Laatste hypotheken verhuizen binnenkort

We zijn nu volop bezig met de volgende stap: de verhuizing van het laatste deel van onze bestaande hypotheken naar het Stater-systeem. In juni hebben we tweederde van de hypotheekportefeuille verhuisd.

Wat verandert er ná de verhuizing voor u als adviseur? 

Ook de laatste verhuisde hypotheken vindt u straks in E-adviseur. We zorgen ervoor dat u ook deze keer van de verhuisde hypotheken een overzicht krijgt van het oude contractnummer én het nieuwe leningnummer in het Stater-systeem. U ziet het omnummeroverzicht in het Aegon Intermediair Portaal (AIP). 

Goed om te weten: Wij vragen alle klanten een MijnHypotheek account aan te maken en toestemming te geven de data met u te delen. Nadat de klant een akkoord op datadelen heeft gegeven, kunt u vanuit E-adviseur doorklikken naar MijnHypotheek. U ziet dan de hypotheek van die klant met alle details. De niet verhuisde hypotheken blijft u inzien en regelen via AIP.

Wat verandert er na de verhuizing voor uw klanten?

Onderwerp
Voor de verhuizing
Ná de verhuizing

Contractnummer

H + 7 cijfers

Dit heet dan een leningnummer. Start vanaf 75xxxxx. Heeft een klant nu twee of meer hypotheekcontracten? Dan zetten we die onder één leningnummer. 

Wijziging productnaam 

Aegon Annuïteitenhypotheek / Aegon Lineaire hypotheek / Aegon Aflossingsvrije hypotheek / Aegon Bankspaarhypotheek 

Annuïteitenhypotheek / Lineaire hypotheek / Aflossingsvrije hypotheek / Bankspaarhypotheek 

Aegon Traditionele Spaar Hypotheek / Aegon Spaarkracht Hypotheek / Aegon Spaarvrij Hypotheek / Aegon UVL Spaar Hypotheek 

Spaarhypotheek

Aegon UVL Leven / Hypotheek Aegon Spaarbeurs Hypotheek / Aegon Traditionele Leven Hypotheek / Aegon Lijfrente Hypotheek Aegon Safe Hypotheek

Levenhypotheek

Aegon Levensloop Hypotheek

Hybridehypotheek

Aegon Overbruggingskrediet

Overbruggingshypotheek 

Incassomoment voor rente en aflossing maandelijks achteraf 

1ste van de volgende maand  

Twee werkdagen voor het einde van de maand 

Bankrekeningnummer Aegon 

NL89 ABNA 0450 0010 67 (Aegon Levensverzekering) / NL63 ABNA 0566 7963 25 (Aegon Hypotheken) / NL96 ABNA 0450 0046 27 (Aegon Nederland) 

NL56ABNA0133470873 (Aegon Hypotheken B.V.) / NL22ABNA0133470903 (Aegon Levensverzekering N.V.) 

Online omgeving hypotheekzaken

Mijn Aegon

MijnHypotheek: klanten maken met hetzelfde e-mailadres als Mijn Aegon een wachtwoord aan

Onze pagina met contactgegevens

-

Specifieke veranderingen voor bepaalde klanten 

Er zijn ook een paar specifieke veranderingen die we alleen vertellen aan die klanten die het betreffen. 

  1. Annuïteiten- en lineaire leningdelen: alle hypotheken die niet op de 1ste van de maand gepasseerd zijn, gaan in het Stater-systeem op de eerste van de maand eindigen. We korten in deze gevallen de looptijd maximaal 30 dagen in. Door deze kortere looptijd ontstaat een hele kleine stijging in de maandlast. In de meeste gevallen is dit enkele eurocenten. Het is niet meer dan € 2,50 per maand per klant. Hoewel de maandlasten van de klant iets stijgen, betaalt de klant over de totale looptijd van de hypotheek minder rente.
  2. Bouwdepot: vóór de verhuizing verrekenen we de rentevergoeding maandelijks tegelijk met de incasso van de lopende maand. Ná de verhuizing verrekenen we de rentevergoeding van het bouwdepot in de daaropvolgende maand. Eenmalig is daarom de maandincasso van eind oktober hoger. Vanaf november vindt dan weer de verrekening plaats. Dit betekent dat de klant in oktober wel hypotheekrente betaalt maar dat de rentevergoeding niet in oktober in mindering wordt gebracht, maar een maand later. Maakt de klant zich zorgen over de betaling van de eenmalige hogere maandlast? Dan kan de klant na de verhuizing via een declaratie uit het bouwdepot de rentevergoeding uit laten betalen.
  3. Energiedepot: de nieuwe naam is duurzaamheidsdepot. Vóór de verhuizing verrekenen we de rentevergoeding maandelijks tegelijk met de incasso van de lopende maand. Ná de verhuizing verrekenen we de rentevergoeding van het duurzaamheidsdepot in de daaropvolgende maand. Eenmalig is daarom de maandincasso van eind oktober hoger. Vanaf november vindt dan weer de verrekening plaats. Dit betekent dat de klant in oktober wel hypotheekrente betaalt maar dat de rentevergoeding niet in oktober in mindering wordt gebracht, maar een maand later.
  4. Bankspaarrekeningen: de bankspaarrekeningen verplaatsen we ook naar het Stater-systeem. Het R-rekeningnummer en de inleg blijven gelijk. En het incassomoment is tegelijk met de hypotheeklasten. Vanaf oktober betaalt de klant deze inleg niet langer op de eerste van de maand, maar 2 werkdagen vóór het einde van de maand. Dat ziet er dan zo uit:
  • 1 september: afschrijving bankspaarrekening van de maand september
  • 1 oktober: afschrijving hypotheeklasten van de maand september
  • 30 oktober: afschrijving bankspaarrekening van de maand oktober + hypotheeklasten van de maand oktober.
Belangrijke sluitingsdata
Systeem
Wat kan niet i.v.m. sluiting
Sluiting vanaf

Aegon Intermediair Portaal

Geen wijzigingen meer

22 september, vanaf 13 oktober alleen omnummeroverzicht

Mijn Aegon voor hypotheken

Geen wijzigingen meer

22 september

HDN

Documenten opsturen tijdelijk niet mogelijk

26 september 12 uur tot 13 oktober

ECH

Royeren / aflossen

24 september 12 uur 

ECH

Passeren

26 september 12 uur

In het nieuwsbericht van 2 september leest u wat onze aanpak is voor acceptatie- en beheerverzoeken.

Wat blijft er voor de klant gelijk na de verhuizing? 

  • De naam en het merk (label) blijft nog Aegon 
  • De algemene voorwaarden van de afgesloten hypotheek 
  • Het afgesproken rentepercentage en de rentevaste periode 
  • De huidige Aegon risicoklassestructuur 
  • Uw contactgegevens blijven te zien in de online omgeving van de klant en uw aanvragen blijft u doen met hetzelfde tussenpersoonsnummer

Op deze kaart ziet u al onze contactgegevens, handig!

Verhuisroute Aegon Hypotheken

Aankondiging naar klanten 

We versturen een aankondigingsmail naar onze klanten. Zodat zij ook goed weten wat er tijdens en na de verhuizing verandert. De klanten die wij niet per mail kunnen bereiken ontvangen een brief. De verzending is pluksgewijs vanaf 10 september 2025 tot half september. Voorbeeld van de klantmail. De klanten met een lopend bouw- en/of energiedepot krijgen nog een extra bericht over de veranderingen

Wie doet wat straks? 

  • Onze eigen Aegon-medewerkers behandelen alle aanvragen.
  • Een eigen team bij Stater behandelt de aanvragen voor OHA en omzetten.
  • Een eigen beheerteam bij Stater behandelt de wijzigingen voor de bestaande hypotheken van Aegon en a.s.r.
  • Heeft u een relatiemanager bij a.s.r. | Aegon? Hij/zij blijft voor u klaarstaan. 
Image
verhuisdoos

Meer weten?

Neem deel aan ons vragenuurtje op dinsdag 9 september om 11 uur of bekijk onze speciale overzichtspagina. 

Aegon hypotheken naar a.s.r.