Een huis kopen kost niet alleen veel geld, maar ook veel tijd. U heeft namelijk een hypotheek nodig. En om een hypotheek te krijgen moet u drie fases doorlopen: oriënteren, aanvragen en afsluiten. Dat klinkt heel eenvoudig en snel. Maar toch duurt het vier tot acht weken voor een hypotheek helemaal rond is. Door u goed voor te bereiden, kunt u dit proces versnellen. Zo kunt u alle documenten alvast verzamelen. Welke documenten dat zijn? En wat er allemaal in die vier tot acht weken tijd gebeurt? Dat leest u hieronder.
Fase 1: Oriënteren
Kies een hypotheekadviseur die bij u past
Natuurlijk, de zoektocht naar het perfecte huis is belangrijk. Maar de zoektocht naar de perfecte hypotheek is dat ook! En om de perfecte hypotheek te vinden, heeft u een goede hypotheekadviseur nodig. Deze adviseur helpt u niet alleen bij het aanvragen van een hypotheek. Hij of zij staat u in het hele proces met raad en daad bij. Bedenk daarom goed wat voor adviseur bij u past. Wilt u alleen online advies, of drinkt u liever samen een kop koffie?
Het eerste kennismakingsgesprek is kosteloos
Bent u op zoek naar uw droomhuis? Ga dan eerst eens met een adviseur praten, voor u een bod uitbrengt. Vaak is het eerste kennismakingsgesprek kosteloos. In de checklist hieronder ziet u welke documenten u mee moet nemen naar zo’n gesprek. De hypotheekadviseur bekijkt of u een hypotheek kunt krijgen. En hoe hoog die hypotheek maximaal is. En dat is belangrijk, want zo weet u hoeveel u kunt bieden. Daarnaast zal de hypotheekadviseur u uitleggen hoe het proces verder verloopt.
Welke documenten heeft u nodig?
- Uw inkomensgegevens. Dat kan een recente salarisstrook zijn, uw pensioenoverzicht, of de winst die uw eigen onderneming de afgelopen drie jaar maakte
- Een overzicht van uw leningen en eventuele studieschuld
Hoe lang duurt deze fase?
U oriënteert zich zo lang als nodig is. Het kennismakingsgesprek zelf duurt 15 tot 30 minuten.
Fase 2: Aanvragen
De adviseur bekijkt uw financiële situatie
Als de verkopers akkoord gaan met uw bod, kunt u het voorlopig koopcontract tekenen. En dan is het tijd voor het échte adviesgesprek. Maak een afspraak met uw hypotheekadviseur en neem de documenten mee die in de checklist hieronder staan. Soms is het ook mogelijk om deze documenten te mailen. Hiermee krijgt de adviseur inzicht in uw financiële situatie: wat zijn uw inkomsten en uw leningen? Alleen als dat duidelijk is, kunt u een hypotheek kiezen die het beste past bij uw situatie.
Samen kiest u de hypotheek die bij u past
Met de adviseur bekijkt u verschillende hypotheekvormen. Gaat u voor een annuïteitenhypotheek? Of past een lineaire hypotheek beter bij u? Ook bespreekt u hoe lang u de hypotheekrente vastzet: 2, 10, of zelfs 30 jaar. Verder de verzekeringen niet vergeten: een opstalverzekering en overlijdensrisicoverzekering. Ook hier helpt uw adviseur u mee.
Welke documenten heeft u nodig?
- Werkgeversverklaring of intentieverklaring
- Taxatierapport, als u dat al heeft
- Aangifte inkomstenbelasting
- Voorlopig koopcontract
- Afschrift spaarrekeningen
- Opgave beleggingen
- Geschatte verbouwingsspecificatie
- Opgave leningen
- Opgave studieschuld
Hoe lang duurt deze fase?
Ongeveer een week. Bij zelfstandig ondernemers kan dit iets langer duren.
Fase 3: Afsluiten
U ontvangt de hypotheekofferte
Na het adviesgesprek vraagt de hypotheekadviseur een offerte op bij de hypotheekverstrekker van uw keuze. Deze offerte ontvangt u binnen drie werkdagen. Voordat u uw handtekening zet, leest u de offerte natuurlijk goed door. U heeft twee weken de tijd om akkoord te gaan.
De laatste stap van het proces
De hypotheekverstrekker wil er zeker van zijn dat u uw hypotheek kunt terugbetalen. Daarom moet u een aantal documenten aanleveren. Welke documenten dat zijn, ziet u in de checklist hieronder. De hypotheekverstrekker heeft minimaal twee weken nodig om uw documenten te beoordelen. Dit kan langer duren, als er nog een overlijdensrisicoverzekering moet worden afgesloten. Als alles in orde is, volgt het ‘finaal akkoord’. Dat betekent dat de hypotheek rond is. De laatste stap in het hele proces is de hypotheekakte. Die wordt opgemaakt door de notaris. Bij de overdracht van de woning ondertekent u deze akte. En dan is het tijd voor champagne!
Welke documenten heeft u nodig?
- Bankafschrift
- Definitieve verbouwingsspecificatie
- Taxatierapport (let op, als u nog een afspraak voor de taxatie moet maken, kan dit nog zeker een week duren)
Bij lening of schenking van ouders:
- Getekend contract
- Kopie paspoort of identiteitsbewijs ouders
Hoe lang duurt deze fase?
Drie tot zes weken.
Contact met een adviseur: de eerste stap naar uw nieuwe huis
U ziet het: goed advies is onmisbaar. Bekijk de adviesmogelijkheden of maak direct een afspraak voor een adviesgesprek. Dat kan een Aegon-adviseur zijn of en onafhankelijke adviseur bij u in de buurt.