“Er zat wel vijf kuub water in al onze vloeren”

Zeg je nieuwbouw, dan zeg je: een huis waar je voorlopig geen onderhoud aan hebt. Niks bleek minder waar voor Patrick en zijn gezin. Na een klein half jaar moesten ze het huis uit vanwege flinke waterschade. Waarom? En hoe dat is opgelost? Patrick vertelt.

Image
Er zat wel vijf kuub water in al onze vloeren
Author Image

Sanne Steensma

07 June 2022 16:01

Patrick: ‘Eigenlijk komt het door onze buurvrouw. We kwamen in 2016 terug van vakantie toen ze zei “Je raadt nooit wat ze aan de overkant gaan bouwen”. Waar zij vervelende nieuwbouw zag, zag ik een mooi nieuw huis voor ons gezin van vijf. En wat bleek. We hadden geluk! Eigenlijk was alles al weg, maar een van de kopers had hadden afgezegd. We konden kiezen uit twee percelen en gingen natuurlijk voor een woning met uitzicht op de haven.’

Hoe kwam je achter de schade?

‘In december 2018 kregen we de sleutel en zijn we verhuisd. Voor het verhaal is het goed om te weten dat het een drive-in woning is. Dan begrijp je beter hoe de schade zo groots heeft kunnen zijn. De badkamer zit bij ons namelijk op de tweede etage, samen met alle slaapkamers. Op de eerste etage vind je de woonkamer, keuken en daktuin. En helemaal beneden de hal en een technische ruimte, met onder andere de wasmachine en cv. Hier zag ik in april 2019 voor het eerst een vlekje op de muur. Toen dacht ik nog dat het door natte paraplu’s kwam. Ik heb de boel schoongemaakt en dacht dat het daarmee af was. Mooi niet. Een maand later was het terug, én zelfs groter..’

 

“De badkamer moest helemaal opnieuw..”

 

Schade opsporen met de aannemer

‘Omdat het een nieuwbouwhuis was, heb ik eerst contact opgenomen met de bouwer. Die stuurde een loodgieter. Gat geboord beneden in de koof (ombouw van de afvoer). Daar stond een flinke laag water in. Maar dat was niet waar de oorzaak zat. Iets hoger een gat geboord, maar ook zonder resultaat. Uiteindelijk is het hele systeem onder druk gezet en kwamen ze uit bij de badkamer. Toen moest de douche eruit. En wat bleek, de boosdoener was een schroefje in de warmwaterleiding. Achtergelaten bij de bouw, heeft het later een klein gat veroorzaakt bij het plaatsen van de afvoer. En dat heeft dus zo’n zes maanden lopen lekken. We hebben berekend dat we zo’n 5 kuub water in al onze vloeren hadden.’

En dan?

‘Ja, dan ga je de schade opnemen. Dat was niet mis. In de slaapkamers naast de badkamer zat zwarte schimmel achter de kasten en plinten. Op meerdere plekken is de muur opengebroken. Grote delen van het parket moesten worden vervangen. De badkamer moest helemaal opnieuw... Ik denk alles bij elkaar wel € 100.000,- schade. Maar de aannemer heeft alles netjes terugbetaald. Het huis viel namelijk nog onder de garantie. Dat was fijn. Aan de andere kant moesten we wel zo’n vier maanden ons huis uit. En vind maar eens tijdelijk onderdak voor twee volwassenen en drie kinderen. Een gemiddeld vakantiehuis heeft maar twee slaapkamers. En was voor ons dus te klein. Het is goedgekomen gelukkig, maar het levert toch ook weer stress op. Zeker als je eigenlijk net verhuisd bent.’ 

Hoe zat het met de verzekering?

‘Dat is bij ons een complexer verhaal, aangezien de meeste schade door de aannemer is vergoed. De opstal was via de VVE en niet via Aegon. De inboedel wel. Omdat we tijdelijk niet in ons huis konden, kregen we een vergoeding vanuit de inboedelverzekering. Huurderving heet dat. Erg fijn, dat scheelt weer wat zorgen over kosten.’

Heb je tips?

‘Tja, we hadden de schade niet echt kunnen voorkomen. Dus dat niet. Maar ik kan wel een hoop vertellen over wat je moet doen als het wel gebeurt:

  1. Schrijf alles op We kregen tijdens het proces met heel veel partijen te maken: aannemer, expert, hersteller, vloerenboer, huur van een vervangende woning enzovoorts. We hebben alles teruggekregen. Maar wel op basis van bewijs.
  2. Noteer de stand van je elektriciteit Hier denk je misschien niet als eerst aan. Maar als je hele huis nat is van het water, moet het een aantal weken drogen. Dat gebeurt met droogmachines. En die verbruiken flink wat stroom. Bij ons werd dat vergoed.
  3. Schakel een contra-expert in Bij de eerste schade-expert die langskwam, hadden we niet zo’n goed gevoel. Toen hebben we op advies van mijn broer (zelfde beroep) een contra-expert ingeschakeld. Mijn advies is: doen! Wij waren erg blij en het werd ook nog eens vergoed.

Wil je verder nog iets kwijt?

‘Dat ik blij ben dat we sinds die tijd volledig zonder zorgen in ons huis zitten. Dat is heerlijk. We genieten er volop van. Wat betreft waterschade heb ik nog 1 tip. En dat is: berg je bijvulslang van de cv weer op als je ‘m hebt gebruikt. Dat is één van de grootste veroorzakers van waterschade. Wist ik ook niet, maar heb ik geleerd. Dus doe er je voordeel mee!’