Informatiepagina Schade Voertuig Aanrijding

De klant heeft een aanrijding gehad 

Uw klant is betrokken bij een aanrijding. Ga na of er gewonden zijn en of er een tegenpartij betrokken is bij de schade. Voor de afhandeling van schade aan het voertuig van uw klant is het belangrijk om te weten wie de schade herstelt: een hersteller van Aegon Schade Service of een andere hersteller.

Of uw klant verzekerd is voor autoschade is afhankelijk van de dekking. Controleer de polis daarom altijd goed en controleer ook of er een eigen risico van toepassing is.

Goed om te weten:

  • Aegon kan de klant om meer details van de schade vragen.
  • Heeft de klant een Aegon Autoverzekering met een Allrisk Basisdekking? Dan is schade aan zijn eigen voertuig alleen gedekt bij herstel via een schadehersteller die is aangesloten bij Aegon Schade Service. Het eigen risico is € 250,-.
  • Heeft de klant een Auto op Maat verzekering? Het op het polisblad vermelde eigen risico wordt verminderd met € 150,- als de schade is gerepareerd door een hersteller die is aangesloten bij Aegon Schade Service. 
  • Heeft de klant een Aegon Autoverzekering met een WA-Extra of Allrisk Compleetdekking? Dan is het eigen risico € 500,- als de schade is gerepareerd door een hersteller die niet is aangesloten bij Aegon Schade Service.
  • Heeft de klant een Auto op Maat verzekering met de rubriek “Voordeel”? Dan wordt het op het polisblad vermelde eigen risico verhoogd met € 500,- als de schade niet is gerepareerd door een hersteller die niet is aangesloten bij Aegon Schade Service.

Bij de volgende dekkingen is de klant niet verzekerd voor schade door een aanrijding:

  • WA vergoedt alleen de schade die de klant met zijn/haar voertuig toebrengt aan anderen.
  • Bij WA-Extra/Beperkt Casco heeft de klant alleen dekking als het voertuig is beschadigd door een botsing met loslopende dieren of vogels.
Directe Schadeafhandeling

Als uw klant schade heeft en de tegenpartij is hiervoor aansprakelijk, zullen wij namens de klant de tegenpartij aansprakelijk stellen en de schade verhalen. Dit houdt in dat de klant - ook met alleen een WA-verzekering - de schade aan de auto door ons kan laten afhandelen. Dit doen wij volgens de Directe Schadeafhandeling. Dit is de methode die de meeste verzekeraars volgen als uw klant geen Uitgebreide Cascodekking (Allrisk) heeft. Wil de klant liever zelf de tegenpartij aansprakelijk stellen, dan kan dat natuurlijk ook.

Wat is de situatie?

De klant heeft een aanrijding gehad en er is geen tegenpartij betrokken. De schade aan het voertuig is hersteld.

De schade is hersteld door een bij Aegon Schade Service aangesloten hersteller

Is de autoschade gerepareerd via een aangesloten hersteller, dan meldt de hersteller van Aegon Schade Service de schade bij ons: u (en de klant) hoeft de schade niet bij ons te melden!

De schade is hersteld door een andere schadehersteller

Als de schade is hersteld door een schadehersteller die niet is aangesloten bij het herstelnetwerk van Aegon, meldt u de schade online voor uw klant. U kunt na inloggen op AIP in drie eenvoudige stappen de schade melden:

  • Stap 1. Klik op het tabblad Schade linksonder op "Claimen".
  • Stap 2. Selecteer de juiste relatie.
  • Stap 3. Kies vervolgens de polis waarop u de schade wil melden.

Voeg dan de volgende documenten toe aan de online schademelding:

  • de factuur van het herstelbedrijf
  • foto's van de schade (dichtbij en veraf)

De klant heeft een aanrijding gehad en er is een tegenpartij betrokken. De schade aan het voertuig is hersteld. Deze schade kunt u eenvoudig online melden.

Bij een aanrijding met een tegenpartij moet worden beoordeeld wie aansprakelijk is. Het is daarom belangrijk dat het Europees schadeformulier is ingevuld en bij het schade melden wordt toegevoegd. Heeft de klant nog geen schadeformulier? Dan moet het formulier toegestuurd worden.

De schade is hersteld door een bij Aegon Schade Service aangesloten hersteller

Is de autoschade gerepareerd via een aangesloten hersteller, dan meldt de hersteller van Aegon Schade Service de schade aan het voertuig bij ons. Voeg het volgende document toe aan de online schademelding:

  • het ingevulde Europees schadeformulier

De schade is hersteld door een andere schadehersteller

Als de schade is hersteld door een schadehersteller die niet is aangesloten bij het herstelnetwerk van Aegon, meldt u de schade online voor uw klant. U kunt na inloggen op AIP in drie eenvoudige stappen de schade melden:

  • Stap 1. Klik op het tabblad Schade linksonder op "Claimen".
  • Stap 2. Selecteer de juiste relatie.
  • Stap 3. Kies vervolgens de polis waarop u de schade wil melden.

Voeg dan de volgende documenten toe aan de online schademelding:

  • het ingevulde Europees schadeformulier en
  • de factuur van het herstelbedrijf
  • foto's van de schade (dichtbij en veraf)

De klant heeft een aanrijding gehad en er is geen tegenpartij betrokken. De schade aan het voertuig is nog niet hersteld.

Voor het repareren van de autoschade zijn er twee mogelijkheden

Schadereparatie door een bij Aegon Schade Service aangesloten hersteller

De bij Aegon Schade Service aangesloten hersteller bekijkt de schade, waarna de klant besluit of hij/zij de schade laat repareren. Laat de klant de schade repareren, dan meldt de hersteller van Aegon Schade Service de schade bij ons: u (en de klant) hoeft de schade niet bij Aegon te melden! Lees de voordelen van Aegon Schade Service.

Schadereparatie door een andere hersteller

Als de schade wordt hersteld door een schadehersteller die niet is aangesloten bij het herstelnetwerk van Aegon, meldt u de schade online voor uw klant. U kunt na inloggen op AIP in drie eenvoudige stappen de schade melden:

  • Stap 1. Klik op het tabblad Schade linksonder op "Claimen".
  • Stap 2. Selecteer de juiste relatie.
  • Stap 3. Kies vervolgens de polis waarop u de schade wil melden.

Voeg dan de volgende documenten toe aan de online schademelding:

  • de factuur van het herstelbedrijf
  • foto's van de schade (dichtbij en veraf)

De klant heeft een aanrijding gehad en er is een tegenpartij betrokken

Bij een aanrijding met een tegenpartij moet worden beoordeeld wie aansprakelijk is. Het is daarom belangrijk dat het Europees schadeformulier is ingevuld en bij het schade melden wordt toegevoegd. Heeft de klant nog geen schadeformulier? Dan moet het formulier toegestuurd worden.

De schade aan het voertuig is nog niet hersteld. Voor het repareren van de autoschade zijn er twee mogelijkheden.

Schadereparatie door een bij Aegon Schade Service aangesloten hersteller

De bij Aegon Schade Service aangesloten hersteller bekijkt de schade, waarna de klant besluit of hij/zij de schade laat repareren. Laat de klant de schade repareren, dan meldt de hersteller van Aegon Schade Service de schade bij ons. Voeg het volgende document toe aan de online schademelding:

  • het ingevulde Europees schadeformulier

Schadereparatie door een andere hersteller

Als de schade wordt hersteld door een schadehersteller die niet is aangesloten bij het herstelnetwerk van Aegon, meldt u de schade online voor uw klant. U kunt na inloggen op AIP in drie eenvoudige stappen de schade melden:

  • Stap 1. Klik op het tabblad Schade linksonder op "Claimen".
  • Stap 2. Selecteer de juiste relatie.
  • Stap 3. Kies vervolgens de polis waarop u de schade wil melden.

Voeg dan de volgende documenten toe aan de online schademelding:

  • het ingevulde Europees schadeformulier en
  • de factuur van het herstelbedrijf
  • foto's van de schade (dichtbij en veraf)

De klant heeft een aanrijding gehad waarbij iemand gewond geraakt is. Dat is een ontzettend vervelende situatie.

Meld de letselschade

Voor het behandelen van de letselschade en eventueel het vaststellen van de aansprakelijkheid hebben wij een ingevuld Europees schadeformulier nodig. Heeft uw klant schade aan het eigen voertuig, dan zijn er twee mogelijkheden voor reparatie.

Schadereparatie door een bij Aegon Schade Service aangesloten hersteller

De hersteller bekijkt de schade, waarna de klant besluit of hij/zij de schade laat repareren. Laat de klant de schade repareren, dan meldt de hersteller van Aegon Schade Service de schade aan het voertuig bij ons: u (en de klant) hoeft de autoschade niet bij ons te melden! Lees de voordelen van Aegon Schade Service.

Wel vragen wij u de aanrijding bij ons te melden, zodat wij de behandeling van de letselschade zo snel mogelijk in gang kunnen zetten. Voeg daarom het volgende document toe aan de schademelding:

  • het ingevulde Europees schadeformulier

Schadereparatie door een andere hersteller

Als de schade is hersteld door een schadehersteller die niet is aangesloten bij het herstelnetwerk van Aegon, meldt u de schade online voor uw klant. U kunt na inloggen op AIP in drie eenvoudige stappen de schade melden:

  • Stap 1. Klik op het tabblad Schade linksonder op "Claimen".
  • Stap 2. Selecteer de juiste relatie.
  • Stap 3. Kies vervolgens de polis waarop u de schade wil melden.

Voeg dan de volgende documenten toe aan de online schademelding:

  • het ingevulde Europees schadeformulier en
  • de factuur van het herstelbedrijf
  • foto's van de schade (dichtbij en veraf)
Later documenten toevoegen

Wilt u documenten toevoegen aan een bestaande schademelding?

  1. Ga naar de betreffende claim in AIP.
  2. Op het tabblad ‘Algemeen’ klikt u vervolgens op 'Toevoegen communicatie met bijlage(n)'
Direct schade melden: zo eenvoudig is het!
  1. Log in op AIP.
  2. Klik op het tabblad Schade linksonder op "Claimen".
  3. Selecteer de juiste relatie.
  4. Kies vervolgens de polis waarop u de schade wil melden.
  5. Voeg de benodigde documenten toe.