Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Hypotheekachterstand: wat kan je doen?

Hypotheekachterstand: wat kan je doen?

Het kan gebeuren dat je moeite hebt om jouw hypotheek te betalen. Bijvoorbeeld omdat je werkloos of arbeidsongeschikt bent geraakt, of een nieuwe baan hebt met een lager salaris. Dan is het lastiger rondkomen met minder inkomsten. Wij begrijpen dat je je hierdoor zorgen maakt over het betalen van jouw hypotheek. We leggen je uit wat de gevolgen zijn van een betaalachterstand en wat je er aan kunt doen.

Wij staan altijd voor je klaar

Wat is een betaalachterstand?

Je hebt een betaalachterstand zodra je een maandbedrag van jouw hypotheek niet hebt betaald. Of als we het maandbedrag niet van jouw rekening kunnen afschrijven.

Wat betekent een betaalachterstand voor mij?

Wij informeren jou als je de nota niet op tijd betaalt. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact met ons op. In de brief of e-mail staat hoe je dit doet. We helpen je graag. Je kunt bijvoorbeeld de betaling laten uitstellen of een betalingsregeling met ons afspreken.

Voor het eerst een maandbetaling gemist
Kies voor automatische incasso. Zo heb je geen omkijken meer naar jouw betalingen.
Vaker een maandbetaling gemist
Graag denken wij met je mee om een betaalachterstand te voorkomen en op te lossen.
Jouw betaalachterstand wordt groter
Wij komen graag zo snel mogelijk met jou in contact. Zo voorkom je dat de problemen zich verder opstapelen.

Zelf aan de slag

  • Neem bij betalingsproblemen contact met ons op

Een betaalachterstand of schulden: het kan iedereen overkomen. Rekeningen kunnen zich opstapelen en voor je het weet heb je een achterstand of loopt deze alleen maar op. Dan is het belangrijk om op tijd contact met ons op te nemen zodat wij samen naar een passende oplossing kunnen zoeken. Wij staan voor je klaar en helpen je graag.

  • Betalen via automatische incasso

Door te kiezen voor betalen via automatische incasso betaal je op tijd en voorkom je aanmaningen. Via het machtigingsformulier geef je ons toestemming om nota's automatisch van jouw rekening af te schrijven. Hierdoor hoef je zelf niets meer te doen en heb je geen omkijken meer naar jouw betalingen.  

  • Spaar elke maand automatisch een bedrag op je spaarrekening

Zo spaart je langzaam maar zeker voor een buffer. Ben je benieuwd hoeveel je maandelijks kunt sparen? Op de website van NIBUD staat de NIBUD BufferBerekenaar. Deze tool berekent de buffer, jouw reservepotje om onverwachte, grotere, noodzakelijke uitgaven direct te kunnen betalen. Zoals het vervangen van kapotte apparaten of reparaties aan jouw auto.

Handig om te weten

  • Als je een hypotheek bij ons hebt afgesloten, is het goed om te weten hoe een hypotheekbetaling in zijn werk gaat. Wij geven je graag inzicht hoe en wanneer wij jouw maandlasten incasseren
  • In Mijn Aegon vind je alle informatie over jouw maandlasten. Bekijk jouw hypotheekbetalingen in Mijn Aegon zoals de precieze bedragen en de datum waarop wij de betalingen afschrijven van jouw rekening.
  • Het online budgetformulier helpt om jouw inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten. 
  • Wij hebben een kasboekje voor je beschikbaar dat je kostenloos bij ons kunt opvragen. Laat jouw gegevens achter en wij sturen je het kasboekje toe.

Tips van onze budgetcoaches

Je kunt al besparen door toepassing van een aantal simpele maatregelen. Lees de bespaartips van onze budgetcoaches en begin direct met besparen.

Wij zijn er voor jou om je te helpen bij een betaalachterstand

Je raakt je baan kwijt, je gaat scheiden of je wordt arbeidsongeschikt. Het kan iedereen overkomen. Bij onverwachte gebeurtenissen kan het zomaar gebeuren dat je de maandelijkse hypotheeklasten niet meer kunt opbrengen. Onze medewerkers van de afdeling Service op Maat kennen de betalingsproblemen. En de oplossingen!

Bekijk wat wij voor je kunnen betekenen

Neem contact met ons op en wij helpen jou 

We denken graag met je mee voor het oplossen van jouw betaalachterstand. Zo is het (vaak) mogelijk om een betaalafspraak te maken. Voor het maken van een afspraak bel je op werkdagen van 8.00-17.30 uur naar 058 244 68 39.

Hypotheekrente aanpassen

Een lagere rente betekent dat jouw maandlasten lager kunnen worden. Als jouw situatie er om vraagt en de mogelijkheden zijn er, dan kunnen we dit voor jou beoordelen.