Declareren uit een bouwdepot

Een bouwdepot is bedoeld om de (ver)bouw van je huis mee te betalen. Dit betekent dat je het bouwdepot kunt gebruiken voor het declareren van alle materiaal- en loonkosten die met je nieuw- of verbouw te maken hebben. Denk aan een dakkapel of een uitbouw, maar ook de kosten voor bijvoorbeeld een loodgieter kun je declareren uit een bouwdepot. Hier zijn wel regels aan verbonden.

Op deze pagina vind je voorbeelden van wat je wel en niet kunt declareren. Een goede richtlijn is: declareer alleen dat wat je niet kunt meenemen bij een verhuizing.

Image
Bouwdepot Aegon

Verbouwingsspecificatie

Je kunt alleen zaken declareren die in je begroting zijn opgenomen

Deze begroting of verbouwspecificatie heb je doorgegeven bij het aanvragen van je hypotheek. Wil je andere kosten declareren? Geef veranderde bouwplannen vooraf aan ons door!

Voorbeelden die je wel of niet mag declareren

Goed om te weten: we gaan er vanuit dat het in je hypotheekaanvraag zit.   

Eigen uren en uren van derden

Je mag alleen arbeidsuren van derden declareren, zoals van een architect, loodgieter, glaszetter of elektricien. Uren die je zelf aan je (ver)bouw hebt besteed, vallen hier niet onder. 

Afwerking van je huis

Denk hierbij aan een zonnescherm, vaste tuinbeplanting, een tuinhuisje en schilderwerk.

Bouwmateriaal

Dit zijn materialen als hout, dubbelglas, verf en schroeven

Keuken en badkamer

Wil je investeren in een splinternieuwe keuken of badkamer? Deze mag je declareren uit je bouwdepot.  

Energiebesparende maatregelen

Investeren om te besparen. Klinkt tegenstrijdig maar dat is het absoluut niet. Het bedrag dat je leent, kun je declareren. Denk aan het isoleren van je gevel, dak, vloer en leidingen. HR++ (of hoger) beglazing, energiezuinige kozijnen en/of deuren, energiezuinige ventilatie inclusief hoog rendement ventilatoren. Een warmtepomp, warmteterugwinning, zonnepanelen en zonnecellen.

Airco

Je mag je geld uit het bouwdepot gebruiken voor verbeteringen die je huis in waarde vermeerderen en vastzitten aan de woningen. Hieronder valt ook een airco. 

Houtkachel

Wil je je huis verbouwen en investeren in een houtkachel? Een houtkachel kun je niet meeverhuizen en mag je declareren uit je bouwdepot.   

Vloer

Afwerking, zoals een nieuwe vloer van bijvoorbeeld hout laminaat of pvc kan je declareren uit je bouwdepot. 

Behang of zonnescherm

Net als een nieuwe vloer is ook behang een vorm van afwerking en kan je declareren uit je bouwdepot

Inbouwkast

Wil je een inbouwkast voor je woning laten maken? Verbeteringen die vast zitten aan je huis, zoals een inbouwkast, kan je declareren uit je bouwdepot.   

Gordijnen

Losse zaken zoals raambekleding en verlichting kan je niet declareren uit je bouwdepot.  

Starten met het indienen van declaraties

Je kunt beginnen met declareren zodra het saldo van je depot zichtbaar is in Mijn Aegon en de Mijn Aegon app. Het saldo is zichtbaar vanaf het moment dat wij alle stukken van de notaris hebben ontvangen. Houdt er rekening mee dat dit ongeveer 5-10 werkdagen duurt na het passeren van de hypotheek.  

Declareren via Mijn Aegon

  • Eenvoudig rekeningnummers opslaan in het adresboek. 
  • Je facturen digitaal opslaan en direct versturen
  • Op werkdagen maken wij het bedrag binnen 24 uur naar je over
Declaratie indienen

Declareren via de app

  •  Foto's van je factuur versturen
  •  Uitbetalingen bekijken
  •  Op werkdagen maken we het bedrag binnen 24 uur naar je over
Download de app

Duidelijk declaratieoverzicht

Je vindt een overzicht van de uitbetaalde declaraties in Mijn Aegon of de Mijn Aegon-app. Dien je een nieuwe declaratie in? Dan wordt het overzicht na uitbetaling bijgewerkt.

Je ontvangt maandelijks een nota

Je krijgt van ons elke maand een nota van de rente en aflossing. Hierop zie je precies hoeveel wij aan jou hebben uitbetaald en welk bedrag er nog over is in het depot. Je vindt de nota in Mijn Aegon.

Spelregels voor het declareren van je factuur of kassabon

  • De factuurdatum ligt altijd na de aanvraagdatum van het renteaanbod van jouw hypotheek.
  • Bij iedere declaratie is een factuur of kassabon toegevoegd. Geen offerte, orderbevestiging of koopovereenkomst.
  • Je kan ook een foto van de factuur of kassabon uploaden.
  • De factuur is goed leesbaar.
  • Bij facturen met meerdere pagina’s zijn alle pagina’s bijgevoegd.
  • De factuur is gericht aan jou of jouw partner. De factuur mag ook gericht zijn aan de aannemer of leverancier. Jouw adres moet er dan wel op staan.
  • De factuur is geschreven in het Nederlands, Engels of Duits.
  • De factuur is voorzien van een Nederlands KvK-nummer en een Nederlands btw-nummer. Ook bij een factuur van een buitenlands bedrijf. De enige uitzondering kan zijn een buitenlandse leverancier die uitsluitend goederen levert en geen diensten of werkzaamheden verricht.
  • Laat het bedrag uitbetalen op een Nederlands IBAN-nummer.
  • Je kan de factuur of kassabon indienen zolang het depot actief is.

Er zijn verschillende betalingsmogelijkheden

Je kan ervoor kiezen om de bedragen voor te schieten. Maar het is ook mogelijk dat wij de bedragen vanuit jouw depot rechtstreeks aan de aannemer of leverancier betalen. Je kan jouw voorkeur in de Mijn Aegon-app en in Mijn Aegon aangeven.

Image
Op de bouwplaats

Vragen over je bouwdepot?

Stel ze in onze chat!

  • Reactie binnen 1 minuut 
  •  Geen telefonisch menu of wachten aan de telefoon
  •  Sla het chatgesprek op om later nog eens na te lezen
  •  Iedere werkdag van 8:30-17.30 bereikbaar
Chat met Aegon
Image
Man in de bouwmarkt

Bouwdepot wijzigen of beëindigen

Het is mogelijk om je depot tijdens het (ver)bouwen van je woning te verhogen. Zodra je depot leeg is, beëindigen wij deze automatisch. De maximale looptijd is twee jaar. Heb je je depot niet opgemaakt? Dan lossen wij dit bedrag na twee jaar automatisch af op je hypotheek.

Lees meer
Image
Een nieuw behangetje uitzoeken

Bouwdepot bij nieuwbouw verlengen

Je kunt de looptijd van jouw depot verlengen met maximaal 12 maanden. Je ontvangt geen vergoeding over de verlengde looptijd. Wil je dit? Geef het aan ons door via Mijn Aegon. Dit kan alleen als je nu een lopend bouwdepot hebt.

Naar Mijn Aegon

Meest gestelde vragen

Zodra je bouwdepotsaldo in Mijn Aegon te zien is kun je starten met declareren
Als je bij de notaris bent geweest stuurt deze ons de getekende stukken door. Hier moeten we een paar dagen op wachten. Als wij de stukken hebben ontvangen zetten wij je hypotheek in onze administratie. Vanaf dat moment duurt het nog maximaal 5 werkdagen voordat je saldo te zien is en je kan beginnen met declareren. Een overzicht van je depot vind je hier in Mijn Aegon: Depot overzicht


Toch liever eerder declareren?
Als het echt niet kan wachten kan je een nota ook bij de notaris uit laten betalen. Bespreek de mogelijkheden met je adviseur.
Declareren doe je via de Mijn Aegon app of via Mijn Aegon:
 
1. Klik na het inloggen op je hypotheek en kies vervolgens 'Bouwdepot declaratie’ onder 'Zelf regelen'.  
2. Kies voor ‘Nu declareren’.
3. Geef aan vanuit welk depot je wilt declareren. 
4. In het scherm hierna vul je in wat je wilt declareren en het bedrag. Je uploadt de bon of factuur.
5. Geef aan of het geld overgemaakt moet worden naar je eigen rekeningnummer of het rekeningnummer van derden (zoals een aannemer).
6. Controleer je declaratie en dien deze in.
7. Wil je uit laten betalen aan derden? Dan volgt er een extra controle via SMS. Belangrijk hiervoor is dat je juiste telefoonnummer in Mijn Aegon staat. Dit kan je checken onder het kopje 'Gegevens'.
8. Tot slot krijg je een bevestiging te zien als je declaratie goed is ontvangen. 
9. Je ontvangt de bevestiging van je declaratie ook per e-mail.
10. Word je declaratie goedgekeurd? Dan maken wij het geld binnen 1 werkdag over en ontvang je een betaalbevestiging hiervan. Keuren we een factuur af? Dat laten we je dat via een e-mail notificatie weten. Vervolgens kun je in Mijn Aegon terugvinden waarom wij de factuur af hebben gewezen. 

Goed om te weten: Is een foto te groot? Pas de camera instellingen van je telefoon of tablet aan. Meer informatie over een bouwdepot bij Aegon vind je op onze pagina Declareren uit een bouwdepot.
 
Je declaratie maken wij binnen 1 werkdag over
Het bedrag kan je naar je eigen rekening of naar het rekeningnummer van derden, zoals aannemer, laten overmaken. 


Keuren we een declaratie af?
Dan laten we je dit per e-mail weten. Hierbij geven wij aan waarom wij je declaratie (nog) niet uit kunnen betalen. We gebruiken hiervoor het e-mailadres dat in Mijn Aegon staat. 

 
Je kiest zelf naar welk rekeningnummer wij het geld overmaken
Als je een declaratie doen kun je zelf aangeven of het geld overgemaakt moet worden je eigen rekeningnummer of het rekeningnummer van een ander, zoals een aannemer. Kies je voor een uitbetaling naar jezelf? Dan gebruiken wij het rekeningnummer waarvan wij de hypotheeklasten incasseren. 

Liever een ander rekeningnummer gebruiken voor uitbetalingen naar jezelf?

Je rekeningnummer pas je gemakkelijk aan in Mijn Aegon. Dit doe je door via het tabblad ‘Productoverzicht’ op je hypotheek te klikken. Daarna kies je voor ‘Rekeningnummer wijzigen' onder 'Zelf regelen'. We gaan dit nummer dan ook gebruiken voor je hypotheekincasso. Regel het gelijk: Rekeningnummer wijzigen 

Je kan je rekeningnummer ook aanpassen via het machtigingsformulier
Als je het rekeningnummer van je incassorekening aanpast, wordt dit ook het rekeningnummer waar wij naar uitbetalen vanuit je depot. Je kunt dit formulier downloaden vanaf: 
 Rekeningnummer en betaalwijze aanpassen
Op je notaspecificatie zie je hoeveel er nog in je depot zit
Gedurende de looptijd van je depot ontvang je van ons elke maand digitaal een notaspecificatie in Mijn Aegon. Hierop kun je precies zien hoeveel wij uitbetaald hebben en welk bedrag er nog over is. Ook kun je zien welk bedrag wij aan rente vergoeden over het saldo dat nog in je depot zit. Dit staat op de nota onder het kopje ‘Met u te verrekenen’. Wil je meer weten over de rentevergoeding? Bekijk dan onze veelgestelde vraag: Hoe werkt de rentevergoeding van mijn depot?

Het kan zijn dat je meest recente declaraties ontbreken op je nota
Wij hebben een aantal dagen nodig om de gegevens van je bouwdepot in je nota te verwerken. Daardoor kan het gebeuren dat een declaratie die je aan het einde van de maand doet niet op je nota staat. In dat geval vergoeden wij teveel rente over het bedrag dat je nog in depot hebt. Dit verrekenen we in de notaspecificatie van de maand erna met je. Dit staat op je nota aangegeven onder het kopje ‘Door u te betalen’.

Goed om te weten: als je je depot volledig hebt opgenomen ontvang je de maandelijkse nota niet meer.