Veelgestelde vragen Aegon Beheerd Beleggen

Aegon Beheerd Beleggen is kiezen voor gemak. Onze experts nemen u het werk uit handen. Zij beleggen uw geld slim tegen lage kosten.
Algemeen
Aegon Beheerd Beleggen is kiezen voor gemak
Goed beleggen kost tijd en aandacht. We zien dat veel klanten hier niet aan toekomen. Daarom hebben wij Aegon Beheerd Beleggen.
Onze experts nemen u het werk uit handen
Onze experts nemen u het werk uit handen. Zij beleggen uw geld slim tegen lage kosten. Als u geld op uw beleggingsrekening stort, wordt dit automatisch toegevoegd aan uw beleggingsportefeuille. Uiteraard kunt u altijd volgen hoe uw geld wordt belegd. Zo heeft u niet meer het gedoe van beleggen, maar wél het resultaat.
De voordelen van Aegon Beheerd Beleggen
- Eenvoudig en geen omkijken
- Slimme spreiding
- Lage kosten
U opent een Aegon Beheerd Beleggen direct online
Dit regelt u zelf via onze pagina Aegon Beheerd Beleggen. Hier vindt u ook meer informatie over Aegon Beheerd Beleggen.
Gaat u dan naar onze pagina Sparen, laten beleggen of een combinatie?
U opent een Aegon Beheerd Beleggen direct online
Dit regelt u zelf via onze pagina Aegon Beheerd Beleggen.
De inloggegevens voor Mijn Aegon ontvangt u nadat wij u hebben geïdentificeerd
Uw gebruikersnaam ontvangt u per e-mail, uw wachtwoord ontvangt u per post. U heeft 10 dagen de tijd om in te loggen als u uw wachtwoord heeft ontvangen.
Hebt u al een Mijn Aegon account?
Dan ontvangt u geen nieuwe inloggegevens. Wij voegen uw Aegon Beheerd Beleggen automatisch toe aan uw overzicht, zodra de aanvraag is afgerond.
Er wordt voor u belegd in twee fondsen
Voor uw Aegon Beheerd Beleggen, Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente en Aegon Beheerd Beleggen Levensloop, beleggen onze experts in het Aegon Diversified Bond Fund II en het Aegon Diversified Equity Fund II. In Mijn Aegon ziet u voor welk bedrag u in de fondsen belegd.
De fondsen waarin wij beleggen hanteren een brede risicospreiding
Niemand kan de toekomst voorspellen. Daarom spreiden wij uw beleggingen. Elk risicoprofiel kent drie niveaus van risicospreiding:
Spreiding over beleggingscategorieën:
- zakelijke waarden
- vastrentende waarden
- liquide middelen
Spreiding binnen beleggingscategorieën:
- zakelijke waarden: aandelen, beursgenoteerd vastgoed en grondstoffen.
- vastrentende waarden: staatsobligaties, bedrijfsobligaties, high yield obligaties Europa, high yield obligaties Verenigde Staten, emerging market debt, asset backed securities
- liquide middelen: dat is uw geld wat op de Aegon Beheerd Beleggen rekening staat.
Spreiding over verschillende regio’s en sectoren binnen de beleggingscategorieën, zoals in:
- verschillende aandelen
- grondstoffen
- staatsobligaties
- high yield obligaties
Aegon Bank is wettelijk verplicht om de gegevens van uw identiteitsdocument te registreren
Deze informatie wordt alleen gebruikt voor het verplicht delen van informatie met de Belastingdienst. Meer informatie hierover kunt u lezen op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht.
Wij informeren u per e-mail hoe u zich identificeert als u een nieuwe rekening bij ons opent
Uiteraard zorgen wij dat uw identificatiegegevens veilig zijn bij ons.
U kunt zelf zorgen voor extra veiligheid van uw identificatiegegevens
Dit kunt u doen door de tekst “Kopie voor Aegon Bank” en de datum waarop u de kopie maakt op gekopieerde documenten te vermelden. Daarnaast heeft de Rijksoverheid de KopieID app ontwikkeld, waarmee u een veilige kopie van uw identiteitsbewijs maakt. Zorgt u er wel voordat alle informatie van uw document goed leesbaar blijft.
Bent u al klant bij ons? Dan kan het zijn dat wij u vragen u opnieuw te identificeren. Meer informatie hierover vindt u op onze pagina Nu én in de toekomst veilig bankieren.
Het Depositogarantiestelsel en het Beleggerscompensatiestelsel zijn van toepassing op Aegon Bank N.V.
U vindt alle informatie hierover op onze pagina Wat houdt het depositogarantiestelsel en het beleggerscompensatiestelsel in?
Bij Aegon Beheerd Beleggen heeft u te maken met vier soorten vergoedingen en kosten
Dit zijn twee vergoedingen voor Aegon Beheerd Beleggen, de fondskosten van de beleggingsfondsen waarin wij voor u beleggen en in- en uitstapkosten.
U betaalt onderstaande vergoedingen
Deze vergoedingen brengen we achteraf per kwartaal in rekening:
- een vaste servicevergoeding van €30,- (incl. btw) per beleggingsrekening per jaar
- een beheervergoeding van 0,35% (incl. btw) over het belegd vermogen per jaar
De vergoedingen worden afgeschreven van de transactierekening, hierdoor kunt u een negatief saldo zien. Dit lossen wij op door participaties uit uw portefeuille te verkopen. U ziet deze vergoedingen na inhouding bij uw transacties in Mijn Aegon.
De fondskosten zijn al verwerkt in de dagelijkse koers van de beleggingsfondsen
En zijn dus al van uw nettorendement afgetrokken. We laten de fondskosten wel apart zien in uw kwartaalrapportage. Zo heeft u inzicht in de totale kosten.
De kosten voor deze fondsen zijn respectievelijk 0,18% en 0,20%. Hoe hoog deze fondskosten daadwerkelijk voor u zijn, is afhankelijk van hoeveel er gemiddeld per jaar in de fondsen voor u is belegd.
Er zijn ook in- en uitstapkosten
Dit zijn kosten die de fondsbeheerder in rekening brengt bij u om beleggingen in het fonds te kopen of verkopen. Deze kosten worden verwerkt in de koers van de fondsen en betaalt u alleen als u stort of opneemt van uw beleggingsrekening.
- Als u geld stort, dan wordt dit volgens het beleggingsprofiel belegd. Er worden dan participaties in één of twee fondsen aangekocht. Dit noemen wij instappen in een fonds.
- Als u geld opneemt, dan worden er participaties verkocht. Dit noemen wij uitstappen uit een fonds.
Meer informatie over de vergoedingen, de fondskosten en de actuele fondsinformatie vindt u in de Informatiewijzer, op Uitleg of in- en uitstapkosten en www.aegon.nl/fondsen.
Deze informatie geldt voor Aegon Beheerd Beleggen, Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente, Aegon Beheerd Beleggen Levensloop en Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek.
Overboeken
Het tegoed van beiden kunt u inzien via Mijn Aegon
Hiervoor klikt u na het inloggen op Mijn Aegon op de rekening waarvan u het saldo wilt inzien. U ziet dan gelijk in het blauwe vlak bovenaan de pagina, het saldo van uw rekening. Hier staat 'Saldo'. Dit geldt voor:
- Aegon Sparen
- Lijfrente: Aegon Lijfrente Sparen, Aegon Nabestaanden Lijfrente Uitkeren en Aegon Lijfrente Uitkeren
- Ontslagvergoeding: Aegon Ontslagvergoeding Sparen en Aegon Ontslagvergoeding Uitkeren
- Levensloop: Aegon Levensloop Sparen
Het saldo Aegon Beheerd Beleggen, Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente, Aegon Beheerd Beleggen Levensloopen Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek inzien
Bij een beleggingsrekening staat er 'Saldo transactierekening' en 'Portefeuille waarde'. Saldo transactierekening, is geld dat niet vaststaat in beleggingsfondsen. Portefeuille waarde is de huidige waarde van de participaties die u heeft in de beleggingsfondsen.
U boekt geld over van uw Aegon Beheerd Beleggen via Mijn Aegon
- U gaat naar de Aegon Beheerd Beleggen in Mijn Aegon waarvan u wilt overboeken.
- In het blok ‘Direct regelen’ klikt u op ‘Nieuwe Overboeking’.
- Er opent een nieuw scherm. U controleert de tegenrekening, vult het bedrag en de omschrijving in.
- Controleer de overboeking en klik op 'Bevestigen'.
- U krijgt een bevestiging dat de overboeking is aangemaakt.
- Er worden naar evenredigheid participaties verkocht voor het bedrag van de overboeking.*
- Het bedrag wordt overgemaakt naar uw tegenrekening.
*Wij beleggen voor u op basis van een beleggingsprofiel
Daarom kunt u niet zelfstandig participaties verkopen. Bij de verkoop van de participaties houden wij rekening met de fondsverdeling. Zo blijft de verhouding van de participaties gelijk.
De bestedingsruimte kan lager zijn dan het saldo op uw Aegon Beheerd Beleggen
Dit is omdat bij overboeken rekening wordt gehouden met de beleggingskosten en koersschommelingen.
Overboeken kan ook via de Mijn Aegon app
U logt in de Mijn Aegon app in. Daarna klikt u op de Aegon Beheerd Beleggen waarvan u geld wilt overboeken. In het blok ‘Direct regelen’ klikt u op ‘Nieuwe Overboeking’. Dit blok vindt u onderaan in de app.
Wilt u overboeken naar een andere tegenrekening dan bij ons bekend?
Hoe u de tegenrekening wijzigt vindt u in de Veelgestelde vraag ‘Hoe wijzig ik mijn tegenrekening bij Aegon Bank voor mijn spaar- of beleggingsproduct?’.
U kunt zelf geld storten op uw rekening vanaf een Nederlandse betaalrekening
Dit kan als u een van de volgende rekeningen heeft:
- Aegon Sparen
- Aegon Beheerd Beleggen
- Aegon Lijfrente Sparen
- Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente
Een storting op uw beleggingsrekening wordt op handelsdagen uitgevoerd
Een handelsdag is een dag dat de beurs open is. In weekenden en op feestdagen is de beurs gesloten. Een storting:
- Vóór 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van die handelsdag. De uitgevoerde opdracht is de volgende dag rond 12:30 uur zichtbaar op uw beleggingsrekening.
- Na 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van de eerst volgende handelsdag. De uitgevoerde opdracht is de dag daarna rond 12:30 uur zichtbaar op uw beleggingsrekening.
Als u geld op uw beleggingsrekening stort, wordt dit automatisch toegevoegd aan uw beleggingsportefeuille. Een storting lager dan €50,- wordt toegevoegd aan de liquide middelen.
Automatisch geld overboeken naar uw rekening bij Aegon kan ook
U machtigt hiervoor uw bank om periodiek een vast bedrag over te schrijven naar uw rekening bij Aegon. Automatische incasso is niet mogelijk bij Aegon Bank. Beëindigt u uw rekening of wilt u een ander bedrag gaan sparen? Dan past u de automatische overboeking zelf aan bij uw bank.
U kunt overboeken naar uw vaste tegenrekening
Vanaf uw rekening kunt u alleen geld overboeken naar uw vaste tegenrekening. Dit is uit veiligheidsoverwegingen.
Heeft u meerdere rekeningen bij Aegon Bank?
Dan kunt u tot drie Aegon rekeningen de rekeningen aan elkaar koppelen als tegenrekening. Dit is mogelijk bij Aegon Sparen en Aegon Beheerd Beleggen. De tenaamstelling van deze rekeningen moet hetzelfde zijn. Bij één rekeninghouder is een en/of tegenrekening ook toegestaan. U stuurt ons hiervoor een verzoek via het webformulier Digitaal loket bankzaken.
Informatie over hoe u kunt overboeken vindt u in de Veelgestelde vragen Hoe kan ik geld overboeken van mijn Aegon Sparen? en Hoe kan ik geld overboeken van mijn Aegon Beheerd Beleggen?.
In Nederland vindt in het weekend en op feestdagen geen betalingsverkeer plaats tussen banken. Ook is dan de beurs gesloten.
Een overboeking van uw Aegon Sparen staat met 1 tot 2 werkdagen op uw tegenrekening
Voert u de overboeking in op: | Wij boeken het geld naar u: |
maandag tot en met vrijdag voor 15:00 uur? | dezelfde dag over naar uw tegenrekening. |
maandag tot en met vrijdag na 15:00 uur? | uiterlijk de volgende werkdag over naar uw tegenrekening. |
zaterdag, zondag of op een feestdag? | uiterlijk de volgende werkdag over naar uw tegenrekening. |
Aan- en verkoopopdrachten van uw Aegon Beheerd Beleggen worden alleen op handelsdagen uitgevoerd
Een handelsdag is een dag dat de beurs open is. Een overboeking naar de tegenrekening ingevoerd:
- Vóór 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van die handelsdag. Het bedrag staat de volgende dag rond 12:30 uur op uw transactierekening bij 'Liquide middelen'.
- Na 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van de eerst volgende handelsdag. Het bedrag staat de dag daarna rond 12:30 uur op uw transactierekening bij 'Liquide middelen'.
Het saldo wordt vanaf de transactierekening automatisch overgeboekt naar uw tegenrekening.
Wijzigen
Een wijziging geeft u door via ons webformulier 'Digitaal loket bankzaken'
Dit betreft de volgende wijzigingen:
- het beleggingsdoel
- de doeldatum
- het risicoprofiel
- de risicoafbouw
- wijzigingen in uw persoonlijke situatie
Uw beleggingsprofiel en/of risicoprofiel kan door de wijziging veranderen
En daarmee verandert de manier waarop wij voor u beleggen. Daarom is het nodig dat u een vragenlijst invult. Dat is wettelijk verplicht. U doet dit per Aegon Beheerd Beleggen.
U doorloopt voor een wijziging de volgende stappen:
- Geef uw wijziging door via ons webformulier 'Digitaal loket bankzaken'. Daar kiest u voor 'Ik wil een wijziging doorgeven' en 'Wijziging in uw persoonlijke en/of financiële situatie voor uw Aegon Beheerd Beleggen/Netto Havenpensioen'.
- Daar vult u de volledige vragenlijst in en klikt u op verzenden na het uploaden van de vragenlijst.
- Op basis van de uitkomsten van de vragenlijst voeren wij de wijziging door.
- U ontvangt uiterlijk binnen tien werkdagen een reactie van ons op de ingevulde vragenlijst.
Heeft of opent u een beleggingsrekening op twee namen?
U vult de vragenlijst in met uw eigen kennis en ervaring. Voor het beantwoorden van de vragen over uw risicohouding, beleggingsdoelstellingen en financiële situatie gaat u wel uit van de gezamenlijke situatie. Wij gaan ervan uit dat u dit doet met medeweten en instemming van de andere rekeninghouder.
Deze informatie geldt voor Aegon Beheerd Beleggen, Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente, Aegon Beheerd Beleggen Levensloop en Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek.
U beëindigt uw Aegon Beheerd Beleggen in Mijn Aegon of de Mijn Aegon App
Na het inloggen in Mijn Aegon kiest u de Aegon Beheerd Beleggen die u wilt beëindigen. In het blok ‘Direct regelen’ klikt u op ‘Rekening beëindigen’. Uw participaties worden verkocht. Het saldo inclusief rente ontvangt u op uw vaste tegenrekening.
Wilt u het saldo op een andere tegenrekening ontvangen?
Dan wijzigt u eerst uw tegenrekening. Deze optie vindt u ook in het blok ‘Direct regelen’.
Verkoopopdrachten worden alleen op handelsdagen uitgevoerd
Een handelsdag is een dag dat de beurs open is. In het weekend en op feestdagen is de beurs gesloten.
- Een opdracht voor 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van die handelsdag. De opdracht is de volgende dag rond 12:30 uur zichtbaar op de beleggingsrekening.
- Een opdracht na 12:00 uur wordt verwerkt tegen de slotkoers van de eerst volgende handelsdag. De opdracht is de dag daarna rond 12:30 uur zichtbaar op de beleggingsrekening.
Uw tegenrekening wijzigt u via Mijn Aegon of de Mijn Ageon App
Na het inloggen op Mijn Aegon:
- Selecteert u uw rekening
- Klikt u in het blok ‘Direct regelen’ op ‘Tegenrekening wijzigen’
- Daarna vult u de nieuwe tegenrekening in. De tenaamstelling staat al ingevuld en kunt u niet wijzigen.
- U klikt op 'Volgende' en upload het bankafschrift van uw tegenrekening.
- Daarna klikt u op ‘Versturen’.
Uw tegenrekening moet een Nederlandse betaalrekening zijn. De tenaamstelling moet gelijk zijn aan die van uw Aegon rekening.
Heeft u meerdere tegenrekeningen?
Dan is het niet mogelijk om uw tegenrekening via Mijn Aegon of de Mijn Aegon App te wijzigen. U stuurt ons hiervoor een verzoek via www.aegon.nl/reactie/bankzaken.
Wilt u een rekeninghouder toevoegen?
Dat kan als deze persoon meerderjarig is. Wij hebben dan de volgende gegevens van u nodig:
- Een ondertekend verzoek van de huidige én de toe te voegen rekeninghouder met vermelding van het rekeningnummer bij Aegon.
- Een kopie van de voor- en achterkant van een geldig paspoort of een identiteitskaart als identiteitsbewijs van de huidige én de toe te voegen rekeninghouder. Dit mag geen rijbewijs zijn.
- Een kopie bankafschrift van de (nieuwe) tegenrekening op naam van de huidige en de toe te voegen rekeninghouder. Deze mag maximaal drie maanden oud zijn. Hoe u een bankafschrift downloadt bij uw bank en wat hierop zichtbaar moet zijn vindt u op onze pagina Zo downloadt u een bankafschrift bij uw bank.
- Een overboeking vanaf de (nieuwe) tegenrekening naar de Aegon rekening. Het maakt niet uit welk bedrag u overboekt.
- Een ingevuld formulier 'Verzoek wijzigen rol op rekening'.
U zendt deze documenten aan ons via het webformulier Digitaal loket bankzaken.
Wilt u een rekeninghouder verwijderen?
Dan hebben wij het volgende van u nodig:
- Een ondertekend verzoek van de te verwijderen rekeninghouder met vermelding van het rekeningnummer bij Aegon
- Een kopie van de voor- en achterkant van een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart van beide rekeninghouders. Dit mag geen rijbewijs zijn.
U zendt deze documenten aan ons via het webformulier Digitaal loket bankzaken.
Wilt u uw persoonlijke gegevens bij Aegon Bank wijzigen?
Gebruik dan onze Veelgestelde vraag Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens bij Aegon Bank?.
Rente en Fiscaliteiten
Bij de belastingaangifte heeft u het saldo van uw rekening per 1 januari nodig
Dit saldo vindt u op uw jaaroverzicht. Heeft u ook een deposito? Dan staat dit saldo op het jaaroverzicht van uw Aegon Sparen. Het saldo van Aegon Sparen of Aegon Beheerd Beleggen valt onder 'Inkomen uit sparen en beleggen' in box 3.
Voor meer informatie kunt u terecht bij de Belastingdienst.
U vindt de uitgekeerde rente in Mijn Aegon
U klikt eerst op de rekening waarvan u de rente wilt zien. De uitgekeerde rente staat bij 'Transacties'. De opgebouwde rente staat niet in Mijn Aegon.
Op de liquide middelen van Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente ontvangt u een variabele rente
Deze rente is gelijk aan de rente van Aegon Lijfrente Sparen. U vindt de actuele rente van Aegon Lijfrente Sparen op onze pagina www.aegon.nl/particulier/pensioen/actuele-rente-banksparen. Op een Aegon Beheerd Beleggen, Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek of Aegon Beheerd Beleggen Levensloop ontvangt u geen rente.
Dividend wordt uitgekeerd als het resultaat van het fonds dit toelaat
Voor de dividenduitkering per fonds gaat u naar onze pagina Fondsen en Koersen. Bij de downloads vindt u het pdf-bestand 'Dividenduitkering'.
Wij herbeleggen uw uitgekeerde dividend
Aegon is wettelijk verplicht om 15% belasting over de dividenduitkering in te houden. Op uw jaaroverzicht staat het bedrag dat u aan dividendbelasting heeft betaald.
Dit geldt niet voor Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente en Aegon Beheerd Beleggen Levensloop.
U vindt de dividenduitkering in Mijn Aegon
Deze uitkering staat bij 'Bij- en Afschrijvingen'. Als u klikt op ‘Hoe dit is berekend?' verschijnt een pop–up met de berekening.
Voordat we starten met beleggen willen wij zeker weten dat Aegon Beheerd Beleggen passend voor u is
Vanuit de wetgeving zijn wij verplicht om dit te toetsen. Wij doen dit met een aantal vragen. Aan de hand van de antwoorden op deze vragen bepalen wij uw persoonlijke beleggingsprofiel. Wij beleggen voor u volgens een door ons vastgesteld risicoprofiel dat hoort bij dit beleggingsprofiel. Daarom is het belangrijk dat u ons correcte en actuele informatie verstrekt.
Periodiek ontvangt u van ons het document ‘Belangrijke informatie beleggingsrekening’
Het is een wettelijke verplichting om dit aan u toe te sturen. In het document leest u hoe wij voor u beleggen. Als alles nog klopt hoeft u niets te doen. Is er iets veranderd in het beleggingsdoel, de risicohouding, uw persoonlijke situatie en/of financiële situatie? Dan geeft u dit aan ons door via de vragenlijst. Zo zorgen we ervoor dat er niet op een verkeerde manier wordt belegd. Meer informatie over hoe u een wijziging doorgeeft vindt u in de Veelgestelde vraag 'Hoe geef ik een wijziging door voor mijn Aegon Beheerd Beleggen, Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente of Aegon Beheerd Beleggen Levensloop?'.
Zie voor meer informatie over de risico's pagina 27 tot en met 29 van de Informatiewijzer.
Deze informatie geldt voor Aegon Beheerd Beleggen, Aegon Beheerd Beleggen Lijfrente, Aegon Beheerd Beleggen Levensloop en Aegon Beheerd Beleggen Hypotheek.