Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Hoe werkt afschrijving op uw spullen?

Particulier Verzekeren Hoe werkt afschrijving op uw spullen?

Op het moment van afsluiten van uw verzekering zijn uw spullen een bepaald bedrag waard. Het maakt uit bij het vergoeden van schade of uw spullen op het moment van schade nog ‘nieuw’ waren of al ouder. Bij schade vergoeden wij de waarde van uw spullen. 

Als spullen ouder worden, worden zij minder waard. Dit heet afschrijving. Hoe snel spullen in waarde verminderen, verschilt per voorwerp. De afschrijvingslijst helpt daarbij. In de afschrijvingslijst vindt u de afschrijvingspercentages per voorwerp per jaar. Deze hanteren wij om te berekenen hoe hoog de afschrijving van uw schade is. Deze lijst is een richtlijn. De dagwaarde hangt namelijk ook af van het gebruik, het merk en de aankoopprijs.

Het verschil tussen nieuw-, dag-, en restwaarde

Soms keren wij de nieuwwaarde uit en soms de dagwaarde. En als spullen volledig zijn afgeschreven, keren wij enkel de restwaarde uit. Maar wat betekent dit? Wij leggen het u graag uit.

  • Nieuwwaarde
    Dit is het bedrag wat u nú betaalt om hetzelfde product te kopen, of een vergelijkbaar product van dezelfde kwaliteit. Kijk op tweakers.net voor een indicatie van de huidige nieuwwaarde van uw spullen.
  • Dagwaarde
    De dagwaarde is de huidige nieuwwaarde van de spullen waar de afschrijving vanaf is gehaald. Die afschrijving komt bijvoorbeeld door veroudering, slijtage of gebreken.
  • Restwaarde
    Uw spulen behouden altijd een restwaarde. Dit is de minimale waarde. Wanneer uw spullen volgens de afschrijvingslijsten volledig zijn afgeschreven vergoeden wij nooit minder dan 15% van de nieuwwaarde.

De waardebepaling van uw spullen per verzekering uitgelegd

Wij leggen u per verzekering uit in welke gevallen wij op basis van dagwaarde uitkeren.

Inboedelverzekering
Doorlopende Reisverzekering
Aansprakelijkheidsverzekering
Woonhuisverzekering

Goed om te weten

Bewaar de bonnetjes van uw spullen goed

Wanneer u een schade heeft, vragen wij vaak om een aankoopnota van de geclaimde spullen. Dit doen wij om het schadebedrag te kunnen vaststellen. Als u geen bonnetje heeft, kan dit invloed hebben op de hoogte van de uitkering. Bewaar uw bonnetjes daarom goed.

Zakelijke spullen zijn vaak niet verzekerd

Schade aan spullen die u geheel of gedeeltelijk voor uw beroep of bedrijf gebruikt en/of zijn aangeschaft door het bedrijf, zijn niet verzekerd. Alleen als u modules daarvoor hebt afgesloten zoals kantoorinventaris of kantoorelektronica, dan is er wel dekking voor zakelijke spullen zoals omschreven in de betreffende module.

De geclaimde spullen zijn economisch total loss

Wanneer de reparatiekosten van de spullen hoger zijn dan de dagwaarde vóór de schade, zijn uw spullen economisch total loss. Of hier sprake van is, stellen we vast bij de schaderegeling.

Schade opgelopen? Neem eerst contact met ons op

Zo kunnen wij voor u bekijken of de schade door een expert moet worden beoordeeld. Ga het niet meteen repareren, de expert kan de schade dan niet meer beoordelen waardoor u mogelijk de schade niet vergoed krijgt.

Doe de Verzekering Fit-Check!

Of het nu gaat om uw inboedel-, reis- of woonhuisverzekering: met deze checklist weet u zeker dat u niets over het hoofd ziet. Dat geeft rust. Voor nu én in de toekomst. Wij helpen u graag met handige tips, slimme weetjes én de Verzekering Fit-Check. Heeft u na het lezen van de checklist nog vragen? Neem dan contact met ons op of vraag uw adviseur om meer informatie.

Bekijk de Verzekering Fit-Check