Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Blogs Sparen 3 redenen waarom minder kopen écht beter voor je is

3 redenen waarom minder kopen écht beter voor je is

06-01-2020

Ik ben al een tijd bezig om slimmer met mijn garderobe om te gaan. Überhaupt met alles wat ik koop. Daar heb ik meerdere beweegredenen voor. Ik wil beter op mijn centen letten, maar ik ben me ook bewust van het milieu en eigenlijk heb ik toch al genoeg kleding? Ik kwam erachter dat dit fenomeen een naam heeft: consuminderen. Dat is inderdaad MINDER in plaats van méér. Maar wat is het precies?

Consumeren vs. consuminderen

Onze maatschappij is voor een groot deel ingericht op het kopen van spullen. Zo houden we onze economie gaande. En vaak zijn dat niet alleen spullen die je basisbehoeften vervullen maar vooral al die extra spullen die je niet écht nodig hebt. Je wordt overal wel verleid met de nieuwste telefoons of een nieuwe kledingstijl. Zelfs op je sociale kanalen! Hoe we met consumeren steeds meer en meer willen, is het hippe tegengeluid minder kopen óf bewuster kopen. Consuminderen dus!

Maar waarom zou je in hemelsnaam gaan consuminderen? 

Je kan verschillende redenen hebben waarom je hieraan meedoet. Voor mij was het een combinatie van beter omgaan met je geld. Maar ook een steentje bijdragen aan een beter milieu. Wat mij iets minder goed afgaat maar ook een goede reden is: minder spullen te bezitten. Dat creëert rust in huis maar ook in je hoofd. Althans als we Marie Kondo moeten geloven.

Reden 1: Kritischer kijken naar je koopgedrag is fijn voor je bankrekening

De makkelijkste manier is dus minder kopen: minder vaak kleding kopen want je hebt (zoals ik) écht wel genoeg. Ik heb geleerd om veel creatiever om te gaan met mijn garderobe. Maar ook afvragen of die nieuwe telefoon aanschaffen nodig is, terwijl je huidige het prima doet. Bij mij heeft het geholpen om vaker stil te staan of ik alles wat ik wil, ik ook echt nodig heb. Het kopen van minder spullen, heeft als bijkomend voordeel dat je óók geld overhoudt. En dat is fijn voor je bankrekening of spaarrekening. Wil je tips hoe jij je koopdrang in toom houdt? Check dan dit artikel!

Reden 2: Opgeruimd staat netjes én je helpt een ander

Consuminderen is ook kritisch kijken naar alle spullen en kleding die je àl hebt. Een goede stelregel is vaak: gebruik je iets langer dan één jaar niet? Dan ga je het waarschijnlijk ook niet meer gebruiken. Ik moet wel zeggen dat ik zelf best lang kleding bewaar. Vandaar dat ik zo creatief om kan gaan met mijn garderobe. Als het jou wat makkelijker afgaat, doe je spullen dan niet zomaar weg! Je kan er namelijk iemand anders harstikke blij mee maken. Verkoop je het? Dan hou je er zelfs nog wat aan over. Of breng je je spullen naar de kringloop of het leger des heils? Dan scoor je meteen karmapunten.

Reden 3: Nieuw is niet altijd nodig of beter…

Het betekent natuurlijk niet dat je nooit meer iets moet kopen. Want ja, ook spullen gaan natuurlijk kapot. Of ze raken versleten. Maar je hoeft natuurlijk niet altijd alles nieuw te kopen. Toen mijn stofzuiger kapotging, heb ik toch eerst gekeken of ik het kon oplossen met een nieuw onderdeel in plaats van een hele nieuwe kopen. Dat scheelde me geld en dat ding zuigt weer alsof hij net nieuw is. Bekijk dus eerst of je iets kan laten maken. Ik merk dat je vaak via via ook aan goede spullen kan komen, omdat er meerdere mensen zijn die zich bewuster gedragen. En het is sowieso ook echt de moeite waard om langs tweedehandswinkels te gaan. Vaak kosten de spullen daar minder, en hergebruik je iets wat een ander niet meer nodig heeft maar nog jaren meekan! Zo draag je ook je steentje bij aan een beter milieu!

 

man en vrouw met champagne

Financiële Voornemenslijst

Meer inzicht krijgen in je geldzaken. Dat klinkt als een goed voornemen. Maar hoe pak je zoiets aan als je geen boekhouder bent? De checklist Financiële Voornemens helpt je op weg.

Bekijk de Financiële Voornemenslijst

Sadia Shirriff,
Redacteur
Ik ben communicatiespecialist bij Aegon. Ik houd me elke dag bezig met het begrijpelijk maken van onze ingewikkelde informatie. Zowel in onze brieven en e-mails als op de website. Ik vind het heel interessant om me te verplaatsen in onze klanten. En als ik er ook nog een beetje creativiteit op los kan laten, ben ik in mijn element!