Skip to main content

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Search form

Bouwdepot Aegon Hypotheken

Een bouwdepot bij uw hypotheek

Koopt u een nieuwbouwhuis? Of gaat u verbouwen? Dat kost veel geld. De aannemer en stukadoor moeten betaald worden. En alle bezoekjes aan de bouwmarkt kunnen ook aardig in de papieren lopen. Is uw spaarrekening niet groot genoeg? Dan kunt u gelukkig een bouwdepot afsluiten. Wat dat precies is, leest u op deze pagina. Heeft u al een bouwdepot bij Aegon, lees dan verder bij "Welke kosten mag u declareren?".

Een bouwdepot in het kort

Een bouwdepot is een rekening speciaal voor de (ver)bouwkosten voor uw woning. Heeft u een bouwdepot bij Aegon? En krijgt u een factuur voor de plaatsing van uw nieuwe keuken? Dan stuurt u die naar ons. Wij betalen dan de kosten uit uw bouwdepot. En koopt u in de bouwmarkt tegels voor uw nieuwe badkamer? Dan stuurt u ons de bon. Wij betalen u het geld terug uit uw depot. Declareren, noemen we dat. Elke keer dat u geld opneemt, ziet u in Mijn Aegon of in de Mijn Aegon app hoeveel geld er nog in uw bouwdepot zit. Wel zo gemakkelijk!

Wanneer krijgt u een bouwdepot?

In overleg met een adviseur kunt u een bouwdepot afsluiten. Niet alleen voor een nieuwbouwhuis, maar ook voor een verbouwing.

Een bouwdepot voor een verbouwing

Heeft u al een huis, en gaat u verbouwen? Dan kunt u uw bestaande hypotheek verhogen met een bouwdepot. Alle bonnetjes en rekeningen voor uw verbouwing stuurt u dan naar ons. Wij regelen de rest.
 

Een bouwdepot voor een nieuwbouwhuis

Koopt u een nieuwbouwhuis dat nog niet klaar is? Dan is uw bouwdepot veel groter dan bij een verbouwing. Want een nieuwbouwhuis moet nog helemaal gebouwd worden. Aegon betaalt alle kosten voor de bouwer of aannemer rechtstreeks uit uw bouwdepot. Dit gaat in termijnen. De eerste termijn is altijd een bedrag voor de grond waar uw huis op staat. Die betaalt u zodra de eerste werkzaamheden voor de bouw van uw huis beginnen. En de laatste termijn betaalt u als uw huis is opgeleverd.

U krijgt voor maximaal 2 jaar een bouwdepot

In eerste instantie krijgt u een bouwdepot voor 1,5 jaar. Na ongeveer 1 jaar en 3 maanden krijgt u een seintje dat uw bouwdepot afloopt. Is de verbouwing klaar, of uw nieuwbouwhuis opgeleverd, voordat uw bouwdepot afloopt? Dan zet u uw bouwdepot stop. Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u uw bouwdepot verlengen. Dit kan tot maximaal 2 jaar in totaal.
 

Let op! Omdat het bouwdepot onderdeel is van uw hypotheek, betaalt u hier hypotheekrente over. De hypotheekrenteaftrek geldt dus ook voor uw bouwdepot. Over het geld dat u nog niet heeft uitgegeven, ontvangt u juist rente. Maar als u uw bouwdepot verlengt, krijgt u geen hypotheekrenteaftrek meer over dit geld. En u krijgt ook geen rente meer over het bedrag dat nog in uw bouwdepot zit.

Welke kosten mag u declareren?

Alleen kosten voor de (ver)bouw van uw huis mag u uit uw bouwdepot betalen. Dat zijn kosten voor bijvoorbeeld de aannemer, loodgieter en architect. En hout, tegels en schroeven. Maar ook zaken die vastzitten aan uw huis. Laminaat, bijvoorbeeld. Of behang. Wat u niet uit uw bouwdepot kunt betalen? Dingen die u bij een verhuizing weer mee zou nemen. Zoals gordijnen en meubels.

Declareren kan eenvoudig en snel

U kunt uw rekeningen en bonnetjes heel eenvoudig indienen:

  • MIjn Aegon  de Mijn Aegon app: De snelste en makkelijkste manier om uw rekening in te dienen, is via Mijn Aegon. Dient u op deze manier uw rekening in? Dan betalen wij binnen 24 uur.
  • Online declaratieformulier: Als u ons online declaratieformulier gebruikt, betalen wij binnen 5 werkdagen.
  • Per post. U kunt ook het declaratieformulier uitbetaling bouwdepot invullen. Dit stuurt u samen met de rekeningen op naar Aegon Hypotheken, Postbus 23002, 8900 MC Leeuwarden. De uitbetaling duurt dan langer dan 5 werkdagen.
  • Verbouwt u om energie te besparen? Dan gebruikt u het Declaratieformulier uitbetaling bouwdepot energie. Wij betalen u of uw leverancier binnen 5 dagen. 

 

Wilt u rekeningen declareren? Let dan even op het volgende:

 Stuur altijd een factuur of kassabon mee. 
 Een factuur moet altijd op uw naam staan. Bij kassabonnetjes is uw naam niet nodig.
 Stuurt u een factuur via Mijn Aegon, de app of het online declaratieformulier? Zorg dan dat uw handtekening erop staat. 
 Houd al uw uitgaven en declaraties bij in uw eigen administratie.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hoe wijzig ik mijn IBAN voor uitbetalingen vanuit mijn bouwdepot?

U kunt uw bankrekeningnummer waar wij naar uitbetalen, wijzigen via ons declaratieformulier
Het declaratieformulier vindt u op www.aegon.nl/bouwdepot. Op het declaratieformulier kunt u het nieuwe bankrekeningnummer invullen. Nadat wij dit formulier ingevuld en ondertekend terug hebben ontvangen, passen wij uw rekeningnummer aan.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Waar kan ik het saldo van mijn bouwdepot zien?

Het saldo van het bouwdepot kunt u vinden in de Mijn Aegon app of op Mijn Aegon
Via de Mijn Aegon app en Mijn Aegon kunt u uw producten die u bij Aegon heeft afgesloten, via internet inzien. U logt eenvoudig en vertrouwd in op een beveiligde omgeving.

Hypotheekgegevens direct beschikbaar in MijnAegon app
Heeft u een hypotheekofferte ontvangen dan kunt u de hypotheekgegevens direct terugvinden in onze app. Heeft u ook een bouwdepot aangevraagd, dan is ook de declaratiefunctionaliteit direct beschikbaar. Op het moment dat de offerte omgezet zal worden in de definitieve hypotheek, kan het voorkomen dat er een korte periode (uiterlijk een dag) even niets voor u in de app te zien is.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Hoe kan ik een factuur uit het bouwdepot declareren?

U kunt declareren via post, e-mail en de Mijn Aegon app.

Via de Mijn Aegon app, declareert u direct uw facturen
U kunt eenvoudig uw declaraties indienen. Binnen 24 uur staat het geld op uw rekening.

Via www.aegon.nl/particulier/hypotheek/bouwdepot-aegon-hypotheken/ kunt u declareren
U kunt via online declareren een bedrag uit het bouwdepot laten uitbetalen. Het duurt ongeveer 5 werkdagen voordat het geld op uw rekening staat. Houdt er rekening me dat het bestand (factuur) dat u upload maximaal 5 MB is.

Per post
Heeft u liever een papieren bouwdepot formulier? Download dan het declaratieformulier uitbetaling bouwdepot. Voor een verbouwing met energiebesparende maatregelen kunt u het declaratieformulier uitbetaling bouwdepot energie gebruiken. Na ontvangst van uw verzoek duurt het ongeveer 5 werkdagen voor het geld op uw rekening is bijgeschreven. U kunt het ondertekende formulier en de rekeningen inscannen en per e-mail sturen naar bouwdepot@aegon.nl.

Heeft u al facturen, maar uw hypotheek is nog niet gepasseerd?
In dat geval mag u de facturen indienen. De facturen mogen niet van voor de offertedatum van de hypotheek zijn. We betalen pas uit nadat uw hypotheek is gepasseerd.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil mijn declaratie uit het bouwdepot met spoed laten uitbetalen. Is dat mogelijk?

Een spoeduitbetaling uit het bouwdepot is mogelijk
U kunt dit op het declaratieformulier aangeven. We brengen voor een telefonische overboeking € 6,80 in rekening. Dit bedrag brengen we in mindering op het saldo van het bouwdepot. U mag het declaratieformulier e-mailen naar bouwdepot@aegon.nl

Een declaratie die u heeft ingediend via onze Bouwdepot App. betalen we altijd binnen 24 uur uit. We brengen hiervoor geen extra kosten in rekening.

 

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik ben klaar met verbouwen en er zit nog geld in het bouwdepot. Wat nu?

Laat ons dit weten
Dit doet u via het declaratieformulier of u stuurt een e-mail naar bouwdepot@aegon.nl. Na ontvangst van uw verzoek controleren we of alle werkzaamheden zijn uitgevoerd. Is dit het geval dan sluiten we uw bouwdepot. Zit er nog geld in het depot dan brengen we dit in mindering op uw hypotheek. Een restantbedrag aan u uitbetalen is niet mogelijk.

Het restantbedrag lossen wij u af op uw hypotheek
We lossen het restantbedrag af op uw annuïteitenhypotheek. Heeft u geen annuïteitenhypotheek? Dan lossen we af op het leningdeel met het hoogste rentetarief. Wilt u aflossen op een ander leningdeel? Neem dan contact op met uw adviseur.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Naar welke IBAN maken jullie uitbetalingen vanuit het bouwdepot via de app over?

Alle uitbetalingen van declaraties via de app, maken wij over naar uw eigen IBAN
Dit rekeningnummer heeft u opgegeven in de ondertekende hypotheekofferte.

Wilt u dat we rechtstreeks betalen aan de aannemer of leverancier? Gebruik dan het online declaratieformulier op www.aegon.nl/bouwdepot.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Ik wil iets uit mijn bouwdepot laten betalen via de Mijn Aegon app. Kan dat?

Wanneer kan ik een declaratie via de app indienen?
Op het moment dat u zich tijdens het offertetraject heeft aangemeld voor MijnAegon en de status van de offerte in Track&Trace 'akte gefiatteerd' heeft kunt u via de app declareren. We betalen pas uit na het passeren van de hypotheek.  

Om via de app iets uit uw bouwdepot te laten uitbetalen, is een factuur of aankoopbon nodig.
Het is ook belangrijk dat uw naam op de rekening staat en wij dit goed leesbaar ontvangen. Wij betalen niet uit op basis van een offerte of orderbevestiging. Vergeet niet uw handtekening op het document te zetten voordat u de foto maakt.

Wanneer kan ik het saldo van mijn bouwdepot terugzien in de app?
Het saldo wordt in de app pas zichtbaar na de eerste incasso van de hypotheekrente.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Wanneer staat het geld van een uitbetaling uit het bouwdepot op mijn rekening?

Op werkdagen ontvangt u het geld 24 uur nadat u de declaratie via de app heeft ingevoerd
Het bedrag dat u declareert via de app, ontvangt u op uw eigen rekening. Rechtstreeks uitbetalen aan de leverancier is niet mogelijk via de app. U levert een goed leesbare kopie van de rekening of aankoopbon aan. Zet uw handtekening op de rekening.

Heeft u een vraag over uw eigen product? Dan kunt u inloggen, een e-mail sturen of bellen met Aegon.

Staat uw vraag er niet tussen?

Downloads