysteem uw aanvraag verder wordt verwerkt. Daaropvolgend wordt een renteaanbod uitgebracht en met u gedeeld. Hier hoeft u zelf niets voor te doen.
Omdat u een aanvraag doet vanuit uw adviespakket, wordt de aanvraag in HDN geregistreerd. De aanvraagdatum is leidend voor het rentetarief in het renteaanbod.
Ja. Wij willen tijdens deze verwerkingspauze renteaanpassingen kunnen doorvoeren om mee te bewegen met de marktontwikkelingen. Om u als adviseur gemak te bieden, hebben we ervoor gekozen dat u uw aanvragen kunt blijven doen tijdens onze verwerkingspauze en dat de aanvraagdatum leidend is voor het renteaanbod.
Aanvullende Q&A's
Lees hier per categorie de bijbehorende vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact op met uw relatiemanager of stuur een mail naar damhypotheken@aegon.nl. We helpen u graag!
Wat is een bestaande klant en een nieuwe klant vanaf 2025?
- Bestaande klant: Een bestaande klant is een klant die al een Aegon-hypotheek heeft. Het hypotheeknummer begint met een H. Goed om te weten: als de hypotheek van de klant verhuisd is in juni of later dit jaar, krijgt hij een nieuw leningnummer startend van 7.5.
- Nieuwe klant: Alle klanten die nog geen Aegon-hypotheek hebben. Alle Aegon-aanvragen voor nieuwe klanten voor een nieuwe hypotheek gaan via het Stater-systeem.
Kunnen de klanten Mijn Aegon blijven gebruiken?
Ja. De Aegon-hypotheek blijft inzichtelijk via Mijn Aegon. Op het moment dat we producten gaan omzetten, komen hierin veranderingen. Zodra er meer bekend is, informeren we u en onze klanten hierover.
Blijft het adviseursportaal?
Voor nu is dat ons Aegon Intermediair Portaal. Natuurlijk blijven we graag digitaal met u werken. Via het adviseursportaal, met HDN enzovoort. Zodra we hierin iets verandert, hoort u dat tijdig van ons. Goed om te weten: Nieuwe klanten met een offerte via Stater krijgen een Stater-leningnummer en vindt u in E-adviseur. Ook verhuisde hypotheken vanaf 10 juni vindt u met een leningnummer started van 7.5 in E-adviseur.
Willen jullie ook nieuwe productie?
Aegon Hypotheken en a.s.r. Hypotheken hebben allebei een groeiambitie. Dus nieuwe klanten zijn meer dan welkom! Het maakt ons niet uit of u kiest voor Aegon of a.s.r. En die keuze maakt u samen met uw klant aan de hand van het advies.
Wat gebeurt er met de bestaande portefeuille?
6 mei 2025 hebben we u laten weten dat een deel van de hypotheken gaat verhuizen en wat dit voor u en uw klanten betekent. Vanaf 10 juni 2025 verhuizen we tweederde van onze hypotheken naar het administratiesysteem van Stater. U ontvangt op 10 juni een mail met meer details
Kan ik nog een hypotheek bij Aegon aanvragen?
Onze Aegon-winkel is open! Wanneer we stoppen met de nieuwe hypotheekproductie onder het Aegon-merk weten we nog niet. Natuurlijk kunt u ook een nieuwe klant bij a.s.r. onderbrengen.
Wat kan ik tijdens de verwerkingspauze inzien op het Aegon Intermediair Portaal (AIP)?
Alle hypotheekgegevens in AIP blijven gewoon inzichtelijk. U ziet de status van de hypotheek per 31 mei tijdens de verwerkingspauze.
Wat gebeurt er met de mutaties/aanvragen die na de deadline van de verwerkingspauze binnenkomen?
Tijdens de verwerkingspauze kunnen we deze niet oppakken. Ná de verhuizing rond 10 juni maken we de balans op en weten we of het verzoek via het Aegon-systeem opgepakt wordt of via het Stater-systeem.
Krijg ik een bericht nadat ik mijn verzoek indien tijdens de verhuizing?
Nee. U ontvangt geen ontvangstbevestiging van ons tijdens de verhuizing. Na de verhuizing pakken we het verzoek zo snel mogelijk op. Op basis van de aanvraagdatum starten we met de oudste verzoeken. Mogelijk lopen door de verwerkingspauze onze verwerkingstijden op. Alvast bedankt voor uw geduld. Onze actuele verwerkingstijden checkt u hier: Verwerkingstijden
Kan ik tijdens de verwerkingspauze / verhuizing van de Aegon-hypotheken een wijziging doorgeven of een overlijden melden?
U kunt uw aanvragen en wijzigingen blijven insturen via AIP of uw adviespakket zoals u gewend bent. We pakken deze zaken op zodra dat kan. Goed om te weten: de aanvragen voor nieuwe hypotheekklanten hebben geen verwerkingspauze. Die gaan al via de nieuwe route met het Stater-systeem. Ook een overlijden melden kan gewoon tijdens de verhuizing. U geeft dit aan ons door via het formulier Overlijden melden.
De maandlasten en looptijd van de annuïteiten- en/of lineaire hypotheek veranderen. Zodra de hypotheek is verhuisd naar het administratiesysteem van Stater, is de looptijd ingekort en betaalt de klant de totale lening in een kortere periode terug. De klant lost dus in minder tijd hetzelfde bedrag af. Hierdoor stijgt de maandlast een beetje. Hoewel de maandlasten iets stijgen, betaalt de klant over de totale looptijd van de hypotheek minder rente. Ook dit komt door de kortere looptijd. De stijging van de maandlasten door de verhuizing is, opgeteld over alle leningdelen, niet meer dan € 2,50 per maand. Hieronder leest u aanvullende Q&A's.
Zijn er ook klanten die meer dan € 2,50 extra per maand gaan betalen?
Nee. Wij hebben ervoor gekozen om het bedrag te maximeren op € 2,50 per klant. Het meerdere nemen wij voor onze rekening. Voor deze klanten lossen we een extra bedrag af op de lening zodat het verschil maximaal € 2,50 is.
Is de stijging van de maandlast altijd € 2,50?
In de meeste gevallen gaat het om enkele centen tot een euro. Het maximale bedrag dat de klant meer gaat betalen is € 2,50.
Krijgt de klant vooraf een specifieke berekening van een verschil in maandlasten?
Nee. Het verschil wordt maximaal € 2,50. De klant ziet in de online omgeving MijnHypotheek de nieuwe maandlast.
Waarom kiezen jullie voor Stater?
We hebben voor Stater gekozen omdat deze werkwijze bij a.s.r. al werkend is. Door de keuze kunnen we sneller werken dan de huidige werkwijze bij Aegon. In de loop van de tijd zijn er bij Aegon veel work arounds bijgekomen en door deze nieuwe inrichting via Stater kiezen we voor een moderner en meer toekomstvast systeem zodat we efficiënter de aanvragen verwerken en hierdoor sneller zijn.
Hoe zorgen Aegon (via Stater) en a.s.r. voor voorspelbare servicelevels?
We beloven u dat we binnen 3 werkdagen de aanvraag in behandeling nemen. Dat doen we met ons eigen acceptatieteam. In de praktijk is dat nu vaak binnen 1 werkdag bij a.s.r. Is het door onvoorziene omstandigheden toch niet haalbaar? Dan hoort u dat altijd van ons. Ook hebben we serviceafspraken gemaakt met Stater over de maximale verwerkingstijden van dossiers in beheer. Hiervoor hebben wij voor Aegon en a.s.r. ons dedicated beheerteam bij Stater.
Wat kan ik doen als iets niet goed loopt?
We bieden veel hulp als het even niet lukt. We hebben diverse collega’s die u op weg kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan het acceptatieteam van Aegon via Stater dat u kunt bellen. En voor de bestaande klanten binnen Aegon belt u de ServiceDesk Hypotheken. Natuurlijk staat ook de relatiemanager voor u klaar. Met deze manieren van contact borgen we dat uw vraag snel op de goede plek komt en een actie krijgt. En natuurlijk houden we u als adviseur op de hoogte van ontwikkelingen.
Soms is een aanvraag voor een bestaande klant en soms voor een nieuwe klant. Hoe komt de HDN-aanvraag op de goede plek terecht?
De Aegon-aanvragen splitsen wij na ontvangst van de aanvraag in twee groepen:
- aanvragen voor bestaande klanten gaan vanuit het Aegon-systeem en volgt u via AIP.
- aanvragen voor nieuwe klanten gaan vanuit het Stater-systeem en volgt u via E-adviseur.
Hier hoeft u zelf niets voor te doen of aan te passen in uw eigen advies/CRM-pakket. Via HDN worden ook alle signalen gedeeld richting uw advies/CRM-pakket.
Hoe zie ik de Aegon-aanvragen terug in mijn CRM-pakket?
De manier van nummering van het renteaanbod is verschillend. Aegon heeft 7 cijfers en na de akte vullen we deze aan met een H (bijvoorbeeld H1234567). Bij Aegon via Stater ziet u 7 cijfers. Het start nu altijd met een 7 en dan een punt en een 5 of hoger. En dan per 3 cijfers opnieuw een punt (bijvoorbeeld 7.512.123). Daarnaast is de lay-out van het renteaanbod ook anders bij het Aegon-systeem en een aanvraag van Aegon via Stater.
Hoe ontvang ik de HDN signalen in mijn CRM-pakket?
U blijft de HDN-signalen op dezelfde manier ontvangen. Hier verandert niets aan ten opzichte van wat u al van Aegon en Stater gewend bent.
Moet ik in HDN een nieuwe geldverstrekker inrichten / HDN node nummer inrichten voor de nieuwe aanvragen bij Aegon via Stater?
Nee, u blijft op de huidige manier samenwerken met Aegon.
Heb ik voor de nieuwe inrichting een nieuw HDN certificaat nodig?
Nee, u blijft op de huidige manier samenwerken met Aegon.
Wat vind ik in E-adviseur?
In E-adviseur vindt u de Aegon-aanvraag voor nieuwe klanten met ook de status. Heeft u al toegang? Dan weet u al wat er zoal mogelijk is. Nog geen toegang tot E-adviseur? U regelt het zo:
- Regel een eHerkenning-account. eHerkenning heeft u nodig om in te loggen op het E-adviseur portaal. Bekijk deze video over eHerkenning
- Gebruik E-adviseur. eHerkenning geregeld? Dan logt u in op E-adviseur. Bekijk deze video E-adviseur
Wat vindt de klant in E-consument/MijnHypotheek?
Vanaf januari 2025 krijgen nieuwe hypotheekklanten van Aegon MijnHypotheek. De E-consument omgeving via Stater. Daar ziet de klant nadat hij/zij bij de notaris is geweest de hypotheek met alle details. Ook brieven staan daarin. De klant krijgt een notificatie wanneer er een bericht klaarstaat.
Welke klanten vind ik in E-adviseur en welke in AIP?
Nieuwe klanten met een offerte via Stater krijgen een Stater-leningnummer en vindt u in E-adviseur. Bestaande klanten met een Aegon-hypotheek vindt u in AIP totdat we deze producten omzetten naar het Stater-systeem.
Hoe kan ik een aanvraag OHA indienen voor verhuisde hypotheken als ik geen E-adviseur heb?
Dan kunt u op het Aegon Intermediair Portaal het aanvraagformulier downloaden en toesturen. Gebruik het e-mailadres dat op het formulier staat. Formulieren vindt u onder downloads.
Hoe kan ik een omzettingsaanvraag indienen voor verhuisde hypotheken als ik geen E-adviseur heb?
A: Dan kunt u op het Aegon Intermediair Portaal het betreffende aanvraagformulier downloaden – met of zonder verhoging - en toesturen. Gebruik het e-mailadres dat op het formulier staat. Formulieren vindt u onder downloads.
Hoe werkt data delen in de nieuwe situatie vanaf 15 januari 2025?
Huidige situatie via Aegon Intermediair Portaal voor bestaande klanten:
- Dashboard contractdata
- Download pdf contractdata
- Download portefeuille overzicht
- IA-IX via systeem adviseur en HDN
Aegon via Stater voor nieuwe klanten (ná toestemming klant):
- E-adviseur klant vragen data te delen
- E-adviseur Dashboard contractdata
- E-adviseur Download contractdata
- E-adviseur Download portefeuille overzicht
- IA-IX via systeem adviseur en HDN
- E-consument onboarding data delen (promotie)
- E-consument inzage voor adviseur (adviseur ziet hetzelfde als klant)
- E-consument ook betalingen en eventueel betalingsachterstand
Hoe komt het dat andere partijen verschillende methodes van data delen gebruiken?
Data delen mag als het voldoet aan de voorwaarden van de AVG. Iedere partij maakt daarin een eigen afweging, waarbij rekening wordt gehouden met specifieke situaties, doeleinden en grondslagen.
Hoe gaat Aegon in de toekomst data delen via Stater met de adviseur?
Voor Aegon via Stater is opnieuw naar de inrichting en het beleid rondom data delen gekeken. Omdat het Stater-systeem de data alleen kan ontsluiten via de "toestemming klant" grondslag is er voor gekozen hierop aan te sluiten. Ook stellen we alles in het werk om de klant zo goed mogelijk te begeleiden bij de keuze om de data te delen met u.
Kan ik data blijven ophalen via HDN (IA/IX)?
Ja. Zowel voor bestaande Aegon-klanten als voor straks gepasseerde Aegon-klanten via Stater kunt u data opvragen via HDN. Omdat we data delen met adviseurs belangrijk vinden, is nu ook a.s.r. aangesloten via HDN. Zo zorgen we ervoor dat het beste van Aegon en a.s.r. blijft.
Hoe vind ik de historische renteberichten terug van Aegon?
Historische renteberichten staan tot begin 2026 op het Aegon Intermediair Portaal. Daarna plaatsen we deze historische renteberichten op Cockpit: overzicht rentebladen
Waar kan ik verschillende tariefklassen/risicoklassen van het moment van afsluiten vinden?
Deze vindt u en de klant in E-consument - de MijnHypotheek-omgeving van de klant.
Krijgen alle Aegon klanten straks een nieuw leningnummer bij Stater?
Ja. We sturen de klanten bij wie de hypotheek verhuisd is, een brief met het nieuwe leningnummer en een uitleg over de nieuwe inlog via MijnHypotheek (E-consument van Stater). Ook u als adviseur informeren we over de veranderingen na de omzetting. Na de omzetting naar het Stater-systeem is het nog steeds een Aegon hypotheek. We plaatsen een omnummeroverzicht op het Aegon Intermediair Portaal. In de eerste helft van 2026 zetten wij de Aegon hypotheek om naar een hypotheek van a.s.r. Het leningnummer blijft dan gelijk.
Komt het nieuwe leningnummer ook in mijn adviespakket?
Nee. De leveranciers van adviespakketten hebben aangegeven dat het niet nodig is om in een eerder uitgebracht advies het nieuwe leningnummer toe te voegen.