Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom username.

Uw vorige bezoek was op 00-00-0000 om 00:00 uur

Declareren uit uw bouw- of energiedepot

Particulier Hypotheek Declareren uit uw bouw- of energiedepot

U heeft een bouw- of energiedepot aangevraagd en u bent bij de notaris geweest. We storten het geleende geld niet op uw bankrekening, maar houden het vast op een aparte rekening. Dat noemen we in depot. Vervolgens declareert u de facturen of bonnetjes bij ons. En betalen we deze uit.

Verschillende betalingsmogelijkheden

U bepaalt zelf hoe u de facturen van de materialen of aannemer betaalt.

  • Voorschieten
    U kunt ervoor kiezen de bedragen eerst voor te schieten. De facturen of bonnetjes kunt u vervolgens naar ons sturen. Wij storten het bedrag op uw bankrekening. Dit is dezelfde rekening waar we de hypotheek van afschrijven. Wilt of kunt u het bedrag niet voorschieten? Bij veel bouwmarkten is het mogelijk om op rekening te bestellen. Op die manier kunt u betalen, nadat u onze betaling heeft ontvangen.
  • Betalen aan de aannemer of leverancier
    Het is ook mogelijk dat wij de bedragen vanuit uw depot rechtstreeks aan de aannemer of leverancier betalen. U hoeft deze bedragen dan niet eerst voor te schieten. U kunt in de Mijn Aegon app en in Mijn Aegon aangeven of u gebruik wilt maken van deze mogelijkheid.

Declareren via de app

We maken het bedrag binnen 1 werkdag over. Wanneer het op uw rekening staat, hangt af van de verwerkingstijd van uw bank.

Ga naar de Mijn Aegon app

U kunt ook declareren via Mijn Aegon.

Wanneer kan ik beginnen met declareren?

Na uw bezoek aan de notaris plaatsen wij uw hypotheek en het depot in ons systeem. Dat kost even tijd: de notaris moet de documenten naar ons sturen en wij moeten deze verwerken. Het duurt gemiddeld één week voordat u de actuele gegevens terugziet in Mijn Aegon. U kunt beginnen met declareren zodra het saldo van uw depot zichtbaar is in Mijn Aegon. Ziet u het bouw- of energiedepotsaldo nog niet in Mijn Aegon staan, dan kunt u nog geen declaraties doen.

Heeft u vóór het tekenen van de akte al een rekening die betaald moet worden? Dan is het soms mogelijk om de rekening via de notaris te laten betalen. Vraag uw adviseur naar de mogelijkheden. De naam van uw adviseur staat in Mijn Aegon.

Wat mag ik declareren?

U betaalt uit het bouwdepot de materiaal- en loonkosten, die aan de bouw of verbouw van uw huis zijn uitgegeven. Uit het energiedepot declareert u de kosten voor de energiebesparende maatregelen.

Er zijn spelregels verbonden aan wat u kunt declareren. De materialen moeten vastzitten aan het huis en mogen niet ‘verhuisbaar’ zijn. Een goede richtlijn is: declareer alleen dat wat u niet kunt meenemen bij een verhuizing. Wat niet vast zit aan de woning betaalt u zelf, zoals een losse koelkast, gordijnen, gereedschap of een bank.

Let op! U kunt alleen zaken uit het depot declareren die in uw begroting of verbouwspecificatie zijn opgenomen. Deze heeft u vooraf doorgegeven bij het aanvragen van uw hypotheek. 

Uw depot wijzigen & beëindigen

Het is mogelijk om uw depot tijdens de verbouwing of bouw van uw woning te verhogen. Ook als u klaar bent met de verbouwing of de bouw van uw woning, kunt u uw depot vroegtijdig stoppen als de looptijd voorbij is.

Meer informatie over het wijzigen & beëindigen van uw depot

Declareren uit het bouwdepot
Benieuwd wat u uit het bouwdepot mag declareren? We hebben een overzicht met voorbeelden gemaakt.
Declareren uit het energiedepot
Benieuwd wat u uit het energiedepot mag declareren? We hebben een overzicht met voorbeelden gemaakt.

Alle spelregels bij declareren op een rij

Er geldt een aantal spelregels bij het declareren van uw factuur of kassabon.

  • De factuurdatum ligt altijd na de datum van uw definitieve hypotheekofferte.
  • Bij iedere declaratie is een factuur of kassabon toegevoegd. Geen offerte, orderbevestiging of koopovereenkomst.
  • U kunt ook een foto van de factuur of kassabon uploaden.
  • De factuur is goed leesbaar.
  • Bij facturen met meerdere pagina’s zijn alle pagina’s bijgevoegd.
  • De factuur moet op uw eigen naam staan. Kassabonnen zonder naam mogen wel. De factuur is gericht aan u of uw partner. De factuur mag ook gericht zijn aan de aannemer of leverancier. Uw adres moet er dan wel op staan.
  • De factuur is geschreven in het Nederlands, Engels of Duits.
  • De factuur is voorzien zijn van een Nederlands KvK-nummer en een Nederlands btw-nummer. Ook bij een factuur van een buitenlands bedrijf. De enige uitzondering kan zijn een buitenlandse leverancier die uitsluitend goederen levert en geen diensten of werkzaamheden verricht.
  • Laat het bedrag uitbetalen op een Nederlands IBAN nummer.
  • U kunt de factuur of kassabon indienen zolang het depot actief is.

Een afgekeurde declaratie

Als wij een declaratie afkeuren, ontvangt u van ons een e-mail. Hierin geven wij aan waarom wij de declaratie niet uitbetalen. We gebruiken hiervoor het e-mailadres dat in Mijn Aegon staat.

Een overzicht van de declaraties

U kunt in de Mijn Aegon app en in Mijn Aegon een overzicht van de uitbetaalde declaraties uit uw bouw- of energiedepot opvragen. Na het aanvragen staat het overzicht binnen één werkdag voor u klaar in Mijn Documenten. Daarnaast ontvangt u binnen vijf werkdagen een overzicht per post.

Het actuele saldo van uw depot

U vindt het actuele saldo van het bouw- of energiedepot in de Mijn Aegon app en in Mijn Aegon. Na uitbetaling van uw declaratie, is het nieuwe saldo binnen enkele dagen zichtbaar.

U ontvangt maandelijks een nota

Gedurende de hele looptijd van uw depot krijgt u van ons elke maand een nota van de rente en aflossing. Hierop kunt u precies zien hoeveel wij aan u hebben uitbetaald en welk bedrag er nog over is in uw depot. U vindt de nota in Mijn Aegon. Het kan zijn dat uw laatste declaraties ontbreken op deze nota. We hebben namelijk een aantal dagen nodig om de gegevens van uw bouw- of energiedepot in de nota te verwerken.

Wanneer u uw depot volledig heeft opgenomen, ontvangt u de maandelijkse nota alleen als er iets wijzigt.