Je hypotheek aanpassen

Wanneer je een hypotheek afsluit, maak je afspraken voor een langere periode. Na een tijd kan het gebeuren dat je hypotheek niet meer volledig aan je wensen voldoet. Bijvoorbeeld omdat je financiële situatie is veranderd door gezinsuitbreiding of een nieuwe baan. Het kan ook zijn dat je je maandlasten wilt verlagen. Fijn om te weten dat je dan tussentijds je hypotheek kunt aanpassen.

Extra aflossen

Wil je je maandlasten verlagen of je hypotheekschuld verkleinen? Je kunt dit doen door extra af te lossen op je hypotheek. In Mijn Aegon kun je hiervoor eenvoudig opdracht geven. Voordat je de extra aflossing regelt, kun je in Mijn Aegon bij ‘Nu regelen’ heel makkelijk zien wat het effect is op je hypotheek.

Nieuwe maandlasten berekenen

Je hypotheek verhogen

Toe aan een volgende stap in je eigen huis? In je hoofd ben je dan al snel bezig met het opnieuw indelen van de ruimte of het kiezen van een nieuwe keuken. Maar er komen ook andere vragen op: hoe ga ik dat betalen? Zet ik mijn spaargeld in of wil ik toch liever mijn hypotheek verhogen?

Je hypotheek verhogen

Je hypotheekrente aanpassen

Naast het aanpassen van je hypotheek kun je ook de hypotheekrente aanpassen. Dat kan aan het einde van de rentevaste periode maar ook tussentijds. Bijvoorbeeld wanneer de hypotheekrente in de markt daalt. Het kan dan aantrekkelijk zijn om de rente van je hypotheek aan te passen.

Je hypotheekrente aanpassen

Je hypotheekvorm aanpassen

Een hypotheek sluit je vaak af voor 30 jaar. Het kan heel goed dat je hypotheek van toen niet meer aansluit bij je wensen van nu of later. Bijvoorbeeld omdat je inkomen is veranderd. Of misschien wil je minder risico nemen nu je pensioen dichterbij komt. Wij helpen je graag om je hypotheek weer helemaal bij jouw situatie te laten passen. Nu en in de toekomst.

Je hypotheekvorm aanpassen

Wijzigingen regelen via Mijn Aegon

In Mijn Aegon kun je wijzigingen direct zelf regelen, zoals bijvoorbeeld het wijzigen van een incasso of het doen van een extra aflossing. Heb je nog geen Mijn Aegon-account? Start dan met een Mijn Aegon-account aanmaken

Image
Hypotheekadvies

Laat je adviseren over de beste keuze

Een wijziging op je hypotheek kan gevolgen hebben voor je financiële situatie. Het is verstandig om je te laten adviseren en goed te kijken naar de voor- en nadelen. De kosten die je betaalt voor advies verschillen per adviseur. Vraag daarom vooraf naar de kosten. 

    Bekijk de adviesmogelijkheden Vind je adviseur in Mijn Aegon

    Veelgestelde vragen

    Je kan je hypotheek verhogen
    Bijvoorbeeld als je wilt verbouwen of verduurzamen. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Of en hoeveel je extra kan lenen hangt onder andere af van:
    • de waarde van je woning
    • de hoogte van je huidige hypotheek
    • je inkomen

    Alle informatie over het verhogen van je hypotheek vind je op onze pagina 'Je hypotheek verhogen'.  
    Je ontvangt van ons minimaal 3 maanden voor het aflopen van je rentevaste periode een digitaal rentevoorstel in Mijn Aegon
    Vooraf sturen we je nog een seintje per mail. Maak je geen gebruik van Mijn Aegon? Dan krijg je het voorstel per post. In het voorstel kan je per leningdeel aangegeven voor welke rentevaste periode je kiest. Uitgebreide info vind je op onze pagina: Rentevaste periode verlengen.
    Nee
    Sinds 2019 bieden wij geen rentemiddeling meer aan. De regelgeving rondom rentemiddeling is aangepast. Nu kunnen we ons rentemiddelingsbeleid aanpassen, maar dan worden onze hypotheken duurder. En dat willen we niet. Daarom bieden wij geen rentemiddeling meer aan.

    Wil je de rente van je hypotheek aanpassen?
    Bekijk onze mogelijkheden op onze pagina:
    Hypotheekrente aanpassen.


     
    Wil je het aan ons doorgeven als je (ver)bouw plannen veranderen?
    Het kan voorkomen dat plannen veranderen. Wij ontvangen graag een nieuwe verbouwspecificatie via Mijn Aegon. Na ontvangst van je verzoek laten we je weten of je de bouwplannen aan mag passen. Regel het gelijk: 
    Meer regelen - Wijzigen bouwplan.

    Het verhogen van je depot is soms mogelijk
    Bespreek de mogelijkheden met je adviseur. 

    Het verlengen van het depot is alleen mogelijk bij nieuwbouw
    Je depot heeft een looptijd van twee jaar. Je ontvangt ongeveer 3 maanden voor het verlopen van je depot van ons een notificatie. Verlengen is alleen mogelijk bij nieuwbouw. Je kunt in dat geval via Mijn Aegon of via je adviseur een verlenging van maximaal een jaar aanvragen. Goed om te weten: je ontvangt gedurende de verlengingsperiode
     geen rentevergoeding meer over het bedrag dat je nog in bouwdepot hebt staan. De financiële en fiscale gevolgen lees je ook in Mijn Aegon als je deze verlengingsaanvraag instuurt.

    Wij beëindigen je depot automatisch na twee jaar
    Zodra je depot leeg is zetten we deze automatisch stop. Anders na de maximale looptijd van twee jaar. Wij controleren of alle werkzaamheden zijn uitgevoerd. Is dit het geval dan sluiten we je depot. Als er nog geld in je depot zit brengen wij dit in mindering op je hypotheek. Hierdoor gaan je maandlasten omlaag.

    Klaar met (ver)bouwen en nog geld in je depot?

    Geef het aan ons door via Mijn Aegon. We beëindigen je depot dan gelijk voor je. Via Mijn Aegon kun je aangeven op welk leningdeel je het saldo wilt aflossen. Als je het restant liever voor een andere (ver)bouw gebruikt kun je dit ook aangeven. Gelijk aan ons doorgeven? Dat doe je hier: Meer regelen- Bouwdepot beëindigen.

    Goed om te weten: een eventueel restant van een energiedepot kan niet omgezet worden naar een regulier bouwdepot. 

    Een Mijn Aegon account maak je in een paar stappen
    Zo kun je 24/7 online je zaken regelen en gegevens wijzigen: Maak een Mijn Aegon account aan.

    Lukt het niet meteen? Op de pagina Mijn Aegon: dé plek voor al jouw geldzaken staat een aantal tips om je op weg te helpen.