Skip to main content

Bouwdepot Aegon Hypotheken

Hoe werkt een bouwdepot?

Geld voor de bouw of verbouwing van uw woning

Een bouwdepot is een rekening waarop Aegon het deel van de lening stort dat u nodig heeft voor de verbouwing of bouw van uw woning. Uit dit bedrag betaalt u bijvoorbeeld de facturen van uw aannemer of bouwmaterialen voor een nieuwe keuken of badkamer. Het opgenomen bedrag voegen wij dan aan uw lening toe. Aan het eind van de (ver)bouw is het depot leeg. Over het geld in uw bouwdepot dat u nog niet heeft opgenomen, hoeft u geen rente te betalen. 

U kiest hoe u de kosten declareert 

U kiest zelf hoe u de rekeningen voor de bouw of verbouwing laat betalen. U kunt een verzoek aan Aegon sturen voor betaling:

  • via uw smartphone met de Mijn Aegon app. Wij betalen u binnen 24 uur.  
  • via Internet. U vult het Online declaratieformulier in. Wij betalen binnen 5 dagen aan u of uw leverancier.
  • per post. Download het declaratieformulier uitbetaling bouwdepot: declaratieformulier uitbetaling bouwdepot.pdfVul dit in en stuur het samen met de rekeningen op naar Aegon Hypotheken, Postbus 23002, 8900 MC Leeuwarden. Verbouwt u om energie te besparen? Dan gebruikt u het declaratieformulier uitbetaling bouwdepot energie. Wij betalen binnen 5 dagen aan u of uw leverancier. 

Waar is uw bouwdepot voor bedoeld? 

Kosten die wel en niet onder het bouwdepot vallen 

U betaalt uit het bouwdepot vooral de kosten die u of uw aannemer maakt voor de bouw of verbouw. Het geld in het bouwdepot is niet bedoeld voor spullen om uw huis mee in te richten. Twijfelt u? Bel gerust: 088 – 344 1234. 

Uw voordelen

  • U heeft geld in het bouwdepot beschikbaar voor aankopen en werkzaamheden
  • U betaalt geen rente over het geld in het bouwdepot
  • U ontvangt na elke declaratie een overzicht van het bedrag dat u nog in het bouwdepot hebt
  • U kunt eenvoudig en snel declareren

Veelgestelde vragen

Waarom kan ik de Aegon Bouwdepot app niet in de app-store vinden?

De functionaliteit van de Aegon Bouwdepot app is voortaan beschikbaar in de Mijn Aegon app
De Aegon Bouwdepot app is daarom vanaf woensdag 22 juli niet meer beschikbaar in de App store of Google Play-store. De Mijn Aegon app kunt u downloaden in de app store.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat zijn de verschillen tussen de Aegon Bouwdepot app en de Mijn Aegon app?

Met beide apps kunt u uw bouwdepotdeclaraties indienen
Alleen biedt de Mijn Aegon app daarnaast ook inzicht in andere informatie over uw hypotheek.

Wat kunt u met de Mijn Aegon app?
  •  Inzicht in het actuele (nog te besteden) saldo van uw bouwdepot. 
  • Via uw smartphone én tablet declaraties indienen.
  • Meerdere declaraties met meerdere foto’s tegelijkertijd versturen.
  •  Inzicht in de status van uw hypotheekofferte.
Wat kunt u met de Bouwdepot app?
  • Uw (eerder) ingediende declaraties bekijken.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik de Aegon Bouwdepot app blijven gebruiken?

U kunt de Aegon Bouwdepot app voorlopig blijven gebruiken
Wij brengen echter géén updates meer uit voor deze app. Ondervindt u eventuele technische problemen in het gebruik van de Aegon Bouwdepot app? Dan adviseren wij u over te stappen naar de Mijn Aegon app.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wat kan ik declareren uit een bouwdepot?

Uit het bouwdepot betaalt u materialen voor uw woning en werkzaamheden die aan uw woning worden verricht. Dit kan bijvoorbeeld laminaat, een keuken of schilderwerk zijn. Inrichting en meubels, zoals gordijnen, eetkamerstoelen, een bankstel of een bed, kunt u niet betalen uit een bouwdepot.

Twijfelt u? Bel ons gerust!

U gaat voor meer informatie over het bouwdepot naar aegon.nl.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe kan ik een betaling uit het bouwdepot declareren?

U kunt zelf kiezen hoe u wilt declareren.

Via de Mijn Aegon app
U kunt eenvoudig uw bouwdepotbonnen indienen en binnen 24 uur het geld op uw rekening krijgen. aegon.nl/particulier/klantenservice/mijn-aegon-app

Via internet
U kunt via online declareren een bedrag uit het bouwdepot laten uitbetalen. Het duurt ongeveer 5 werkdagen voor het geld op de rekening is bijgeschreven. Let erop dat u uw handtekening op de factuur zet.

Per post
Heeft u liever een papieren bouwdepot formulier? Download dan het declaratieformulier uitbetaling bouwdepot. Voor een verbouwing waarbij energiebesparende maatregelen worden genomen, kunt u het declaratieformulier uitbetaling bouwdepot energie gebruiken. Het duurt ongeveer 5 werkdagen voor het geld op de rekening is bijgeschreven. U kunt het ondertekende formulier en de betreffende nota's inscannen en mailen naar bouwdepot@aegon.nl.

Heeft u al facturen, maar uw hypotheek is nog niet gepasseerd?
In dat geval mag u de facturen indienen. De facturen mogen niet van voor de offertedatum van de hypotheek zijn. We betalen pas uit nadat uw hypotheek is gepasseerd.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waar kan ik het saldo van mijn bouwdepot en rentedepot terugzien?

Het saldo van het bouwdepot kunt u vinden op Mijn Aegon
Met Mijn Aegon kunt u uw hypotheek en/of levensverzekering die u bij Aegon heeft afgesloten via internet inzien. U logt eenvoudig en vertrouwd in op een beveiligde omgeving.

Lukt dit niet? Bel ons dan gerust.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik ben klaar met verbouwen en er zit nog geld in het bouwdepot. Wat nu?

Wanneer u klaar bent met de bouw of verbouw van uw woning kunt u dit aangeven op het declaratieformulier. Zit er nog een bedrag in het bouwdepot dan brengen we dit in mindering op uw hypotheek. Dit geldt ook wanneer u in verband met energiebesparende maatregelen een Bouwdepot Energie heeft.

Het getekende verzoek om het bouwdepot op te heffen mag u e-mailen naar bouwdepot@aegon.nl Op het moment dat we uw verzoek hebben ontvangen controleren we of alle werkzaamheden aan de woning zijn uitgevoerd. Een restantbedrag overmaken naar uw rekening is niet mogelijk.

Het niet volledig benutten van uw bouwdepot betekent niet automatisch dat uw maandlasten naar beneden gaan. We brengen pas rente in rekening op het moment dat u geld opneemt uit uw bouwdepot.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil mijn declaratie uit het bouwdepot met spoed laten uitbetalen. Is dat mogelijk?

Een spoeduitbetaling uit het bouwdepot is mogelijk
U kunt dit op het declaratieformulier aangeven. We brengen voor een telefonische overboeking € 6,80 in rekening. U mag het declaratieformulier mailen naar bouwdepot@aegon.nl

Een declaratie die u heeft ingediend via onze Bouwdepot App. betalen we altijd binnen 24 uur uit. We brengen hiervoor geen extra kosten in rekening.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waar kan ik terecht met overige vragen over mijn bouwdepot?

Staat uw vraag niet bij deze veelgestelde vragen? Bel ons dan gerust op 088 – 344 1234. Of stuur een e-mail naar hypotheken.beheer@aegon.nl

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Kan ik via Mijn Aegon een declaratie vanuit het bouwdepot hypotheken laten uitbetalen?

U kunt via mijn Aegon geen declaraties indienen
Via mijn Aegon heeft u inzage in uw hypotheek na de eerste hypotheekbetaling. Het kan daarom zo zijn dat nog niet alle gegevens van uw hypotheek in zijn te zien. U kunt een declaratie indienen voor uw bouwdepot via de bouwdepot app, via internet of schriftelijk. Hieronder leg ik het graag verder uit.

Uw facturen declareren via de Aegon Bouwdepot App
U kunt de declaratie via de app invoeren en u ontvangt het geld dan binnen 24 uur. Houd er wel rekening mee dat het bedrag dat u declareert via de app, alleen naar uw eigen rekening kan worden overgemaakt.

Uw facturen declareren via internet
Op onze website kunt u een formulier invullen en uw facturen uploaden. Via deze link komt u bij de juiste pagina.

Uw facturen schriftelijk declareren
U kunt hierbij gebruik maken van het declaratieformulier. U mag het ingevulde formulier sturen naar AEGON Hypotheken, Postbus 23002, 8900 MC Leeuwarden. (formulier als bijlage toevoegen)

Het is belangrijk dat u bij alle declaraties een door u ondertekende factuur meestuurt.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer voor uitbetalingen vanuit mijn bouwdepot?

Uw bankrekeningnummer, waar wij naar uitbetalen, kunt u wijzigen met ons declaratieformulier. Hierop kunt u het nieuwe bankrekeningnummer invullen. Nadat wij dit formulier ingevuld en ondertekend terug hebben ontvangen, passen wij uw rekeningnummer aan.
Staat uw vraag er niet tussen?

Downloads