Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Kind kijkt door gebroken ruit
Blogs Verzekeren Dit wil je weten bij schade!

Dit wil je weten bij schade!

10-12-2019

Iets kapot, beschadigd of gestolen? Ahhh: een schade is nooit leuk. En op ‘regelgedoe’ zit je al helemaal niet te wachten. Zeker als achteraf blijkt dat je iets vergeten bent. Daarom zetten we 7 gouden tips voor je op een rij. Zo loopt het melden van een schade soepel én haal je het meeste uit je verzekering.

1. Doe altijd aangifte bij diefstal, óók in het buitenland

Is er iets gestolen? Vergeet niet om direct aangifte te doen bij de lokale politie en vraag om een kopie. Op vakantie moet je dit dus doen in het land waar je bent. Een kopie van aangifte heb je nodig bij het melden van de schade. Zonder dat bewijs kan het zijn dat je niets terugkrijgt van je verzekering.

2. Maak een foto

Is er iets beschadigd? Balen! Maak hier altijd een foto van en stuur deze mee als je de schade meldt. En sowieso goed om te doen: bewaar de beschadigde spullen totdat de schademelding is afgerond. Binnen deze periode kan je verzekeraar ernaar vragen.

3. Bewaar bonnetjes en pinbewijzen van waardevolle spullen

Zijn spullen kapot of beschadigd en heb je een inboedelverzekering? Bij het melden van een schade moet je de aankoop hiervan kunnen aantonen. Een bonnetje is super, maar een pinbewijs is vaak ook voldoende. Zoals een screenshot van de betaling via de bankieren-app. Als je maar kunt laten zien dat de spullen van jou zijn, hoe lang je deze al hebt en wat de waarde daarvan is.

4. Zorg dat je belangrijke gegevens bij de hand hebt

Op vakantie of onderweg is het handig om belangrijke gegevens bij de hand te hebben. Zodat je dat dus niet in alle hectiek moet opzoeken. Zorg bijvoorbeeld dat:

  • Je het noodnummer van je verzekeraar in je telefoon hebt staan. 
  • Je jouw eventuele inloggegevens voor je digitale, persoonlijke omgeving bij de hand hebt. Bij Aegon kan je bijvoorbeeld via Mijn Aegon 24/7 de polis en de polisvoorwaarden van je verzekering inzien. Handig als je wilt checken welke dekking je hebt en wat je eigen risico is.

 

5. Weet wanneer het slim is om het noodnummer van je verzekeraar te bellen

Veel dingen kun je digitaal of via een algemeen telefoonnummer regelen. Maar sóms moet je het noodnummer van je verzekeraar bellen. Ook voor overleg. Het Aegon-noodnummer kun je 24/7 bellen: +31 88 344 00 00. Bijvoorbeeld als:

  • Er een noodgeval is. Denk aan diefstal, brand, letsel, grote lekkages, overstromingen of vakantiepech (binnen- en buitenland). 
  • Je medische kosten moet maken op vakantie. Natuurlijk moet je eerst de lokale hulpdienst bellen als je acuut medische hulp nodig hebt. Maar overleg in de andere gevallen eerst met Aegon: naar welke dokter je kunt gaan en welke kosten vergoed worden. Zo voorkom je verrassingen achteraf. 
  • Je jouw reis moet afbreken of juist door omstandigheden moet verlengen.

 

6. Meld éérst de schade (en laat het dáárna herstellen) 

Als je schade hebt, wil je dat graag snel herstellen. Een logische reactie is om direct iets zelf te regelen. Stop! Als je iets op eigen houtje laat repareren, bestaat de kans dat je een deel van de kosten niet krijgt vergoed. Volg daarom deze stappen: 

  1. Meld de schade eerst bij je verzekeraar. 
  2. Check welke schadeherstellers zijn aangesloten bij je verzekeraar. Een verzekeraar heeft namelijk vaak een eigen netwerk. Bij die bedrijven kun je terecht om de schade vakkundig te laten herstellen. En het heeft de nodige voordelen om van zo’n netwerk gebruik te maken. Bij Aegon is dat bijvoorbeeld garantie, een goede service én dat je zelf niets hoeft voor te schieten. Kies je zelf een hersteller die niet is aangesloten? Stuur dan eerst de offerte op, zodat Aegon deze kan beoordelen. Zo voorkom je dat je zelf een deel moet betalen als het bedrag te hoog is. 
  3. Nu kun je het laten herstellen: goed geregeld zo!

7. Voorkom gaten in je verzekering

Je zult het maar hebben: netjes al je verzekeringen geregeld bij verschillende verzekeraars… Dan blijkt dat een schade nergens verzekerd is. Hoe je dit voorkomt? Zorg dat je zo veel mogelijk verzekeringen bij dezelfde verzekeraar hebt. Dan sluiten deze het beste op elkaar aan.

 

Heb je verzekeringen bij Aegon?

Op aegon.nl/schademelden kan je snel stapsgewijs online een schade melden. 

 

Doe de Verzekering Fit-Check!

Is er een kindje op komst? Of ga je verhuizen? Wat er ook gebeurt: het is fijn als je verzekeringen goed geregeld zijn. Zodat je achteraf niet voor vervelende verrassingen staat. Wij helpen je graag met de Verzekering Fit-Check.

Bekijk de Verzekering Fit-Check

Amke Durville Aegon
Amke Durville,
Communicatiespecialist
Geldzaken en verzekeringen: vaak lastige en taaie stof. Als communicatiespecialist help ik graag om juist die ingewikkelde teksten begrijpelijk te maken.