Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Woning met verbrand dak
Blogs Verzekeren Woning afgebrand: en dan? Schaderegelaar Erik vertelt

Woning afgebrand: en dan? Schaderegelaar Erik vertelt

10-01-2020

Er staat een laag water in je huis of je keuken vliegt in de hens: je meldt de schade bij je verzekeraar. Maar wat gebeurt er daarna? Wie beoordeelt bijvoorbeeld de schade en zorgt dat de boel wordt hersteld? We vragen het aan Erik van Galen, schaderegelaar bij Aegon.

Eerst een paar weetjes over Erik…

Erik werkt zo’n 20 jaar bij Aegon, nu als schaderegelaar. Met veel energie stapt hij dagelijks op de fiets naar Aegon. Oké, behalve als het regent: dan belooft hij zijn 2 kinderen om met de auto naar school te gaan. Hij zweert bij een espresso met een zoetje. En hij staat altijd in de startblokken klaar om klanten te helpen bij grotere schades. Denk aan brand- en waterschade.

Wat is het eerste wat je doet als je op kantoor komt? 

Erik: “Checken of er dringende schademeldingen zijn geweest in de nacht. Die pak ik als eerste op. Bij brand is de brandweer vaak geweest. En de stichting Salvage zorgt voor de eerste noodmaatregelen, zoals het tijdelijk afdekken van een dak bij stormschade. Ook experts van Aegon staan 24/7 stand-by om deze maatregelen te organiseren. Na de eerste hulpverlening neem ik de behandeling over. Ik kijk wat klanten verder nodig hebben, ga na wat gedekt is en zorg dat de schade hersteld wordt. Heeft de klant een adviseur? Dan bespreek ik alles met de adviseur.”

Wat moeten klanten doen bij nood? En kunnen zij zelf een hersteller kiezen?

“Bij nood bel je als klant ons noodnummer (+3188 344 00 00). Dan kunnen we je meteen helpen. Bijvoorbeeld bij een lekkage. Is er veel beschadigd? Dan stuur ik een schade-expert langs. Hij of zij kan vragen persoonlijk beantwoorden, dat stelt vaak gerust. Daarnaast neemt de expert de schade op en kijkt wie de schade kan herstellen. Aegon heeft een eigen netwerk van herstellers, maar een klant kan ook zélf een hersteller kiezen. Ons netwerk biedt wel voordelen: zo hoef je dan niets voor te schieten, krijg je garantie én een goede service.”

"Gister kregen we een bedankkaartje van een 2-jarig meisje, omdat ze een knuffel van ons kreeg. Dan heb ik een topdag. Daar doe ik het voor!”

Wat vind je het leukste aan je werk? 

“Dat ik bij schade direct moet handelen en mensen écht kan helpen. Een schade kan veel impact hebben. Het is niet niets als er een laag water in je huis staat. Of als je woning is afgebrand. Persoonlijk contact vind ik daarom belangrijk. Zo pak ik vaak de telefoon om te horen hoe het écht met mensen gaat. Schrijf ik een kaartje. Of geef ik een dinerbon om even de hectiek te vergeten. Bedankjes van klanten hang ik op. Gister kregen we een bedankkaartje van een 2-jarig meisje, omdat ze een knuffel van ons kreeg. Dan heb ik een topdag. Daar doe ik het voor!” 

Heb je ook te maken met minder leuke zaken, zoals fraude?

“We gaan altijd uit van de goedheid van de klant. Vertrouwen. Toch komt fraude helaas voor. Ik heb daar ondertussen een neusje voor. Bij inbraak ben ik extra alert. Vooral als er dure spullen worden geclaimd die net zijn gekocht. Of als hele jonge mensen luxe spullen claimen. En soms kloppen verhalen niet. Of zijn handgeschreven bonnen niet echt, lijken cijfers veranderd… Bij twijfel schakel ik onze fraudespecialisten in. Zij kunnen onderzoekers op pad sturen. Ook voert Aegon standaard controles uit om fraude te ontdekken. Gelukkig heb ik niet heel veel met fraude te maken.” 

Erik van Galen, schaderegelaar bij Aegon

Met welke schademeldingen ga je vandaag aan de slag?

“Op dit moment ben ik bezig:

  1. Voor mensen die flinke brandschade hebben gehad in hun woonboerderij. Zij kunnen daar tijdelijk niet wonen. Onze schade-expert André van Brecht is aanwezig om de schade op te meten. De bewoners zijn gelukkig goed verzekerd met hun woonhuisverzekering.
  2. Voor een meisje dat brandwonden heeft opgelopen tijdens vakantie. Ze moest daardoor langer blijven en dat brengt ook extra verblijfkosten met zich mee. Ze doet een beroep op haar reisverzekering.
  3. Met een waterschade: klanten waren op vakantie en de buurman ontdekte de lekkage. Ik heb meteen iemand gestuurd om de woning leeg te pompen. Veel schade helaas…”

Dít wil je weten bij schade

Heb je onze 7 gouden tips al gelezen? Zo vergeet je niets bij schade en haal je het meeste uit je verzekering!

Doe de Verzekering Fit-Check!

Is er een kindje op komst? Wil je op wereldreis? Of ga je verhuizen? Wat er ook gebeurt: het is fijn als je verzekeringen goed geregeld zijn. Zodat je achteraf niet voor vervelende verrassingen staat. Wij helpen je graag met de Verzekering Fit-Check.

Bekijk de Verzekering Fit-Check

Amke Durville Aegon
Amke Durville,
Communicatiespecialist
Geldzaken en verzekeringen: vaak lastige en taaie stof. Als communicatiespecialist help ik graag om juist die ingewikkelde teksten begrijpelijk te maken.